Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Boroš

Ako „dobrý známy“ ku koučingu prišiel

02.09.2014 | Pavol Boroš

Vždy sa veľmi teším na stretnutie s manažérom, ktorého ešte nepoznám. Takéto stretnutia sú najzaujímavejšie. Aj keď sa v mnohom opakujú, takmer vždy sa objaví nejaká nová skutočnosť, ktorá ma prekvapí a kvôli ktorej si daného človeka zapamätám.

  • Tlačiť
  • 0

Pán riaditeľ, o ktorom dnes napíšem, môže mať pár rokov po päťdesiatke, riadi firmu v sektore služieb, firma má takmer 300 zamestnancov a je jedným z jej majiteľov. Založili ju ešte v  90. rokoch, postupne vybudovali z garážových začiatkov až do dnešnej podoby, keď si užívajú výsledky svojej mnohoročnej práce. Aspoň tak sa na prvý pohľad zdalo.

Prijal ma, lebo som mal dobré odporúčanie od spoločného známeho. Nevedel, čo má odo mňa čakať, ale bol koncentrovaný na naše stretnutie. Ideálna chvíľa pre hľadanie možností spolupráce, chvíľa, ktorú môžem využiť alebo premrhať už len svojou vlastnou nešikovnosťou.

Povedal som mu kto som, koho zastupujem a čo robím. Snažím sa vždy vopred nájsť témy, ktoré by daného človeka mohli zaujímať. Urobil som si rešerš dostupných zdrojov o firme, takže som mal prehľad o súčasnej situácii. Oficiálnej samozrejme. A našiel som niekoľko rozhovorov, ktoré pán riaditeľ poskytol médiám počas takmer dvadsiatich rokov. A naozaj, pýtať sa začal na tému, ktorú som tipoval pred stretnutím.

„Viem si predstaviť, že koučing alebo mentoring môže pomôcť nejakému začínajúcemu manažérovi, ale naozaj si neviem predstaviť, ako by mohol pomôcť mne?“

Páčilo sa mi, že sa opýtal priamo a neschoval sa za „dobrého známeho“, ako býva často zvykom v podobných situáciách.

„Tento druh poradenskej podpory má opodstatnenie len v niekoľkých špecifických situáciách. Ako ste už povedali, ak sa jedná o manažéra, ktorý začína, toto je veľmi častý prípad. Ale rovnako efektívny môže byť koučing aj pre manažéra, ktorý má pocit, že z nejakého dôvodu „prešlapuje na mieste“.“

„Ako prešľapovanie máte na mysli? Akože nevie, čo má robiť?“

„Hovoriť v ich prípade o tom, že by nevedeli, čo majú robiť, tak to by nebolo správne, lebo často sú to ľudia, ktorí úspešne riadia firmy mnoho rokov. Oni často vedia dobre, čo majú robiť, ale buď na to už nemajú chuť alebo si myslia, že všetko, čo robia, robia dobre. Sami sa v tom utvrdzujú, resp. ich v tomto pocite „boharovnosti“ vehementne utvrdzujú všetci ľudia, s ktorými sa stýkajú.“

„Ja mám jedného dobrého známeho“ povedal pán riaditeľ a už som vedel, že koľká bije. Dobrý známy sa opäť objavil na scéne, aby zohral svoju nezastupiteľnú rolu. „A on má podľa mňa ten druhý problém. Nikto mu už nepovie pravdu do očí. Nie žeby ho klamali, to nie, ale nehovoria mu všetko. Buď sa boja alebo s ním už robia tak dlho, že si povedia, že mu nepríjemné veci radšej nebudú vravieť.“

„To je presne človek, ktorý potrebuje niekoho, kto by mu dal nezávislú spätnú väzbu o jeho práci. A nastavil mu povestné zrkadlo. Nemusí to byť samozrejme kouč! Často to býva priateľ alebo klient alebo manželka!“

Pán riaditeľ sa usmial.

„Často sa tiež stáva, že manažér vie čo má robiť, ale tých smerov, ktorými by sa mohol vybrať je toľko, že sa nevie rozhodnúť. Nechce urobiť zbytočnú chybu a nasmerovať úsilie celej firmy smerom, ktorý sa ukáže neskôr, ako chybný. Interne si nevie pomôcť, zavolať konzultačnú firmu nechce. V takomto prípade môže tiež veľmi efektívne pomôcť kouč alebo mentor!“

„Môžete mi v krátkosti vysvetliť rozdiel medzi koučom a mentorom?“

„Kouč vám pomôže nájsť problém a identifikovať správnu cestu. Mentor vám pomôže riešiť problém a vie s vami nejakú dobu po identifikovanej ceste kráčať.“

„Môj dobrý známy je veľmi šikovný a ... tvrdohlavý človek. Naozaj si neviem predstaviť, žeby sa na niečo také nechal nahovoriť. Ten kouč, či mentor, to by musela byť nejaká silná osobnosť, musel by to byť veľmi skúsený človek, vedieť veľa o firmách a najmä by musel byť komunikačne na výške. A mať guráž, hovoriť s takými ľuďmi, ako je môj známy.“

„Pán riaditeľ, myslíte si, že by som vás otravoval touto témou, kebyže vám nemôžem ponúknuť takého človeka?“

Znovu sa sotva badateľne usmial.

Prešiel som na iné témy. Veľmi dobre sme sa porozprávali, namiesto pol hodiny, ktorú mal naplánovanú v kalendári, sme hovorili takmer hodinu.

Rozlúčili sme sa s tým, že sa určite čo najskôr stretneme.

V aute mi po pol hodine zazvonil telefón. Neznáme číslo.

„Prosím!“

Po prvých slovách som spoznal hlas pána riaditeľa.

„Dobrý deň, tu „dobrý známy“, môžem s vami chvíľu hovoriť?“

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Manažment bez obrúsku

Diskusia (0 reakcií)

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1192
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Pavol Boroš

Pavol Boroš
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 1192
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Verím, že o vážnych a dôstojných témach, aké poväčšinou tie manažérske témy sú, sa dá písať zaujímavo a s občasnou iróniou medzi riadkami. 

Kalendár sa načítava...