Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo sa ťažko presadzujú logické riešenia?

04.02.2020 | Pavol Boroš

Diskusia (8 reakcií)

04.02.2020 | IvanPe

Centralizacia statnych sluzieb podla odborov nepovedie k setreniu, ale k vacsej byrokratizacii a monopolu na riesenia nestandardnych situacii. Centrum radsej zafixuje existujuci stav do nemennej formy a jedine co bude bude produkovat papier, aby zdovodnilo stale vacsiu potreby financovania.
Iba konkurencia znizuje ceny a zvysuje efektivitu, nie centralizacia.
To ze centrum bude nejake sluzby "predavat" centru inemu je iba iny kabat pre vnutorne uctovnictvo, pretoze pokial nebude existovat ziadna ina moznost ako nakupit za vyziadanu cenu, nebude existovat ani ziaden tlak na jej znizovanie, pricom hlavnym argumentom centra bude jeho odbornost, ktoru si predom schvali ako normu pre dodavane sluzby. Monopol.
NIe centralizacia, ale prenos vacsiny pravomoci na miestne organy, pretoze iba tie dokazu najefektivnejsie komunikovat s realnym svetom a poskytovat take sluzby statu za ktore su obcania ochotni platit.

04.02.2020 | muchomuurka

Tiež mám dojem, že centralizovanie nikam nevedie - centrálne riadené hospodárstvo tu bolo a i našťastie skončilo, len škoda, že stále prežíva vo svojej zombie podobe.

Teraz sú mnohé štátne úrady v područí bratislavských centrál - bez ich odobrenia pomaly nemôžu rozhodnúť ani o najbanálnejšej záležitosti akou je napr. pravdivo, presne a včas informovať klienta. Viac právomocí miestnym samosprávam by malo i lepší dopad na služby - ľudia uvidia kam tečú ich peniaze a vedia to potom aj viac zosobniť v posúdení poskytnutých služieb.

A to, že sa autor článku mýli dokladajú mnohé dediny, kde schopní starostovia dokázali pretvoriť úrady tak, aby boli schopné poskytovať dobré služby svojim občanom i napriek existujúcemu megalomanskému syndrómu koncentrácie moci. I tak úradníček z BA sotva dokáže poriešiť všetky záležitosti babky z Uble, ktorá o internet nemá záujem a nemá zbytočné peniaze na cestovné. Takže logické je nehromadiť služby zase kdesi v jednom mieste, ale vyžaduje to pozrieť sa na problém aj z pohľadu obyčajného človeka užívajúceho službu.

Problémom je byrokracia a neochota prevziať zodpovednosť - na rozhodujúce pozície by mali byť naberaní kompetentní ľudia a za znižovanie byrokracie by mali byť adekvátne motivovaní. V prípade vážneho pochybenia - prepustiť. Dnes je plno úradníckych postov tzv. prekladačov papiera a typovačov údajov zapísaných do papierových formulárov. Verejné obstarávania sú žiarivým príkladom tohto neduhu žiaľ nie jediným. Síce oficiálne ušetria na zákazke, ale by ma zaujímalo, či niekto vypočítal cenu času stráveného nad tými kilami papiera a kontrolovaním kontrolovaného. Myslím, že by sme boli všetci veľmi prekvapení.

04.02.2020 | salamoon

hej hej, to ako "konkurencia znizuje ceny" vidime uz roky aj na bývaní, energiách, zdravotnictve, skolstve, verejnej sprave po jej decentralizacii /privatizacii niektorych cinnosti.. ak ta napadnu dalsie, dopln..

05.02.2020 | Brano L.

Samotná myšlienka nie je zlá, ako vždy to môže stroskotať na detailoch.
Môžeme sa skôr baviť o tom, mať nejaký taký servisný útvar/úrad s decentralizovanými pracoviskami.
Plus k tomu otvorenosť systému, t.z.možnosť výberu úradov najať si právne služby v komerčnej sfére.

09.02.2020 | IvanPe

Bloger ale nehovori o spracovani dokumentov centralnym mozgom ludstva, ako napr shared center IBM, ale o centralizacii poskytovanych sluzieb, napr pravnych sluzieb.
Rizdiel spociva v tom, ze shared center netvori iba spracuva co dostane, zatial co poskytovatel sluzieb sa na mieru prisposobuje klientovi, napr miestnemu uradu v Oscadnici.
Uz vidim toho uradnika s pravnym vzdelanim a pracoviskom v shared center vo Zvolene ako dokaze odborne a hlavne konkretne na mieste poradit s problemami napr v Ruzine.

04.02.2020 | hulo11

z posledných 2 odstavcov:
-problémom je moloch
-riešením je centralizácia
?!?

najprv RaM=nové centrum pre optimalizáciu(nie znižovanie) počtu štátnych zamestnancov, teraz nové centrum centralizovaných právnych služieb... budeme šetriť, nech to stojí, čo to stojí :-)

05.02.2020 | stano24

Už dlhé roky je snaha presadiť decentralizáciu procesov riadenia spoločnosti z centra na nižšie úrovne, a odtiaľ by potom mali prirodzene vznikať snahy na "centralizáciu" niektorých procesov na vyššiu úroveň (kde by sa dali robiť efektívnejšie)...

Primárne sa však najprv treba zamyslieť a "vymyslieť" riešenie súčasných problémov spoločnosti, na ktoré máme "založené" už v samotnej Ústave SR! Podrobná analýza, návrhy na riešenia, a priestor na diskusiu k tomu je na stránke http://www.demokrac...

10.02.2020 | m-real

Myslienka fajn, na papieri vyzera dobre. V nasej medzinarodnej firme sa okolo roku 2010 centralizovalo uctovnictva do centra v zahranici. Vysledok je vyssia chybovost a vyssie naklady. Projekt centralizacie logistiky prebehol tiez, miesto povodnych 22 ludi to robi 25, ale v centre v zahranici. Servisna uroven pre zakaznika vyrazne znizena. Clovek v centre nerozmysla. Dojde objednavka na 1000, tak ich vyskladni. Ze je ta objednavka chybna a malo byt len 100 a pre ostatnych zakaznikov uz neostane, to ho nenapadne. Lokalneho cloveka to napadne a zavola objednavatelovi, lebo ho pozna a preveri moznu chybu. (ako spominaju aj diskutujuci, pozna regionalne pomery a vie lepsie poradit v pripade pravnych sluzieb) Prikladov by bolo este viac. Mimochodom, v casti krajin sa muselo vratit vsetko spat, lebo niektore objednavky ani nedorazili. Su to realne priklady z firmy. Neverim, ze stat to dokaze robit lepsie. Sam som robil 2 roky v takom centre. Vecna fluktuacia ludi, ktori ako cvicene opicky dokola robia stale to iste. Nebavi ich to a nenaplna. Vyssie miesta obsadene a vecne rotovat po oddeleniach tiez nebavi dlho. Servisne centrum v ziadnom pripade. Ma to zmysel len vtedy, ze vyhladovo pracu preberu stroje, co nie vzdy ide. A tiez je nezanedbatelny fakt stahovania sa do centra aj ked to autor popiera a tvrdi, ze to nie je potrebne. Obavam sa, ze v takom centre nikdy nepracoval a nema s nim skusenost.

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 21
  • Priemerná čítanosť: 1136
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami.