Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Boroš

Prečo sa len pár originál slovenských firiem presadilo v zahraničí?

31.03.2014 | Pavol Boroš

Na takto položenú otázku žiaľ neexistuje jedna a už vôbec nie jednoduchá odpoveď. Škoda.

  • Tlačiť
  • 11

Väčšina našich podnikateľov sa v určitý moment uspokojí s tým, čo dosiahne. Úspešný slovenský podnikateľ sa vďaka podnikaniu rýchlo odpúta svojím životným štandardom od ostatných ľudí vo svojom okolí. A vo chvíli, keď jeho majetok, osobné investície a úspory dosiahnu z jeho pohľadu úroveň, ktorá mu zaručuje relatívne istú osobnú  budúcnosť, sa prestane orientovať na rozvoj svojho podnikania a začne sa „zakopávať“ na dosiahnutých pozíciách.

Mnohí podnikatelia dokážu veľmi úspešne rozbehnúť biznis, rýchlo zvládnu prvé a druhé rozvojové štádiá, ale „zaseknú sa“ na kríze rastu, (tzv. kríza delegovania). Na tejto kríze sa zastavujú so železnou pravidelnosťou, často aj opakovane, niekoľko krát za život. Zvládnutie tejto rastovej krízy je tou pomyslenou hranicou, ktorá oddeľuje úspešných „malých podnikateľov“ od tých väčších a časom ešte väčších. A nehovoriac o tých, ktorí sú schopní preraziť aj mimo našich lokálnych pomerov.

Existuje veľká skupina podnikateľov, ktorá nestratí motiváciu rásť a zvládať nové podnikateľské výzvy, dokáže prekonať rastovú krízu delegovania, má potenciál zvládnuť aj ďalšie rozvojové fázy a s nimi spojené krízy, ale v určitú chvíľu sa doslova zľakne vidiny potenciálneho úspechu. Veľký nadregionálny úspech, ktorý už majú na dosah ruky, sa nakoniec nedostaví. Talentovaný podnikateľ často v životnej forme sa v jednu chvíľu rozhodne radšej pre istotu a vedome sa vyhne rizikám, ktoré by v záujme úspešného dosiahnutia veľkého podnikateľského cieľa musel zvládnuť.  Často sa pred sebou samým a pred ostatnými ospravedlňuje, že len správne vyhodnotil situáciu, že veľmi dobre pozná svoje hranice a nepreceňuje svoje možnosti a schopnosti. Ale pravou príčinou je najčastejšie strach, nechuť ísť do nových výziev a ... v konečnom dôsledku aj spomínané uspokojenie sa s tým, čo už dosiahol.

Objektívne je treba priznať, že mnohým podnikateľom, ktorí sa prepracujú až tak ďaleko, že majú možnosť svoje podnikateľské aktivity rozšíriť ďaleko za naše hranice, chýbajú potrebné skúsenosti a vedomosti. Na druhej strane sa takéto zručnosti dajú kúpiť, na čo je treba „len“ správny čuch na správnych ľudí. A ochota ich zaplatiť. 

Pri snahe nájsť odpoveď na otázku, prečo sa tak málo slovenských podnikateľov presadzuje mimo nášho územia, sa musíme zmieniť aj o tom, že zatiaľ máme málo pozitívnych príkladov, hodných nasledovania. Tým, že chýbajú pozitívne vzory, prevláda názor, že sa to ani nedá, že svet naozaj nečaká práve na nás, že všetko je už dávno vymyslené a podobne. Radšej si my žime tu u nás, uspokojme sa aj s málom, ako zbytočne vystrkovať rožky. Veď ani nevieme do akého osieho hniezda by sme strčili ruky.  

Žiaľ, aj na tých málo slovenských podnikateľov, ktorí sú úspešní  v zahraničí, sa mnoho ľudí pozerá cez prsty. Ľudia za ich úspechom vidia všetko iné, len nie nasledovania hodné pozitívne vzory.

Škoda, že je to tak. Viac slovenských podnikateľov, ktorí by sa presadili v zahraničí, by mohlo inicializovať a najmä reálne presadiť pozitívne zmeny v celej našej spoločnosti.

Pretože kto iní, ako tí, čo sú nezávislí od našich slovenských reálií, to môžu urobiť?

  • Tlačiť
  • 11

Rubrika Manažment bez obrúsku

Tagy Podnikatelia

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1192
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1192
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Kalendár sa načítava...