Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako zarobiť peniaze bez práce už za 5 minút

17.03.2014 | Norbert Nepela

Diskusia (7 reakcií)

19.03.2014 | EWcub

http://files.ewcub.w...

http://files.ewcub....

http://files.ewcub....

1) ad investujem dlhodobo - ak by platilo čím dlhšie, tým lepšie - tak najväčšiu šancu na investičný úspech by mal predstavovať graf s názvom "1-mesačné emócie"
2) trh sa v krátkodobom meradle neriadi rozumom, ale emóciami - otázkou do pléna potom ale je, prečo sú tie 15-minútové a 24 hodinové(denné) patterny tak zaujímavo podobné ?

ber to iba ako niečo na zamyslenie k tomu čo si napísal.

19.03.2014 | Norbert Nepela

Ďakujem za odkazy. Krátka reakcia k nim a k Tvojim komentárom:

1) Dlhodobo pre mňa znamená rádovo v rokoch až desiatkach rokov. Mesiac podľa mňa ešte nemusí byť dostatočne dlhá doba nato, aby "prevládol rozum". Zober si napríklad spoločnosť, ktorej cena na trhu koliše +/- 10% každý mesiac. Znamená to, že celková "kvalita" spoločnosti sa každý mesiac mení? Je táto spoločnosť dnes o 10% horšia ako minulý mesiac a budúci mesiac sa znova "vráti na pôvodnú kvalitu"? Čo sa týka Tvojej poznámky, že ak by platilo čím dlhšie, tým lepšie - tak najväčšiu šancu na investičný úspech by mal predstavovať graf s názvom "1-mesačné emócie", tak z uvedených grafov nie je možné vyvodiť záver, nakoľko každžý graf hovorí o inom "aktíve".

2) Ad patterny: Súhlasím, že do istej miery patterny fungujú. Myslím si však, že je to primárne preto, že ich tak veľa ľudí interpretuje rovnako. Preto pri investovaní cez "technickú analýzu" sa nesnažíš odhadnúť potenciál rastu hodnoty investície ale krátkodobú rekaciu ostatných investorov... Mýlim sa?

A na záver. Cieľom a dôvodom pre napísanie blogu nebol boj proti krátkodobému obchodovaniu. Skôr mi išlo o spôsob, akým konkrétny broker daný spôsob "investovania" prezentoval - ako takmer bezrizikový, však keď to nevyjde, tak "skúsiš znova". A tiež fakt, že mi žiaden z traderov (poznám ich niekoľko) ešte nedal informáciu o dlhodobej priemernej výnosnosti svojich trading aktivít.

Prajem pekný deň!

19.03.2014 | EWcub

začnem od konca - ani slovkom som sa neobtrel o ten gambling, ktorý si popisoval v blogu - a ktorý s investovaním (ani tým krátkodobým) nemá nič spoločné - to je len ruleta, nič viac, a nič menej...

ad 2) ak tie patterny do istej miery fungujú ako píšeš, a jeto primárne preto že ich tak veľa ľudí interpretuje rovnako - nabáda to k logickému záveru, že potom veľa ľudí na nich rovnako aj zarába, nie? :-)
Priznávam, že hoci som doma vo fundamentálnej analýze, neviem odhadnúť potenciál rastu hodnoty investície - a nevedia to ani väčšie kapacity - taký profesor Damodaran napísal minulú jeseň, že Tesla má fundamentálnu hodnotu cca 70 usd - ona bola vtedy asi na 170 usd - po jeho vyjadrení išla ešte na cca 195, a potom padla na 115 - a zdalo sa, že profesor má pravdu - lenže tá mrcha odtial vybehla na 265usd, a teraz trocha skorigovala - takže s tou snahou odhadnúť potenciál to vidím trocha bledo - lebo kedy sa Tesla stretne s Damodaranovým potenciálom, to fakt nevedno - a to je inak "pán fundamentalista" (bez urážky)...

ad1) ak sa dajú nájsť podobné technické patterny na 15-minútových grafoch, denných grafoch, týždenných grafoch, dokonca mesačných grafoch - tak potom "prevládnutie rozumu" nemás časom až tak veľa spoločného - resp. môže sa stať že "prevládne" taký rozum, ktorý nepôjde na rozum ani mne, ani tebe - lebo tá "rozumná" cena bude niekde úplne inde ako si ju predstavujeme ja alebo ty...

tie moje 3 grafy nehovoria o iných aktívach - sú to akciové grafy (OK, jeden je graf etf - ale to je zložené tak či tak z akcií..)

Ak cena nejakej spoločnosti na trhu kolíše mesačne o 10pct - tak neviem či sa mení "kvalita" spoločnosti, skôr nálady a "rozum" investorov - ale ako potom ohodnotiť zmenu kvality napr. takejto spoločnosti? http://files.ewcub....

19.03.2014 | Norbert Nepela

Vďaka za odpoveď. Budem reagovať v poradí, v akom si reagoval Ty:

Ad 2) Tvoj logický záver je platný, a platí tým viac, čím viac ľudí patterny rovnako v rovnakej dobe interpretuje a na základe interpretácie aj koná. Chápem, že investovanie na základe technickej analýzy je rozšírené, akurát neviem, s akými výsledkami... Ale proti ľuďom, ktorí takto investujú, ani proti samotnej forme investovania nemám nič, každý má svoj vlastný prístup, ktorý mu viac vyhovuje. Pre mňa to je však omnoho viac o psychológii ako o nejakých fundamentoch a "kvalite" a na základe racionálneho rozhodnutia sa do takýchto obchodov nepúšťam.
Ad valuácia a vývoj ceny Tesly: Damodaran je bezpochyby kapacita v oblasti valuácie. Každá valuácia však počíta s predpokladom budúceho rastu v podstate ad infinitum (potrebné pre výpočet tzv. terminal value). A tento predpoklad je vždy subjektívny a závisí od konkrétneho hodnotiteľa. Môj názor je, že hodnota valuácie je primárne dôležitá pre investora, ktorý ju robí, aby vedel, za akú cenu je ešte ochotný investíciu kúpiť. V prípade Tesly by A. Damodaran asi nenakúpil... :-) Mimochodom, to, že cena Tesly lietala hore-dole ešte neznamená, že jej reálna hodnota nie je 70. Rovnako to asi tiež neznamená, že minulú jeseň jej reálna hodnota bola 195, potom zrazu 115 a teraz 265, či...?

Ad 1) Patterny sú podobné bez ohľadu na cenovú hladinu investície. Čo tým chcem povedať je, že napr. Head'n'Shoulders bude asi vyzerať podobne a interpretovaný podobne bez ohľadu na to, či sa aktuálna cena pohybuje okolo 20USD alebo 200USD. Pretože patterny, ak to chápem správne, nehovoria, kam by až cena mala zájsť, ale ako sa bude krátkodobo vyvýjať od daného momentu... Kdežto valuácia by mala povedať, aká je dlhodobá cieľová cena. Čo tým chcem povedať, že krátkodobo dokáže cena klesať aj keď je hlboko pod reálnou hodnotou a naopak. A súhlasím, že v ktoromkoľvek krátkodobom horizonte (a áno, mesiac považujem za dosť krátkodobý horizont) je hovoriť o prevládnutí rozumu dosť odvážne :-) A rovnako súhlasím, vzhľadom na subjektívny charakter valuácie, že "rozumná cena" možno bude naozaj niekde úplne inde...

K Tvojim grafom - mal som na mysli, že ak hovoríš o troch rôznych tituloch v troch rôznych časových horizontoch, je veľmi ťažké z toho vyvodiť akýkoľvek štatistický záver. Bez ohľadu na to, že všetky tri sú akcie :-)

K tomu poslednému odstavcu ohľadne kvality spoločnosti: Plug Power (PLUG) myslím, že vzrástol na správach o tom, že spravil zmluvu s nejakým obchodným reťazcom (Wall Mart?) a prebiehajú rokovani s FedEx-om. Avšak má jeden z najnižších percentuálnych rastov tržieb medzi konkurenciou a cena voči tržbám je asi dvojnásobná oproti konkurencii. ROA, ROE aj ROI sa za posledných 10 rokov výrazne zhoršili a v podstate spoločnosť každoročne generuje len stratu. Pre mňa je nárast ceny čisto špekulatívna a absolútne nezodpovedajúci kvalite spoločnosti.

21.03.2014 | jurajt

Ahoj Norbert,

dovol mi reagovat na tvoj clanok. Uvazujes spravne ak tvrdis, ze "nemozes vedieť, na akých cenách sa budú kupujúci a predávajúci na trhu dohadovať počas najbližších 5 minút až hodiny". V pripade instrumentu ktory opisujes, t.j binarne opcie sa jedna o nepodstatnu informaciu. Zisk/stratu nerealizujes na zaklade rozdielu ceny aktiva v case nakupu a predaju. Jedine co ta zaujima je ci bude cena nad alebo pod sucasnou cenou. Ak zmenis svoje myslenie z "dlhodobeho investora" na "kratkodobeho spekulanta" a zapojis technicku analyzu , tak miesto podhodnotenych aktiv budes hladat zony (urovne) kde je mozne ocakavat zmenu dopytu/ponuky -> narast momenta -> pohyb ktory potrebujes pre realizaciu zisku :)

Najvacsi problem nevidim v kratkodobom horizonte ako v samotnom instrumente ktory uz z podstaty neumoznuje riadit riziko (fixne RRR ktore je vacsinou 1:0.7).

Dalej sa pytas na dlhodoby priemerny rocny vynos v horizonte aspon 5 rokov. Nebolo mi uplne jasne, co povazujes za priemerny rocny vysok z dlhodobych investicii ( a co pre teba dlhodoby horizont znamena) a tak som si dovolil malu simulaciu:
- vyselektoval som 600 akcii US firiem
- na zaklade 2 pravidiel som vzdy v prvy pondelok mesiaca kupil 5 akcii za open cenu
- akcie som dalsi mesiac opat v pondelok za open predal a nakupil inych 5 akcii

V statistike som nasledne odstranil najhorsi a najlepsi mesiac a rocny priemer za 3 roky cinil 35% . V porovnani s tymto cislom mozem povedat, ze ano, moj vynos z kratkodobeho obchodovania je vyssi ako spomenutych 35% p.a

21.03.2014 | Norbert Nepela

Ahoj Juraj,
vďaka za komentár! Súhlasím s problémom riadenia rizika. To, akú analýzu človek použije, je v podstate závislé od preferencií konkrétneho investora, avšak veľmi rád mám pod kontrolou práce mieru rizika...

Čo sa týka dlhodobého priemerného ročného výnosu, tak:
1) Dlhodobý horizont je pre mňa minimálne 5 rokov, ideálnejšie 10+
2) Naozaj ma zaujíma, ako je dobrý trader schopný zhodnotiť svoje peniaze počas tohto obdobia. Chápem, že aj niekoľko rokov za sebou môžu byť trading výnosy naozaj zaujímavé (počul som už aj 60 a viac % ročne), ale neviem, posúdiť, či ide skôr o "šťastnú náhodu" alebo existujú traderi, ktorí takéto zhodnotenia dosahujú 5 a viac rokov za sebou... Ja napríklad viem, že v rámci našich investícií sa už niekoľkokrát stalo, že boli 3 za sebou nasledujúce ročné obdobia, kedy výnosy boli, konkrétne 27%, 39%, 31%, alebo 29%, 33%, 29% alebo 28% trikrát za sebou. Keď však zoberiem dlhodobý priemer p.a., tak je to asi 13,4% p.a., lebo niektoré roky boli slabšie (zvlášť počas krízy v roku 2008). Čiže viem, koľko dokážem "spraviť" svojím "dlhodobým" prístupom. A o tradingu som sa zatiaľ takéto niečo nedozvedel :-( Ďakujem preto, za Tvoj údaj o výnosnosti!

Aby bolo jasné, krátkodobé obchodovanie nijako neodsudzujem. Myslím si, že riziko v investovaní pramení primárne z toho, ak človek nevie, čo robí. Bohužiaľ si tiež myslím, že spôsob, akým býva obchodovanie marketingovo prezentované vedie práve k tomu, že ho robí veľa ľudí, ktorí fakt nevedia, čo robia. Bohužiaľ :-(

Pekný deň!

23.03.2014 | samorost

muj svagor to zkousel a nebylo to dobre, bylo v tom prilis moc emoci. Neprisel o moc, ale i to boli.
---
Ale prisel jsem na jinou vec a to, ze urovne akcii a jinych cennych papiru jsou snadno ovlivnitelne silnymi hraci. Teda, ze obchodovani s cennymi papiry je plne pod kontrolou silnych hracu a ti dokazou nastavit trendy uplne snadno. A teda sledovani silnych hracu je celkem dobra strategie a jen je nutne nepouzivat paku, protoze pri mirnem poklese tvrde prerobite a potom akcie zvyknou vystoupit na vyssi hladinu, nez byly predtim.
Je v tom hodne podfuku a podrazu a prave trading je v tom tak nastaveny.

Norbert Nepela

Norbert Nepela
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 6520
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Som investor, podnikateľ, manžel a otec, nie vždy presne v tomto poradí. Založil som a prevádzkujem portál www.papucovyinvestor.sk.



Tento blog je o dlhodobom investovaní a budovaní si pasívneho príjmu prostredníctvom investovania na kapitálových trhoch. Chcem tu prezentovať svoj pohľad na investovanie a postrehy a komentáre na investičné témy, primárne s cieľom vyvolať diskusiu.