Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Miroslav Driensky

Všetko pre biznis, nič pre zákazníka

05.04.2011 | Mirec D

Fyzická osoba ako koncový odberateľ nemá potrebnú silu na vyjednávanie

  • Tlačiť
  • 0

Aj keď sa akvizičný apetít najmä veľkých korporácií opäť prebúdza k životu, jeho reálny prínos pre spoločnosť je v poslednej dobe chabý. Kým teória strategického podnikania rieši najmä efektivitu nákladov, výdavky na výskum a vývoj či výhody synergických efektov, v praxi ide len o to, kto má väčšie... tržby.

Doposiaľ najväčší obchod, ktorý bol ohlásený v tomto roku, je akvizícia mobilného operátora T-Mobile USA na území Spojených štátov, ktorého predáva nemecký koncern Deutsche Telekom americkej skupine AT&T. Obchod za 39 miliárd dolárov síce vyvoláva vlnu obdivu, no pre zákazníka to znamená len kopu nezodpovedaných otázok. Navyše, schválenie podmienok obchodu regulačnými orgánmi môže trvať mesiace či dokonca roky a ak niekto ráta s tým, že spojenie dvoch telekomunikačných gigantov vyústi do lacnejšieho mesačného paušálu či lepších a dostupnejších služieb, je na omyle.

Pre podobné dôvody napríklad úrady prekazili koncom minulého roku spojenie dvoch najväčších ťažobných koncernov BHP Billiton a Rio Tinto. No v tomto prípade šlo najmä o to, že by oba ťažobné giganty mali veľký vplyv na tvorbu cien železnej rudy a ďalších priemyselných kovov, čo by zasiahlo mnohé odvetvia a možno aj v tomto smere mierne zatriaslo svetovou ekonomikou. Prečo teda nebrať rovnaký ohľad na potreby zákazníka, najmä ak je koncový odberateľ vo väčšine prípadov vždy len fyzická osoba?

Pre mňa ako spotrebiteľa je v prvom rade dôležité, aký dopad budú mať investičné aktivity firiem na moje dennodenné potreby. Inak povedané, aký prínos bude mať napríklad príchod ďalšieho mobilného operátora na lokálny trh. I keď jeho služby nemusím nutne využívať, konkurent, ktorý je mojím súčasným operátorom, mi môže ponúknuť výhodnejšie podmienky poskytovaných služieb. No ak sa z dvoch rivalov stane jeden, vytráca sa aj motivácia firmy bojovať o zákazníka.

S nízkou úrovňou služieb a slabým potenciálom na vyjednávanie máme najmä my, Slováci, často veľmi dobré skúsenosti. Obzvlášť mi nedá pozastaviť sa nad nemenovaným tuzemským prevádzkovateľom satelitných služieb, ktorého zákaznícka linka je pravdepodobne nainštalovaná niekde na záchode. Doposiaľ sa mi na ňu počas pracovných hodín nepodarilo ešte ani raz dovolať. V priebehu posledných dvoch mesiacov som to skúšal niekoľkokrát a to v rôznych časoch. Dokonca aj pri písaní tohto článku som si skúsil “brnknúť“, či sa mi tentoraz predsa nepošťastí. Presne po pätnástich zazvoneniach som to vzdal.

Ak si k podpriemerným službám a slabej komunikácii so zákazníkom prirátame aj niektoré kuriózne poplatky tuzemských bankových inštitúcií, je priam neuveriteľné, že sme ešte nikoho nezlynčovali. No ak by k tomu raz malo dôjsť, určite si fakľu a farmárske vidly objednám radšej na dobierku z internetového obchodu.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Miroslav Driensky

Miroslav Driensky
  • Počet článkov: 15
  • Priemerná čítanosť: 1929
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU.

Miroslav Driensky

Miroslav Driensky
  • Počet článkov: 15
  • Priemerná čítanosť: 1929
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU.

Kalendár sa načítava...