Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odtnite mu hlavu, nech nevytŕča z davu!

09.10.2007 | fuzik

Diskusia (14 reakcií)

09.10.2007 | sad_pet

Dovolím si nesúhlasiť s autorovým názorom o "nikoho neurážajúcom" slovenskom rodinnom dome. Len cestou do práce mu idem najmenej okolo 10 oblúd, ktoré ma urážajú. ;)
Mimochodom, to heslo by v slovenčine malo znieť "nepodliehajte panike".
Už sa teším na ďalšie pokračovania.

09.10.2007 | sad_pet

Takže správne: Len cestou do práce idem najmenej okolo 10 oblúd, ktoré ma urážajú.

09.10.2007 | fuzik

s tymi obludami mate pravdu. niekoho asi mozu aj urazit. mna uz nie. ja uz citim iba lutost.
p.s.: ten cechizmus mi usiel. v zapale emotivneho pisania ;)

09.10.2007 | Robert Mistrík

Sorry, mam uz taku uchylku, ze vidim svet komplikovanejsie ako ini. V domacej architekture je problem aj v niecom inom, a to je realizacia. Stavebnici co sa rozhodnu pre katalogovy projekt rozhodne nekonaju iracionalne, pretoze kto v nasich podmienkach staval dom velmi dobre vie, ze akakolvek odchylka od standardu nie je problem vytrcania z davu ale tkvie v prozaickej neschopnosti kvalitne zrealizovat cokolvek co vybaca zo zabehnutych standardov nasich stavebnych firiem. Moji priatelia, susedia a aj ja sam by sme o tom vedeli pisat knihy. Vsetci sme milovnici modernej architektury, no uz by sme na zlatnickych vahach vazili ktorym modernym prvkom obstastnime nasich architektov. Architekti, ktori nie len tvoria, ale prakticky, a nie len radami, dotiahnu relizaciu svojich vizi su vzacni, a preto su vytazeni a su potom patricne drahi. Takze to nie je len o projekte za 24 700 korún s DPH pre architekta ale v konecnom uctovani o intervale 2 470 000 az 24 700 000 SKK pre stavebnu firmu.

09.10.2007 | fuzik

je to co sa tyka realizacie bieda a dozor pri realizacii vie zobrat nenormalne mnozstvo energie a nervov. ja by som ale chcel povedat, ze netreba chapat modernu architekturu iba ako pridavanie vec-komplikujucich prvkov do projektu ci navrhu. dom vie byt moderny, aj ked sa pouziju tie najtradicnejsie postupy ci materialy. Vzdy to je len o tom, a v tom mate stopercentnu pravdu, ze na akeho architekta natrafite. ja osobne poznam niekolko velmi schopnych a vobec nie predrazenych architektov. z pozicie klienta treba na architekta tlacit, aby za tie peniaze, ktore mu zaplatite navyse, vam nevymyslel iba nejake problemove cacky-hracky, ale aby vam tie donho investovane peniaze vratil vo vacsej efektivite buduceho domu. niekedy sa tak tie investovane peniaze vratia rovno pri stavbe, kedze by ju mal vediet navrhnut aj pri nizsom rozpocte kvalitnejsie, ako hocaky katalogovy dom. no a druha moznost uspory by sa mala ukazat pri samotnej prevadzke domu...hlavne jednoduche ale vtipne riesenia su v dnesnej dobe cenene a povazovane za kvalitnu architekturu...

10.10.2007 | sad_pet

Podľa mojich skúseností je, nanešťastie, problém aj s kvalitou realizácie katalógových projektov. Môj známy si dal postaviť katalógový dom "solídnou stavebnou firmou" (citujem z ich webu) a cca. 5 rokov zažíval horor realizácie a série "dorealizácií".
Myslím si, že existujú katalógové projekty, ktoré vyhovejú aj vytríbenejšiemu vkusu. A na druhej strane architekti produkujúci obludy.

11.10.2007 | TYTO

tiez som staval dom v nasich podmienkach, tiez som si uzil frflanie murarov, tesarov apod. o tom, ze "toten architekt je bars mudry, nakreslic zna, ale urobic - to uz nezna". myslim, ze problem nie je v stavebnych firmach ani v remeselnikoch, ani vo vyssej cene - to su vyhovorky. problem je v pristupe stavebnika. v lahostajnosti s ktorou pristupuje k vlastnym potrebam teda vlastnemu sebazpoznaiu. uz som to tu raz uviedol, architektura je o tom ako clovek vidi veci a co od nich pozaduje. to vsak znamena, ze sa im treba venovat. dom staviame spravidla len raz za zivot a premarnit tuto prilezitost porozumiet tvorbe priestoru podla vlastnych predstav je prejavom lahostajnosti, ktora je len obzvlast rafinovanym zdrojom dogmatizmu. to je dovod uspechu katalogovych domov. ja im neverim lebo viem, ze kazda rodina je ina a kazde prostredie, v ktorom sa rozhodne stravit zivot je specificke. ibaze dnesni stavitelia su prilis zamestnani na to, aby sa venovali uvaham nad priestorom, v ktorom budu travit svoj vlastny zivot. stavba domu je pre nich nanajvys prevadzkovy problem - ako to postavit aby som s tym mal co najmenej problemov. to je chyba. dom je vazna vec a ako taka predstavuje obrovsky problem. ide len o to, ci sa mu chcem postavit celom alebo ho s pomocou prefabrikatov a univerzalnych rieseni, lajdackych architektov a stavebnych firiem zametiem pod koberec. sak dajak bude. urobi sa. aj tak zasadnu zalezitost ponimaju instrumentalne. dom nemozno stavat tak, ze ho vlastne nestaviam, ze sa akoze stavia sam - ze to ide mimo mna.
moderna architektura je modernou preto, lebo reflektuje aktualne - skutocne potreby. a skutocnost je skutocnostou konkretnej osoby resp. rodiny. ide len o to, ci podlahne tlaku vonkajsich struktur alebo sa rozhodne realizovat napad z vlastnej hlavy.

Vas nazor vsak samozrejme beriem, je to rozumny common-sense postoj. Ale opakujem - architektura je umenie. a je nim len v pripade, ak je jedinecna - autenticka. vsetko ostatne je brak. nepochopenie a nezvladnutie jedneho z problemov zivota. umenie nemozno instrumentalizovat rovnako ako vedu nemozno pisat vo versoch.

12.10.2007 | Robert Mistrík

Ano postoj stavebnika je rozhodujuci. Ale stavebnik musi niekde inde pracovat a nie si uzivat frflanie murarov, tesarov a pod. A ked nepracuje ale postojuje tak to stoji peniaze, velke alebo male podla toho kolko stavebnik zaraba.

Ja sam modernu a zvlast minimalisticku architekturu milujem, chlapcom z Design Factory som nechal navrhnut a zrealizovat interier a som nad mieru spokojny. Diki Zoro a Martin!

“umenie nemozno instrumentalizovat rovnako ako vedu nemozno pisat vo versoch” Tak to je pekny bonmot s ale nic viac, nie je to jednoducho pravda. No to je na dlhsie argumentovanie, ktore si mozme nechat na posedenie pri jedlicke.

09.10.2007 | Jaroslav Matyáš

Ja by som si nedovolil kritizovať ľudí, ktorí si podľa katalógového projektu postavia domček s vyrezávaným dreveným zábradlím. Teda, ak si nezvolia tyrkysovú farbu omietky.

Jeden môj známy si pred pár rokmi postavil geniálny dom. Dvojitý plášť z mliečneho skla, premyslená vzduchotechnika, pohľadový betón, posuvné okná na celú plochu steny, vnútri pohyblivé drevené priečky na japonský spôsob... Architekt dostal aj nejakú cenu, možno si spomeniete, je to v Stupave.

Dom vyšiel cca na dvojnásobok klasickej stavby s rovnakými úžitkovými parametrami. Teraz už sú tie obvodové sklenené steny poctivo vymurované tehlou. Napriek všetkým výpočtom o prúdení vzduchu atd. sa nevedeli zbaviť plesne.

Ak raz budem stavať, postavím takú bežnú klasiku. Na experimenty ma nik nenahovorí.

10.10.2007 | Feri Macfričkins

zelený dom od švajčiarov ETH/SIA

z odtínaním hláv navýsosť súhlasím
kedy začneme?

10.10.2007 | fuzik

to si zasluzi cenu. feri ma u mna drink ;)
http://www.strohhau...

31.10.2007 | yxoj

Clanok autora mi pride ako staznost. Staznost, ze sa (podla fotky usudzujem) mlady architekt citi byt nedoceneny (tym som autora nechcel urazit, nedoceneni ludia su v kazdej profesii).

Architekturu rodinnych domov by som mozno prirovnal k automobilovemu priemyslu. Kolko majitelov aut navstivy tuningove formy aby im spravili z ich bezneho vozidla nieco extra. A co tym "extra" balikom ziskaju. Okrem pocitu jedinecnosti a vyssich investicnych a prevadzkovych nakladov nic...

Skvosty na fotografiach mozno su jedinecne zvonku, ale pre majitela domu (aspon podla mna) je dolezitejsie to co je vo vnutri. Ak sa stavia dom "zvnutra" a to co sa don vlozi poskytuje vsetko co domacnost potrebuje, potom je uplne jedno ako je to zabalene.
Ak to viem ako investor zabalit do katalogovej skatule, je to plus pre mna. Ak niekto potrebuje ku svojmu zivotu pocit jedinecnosti, nech sa paci...

Nemyslim si ze katalogovy dom hned treba hadzat medzi tie menej cenne, iba preto, lebo vyzera ako dalsich 100 jeho bratov. Ten kto v nom byva sa nanho aj tak pozera viac zvnutra.

yxoj


01.11.2007 | fuzik

mozem vas ubezpecit, ze ja osobne sa vonkoncom necitim nedoceneny. tento clanok, ale urcite aj ine clanky, ktore este na temu architektury pribudnu budu urcite zcasti o propagacii architektury a profesie architekta. a ano mate scasti pravdu. architekti su v nasej spolocnosti nedoceneni a jedine co sa budem snazit poukazat v niektorych clankoch bude, ze to, ze vam dom navrhne na mieru architekt vobec nejde o jedinecnosti, ale rozume. ukazat to, ze architekt vam neprinesie iba tu "skrupinku" ale hlavne kvalitu byvania. ano, su medzi nami aj architekti, ktori si chcu iba robit svoje pomniky po krajine. ale su tu aj taki, ktori rozumeju svojej profesii a beru to ako sluzbu klientovi. poskytnut svoje know-how, ktore sa nasije presne na mieru potrebam by malo byt zakladom nasej profesie.
su dve veci, v ktorych vam musim zasadne oponovat. jedna je to prirovnanie k autam. auto pouzivate na prevoz. dost jednoduche. kto ho pouziva na nieco ine, uz ho musi prisposobit, alebo si kupit auto nasite presne na jeho potreby. dom je na: vsetko. od spanku, cez jedenie, hygienu, relax, parties, hranie na hudobny nastroj, pracu, skladovanie, atd. atd. su miliony dalsich moznych variacii, co robi ten ktory clovek vo svojom dome, kedy to robi, ako to robi, s kym to robi a co na to v tom svojom dome potrebuje. a k tymto utilitarnym funkciam pridam esteticke, malicherne, spolocenske a ine dovody a vzide vam z toho, ze neexistuje, aby ste to zjednotili a ked, tak robite kompromis. a na co robit kompromis, ked nemusite? samozrejme mozte, je to vasa volba.
po druhe vidiet architekturu ako obal co schovava nieco ine je absolutna neznalost problematiky a tu uz sa potom nemame o com bavit. jedine keby ste boli otvoreny aj pocuvat...a potom mozte dalej citat moje clanky.

09.06.2008 | ee

zivot podla katalogu je podla mna menej hodnotny uz len preto, ze som si ho nevytvoril, ale len objednal.
podla mna to pri byvani plati 100 nasobne uz len preto, ze je to na cely zivot. Ano, jedna vec je zvyknut si na to, ze niesom nicim vynimocny, ina vec je vytvarat okolo seba riesenia, ktore ma tesia uz len preto, ze su moje a ine.
tuningovat auto a stavat dom - to uz nepletieme ani jablka s hruskami, ved to su cinske rezance v porovnani s kokosovym orechom.

lenze presne takto nase krasne Slovensko vyzera, na cele s hlavnym mestom. Vynimocnost nepredstavuje pridana hodnota v podobe cool ekologickeho domu, ale vytuningovana fiatka pred sikmou strechou s muskatmi.

Ondrej Horváth

Ondrej Horváth
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3939
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Som architekt a baví ma to. Okrem Slovenska som si skúsil túto profesiu aj v USA a Írsku. Na mojom blogu nájdete niečo o architektúre, dizajne, kultúre, realitách, spoločnosti a vzájomných súvislostiach. Tak ako to vidím ja.