Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Optimizmus vs. hospodárska kríza

14.09.2009 | Ondrej Šebáň

Diskusia (9 reakcií)

14.09.2009 | Martin Rojko

je to len o optimizme vs. pesimizme, potom preco sme v takychto s.....ch? Ved este pred par rokmi boli vsetci optimisti, o pesimistoch sa v podstate nevedelo...

14.09.2009 | Rado Baťo

Prečo by to malo byť LEN o optimizme verzus pesimizme? Prečo by to nemohlo AJ o optimizme verzus pesimizme?

14.09.2009 | Martin Rojko

Dobre, tak nie LEN, ale AJ. Otazka znie, preco ten optimizmus nevydrzal?

15.09.2009 | Ondrej Šebáň

Odpoved na vyssie polozenu otazku som sa pokusil dat v zavere clanku. Ano, pred par rokmi sa o pesimistoch v podstate nevedelo - ale boli. Pesimisticke hlasy sa ozyvali dlhsiu dobu pred samotnym vypuknutim krizy, dokonca ja z ust samotneho Greenspana. A cim viac sa hovorilo o moznych problemoch, tym viac ludi zacalo rozmyslat pesimisticky.

Teda ako som naznacil - moze to byt nastavenim systemu, ktory sa vyvyja v cykloch - resp. nemoze stale iba rast - alebo je to prirodzena ludska vlastnost - na jednej strane podliehat optimizmu, a na strane druhej, ked vsetko dobre funguje, byt podozrievavy k tomu, ci niekde nebude hacik, co vedie k pesimizmu a obratu smerom nadol.

16.09.2009 | Martin Rojko

Psychologicky faktor nie je pricinou hospodarskych cyklov. Je to len prejav, dosledok. Vseobecny optimizmus je sucastou boomu. Cim je rast dlhsi a prudsi, tym je optimizmus viac naivnejsi. Pochopitelne po zlome nastava aj prehnany pesimizmus. Psychologicke vysvetlenie ekonomickych cyklov (vid Keynes) nevie objasnit, preco a ako sa vobec nieco deje v skutocnosti.

Komercna banka pozicia lacno peniaze podnikatelovi hlavne preto, ze tieto peniaze ziskala lacnejsie a chce zarobit. Podnikatel poteseny lahkostou ziskania uveru sa nezaobera realnym dopytom a velmi lahko sa v zamere zmyli (napriklad postavi „luxusne“ byty za este luxusnejsie ceny) Toto je optimisticke obdobie. Financnemu manazerovi, ktory si chce kupit takyto byt, sa v ostatnych rokoch zvysoval plat 10 % rocne. No ma uz na krku tolko uverov, ze tento byt by nezvladol, preto ho nekupi. A dostavame sa do opacneho pohybu. Podnikatel nepreda tolko bytov, ako chcel, nevladze splacat uver, krachuje. Nezamestnanych pribuda. Banka utrpi stratu, logicky obmedzuje dalsie poskytovanie uverov aj v inych oblastiach, ktore sa teraz ukazuju ako nerentabilne. Nadol ide cela ekonomika. Nastava pesimisticka doba.

Proste sled udalosti, pricina – nasledok. Optimizmus a pesimizmus je len prejav vnutorneho pocitoveho rozpolozenia cloveka, ktory nema priamy vplyv na vysledok realneho diania.

17.09.2009 | Ondrej Šebáň

Psychologicky faktor moze byt pricinou zlych rozhodnuti, ktore mozu byt pricinou hospodarskych cyklov. Ak je vseobecny optimizmus sucastou boomu, potom nespravne rozhodnutia pod vplyvom prehnaneho optimizmu utlmia boom, obrat vo vyoji povedie ku skepticizmu a pesimizmu. Na dne hospodarskeho cyklu budu rozhodnutia zatazene pesimistickym nahladom na vec, ovela podrobnejsie bude kazde rozhodnutie posudzovane a citlivo vnimane riziko kazdeho rozhodnutia, co sa prejavi rastom spravnych rozhodnuti a opatovnym obratom cyklu.

(z nejakeho dovodu mi nejde reagovat na diskusne prispevky, iba pridat novy (?))

18.09.2009 | Martin Rojko

Ak si clovek nemoze dovolit kupit predrazeny tovar, je pesimista alebo optimista? Ak obchodnik prepusti par zamestnancov, pretoze nema na ich vyplaty, je pesimista alebo optimista? Ak banky obmedzuju poskytovanie uverov, lebo nemaju ani najmensiu istotu, ze sa im peniaze vratia, su pesimisticke alebo optimisticke?

18.09.2009 | Ondrej Šebáň

ak si clovek nekupi tovar, aj ked ma prostriedky, ale ma obavu o svoju prijmovu situaciu v buducnosti, je pesimista, ak si vezme hypoteku na dom, ktoru nebude vediet splacat po uplynuti obdobia zvyhodnenej urokovej sadzby, ale veri v zlepsenie svojej prijmovej situacie v buducnosti, je optimista.


ak firma investuje do ludi a rozsirenia pod vplyvom rastuceho trhu, robi to, lebo ma optimisticke vyhliadky; ked prepusta, resp. "optimalizuje" ludske zdroje, hoci trzby neklesaju, ale firma si chce poistit svoje cash flow z obavy pred zhorsujucou sa situaciou na thru, je pesimisticka


a takto mozeme pokracovat stale, asi sa nedohodneme

18.09.2009 | Martin Rojko

Nespochybnujem, ze nalady a ocakavania (racionalne alebo iracionalne) nemaju vplyv na vyvoj trhu. Ale ten optimizmus alebo pesimizmus nevznika len tak sam od seba, teda nie je prvotnou pricinou.

Ondrej Šebáň

  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 3327
  • Priemerná diskutovanosť: 26
  • RSS blogu

O blogu

Som podnikový "finančník". Mám rád toto slovné klišé, ktoré u mňa znamená podnikový finančný analytik "Jožko". Obdivujem Samuela Palmisana a Keitha Richardsa. Nemusím ľudí používajúcich frázu:"...niekam do Bruselu by sa nedalo, pán predseda?", ani ľudí, ktorí s nimi spolupracujú (používajúc frázu:"...JA som vám pvedal, že JA sa o to postarám"). Mám rád AC/DC a milujem finančnú krízu.