Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Neefektívne Vianoce?

23.12.2013 | Miroslav Beblavý

Diskusia (4 reakcie)

23.12.2013 | Stanislav Biroš

No a s tými darmi ešte jedna pripomienka.... : Najväčšie materiálne dary dostávajú tí, ktorí to vôbec nepotrebujú :)))

27.12.2013 | grgo

Banda zbabelcov. Ak by sme brali do úvahy čísla Joela Waldfogela, tak každý darček čo dostaneme by sme si sami pre seba kúpili iba ak by bol v priemere o 20% lacnejší.

Toto je FAKT. Ak to niekoho trápi alebo si myslí že ak to povie tak si iní ľudia o ňom budú myslieť že je necita, že robí zlú reklamu ekonómom apod. tak na to poviem len toto: suck it.

Navyše veľa z tých odppovedí ekonómov typu "dar je aj o radosti z dávania" zodpovedal už Joel sám. Aj keby sme hneď predpokladali že radosť a všetko ostatné kompenzuje fakt že z pohľadu úžitkovej hodnoty sú dary neefektívne, nič to nemení na tom že dávanie JE neefektívne, respektíve že by sme ho možno vedeli urobiť efektívnejším. Proste treba mať na mysli že ak kúpite mame darček za 100 EUR tak ste práve minuli minimálne 20 EUR na "radosť z darovania"

A to ani nehovorím o temnej stránke. Radosť z dávania má svoju cenu. Dary vyžadujú reciprocitu. Ľudia nemajú radi ak dostanú nevyžiadaný a neopätovaný dar. Cítia sa nesvoji, cítia sa zaviazaní. Jeden výskum ukázal že ľudia boli viac náchylný vyplniť dotazník ak predtým dostali "dar" 5 dolárov ako keď im bola sľúbená odmena 50 dolárov po vyplnení dotazníka! Manipulatívny ľudia toto dokážu využiť vo svoj prospech a ešte pri tom spoločensky vyznejú ako tí milí. Toto napríklad využívajú kadejakí predavači ktorí vám najprv venujú nejaký darček a potom od vás vyžadujú "dobrovoľný" dar na charitu.

Každý darčekový nadšenec ktorého baví kupovať a obdarovávať širokú rodinu ako lavína šíri tento tlak. Keď vidíte zástupy zúfalých ľudí ktorí 23 Decembra márne hľadajú aký darček by kúpili rodine, toto sú obete. Za každým moment "radosti z darovania" sa skrýva niekto kto namiesto sviatkovej pohody sa vláči po nákupnom centre a preklína svoju neschopnosť prísť s originálnym darčekom.

Čo nás privádza k snáď najviac pokryteckým odpovediam napríklad týmto "Dar signalizuje že ste na inú osobu mysleli" alebo jeho obdoby. Tak toto je podľa mňa úplne pokrytecké. Schopnosť vyberať darček ako proxy na veľkosť lásky k druhému. Zaujímavé potom prečo každý dostáva na vianoce knihy, kozmetické prípravky atď namiesto ručne vyšívaných či uštrikovaných či uvarených či naprogramovaných prekvapení. Ak neviem variť ale celý deň venujem príprave komplikovaného koláča pre moju drahú tá bude asi úplne nadšená týmto darom. Koľko len roboty si ten môj miláčik s tým dal! Fakt zvlášnte čo robia tie zástupy ľudí pred vianocami v parfumériách, predajniach so spotrebičmi a v kníhkupectvách.

04.01.2014 | JanS

http://blog.etrend.s...

04.01.2014 | JanS

a este tu: (vyzera to na oblubenu, recyklovatelnu temu):
http://blog.etrend....

Miroslav Beblavý

Miroslav Beblavý
  • Počet článkov: 85
  • Priemerná čítanosť: 5725
  • Priemerná diskutovanosť: 23
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm a poslanec NR SR