Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Miroslav Beblavý

Ak vaše deti jedia svinstvo, nemôže za to elektronická aukcia

22.01.2014 | Miroslav Beblavý

Aký vplyv má elektronická aukcia na cenu a kvalitu jedla našich detí?

  • Tlačiť
  • 2

V médiách sa často objavuje téma nekvality pri verejných obstarávaniach.  Môže sa tak vytvárať dojem, že súťaž nedokáže zabezpečiť kvalitu, iba tlačí dole cenu. Osobitne je vraj tomu tak pri elektronických aukciách. Tieto tvrdenia sa málokedy opierajú o fakty – väčšinou ide o „osobné skúsenosti“. Ako to dopadne, keď dojmy konfrontujeme s faktmi?

Minulý rok rozruch vzbudila napríklad informácia o nekvalitných potravinách v škôlkach v Banskej Bystrici. Obstarávanie podľa kompetentných spôsobilo, že dodané potraviny určené na prípravu jedla pre deti mali nízku kvalitu: ,,Rozhodujúcim kritériom je najnižšia cena, ktorá víťazí nad kvalitou. Po reklamáciách a rokovaniach síce dochádza postupne k zlepšeniu dodávok, ale to nie je systémové riešenie. Nemôžeme sa zmieriť s tým, aby sme deťom nakupovali nekvalitné potraviny“, povedal vtedy primátor mesta a vyzval poslancov, aby upravili podmienky pre obstarávanie potravín, alebo aby nebolo pre predškolské a školské zariadenia povinnosťou.

Už v tom čase som upozorňoval na opatrnosť, aby sme spolu s vaničkou verejného obstarávania nevylievali aj dieťa - jeho pozitívny vplyv. K téme som napísal aj krátku brožúru (pdf), kde ponúkam príklady na inšpiráciu zo zahraničia ako sa dá obstarávať kvalitnejšie (napr. čerstvosť, referencie, doba od vákuového zabalenia mäsa, produkty organického poľnohospodárstva a.i.). Škôlky a jasle totiž nemusia vyberať dodávateľa len podľa najnižšej ceny, ale kvalitu si môžu, ba dokonca by si ju mali zadefinovať aukcie. Kľúčové je, aby obstarávatelia presne vedeli, aké kritériá im požadovanú kvalitu zaručia.

Banskobystrická skúsenosť zaujala nielen mňa a dnes už máme k dispozícii analýzu verejných obstarávaní práve mäsa v školských zariadeniach na Slovensku od autorky Niny Gábrišovej na vzorke 34 obstarávaní.

Autorka výskumu zistila, že priemerné finančné úspory predstavovali pri použití elektronickej aukcie 11,4% oproti predpokladanej cene. Pri obstarávaní bez použitia elektronickej aukcie úspory predstavovali len 2,5 %. Elektronická aukcia teda zabezpečuje úspory. Aký je však dopad na kvalitu?

Autorka zistila, že medzi nákupmi s použitím elektronickej aukcie a bez jej použitia nie sú rozdiely, ktoré by nakupujúcemu znemožnili zadefinovanie podmienok kvality tovaru. Inými slovami, školy či jedálne môžu v oboch použiť aj kvalitatívne kritériá. Robia to však?

Pri posudzovaní zadávaných kritérií autorka zistila, že v elektronických aukciách boli dokonca v priemere lepšie formulované kritériá na zabezpečenie kvality skúmaného tovaru (tabuľka). Inými slovami, keď už sa rozhodnú jedálne nakupovať mäso aukciou, zamyslia sa väčšinou aj lepšie nad tým, za akých podmienok ho chcú kupovať. Zároveň však autorka zistila – ako vidíme z tabuľky – že skutočne kvalitne definované súťažné podmienky dokázali zadať len dvaja obstarávatelia z celej výskumnej vzorky (tabuľka). Ostatní skončili priemerne a nedostatočne.

počet bodov zabezpečenie kvality výskumná vzorka bez e-aukcie s e-aukciou
91-100 veľmi dobré 2 1 1
46-90 Dobré 19 13 6
0-45 nedostatočné 13 11 2

 (Zdroj: Gábrišová 2013)

Inými slovami:

  • elektronická aukcia zabezpečuje lacnejší nákup a nie je to na úkor kvality. Naopak, nakupovanie mäsa bez aukcie je ZÁROVEŇ drahšie a s nižším dôrazom na kvalitu
  • bohužiaľ zabezpečiť pri nákupoch mäsa dôraz na kvalitatívne kritériá dnes mnoho jedální nevie bez ohľadu na to, či to robia aukciou alebo bez nej.
  • ak vaše deti nejedia v jedálni kvalitné potraviny, nie je to problém elektronickej aukcie, ale schopností tých, čo nakupujú.

Už minulý rok som požiadal Úrad pre verejné obstarávanie, aby vydal vzorové kritériá pre nákup potravín, ktoré by pomohli tým, čo to nevedia alebo nechcú robiť dobre sami. ÚVO mi nevyhovelo s odôvodnením, že to nemajú v náplni práce. Aj na základe tohto výskumu som preto poslal takúto žiadosť ministrovi Kaliňákovi ako:

  • gestorovi novely zákona o verejnom obstarávani, ktorá bola schválená v minulom roku
  • gestorovi realizácie elektronického trhoviska a spoločného obstarávania v štátnej správe
  • gestorovi reformy a ESO ministrovi, ktorý pod seba prevzal väčšinu regionálneho školstva v rámci ESO
  • Tlačiť
  • 2

Miroslav Beblavý

Miroslav Beblavý
  • Počet článkov: 85
  • Priemerná čítanosť: 5725
  • Priemerná diskutovanosť: 23
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm a poslanec NR SR

Miroslav Beblavý

Miroslav Beblavý
  • Počet článkov: 85
  • Priemerná čítanosť: 5725
  • Priemerná diskutovanosť: 23
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm a poslanec NR SR

Kalendár sa načítava...