Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Miroslav Beblavý

Neefektívne Vianoce?

23.12.2013 | Miroslav Beblavý

Aj ekonómovia majú (trochu suché) srdce

  • Tlačiť
  • 4

Z tradičného ekonomického pohľadu sú vianočné darčeky neefektívne. Ľudia dostanú nie to, čo by sami chceli, ale to, čo im chcú dať iní.

Nesúhlasíte? Ukázalo sa, že s týmto pohľadom nesúhlasia ani samotné ekonomické špičky. University of Chicago sa spýtala viacerých popredných amerických ekonómov, či súhlasia s nasledovným tvrdením: „Darčeky sú neefektívne, pretože obdarovaní by svoje preferencie mohli oveľa lepšie uspokojiť s hotovosťou.“

Výsledky nájdete tu

Ukázalo sa, že väčšina ekonómov s týmto tvrdením nesúhlasí. Podľa toho, ako ich odpovede vyhodnotíte, 54% alebo dokonca až 62% nesúhlasilo a menej ako 20% súhlasilo.

Aj na tento postoj však majú svoje nezabudnuteľne suché zdôvodnenia. Napríklad:

  • Dary majú mnoho funkcií – napríklad signalizujú úctu a ukazujú spoločenské väzby na prijímateľa. Prevod hotovosti tieto funkcie až tak dobre nenapĺňa. (Janet Currie)
  • Implikácie daru (aký signal vysiela, behaviorálny vplyv) môže darcovi alebo obdarovanému poskytnúť lepší výsledok. (Barry Eichengreen)

Cenu za aseptickosť však vyhráva nasledovný komentár Stevena Kaplana z University of Chicago: “V niektorých prípadoch sú dôležité iné ako peňažné hodnoty, ale vo všeobecnosti ide o pravdivé tvrdenie.”

Prajem krásne sviatky!

  • Tlačiť
  • 4

Miroslav Beblavý

Miroslav Beblavý
  • Počet článkov: 85
  • Priemerná čítanosť: 5725
  • Priemerná diskutovanosť: 23
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm a poslanec NR SR

Miroslav Beblavý

Miroslav Beblavý
  • Počet článkov: 85
  • Priemerná čítanosť: 5725
  • Priemerná diskutovanosť: 23
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm a poslanec NR SR

Kalendár sa načítava...