Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Boroš

Prečo firmy potrebujú podnikateľských konzultantov, hoci o tom nevedia?

09.11.2018 | Pavol Boroš

Najmä tí podnikatelia, ktorí sa v minulosti „popálili“ spoluprácou s amatérmi, rozmanitými podivínmi a šarlatánmi, sú mimoriadne skeptickí, pochybujúci o zmysluplnosti celého poradenského odvetvia.

  • Tlačiť
  • 0

„Nehnevajte sa, naozaj sa mi to zdá veľa. Možno, keby som vedela, že sa mi investícia vráti, možno by som sa skôr rozhodla. Vieme nejako odmerať prínos vašich služieb? Mám pocit, že my nepotrebujeme poradenstvo, ešte sme na to nedorástli, to je len pre veľkých, čo na to majú. My si všetko robíme sami.“

S podobnými názormi sa v segmente malých a stredných podnikov, ale aby sme boli spravodliví, nie len tam, stretávajú poradenské a konzultačné firmy pôsobiace v oblasti manažérskeho a podnikateľského poradenstva (business consulting) veľmi často. Najmä tí podnikatelia, ktorí nemajú praktické skúsenosti s consultingom alebo tí, ktorí sa v minulosti „popálili“ spoluprácou s amatérmi, rozmanitými podivínmi a šarlatánmi, sú mimoriadne skeptickí, pochybujúci v konečnom dôsledku o zmysluplnosti celého poradenského odvetvia.

Ak chce podnikateľ dostať objektívnu, vnútornou firemnou slepotou a jeho vlastnou autoritou nezaťaženú spätnú väzbu na to, ako riadi firmu alebo jej časť, môže ju dostať od konzultanta. Možno sa to niekomu môže zdať málo, ale vznik spätnej väzby, pomenovanie príčin úspechov, ale aj neúspechov pri riadení firmy, včasné identifikovanie potenciálnych problémov v počiatku ich vzniku, toto je hodnotou, za ktorú sa oplatí platiť. Dokonca aj v prípade záveru, že všetko je v poriadku, má takéto zistenie veľkú hodnotu, podobne, ako v prípade negatívnych záverov komplexnej preventívnej zdravotnej prehliadky. Koľkí radi platíme za túžobne očakávanú negatívnu správu o výsledkoch preventívnej prehliadky?

Vzdelaný, skúsený a tvorivý podnikateľský konzultant dokáže v úzkej interakcii so svojim klientom kreovať cieľový stav, ku ktorému by malo smerovať riešenie nejakého podnikateľského problému. Ak sa na riešení problému podieľa konzultant, tak v porovnaní so stavom, keď by podnikateľ riešil problém len vlastnými silami, zvýši pravdepodobnosť, že tento podnikateľ:

(1) výrazne skráti čas potrebný na kreovanie cieľového stavu a samotného riešenia,

(2) nebude vymýšľať koleso,  

(3) jeho firma sa vyvaruje rizikám a nástrahám, na ktoré ich upozorní externý konzultant na základe vlastných skúseností z realizovania iných projektov.

Tak vznikne pre klienta spolupracujúceho s kvalitným podnikateľským konzultantom hodnota, ktorá sa dá vyčísliť vo forme alternatívnych nákladov, ktoré by podnikateľ zaplatil v prípade, že by riešenie na dôležitý problém hľadal metódou „pokus a omyl“, zopakoval chyby iných a neefektívne sa túlal v slepých uličkách počas realizácie projektu.

Ak vieme, kde je problém, ak zároveň vymyslíme spôsob, ako tento problém vyriešiť, zostáva posledné – zrealizovať príslušný projekt. V máloktorej firme majú majitelia, manažéri, ale aj zamestnanci popri normálnym povinnostiam čas byť dlhodobo členmi realizačného tímu projektu. Nastal čas využiť externú prácu konzultantov. Akú má v tomto prípade spolupráca s externými konzultantmi prínos alebo hodnotu? Odpoveď je jednoduchá. Takú, akú má hodnotu samotný projekt. Náklady konzultantov sú nákladmi projektu a zaplatia sa v rámci návratnosti projektu.

Krátke zhrnutie. Dobrý a seriózny konzultant sľúbi klientovi, že mu v prípade spolupráce poskytne niektorú z nasledovných hodnôt:

(1) kvalitnú spätnú väzbu o súčasnom stave firmy – identifikuje potenciálne problémy,

(2) vytvorí alebo pomôže vytvoriť kvalitné riešenie na odstránenie určeného problému,

(3) zabezpečí kvalitnú realizáciu projektu zameraného na odstránenie problému.

Nič viac a nič menej.

Ak sľúbi viac, potom vedome alebo zo svojej hlúposti zavádza. Ak sľúbi menej a klient to chce zaplatiť, potom podviedol klienta, nedáva mu hodnotnú službu, ale nejaký paškvil.

Aby klienti dostali skutočnú hodnotu a mali z práce poradcov v podnikaní a manažmente úžitok, musia si vedieť vybrať správneho poradcu. Podobne, ako v iných oblastiach života, aj v consultingovej branži sa pohybuje množstvo prapodivných indivíduí a firiem. Ešte viacej, ako v iných oblastiach podnikania, sú pri výbere consultingovej firmy alebo poradcu dôležité skúsenosti, prax, referencie a najmä osobný kontakt v obchodnom procese. Treba sa presvedčiť, že voľba je správna a čo je najviac dôležité, uveriť, že daný človek skutočne chce a vie poradiť. Lebo v prípade sklamania, nie je na vine consulting, ale ten, čo si zle vybral, podcenil výber. 

Podnikateľský konzultant veľa stojí, najmä v prípade, ak porovnávame jeho plat s platom zamestnancov a možno aj samotných manažérov. Ale nezabúdajme, že spätná väzba, ktorá nás včas varuje pred problémom, ktorý by spôsobil našej firme neporovnateľne väčšie škody, má v prípade jeho preventívneho odstránenia, nevyčísliteľnú hodnotu. Alebo koľkokrát sa zaplatí z prínosov dobre vymyslené a realizovateľné riešenie, ktoré sa vo forme projektu včas a dobre zrealizuje?

Podnikatelia a konzultanti žijú všade vo vyspelom svete v symbióze, vzájomne sa potrebujú, rešpektujú a sú si navzájom užitoční.

Slovenskí podnikatelia potrebujú kvalitných podnikateľských konzultantov, hoci si to dnes nechcú priznať.

A naopak.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1185
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1185
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Kalendár sa načítava...