Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Boroš

Viete sa zaradiť do správnej skupiny manažérov?

26.01.2014 | Pavol Boroš

Podmienkou, aby Vám dobre mienené rady naozaj pomohli vyhnúť sa nepríjemnému a nečakanému odvolaniu, je úprimné samozaradenie sa do správnej skupiny manažérov.

  • Tlačiť
  • 0

Aby sme mohli zodpovedne poradiť ako minimalizovať riziko náhleho odvolania zo šéfovskej funkcie, tak musíme manažérov rozdeliť  do niekoľkých pomocných skupín. Aj keď je manažment v princípe len jeden a manažérom je každý človek, ktorý dosahuje svoje ciele prostredníctvom iných ľudí, tak je rozdiel, či manažér pôsobí v štátnej organizácii alebo v súkromnej firme, či má len jeden oficiálny plat alebo má aj ďalšie zdroje príjmov. 

Image courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net

Zdroj: Image courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net

Skupiny sú zadefinované tak, aby sa každý človek, ktorý pôsobí na nejakej manažérskej pozícii, mohol bez problémov „nájsť“. Čítajte pozorne prosím!

Štandardný manažér  - riadi organizáciu z vôle jej väčšinového súkromného vlastníka (alebo vo verejných organizáciách predstaviteľa štátu), jeho príjem zodpovedá rozsahu zodpovedností, ktoré sú spojené s danou pozíciou a tento príjem je jeho jediným príjmom,

Vecný manažér * - riadi organizáciu z vôle predstaviteľa štátu (alebo súkromného vlastníka), jeho príjem je nižší, akoby mal byť s ohľadom na rozsah zodpovedností, ktoré sú spojené s výkonom danej funkcie a tento príjem je jeho jediným príjmom,

Súkromný manažér * - riadi organizáciu z vôle jej väčšinového súkromného vlastníka (alebo vo verejných organizáciách predstaviteľa štátu), okrem legálneho príjmu, ktorý dostáva za výkon svojej funkcie, získava z vlastnej iniciatívy nelegálne príjmy tým, že okráda vlastníka alebo, ak pracuje vo verejnej sfére, tak štát,

Lobistický manažér * - riadi organizáciu z vôle predstaviteľa štátu (alebo súkromného vlastníka), okrem legálneho príjmu, ktorý dostáva za výkon svojej funkcie, získava nelegálne príjmy tým, že koná v záujme niekoho, kto  dokázal presadiť jeho osobu do danej funkcie,

Podnikateľ/manažér *  - riadi organizáciu z vlastnej vôle alebo po dohode s ďalšími jej spoluvlastníkmi.

"Štandardný manažér" je presne ten, o ktorom sa píše v učebniciach a učí na odborných seminároch a konferenciách. V ideálnej spoločnosti stačia na riadenie všetkých organizácii len dve skupiny manažérov: štandardný a podnikateľ/manažér. Tým, že žijeme v reálnom svete, tak musíme, ak chceme presnejšie cieliť naše rady, žiaľ definovať ďalšie skupiny.

Keď sa pozrieme bližšie na jednotlivé definície, tak zistíme, že "vecný manažér" by mohol byť štandardným manažérom, keby nepracoval za nižšiu mzdu, ako mu patrí. Vidíme, že keď sa štandardný manažér nechá zlákať ďalšími príjmami, ktoré si dokáže "odmanažovať" z titulu svojich právomocí a kompetencií poza chrbát vlastníka, tak až vtedy sa stáva "súkromným manažérom". A nedá sa nevšimnúť, že "lobistický manažér" nemá ďaleko od súkromného manažéra, ale na rozdiel od neho nekoná len z vlastnej vôle, ale s požehnaním iných ľudí v pozadí.

Rozdelenie šéfov do piatich skupín sa vám zdá zbytočne komplikované? Alebo naopak ste nadobudli dojem, že toto delenie je príliš hrubé a chceli by ste doplniť nejaké ďalšie skupiny alebo podskupiny?

Môžeme naozaj polemizovať, či vystačíme s piatimi, môžeme spresňovať jednotlivé definície, cibriť ich názvy, ale nerobme to prosím! Veď tieto príspevky nemajú ambíciu vedecky presne vystihnúť všetky prejavy skúmaných javov a skutočností. Ich hlavným cieľom je, ak si odmyslíme vzdelávací význam pre laickú verejnosť, pomôcť dobre mienenými radami  tým ľuďom, ktorí už sú šéfovia, aby nimi ostali čo najdlhšie. A tým, ktorí ešte nie sú, aby sa vyvarovali zbytočných chýb, ktoré môžu skomplikovať ich sen o tom, že sa nimi raz stanú.

A v neposlednom rade je cieľom trochu pobaviť čitateľov v prvých týždňoch roku 2014.

* Podrobnejší opis každej skupiny a najmä sľubované rady pre jednotlivé skupiny manažérov tvoria obsah ďalších príspevkov.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 21
  • Priemerná čítanosť: 1145
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 21
  • Priemerná čítanosť: 1145
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Kalendár sa načítava...