Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Boroš

Pár užitočných rád pre štandardných manažérov

03.02.2014 | Pavol Boroš

Medzi štandardných manažérov môžeme zaradiť väčšinu ľudí, ktorí pracujú na šéfovských funkciách pre akciové spoločnosti, banky, poisťovne, spoločnosti s ručením obmedzeným a nemajú v týchto organizáciách žiadny vlastnícky podiel.

  • Tlačiť
  • 0

Štandardný manažér riadi organizáciu z vôle jej väčšinového súkromného vlastníka (alebo vo verejných organizáciách predstaviteľa štátu), jeho príjem zodpovedá rozsahu zodpovedností, ktoré sú spojené s danou pozíciou a tento príjem je jeho jediným príjmom. Zároveň platí, že si plní všetky svoje manažérske povinnosti na takej úrovni, aby neschopnosť nebola dôvodom na jeho odvolanie.
A teraz už konečne sľúbené rady a odporúčania.

Image courtesy of arztsamui / FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of arztsamui / FreeDigitalPhotos.netZdroj: Image courtesy of arztsamui / FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of arztsamui / FreeDigitalPhotos.net

 

Poznajte skutočné očakávania a zámery vlastníka!

Ak s dostatočným predstihom viete, čo zamýšľa s firmou urobiť jej  vlastník v dobe, počas ktorej máte platný kontrakt, tak sa v prípade dramatickej zmeny súčasného stavu dokážete včas prispôsobiť.

Čím menšia je firma, v ktorej pôsobíte ako manažér, tým  väčšia je pravdepodobnosť, že máte priamy vzťah a najmä kontakt s vlastníkom. Jeho úmysly by ste mali v tomto prípade bez problémov a včas identifikovať.

Horšie sa spoznávajú skutočné zámery vlastníka vo veľkých nadnárodných firmách. Ak v týchto firmách podceníte dlhodobý systematický monitoring všetkých dôležitých informácií, ak si nevytvárate sieť zaujímavých kontaktov s ľuďmi, ktorí sú bližšie k rozhodovaciemu centru, ako Vy a ak sa spoľahnete „len“ na svoju vysokú odbornosť a kvalitu plnenia stanovených ukazovateľov výkonnosti, tak sa môžete dožiť jedného dňa veľmi nepríjemného prekvapenia. Napríklad v podobe nového usmievavého vlastníka celej korporácie, ktorý Vám veľmi kultivovane oznámi, že už s Vami ďalej nepočíta.

Vystihnite moment, kedy odísť!

Pamätajte, že ak ste naozaj dobrý manažér, tak máte na svojej pozícii prístup ku všetkým informáciám potrebným k vystihnutiu správneho momentu, kedy dobrovoľne  odísť. Nie len v športe platí, že vedieť včas prestať je veľké umenie, ktorého tajomstvá poznajú len tí skutoční majstri. Dva príklady situácií, kedy určite treba dobrovoľne a čím skôr skončiť:
(1)     keď vidíte, že dôležité ukazovatele výkonnosti s určitosťou nedosiahnu v sledovanom období vlastníkom želaných hodnôt a ak zároveň platí, že nebudete schopný ich neplnenie dôveryhodným spôsobom ospravedlniť,
(2)     keď zistíte, že strácate vplyv, že Vaše názory a postoje nie sú opakovane dôležitými ľuďmi vnímané a akceptované tak, ako ste boli zvyknutý, pričom v tomto prípade naozaj nezáleží na tom, čo bolo spúšťačom tejto zmeny ich správania,

Nebojte sa odísť. Aj za cenu straty lákavých „padákov“. Manažérsky "trh práce" miluje ľudí, ktorí nie sú vyhodení, ktorí robia samostatné rozhodnutia, sú si vedomí svojej ceny, hľadajú nové výzvy, chcú skúsiť niečo nové, čo ich bude ešte viac napĺňať, ktorí vedia preukázať výsledky, majú výborné referencie. Ak včas odídete, toto všetko máte!!! A naopak. Ak zaváhate, jeden jediný raz zaváhate, tak ... !

Nikdy nerobte pod cenu!

Nezabúdajte, že ste štandardný manažér a Vaším jediným zdrojom príjmom je cena, za ktorú predáte svoju manažérsku prácu. Ak ste si istý, že očakávania a zámery vlastníka sú v súlade s Vašimi záujmami a ak nenastal stav, že by ste mali dobrovoľne odísť, tak si nekompromisne pýtajte, čo Vám patrí! 

Vždy žiadajte o 10% viac, ako si myslíte, že je cena Vašej práce na manažérskom trhu. Optimálnym zdrojom senzitívnych informácií o výške príjmu manažérov Vášho rangu v porovnateľných organizáciách je ich otvorená výmena s kolegami v neformálnom prostredí rôznych spoločenských udalostí, golfových turnajov a podobne.
Pamätajte, že ak robíte pod cenu, tak strácate peniaze, ktoré Vám už nikto nikdy nedá. Pýtate sa, že ako Vás môže ohroziť práca pod cenu? Veď by to malo vlastníkovi vyhovovať, že na Vás ušetrí? Nie je to tak! Je len otázkou času, keď si vlastník položí veľmi nepríjemnú a z Vášho pohľadu až krutú otázku: „Naozaj mám toho najlepšieho, keď chce robiť za pár euro?“

Zodpovedajte za splniteľné a reálne rozpočty!

Skúsení manažéri veľmi dobre vedia, že okrem samotnej kvality ich manažérskej práce závisí jej úspešnosť najmä od toho, ako plnia budget, za ktorý zodpovedajú. Dobrý je z Vášho pohľadu taký budget, ktorý plní Vaše individuálne záujmy, t.j. je z Vášho pohľadu splniteľný a reálny a nie len záujmy vlastníka.

Nepodceňte ani najmenší detail najmä vo fáze tvorby rozpočtu. Vždy, keď sa dá, tak argumentujte jeho nereálnosťou, spochybňujte podmienky, ktoré Vám nevyhovujú. Áno, nie je to jednoduché dokázať balansovať na hrane medzi tým, že budete obvinený z bojkotovania ambicióznych firemných cieľov alebo tým, že odovzdane a s nadšením v tvári, bez boja, strčíte hlavu do slučky v podobe vlastníkom vysnívaného, ale od reality na míle vzdialeného rozpočtu.

Chce to roky praxe, nebáť sa argumentovať, vytvárať tiché „koalície“ na rovnakej manažérskej úrovni („ty pomôžeš mne a dosvedčíš, že TO NEJDE a ja na oplátku, pomôžem tebe“). Ak sa naučíte celý proces zvládnuť, tak budete určite odmenený v podobe štandardne prežitého ďalšieho úspešného roku na vrcholovej manažérskej pozícii.

O pár dní pokračuje séria radami určenými súkromným manažérom.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Manažment bez obrúsku

Tagy Nedajte sa odvolať

Diskusia (0 reakcií)

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 21
  • Priemerná čítanosť: 1145
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 21
  • Priemerná čítanosť: 1145
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Kalendár sa načítava...