Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Biely kôň ako symbol lekárnického dôchodku

16.10.2017 | Ondrej Sukeľ

Diskusia (34 reakcií)

16.10.2017 | Truhlik999

Hlupy text od autora, ktory ma v hlave vzduch

Ps= nie som nijako spojeny s tymto biznisom

20.10.2017 | Balt

Bezobsažný útok ad hominem. Prosím, napíšte v čom je text hlúpy resp. v čom nemá pravdu, lebo toto je zatiaľ len hádzanie blata.

16.10.2017 | Daniel Jankech

Pán Sukeľ.
Celkom som neporozumel Vášmu textu, tak by som Vás poprosil o láskavosť a vysvetlili mi o čo ide.

Model 1- súčasný právny stav.
Lekáreň má odborného garanta. Napr. 85 ročnú babku ktorá bola lekárnička. Majiteľ je Fero zo susednej dediny, ktorý má iba učňovku. V lekárni pracujú vyštudovaní farmaceuti a obsluhujú pacientov a zákazníkov.

Model 2- stav ktorý by chceli vyštudovaní lekárnici.
Lekáreň má majiteľa s odborným farmaceutickým vzdelaním, a teda je zrejmé že je aj odborným garantom. V lekárni pracujú vyštudovaní farmaceuti a obsluhujú pacientov a zákazníkov.

No ako tak uvažujem a snažím sa zistiť čo je pre pacienta a zákazníka lepšie, tak rozdiel som nezbadal, keďže za správnosť poprípade kvalitu na mieru vyrobeného lieku stále zodpovedajú len farmaceuti a to v obidvoch prípadoch.
Ale ak je to inak, rád sa poučím, nemyslím to ironicky.

PS. V uvedenom biznise nepodnikám a ani nikto z mojich príbuzných.

17.10.2017 | Ondrej Sukeľ

Pán Jankech, vďaka za otázku.
Pointu toho, že nebadáte rozdiel, vidím v tom, že lekárenská starostlivosť nie je iba cit.: "obsluhovanie pacientov a zákazníkov". Dokonca to nie je ani obsluhovanie.
Lekárenská starostlivosť zahŕňa široké spektrum činností a rozhodnutí, ktoré možno laik nevidí, ale ktoré výrazne (de)formujú starostlivosť o pacienta. Považujem za dôležité, aby za tieto činnosti niesol farmaceut, ktorý formálne lekáreň vedie (babička) aj reálnu zodpovednosť. Predkladaná novela nie je o "majiteľstve" lekárne, ale o tom, kto v nej ponesie zodpovednosť za zásadné rozhodnutia.


17.10.2017 | Róbert Novák

Prosím vás, ktorá činnosť alebo rozhodnutie zo "širokého spektra" výrazne "(de)formuje" starostlivosť o pacienta? Som laik a pokladám otázku Daniela Jankecha za nezodpovedanú.

18.10.2017 | Ondrej Sukeľ

Všeobecný obsah pojmu lekárenská starostlivosť vychádza z ustanovení § 2 ods. 1, § 7 ods. 1 písm. c) a § 10 zákona o zdravotnej starostlivosti a § 2 ods. 1 a § 20 zákona o liekoch. Ide o zabezpečovanie, uchovávanie, prípravu, kontrolu a výdaj liekov vrátane internetového výdaja, zabezpečovanie, uchovávanie a výdaj zdravotníckych pomôcok vrátane internetového výdaja, zhotovovanie zdravotníckych pomôcok na mieru a ich výdaj, zabezpečovanie a výdaj dietetických potravín, poskytovanie odborných informácií a rád o liekoch, zdravotníckych pomôckach a dietetických potravinách potrebných na kvalitné poskytovanie zdravotnej starostlivosti podľa bezpečnej a racionálnej liekovej terapie, dohľad nad liekmi a dohľad nad zdravotníckymi pomôckami, zabezpečovanie, uchovávanie a výdaj doplnkového sortimentu, vykonávanie fyzikálnych a biochemických vyšetrení zameraných na primárnu prevenciu a sledovanie účinnosti a bezpečnosti farmakoterapie, ktoré si nevyžadujú ďalšie laboratórne spracovanie,...
---
Konkrétne povinnosti pri napĺňaní týchto činností, teda pri poskytovaní lekárenskej starostlivosti upravuje hlavne § 23 ods. 1 zákona o liekoch, ktorý má 47 bodov jednotlivé povinnosti definujúcich a zároveň § 80 ods. 1 zákona o poskytovateľoch (11 bodov). O. i. sú isté povinnosti a úlohy definované etickým kódexom, ktorý je prílohou zákona o poskytovateľoch.
---
Ospravedlňujem sa, ale asi by nebolo účelné ich tu všetky vypísať.

18.10.2017 | Daniel Jankech

Pán Sukeľ.
Však áno, ale predsa nie je žiadny rozdiel v kvalite lekárne ak ju vlastní Fero zo susednej dediny ak zamestnáva kvalifikovaných farmaceutov. Fero zo susednej dediny s učňovkou zrejme pacientov- zákazníkov neobsluhuje, robia to vyštudovaní farmaceuti. A v tomto prípade je teda jedno či ju vlastní vyštudovaný lekárnik, alebo nie.

18.10.2017 | Ondrej Sukeľ

Návrh novely zákona o liekoch nie je o "vlastníctve" lekárne, ale o definícii štatutárneho orgánu prevádzkovateľa. Myslím, že som dostatočne popísal činnosti lekárne. Ale pokiaľ je podľa vás lekárenstvo "obsluhovaním zákazníkov", tak asi nemá význam ďalej túto tému rozoberať.

23.10.2017 | Stanislav Brath

Máte úplnú pravdu. "Menej chápavý" si vždy mýlia pojmy s dojmami. Oni chápu iba hodnotu "bubákov" a borovičky, ktorú si z nich kúpia.

17.10.2017 | Truhlik999

bullshit.

lekarni, kde robia nieco ine ako obsluhu a nekvalifikovany predaj liekov a doplnkov s najvyssim bonusom od dotavatela je minimum.

Podobne clanky od nenazranej sedlace image leakrni nezlepsia.

19.10.2017 | Lucia Potúčková

V tomto prípade treba skúmať motiváciu Fera s učňovkou, prečo chce podnikať v lekárenskom "biznise" a nie v tom, čomu rozumie a má na to výučný list.
A následne to, čím sú motivovaní tí Ferovi farmaceuti, ktorí "obsluhujú pacientov a zákazníkov".

Lekárnik je, resp. má byť, tzv. "pomáhajúca profesia" - jej poslaním je pomáhať. A to Fero nikdy nemôže pochopiť.


17.10.2017 | Roman Kanala

Mne sa ten článok páči. Premena odborných činností na púhu komerciu je neblahý jav, ktorý môže ohrozovať zdravie a životy ľudí.

Aj na Švajčiarsku po švajčiarsky sa pre šetrenie v lekárňach vyskytujú vyučené predavačky, ktoré predávajú tovar. Vydaný tovar musí skontrolovať farmaceut s univerzitou a štátnou licenciou. Zhoda s predpisom, správnosť dávkovania, lekár sa môže pomýliť a lekárnik musí jeho chybu zachytiť. Alebo sa môže pomýliť predavačka pri lúštení lekárovho škrabopisu. Kvalifikovaný farmaceut musí byť v každej chvíli aspoň jeden prítomný v každej lekárni a skontrolovať všetok vydaný tovar. Ten tovar má liečiť, ale mohol by aj uškodiť.

17.10.2017 | Pavol Čižmárik

Malo by to podľa mňa celé smerovať k tomu, že sa to rozdelí. Budú lekárne, s povinne prítomným farmaceutom, ale aj s povinnosťou držať a/alebo pripravovať istý sortiment a potom tie butiky, čo predávajú všetko možné, a popri tom nejaké kategórie liekov, kde nie je veľké riziko - a tam nech to garantuje kto chce. Najmä pri zdravodných strediskách a nemocniciach by to však chcelo naozajstné lekárne.

Je otravné chodiť z lekárne do lekárne, keď človek potrebuje nejaké liečivo, ktoré kedysi vedeli pripraviť v každej lekárni (masť, tinktúru alebo podobne), alebo aspoň držali široký sortiment liečiv.

Dnes sa človek nachodí, kým zoženie povedzme nie úplne bežné liečivo a v takmer každej lekárni ho predavačka vyprevadí, že toto alebo tamto nerobia, nedržia a podobne, alebo vedia to objednať, ale bude to o dva-tri dni.

17.10.2017 | milan_k

mozem povedst jedine, pre zrusenie tychto bielych koni treba najma zrusit poziadavku na povinneho farmaceuta v lekarni a spravit to uplne open i ked panovi autorovi sa to asi tiez nebude pacit. Nech do vasej lekarne chodia ludia za to ze ste lepsi.......a za lepsi si doplnte co chcete (lacnejsi, mudrejsi, otvorene 24/7, apod.).

18.10.2017 | Roman Kanala

A ďalším krokom bude uvoľnenie lekárskej živnosti? Po novom nebude musieť mať univerzitu a atestácie, stačí ak bude lacnejší a múdrejší a bude mať otvorené. Len tak, na voľnú živnosť. Aj autá opravuje kdekto len tak vo dvore.

Sú profesie, kde je odbornosť životne dôležitá. Lekár, zubár, lekárnik musia byť kvalifikované osoby. Ide doslova o život. Na zrušenie bieleho koňa stačí požiadavka, aby bol prítomný v lekárni celý čas počas otváracích hodín.

18.10.2017 | milan_k

lekarne su dnes vydajne tabletiek a farma supermarkety, znalost nazvu ucinnej latky a nazvu produktu (pre ponukanie generik napriklad.) zvladnu aj ti farma studenti co tam zvycajne robia.

19.10.2017 | Lucia Potúčková

A takto sa Vám to páči?

Alebo by ste chceli v lekárňach radšej skúsených odborníkov, ktorým nejde len o biznis, ale v prvom rade o Vás, o Váš zdravotný problém a jeho vyriešenie? A o to, aby ste mali dôveryhodnú oporu aj pri ďalších väčších či menších problémoch?

18.10.2017 | Ondrej Sukeľ

Nejde o to, čo sa páči autorovi, ale o to, čo zabezpečí vymožiteľnosť elementárnej kvality v profesiách, ktoré dnes EU reguluje a ktoré sa vyznačujú istou dávkou informačnej asymetrie. Autor by nemal žiaden problém s "úplne open" systémom, ale nie som si istý, či by spoločnosti ako celku prospelo povedzme zrušenie povinného lekára v ambulancii, či povinného architekta v projekčnej kancelárii, alebo povinného právnika na notárskom úrade. Pokiaľ existujú (s výnimkou Ázie a Afriky teda...) krajiny, kde takýto model funguje, prosím dajte tu nejaký link na výsledky, ktoré prináša.

18.10.2017 | milan_k

plati co som napisal vyssie, lekarne su dnes maloobchodne prevadzky ako akekolvek ine......97% prace je vydaj liekov na predpis a predaj farma bizuterie so super marzami (wobenzym, serapeptaza, kolagenove kapsule, apod.)

19.10.2017 | Lucia Potúčková

Bohužiaľ, máte pravdu. Je to na zaplakanie.
Až tak ďaleko to dospelo vďaka sieťam so "supermaržami" - tento pojem ste vystihli presne, pokiaľ ide o tzv. privátne značky lekárenských sietí.

Práve tomu treba zabrániť.
Lekáreň má byť zdravotnícke zariadenie s odborne vzdelaným personálom poskytujúcim zdravotnú starostlivosť a nie maloobchodná prevádzka.

18.10.2017 | Lucia Potúčková

Je neskoro večer a nemám čas ani energiu reagovať na diskusie k blogu pána Sukeľa aj keď by som veľmi chcela, ale bolo by to na dlho.
Pracujem ako lekárnik vo vlastnej lekárni a každodenne sa stretávam s tým, že ľudia nechápu, že liek nie je tovar a farmaceut nie je predavač, nechápu, ako a z čoho žije a funguje lekáreň a na čo má a na čo nemá dosah.
Myslím, že je veľmi potrebná osveta v tejto oblasti.
Na úvod by som doporučila publikáciu môjho, zhodou okolností spolužiaka, Tomáša Cikrta, ktorú vydal český SUKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv) - Příběhy léků , ktorý vysvetľuje jasne a jednoducho mnoho vecí, ktoré si ľudia v súvislosti s liekmi nevšímajú alebo neuvedomujú: http://www.olecich....

18.10.2017 | pinpo

mila pani Lucia,
ale tak ako v clanku ci aj tu v prispevkoch som sa nedozvedel v par vetach ci slovach, ze to "nie je iba obsluhovanie a posuvanie liekov" vraj je to nieco viac
sama chcete aby ludia boli informovani, vy tvrdite, ze tie informacie mate, ale nemate energiu a cas investovat to do spisania, preco cakate ze ludia budu citat 97 stran o tom ako funguju lekarne?
ked to prezeniem, 1000 ludi ma investovat 2hodiny casu do nejakej knihy a resersovania, ale vy nechcete obetovat 5 minut?
beriem to ako ukazku fungovania lekarne a vaseho biznisu

19.10.2017 | Lucia Potúčková

Publikácia, ktorú som dala do pozornosti nie je o tom, ako fungujú lekárne. Ani ste na to nekukli, pán pinpo.
Je o tom, prečo sú lieky niečo iné ako, napríklad, výživové doplnky, prečo sú drahé, prečo sú účinné, prečo sú bezpečné a prečo ich musia vydávať pacientom zodpovední odborníci vzdelaní v odbore farmácia so skúsenosťami z praxe.
V ideálnom svete svoje lieky dostanete od lekárnika, ktorého poznáte a ktorému dôverujete, lebo k nemu chodíte už roky a jeho odborné rady neriadi marketingový manuál siete "Blaho pacienta", kde sa "predavačky" , resp. skôr "podávačky krabičiek podľa manuálu", menia každého pol roka.

19.10.2017 | Lucia Potúčková

Aj tak to s tou strašne objemnou "knihou" skúste.
Má menej strán ako najnovšie vydanie týždenníka Plus7dní a je napísaná tak zrozumiteľne a jasne, že z toho budete mať zážitok a ešte aj prehľad v problematike, ktorý nevyprchá ani s vydaním nového vydania horeuvedeného týždenníka.

23.10.2017 | Stanislav Brath

V post komunistických krajinách osveta nefunguje. Nechytá sa na ňu ani drvivá väčšina osôb s univerzitným vzdelaním. Jednoducho sú nepoučiteľný.

18.10.2017 | hulo11

Prečítal som blog aj diskusiu a stále nerozumiem. Musia v lekárni obsluhovať vyštudovaní lekárnici, alebo stačí predavačka? Je rozdiel medzi odbornosťou lekárnika, ktorý "obsluhuje" a toho, čo "garantuje"?
Môže napr. lekárnik vlastniť aj viac lekární(prevádzok) a všetkým robiť garanta? Ak áno, aký je rozdiel, či bude garantovať niekto cez pol republiky, alebo majiteľ "veľkolekárnik", ktorý aj tak nemôže byť vo všetkých svojich prevádzkach prítomný a tieto si riadi "obsluha"?

19.10.2017 | Lucia Potúčková

- otázka - Prečítal som blog aj diskusiu a stále nerozumiem. Musia v lekárni obsluhovať vyštudovaní lekárnici, alebo stačí predavačka?
-odpoveď - Výdaj liekov na recept musí vykonávať absolvent univerzity v odbore farmácia. Lieky bez predpisu môžu vydávať farmaceutický laborant, absolvent strednej zdravotníckej školy. Výživové doplnky a kozmetiku aj predavačka, upratovačka aj hocikto.

- otázka - Je rozdiel medzi odbornosťou lekárnika, ktorý "obsluhuje" a toho, čo "garantuje"?
- odpoveď - Áno, odborný zástupca musí mať licenciu lekárnickej komory, ktorú dostane na základe doloženého vzdelania a praxe v odbore. Na výdaj liekov na lekársky predpis stačí "len" diplom z farmaceutickej fakulty.

- otázka - Môže napr. lekárnik vlastniť aj viac lekární(prevádzok) a všetkým robiť garanta? Ak áno, aký je rozdiel, či bude garantovať niekto cez pol republiky, alebo majiteľ "veľkolekárnik", ktorý aj tak nemôže byť vo všetkých svojich prevádzkach prítomný a tieto si riadi "obsluha"?
- odpoveď - Veľkolekárnik môže vlastniť aj viac lekární, ale v každej z nich musí mať odborného zástupcu s licenciou, ktorý je v lekárni zamestnaný a mal by tam byť aj väčšinou prítomný a odborne tam dohliadať (ale často je tam len "pro forma" - to je ten biely kôň, o ktorom bola v blogu reč)
Howg.

25.10.2017 | hulo11

No vida, tak predsa som sa dozvedel niečo nové, ďakujem. Vynechajme teraz výživové doplnky a kozmetiku, ktoré si môžem kúpiť aj v drogérii, zaujíma ma to, čo v drogérii nedostanem - lieky, ktoré mi na recept predpísal lekár. Ak som správne pochopil, v každej prevádzke/lekárni ma bude pri okienku s "liekmi na predpis" obsluhovať vysokoškolsky vzdelaný farmaceut. Prevádzka potrebuje 1 garanta. Na to, aby mohol byť nikto garantom prevádzky, potrebuje vzdelanie+prax. Teda, ak som správne pochopil, bielymi koňmi sa obchádza nedostatočná prax farmaceutov v lekárni? Alebo vysoká fluktuácia, kedy je jednoduchšie si "chovať koňa", ako riskovať, že zamestnaný garant odíde a kým nezoženú nového, nemôžu fungovať? Alebo prečo? Je problém získať licenciu garanta?
Zdravotné sestry zbierajú kredity na celoživotnom vzdelávaní a komora sestier to raz za niekoľko rokov kontroluje. Elektrikári si musia "obnovovať vyhlášku" - chodiť každých niekoľko rokov na preskúšanie. Musia aj farmaceuti absolvovať niečo podobné? Alebo majú licenciu "na furt"? Nebola by toto cesta? Obnovovať licencie napr. každých 5 rokov? Dôchodca už nebude mať snahu a potrebu absolvovať obnovu a licencia mu do pár rokov po odchode do dôchodku zanikne. Rybník sa prečistí.

25.10.2017 | hulo11

A ak si to budete riešiť na úrovni komory a nie na úrovni štátu, vyhnete sa aj zbytočnej byrokracii a privysokým poplatkom pri obnove. ;-)

30.10.2017 | Ondrej Sukeľ

Zdravotné sestry, lekári, farmaceuti... všetky zdravotnícke povolania spadajú pod rovnakú legislatívnu úpravu tzv. sústavného vzdelávania. Povinnosťou farmaceuta je získať 100 kreditov za 5 rokov, pričom 50 získava za samotný výkon povolania (pri spomínaných dôchodcoch je to za existenciu podpísanej pracovnej zmluvy). Zvyšných 50 znamená 10 kreditov za rok. Jeden kredit zodpovedá účasti na hodine vzdelávacieho podujatia. Za internetový test sa dajú získať 2 kredity. Ak teda farmaceut pôjde na jednu celodennú konferenciu (rozumej, zapíše sa do prezenčky) a urobí si jeden test (prípadne mu to zakliká kolega), spĺňa podmienku sústavného vzdelávania. A aj keby nesplnil, odobratie licencie nie je možné, jedinou sankciou je pokuta do výšky 663 €, ktorá je príjmom štátneho rozpočtu.
---
Stotožňujem sa s modelom, ktorý navrhujete - časovo obmedzená licencia s jej obnovením na úrovni profesijnej samosprávy.

19.10.2017 | mánička

Fero z vedľajšej dediny by nemal mať lekáreň! Nezáleží na tom, že všetok personál má potrebné vzdelanie a dlhoročnú prax, ani na tom, že upratovačku tam robí dôchodkyňa - zdravotná sestra! Fero je konkurencia a preto sa mu nesmie dovoliť otvoriť si lekáreň! A Fero, ako podnikateľ s ďalšou obchodnou prevádzkou je schopný urobiť to, čo by lekáreň neurobila - mať otvorené do 18 hod.! Každá poriadna lekáreň zatvára o 16 hod.!

19.10.2017 | IvanPe

Bez akychkolvek odbornych skusenosti sa mi to javi takto:
A nebude zakladny problem v tom, ze vyzivove doplnky a niektory dalsi sortiment, ktory nevyzaduje odbornost mozu predavat iba lekarne?
Mozno keby to mohli predavat aj nelekarne s viazanou licenciou a sucasne by v lekarnach mohli pracovat iba specializovani odbornici, potom by sa mohol oddelit cisty biznis od potrebnej odbornosti.

19.10.2017 | Lucia Potúčková

Výživové doplnky môže smelo predávať každá obchodná prevádzka.

19.10.2017 | youri

bohuzial, lekarnik je mrtve povolanie. Uprimne lutujem kazdeho jedneho studenta farmacie. Bez ohladu na to, ake vznesene kecy tlacia na fakulte studentom do hlavy, ti aj tak nakoniec skoncia v pozicii predavaca a o 10-15 rokov to budu robit za podpriemerny plat porovnatelny s platom pokladnicky v Tescu.
A co, ze lekaren vlastni Fero z vedlajsej dediny s vychodenou ucnovkou? To pacienta absolutne nijak nezaujima. Pacient ma lekarnika za predavaca. Zbytocne sa budeme ohanat tym, ze lekaren je zdravotnicke zariadenie, pre pacienta je lekaren obchod. Typek, ktory tetke v elektre radi, aku si ma kupit pracku ma pre nu vacsiu odbornu kredibilitu ako lekarnik.
Biele kone, to je len zastupny problem. S lekarnictvom to nejde dole vodou kvoli tomu, ze lekarne vlastnia ludia s ucnovkou vo fialovom saku. Lekarnik je v dnesnej dobe absolutne zbytocny medziclanok medzi lekarom a pacientom. Proste vysokoskolsky vzdelany predavac, ktory si precita listocek od lekara a preda pacientovi krabicku.

Ondrej Sukeľ

Ondrej Sukeľ
  • Počet článkov: 24
  • Priemerná čítanosť: 4295
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Farmaceut, Prezident Slovenskej lekárnickej komory.