Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Patrik Garaj

Tí, čo si nevšimli, že print je mŕtvy

24.10.2012 | patrik garaj

Peter Biľak sa pri tvorbe nového časopisu opýtal na zmysluplnosť projektu čitateľov

  • Tlačiť
  • 0

Máločo dnes pôsobí ako väčšia bizarnosť než zakladanie nového tlačeného magazínu. Print je mŕtvy, konzum informácií sa presunul na web a digitálna mládež už ani poriadne nevie, čo papier je. Takto a podobne znie štandardný scenár printového zániku.

Zjavne však stále existujú ľudia, ktorí si to nevšimli. Grafický dizajnér a typograf Peter Biľak a jeho štúdio Typotheque (rozhovor TRENDU) prednedávnom vypustili na web informáciu, že pripravujú nový magazín o dizajne. Časopis Works That Work, s prívlastkom Magazine of unexpected creativity, chce byť niečo ako National Geographic dizajnu. Namiesto prezentovania štandardných diel grafického či priemyselného dizajnu však má ísť skôr o mapovanie neočakávaných prejavov kreativity v každodennom živote ľudí po celom svete.

Ako nutný spôsob financovania takto neštandardného printového projektu hneď napadnú štátne granty, sponzoring a pokus o predaj mediálneho priestoru. V Typotheque sa však namiesto vypisovania formulárov a špekulovania, či si niekto nakúpi reklamu v zatiaľ neexistujúcom periodiku, rozhodli opýtať samotných čitateľov. Monitoring záujmu sa aj tak javí ako najlogickejší a zároveň najpoctivejší spôsob prípravy nového produktu tohto druhu.

Na webe plánovaného magazínu sa preto rozbehla zbierka na produkčné náklady vo výške 18-tisíc eur. Záujemci si mohli vyberať v širokej škále finančných príspevkov od 8 do 8-tisíc eur a rôznych kombinácii printového, digitálneho a online vydania.

Na vyzbieranie stanoveného obnosu si vydavateľ stanovil mesiac času. Zrejme aj jeho muselo zaskočiť, že na 18-tisícový rozpočet sa čitatelia poskladali za necelý týždeň. Priemerná zaplatená čiastka sa pohybovala okolo 50 eur, čo znamená, že mnohí neprispeli len na tvorbu prvého čísla magazínu, ktoré má vyjsť začiatkom budúceho roku, ale rovno si odklikli predplatné na viac čísiel.

Povzbudení ohlasom posunuli v Typotheque latku štartovného balíka na 32-tisíc eur, na čo stále ostáva celých 23 dní. Vyššia čiastka má zabezpečiť, aby sa objem reklamy v časopise mohol udržať na úrovni maximálne 10 percent (čiže sa zmestí viac obsahu) a na to, aby si magazín mohol dovoliť plnohodnotnú redakciu a nemuseli ho nadšenci písať po nociach.

Čo si z toho napísať pod čiaru?

  • Keď zase niekto zakričí, že papier je mŕtvy, treba sa opýtať, či čitateľov naozaj zaujíma, čo sa na ňom predáva. Či sa počas fázy umierania analyzovali zmeny v tom, ako ľudia konzumujú obsah, ako komunikujú, čo ich baví, za čo sú ochotní platiť, čo s tým robia a na čo im to je.
  • Jasný žolík je šírka záberu a magazín Works That Work už pri skladaní štartovného kapitálu jednoznačne profituje z toho, že má „global reach“. To má ale každý, kto píše po anglicky. A nepotrebuje na to veľkú redakciu.
  • Pri globálnom zásahu je možné a zároveň nutné ísť do špecializovaného produktu. V prípade magazínu Works That Work to znamená, že obsahovo nemieri na fotogalérie elegantných dizajnových objektov, ktorých sú plné iné magazíny. Zameranie na špeciálny obsah obsluhuje konkrétne publikum a žije z efektu lojálnej komunity. A to neplatí len na globálnom trhu.
  • Pre rozhýbanie záujmu o produkt – a teda aj printové médium – nezaškodí transparentný prístup, komunikácia s publikom na úrovni očí a kvalitná práca z minulosti ako referencia. Bez ohľadu na to, či ide o papierový magazín alebo mlynček na kávu, potenciálnych konzumentov motivuje existujúce povedomie o tom, že producent štandardne tvorí dobré veci. Čiže works that work.

wtw

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Patrik Garaj

Patrik Garaj
  • Počet článkov: 4
  • Priemerná čítanosť: 2960
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Redaktor TRENDU.

Patrik Garaj

Patrik Garaj
  • Počet článkov: 4
  • Priemerná čítanosť: 2960
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Redaktor TRENDU.

Kalendár sa načítava...