Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Boroš

Keď sa dopyt míňa s ponukou

24.10.2018 | Pavol Boroš

Majitelia malých a stredných podnikov sú veľmi silnými osobnosťami, ktoré majú svoje „muchy“, ale bez pochýb dokázali v podnikaní a riadení viac, ako drvivá väčšina ostatných ľudí.

  • Tlačiť
  • 3

Nechápem, ako dokážete nájsť riešenia pre moje problémy za pár dní! Nezdá sa mi pravdepodobné, že prídete na niečo, načo sme my, čo tu robíme stále, doteraz neprišli.

Bezprostredná a úprimná reakcia majiteľa výrobnej firmy so 100 zamestnancami a obratom viac, ako 5 miliónov euro na moju poznámku o množstve času, ktorý by sme potrebovali na pochopenie diskutovaného problému (päťročný trend klesania produktivity práce meranej ako podiel tržieb a osobných nákladov) a na identifikovanie prípadných riešení. V ostatných týždňoch som sa stretol nie len s ním, ale v rámci obchodnej kampane zameranej na firmy zo segmentu „Malé a stredné podniky (ďalej MSP)“, s ďalšími mimoriadne zaujímavými majiteľmi, majiteľkami, manažérmi a manažérkami týchto oficiálne často velebených, ale v praxi nedocenených firiem.

Rozhodnutie zamerať našu pozornosť na túto skupinu firiem sa nerodilo ľahko, zo všetkých strán sme počúvali varovné reči o zbytočnosti podobného snaženia, desiatky priateľov a kolegov nás dobromyseľne upozorňovalo na riziká, pričom najčastejšie sa opakovali tieto myšlienky:

  • Majitelia MSP firiem sú veľmi konzervatívni, zahľadení do svojich firiem, podniky sú ich „deti“, nemajú radi cudzích ľudí, ktorí sa okolo nich obšmietajú,
  • Nemajú praktické skúsenosti s consultingovými službami, nedoceňujú ich význam a zmysel, vnímajú ich ako zbytočne vyhodené peniaze, ktoré sa dajú lepšie využiť na nákup materiálu alebo nejakého nového stroja,
  • Oni sú ortodoxní technokrati, orientovaní na riešenie operatívnych problémov, zvyčajne nemajú ekonomické alebo manažérske vzdelanie, čakajú vás debaty v štýle „hluchý so slepým“,
  • Poväčšine sú „osvietenými diktátormi“, ktorí dokázali zvládnuť rast svojich firiem, vytiahnuť ich z garážových podmienok do rozmerov, keď sa už nedá zamaskovať, že sú ozajstnou firmou, ale mnohí sa nevedia zbaviť „garážových móresov“ v spôsobe riadenia a organizovania svojich firiem,
  • Všetko, čo súvisí s riadením a organizovaním chcú zvládnuť sami, v duchu hesla: „urob si sám“, často sa opakuje rovnaký myšlienkový skript: „veď to nejako zvládnem, všetko som doteraz zvládol, či zvládla sama, to nie je žiadna veda“.

Napriek všetkým týmto dobre mieneným radám sme sa rozhodli nasmerovať časť našej obchodnej energie smerom k týmto firmám. Lepšie raz vidieť, ako tri krát počuť, chceli sme získať vlastné autentické zážitky a skúsenosti. Analyzovali sme obchodný potenciál tohto segmentu a zistili sme, že na Slovensku je viac ako 800 firiem, ktoré majú obrat vyšší ako jeden milión euro, viac ako 30 zamestnancov, sú v dobrej finančnej kondícii a majú slovenských majiteľov.

V každodennej realite stretnutí a rozhovorov sa dajú bez veľkej námahy na predstaviteľoch MSP objaviť hore uvedené charakteristiky, klamal by som, ak by som tvrdil opak. Ale okrem tých všeobecne známych a s obľubou šírených negatívnych stereotypov, môžem bez obáv napísať, že:

  • Stretávam sa výhradne s veľmi silnými osobnosťami, ktoré majú svoje „muchy“, ale bez pochýb dokázali v podnikaní a riadení viac, ako drvivá väčšina ostatných ľudí,
  • Väčšinou sú okrem dokonalých znalcov svojich výrob aj mimoriadne schopní obchodníci, na ktorých stoja a čo je nebezpečné, tak aj potenciálne padajú, ich firmy,
  • Bez toho, aby pravidelne navštevovali odborné konferencie a intenzívne študovali najmodernejšie trendy, takmer všetci inovujú, investujú do modernizácie, mnohí automatizujú výroby, nasadzujú roboty tam, kde by to človek nečakal,
  • Uvedomujú si svoje limity v manažérskom vzdelaní, chcú s tým niečo robiť, lebo vidia, že po starom sa firma ďalej riadiť nedá, resp. stagnuje a nevyvíja sa, veľa čítajú, radia sa s priateľmi, zatiaľ ale neobjavili výhody využitia consultingových služieb alebo inými slovami, nestretol sa v tejto téme ich veľký potenciálny dopyt s adekvátnou consultingovou ponukou.

 Na jednoduchú otázku z úvodu blogu, ktorú mi položil majiteľ firmy na osobnom stretnutí, sa dá odpovedať mnohými spôsobmi. Pre dnešok neprezradím, ako som odpovedal ja, nechcem vás ovplyvniť, ak náhodou o tom, čo by ste na mojom mieste povedali, začnete uvažovať. Veľmi ma zaujíma, váš názor a rád si prečítam prípadné komentáre.

  • Tlačiť
  • 3

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1203
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1203
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Kalendár sa načítava...