Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Boroš

Líder mánia je nič viac, len novou agendou vzdelávacích firiem?

26.08.2014 | Pavol Boroš

„Každý dobrý manažér musí byť aj dobrý líder“, tento výrok vyslovil nedávno jeden môj známy vrcholový manažér.

  • Tlačiť
  • 3

A ešte dodal: „Zavedenie pojmu „líder“ do manažérskej praxe, nemá praktický význam a celá „líder mánia“ podľa mňa súvisí s tým, že vzdelávacie a poradenské firmy zase raz potrebovali novú agendu.“

Neoponoval som, lebo som nebol v tej chvíli na sto percent pripravený argumentovať, ale jeho suverénne a ironické slová vo mne nejakú dobu rezonovali. Pravdou je, že lídrov pod týmto názvom v organizačných štruktúrach nenájdeme a že každý manažér, musí byť aspoň do určitej miery aj „vodca“. Ale tak, ako platí, že nie každý vynikajúci odborník na určitú oblasť je automaticky dobrým manažérom, tak rovnako platí, že nie každý vynikajúci manažér musí byť dobrým lídrom.

V nasledovnom prehľade je uvedený zoznam najvýznamnejších charakteristík, ktoré spĺňa niekto, o kom je možné povedať, že je dobrým lídrom. Takýto manažér dokáže::

  •  identifikovať príležitosti aj vtedy, keď ich nikto iný nevidí,
  • účinne a najmä efektívne komunikovať,
  • uchopiť príležitosť za „správny koniec“,
  • podporovať iniciatívu a angažovanosť ľudí,
  • dávať „motivačnú“ spätnú väzbu,
  • poznať, rozumieť a využívať nepísané pravidlá manažmentu,
  • byť konzistentný a integrálny vo svojich názoroch a postojoch,
  • rozpoznávať reálny potenciál ľudí, s ktorými spolupracuje,
  • využívať hlavné zásady koučovania a mentoringu,
  • rozpoznať a najmä oceniť kvalitnú prácu,
  • zvládnuť zmysluplnú mieru rizika.

Človek môže byť považovaný za vynikajúceho manažéra aj vtedy, keď dokáže úspešne manažovať zamestnancov v rámci niekým iným definovaného systému riadenia a organizovania. Ak pravidelne a s výbornými výsledkami dosahuje svoje ciele prostredníctvom iných ľudí, napriek tomu, že nevie identifikovať nové príležitosti, komunikuje z pozície sily, tvrdohlavo presadzuje plnenie úloh a povinností v rámci stanovených pravidiel, netrápi sa veľmi s motiváciou ľudí, ochotne zmení svoje názory vždy, keď je to treba a aj keď nikdy neriskuje, môže byť považovaný za výborného manažéra.

Všímajme a vážme si ale aj tých manažérov, ktorí vidia šancu tam, kde iní nevidia nič, vedia pre svoje myšlienky a názory nadchnúť ľudí okolo seba bez toho, aby ich k tomu museli donucovať, ktorí nie len rozprávajú o tom, ako by sa čo malo robiť, ale dokážu nájsť realizovateľné riešenie, ktorí neberú pravidlá manažmentu ako dogmy, ale ako prostriedky k dosiahnutiu väčších cieľov, netočia sa každú chvíľu podľa toho odkiaľ fúka vietor, vidia a vedia dostať z ľudí to lepšie , čo v nich je, dokážu riskovať aj vtedy, keď iní už zaraďujú spiatočku a väčšinou im to vychádza. Lebo takýto manažéri sú zároveň lídri.

Ak budeme mať na Slovensku namiesto niekoľko desiatok lídrov, stovky takýchto ľudí, tak výsledky ich práce a umu pocítia pozitívne ďalšie státisíce ľudí.

Slovenskí vrcholoví manažéri by mali mať viac líderských ambícií, nemali by sa uspokojovať pozíciou jednookého, medzi slepými! Stovky šikovných a talentovaných slovenských vrcholových a stredných manažérov, dnes disciplinovane plní do roztrhania tela želania radových zamestnancov matiek nadnárodných spoločností, ktorí často nemajú ani polovicu ich talentu a schopností!

Skúsme vykročiť častejšie vlastnou cestou. Obrovské množstvo skúseností, ktoré manažéri s potenciálom byť skutočnými lídrami v službách veľkých spoločností získali, by bolo zaujímavé pretaviť do vlastných projektov!

Potom aj môj priateľ pochopí, že rozlišovať manažérov a lídrov má praktický zmysel a nejedná sa len o ďalší trik vzdelávacích a konzultačných firiem na získavanie ďalších príjmov. 

  • Tlačiť
  • 3

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1192
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1192
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Kalendár sa načítava...