Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kde urobila NOKIA chybu?

28.11.2017 | Miroslav Balog

Diskusia (22 reakcií)

28.11.2017 | Roman Kanala

Tvorba scenárov je bežná vec v energetickom plánovaní, vo financiách či pri zostavovaní rozpočtu. Deterministické scenáre predpokladajú dokonalú znalosť všetkých parametrov a ich výsledkom je vejár vývojových trajektórií. Stochastické scenáre predpokladajú, že neistota ohľadne parametrov zmizne niekedy v blízkej budúcnosti a potom sa robia scenáre so spoločným vývojom, nech bude budúcnosť akákoľvek, a potom s vejárom možných vývojov. Takýto prístup minimalizuje cenu chybného rozhodnutia a hovorí sa mu aj hedging. Oba spôsoby predvídania sa široko využívajú v odvetví aplikovanej matematiky zvanom operačný výskum pri optimizačných úlohách, ako sa používajú v doprave, v ekonómii a finančníctve.

Iným spôsobom, ako narábať s neistotou je metóda Monte Carlo. Vývojové alternatívy s nejakou pravdepodobnosťou sa prepočítajú a pozrie sa, kam viedli. Podobá sa to nastreľovaniu z fixnej zbrane, kde sú odchýlky v hmotnosti pušného prachu, projektilu, smeru a rýchlosti vetra. Výsledkom je niečo ako prestrieľaný terč. Pri výpočtoch to je množina vývojových trajektórií, ktorá môže niekde mať vyššiu hustotu. Zafungoval zákon veľkých čísel.

Pri výstavbe ciest sa na Zlodejsku používa predikcia intenzít vycucaných z prsta tak, aby sa diaľnice stavali len a len Žiline. Žiadne scenáre vývoja, žiadne štúdie dopadu na ekonomický rozvoj. Len jeden jediný scenár.

28.11.2017 | Miroslav Balog

Ďakujem za reakciu.
V prípade korporátneho plánovania nie je vždy možné využívať matematické modelovanie (so všetkými kladmi a zápormi). Modelovanie je viac menej extrapolácia trendov s využitím rôznych matematických modelov.
Komplexné matematické modelovanie správania sociálnych štruktúr je prakticky nemožné vďaka vnútornému "Brownovmu pohybu" (miera vnútornej entrópie je veľká).
Ab Initio Monte Carlo vo fyzike/chémii je tiež limitované počtom "prvkov".
Dokonalá znalosť všetkých parametrov sociálnych systémov (kvalitatívna a kvantitatívna) nie je možná.

V každom prípade zvažovanie alternatívnych možností pri policy makingu je na našej rodnej hrude terra incognita. Čo je na škodu veci. Úplne s Vami súhlasím.


01.12.2017 | ivansk

Diskuzia o Nokii a aj tak sem dokážeš vopchať dialnice okolo Žiliny.

28.11.2017 | @@@

tu by som povedal ako sa hovori po boji je každy general ....nemyslim si že je to tak jednoduche ako autor predstavuje može poukazať na nejake firmy ktore profituju a vyšvihli sa hore ale su dalšie mnohe firmy ktore sa tam nedostanu....zoberme z ineho sudka napriklad FB socialna sieť to že je tak uspešna nezanmena že ine socialne siete neeixstuju oni existuju a je ich vela ale nikto z nich nedostal taku masovu prezentaciu ako FB v rôznych krajinch ale na druhej strane mnohe krajiny maju vlastne velke socialne siete ktore často ale nedokazali preraziť medzi krajinami napriklad na slovensku pokec ktory bol tu ešte pred FB a ktory pre ludi bol kedysi socialna sieť čislo jedna na slovensku ale stale sice je vysoke alebo možno na slovensku na rovnakej urovni ako FB by dokazali konkurovať ale mimo to už nie ....ale mnohe dalšie krajiny maju pdoobe maju podobne kde v krajine su socialne siete len nedokažu preraziť mimo krajiny tak prečo sa to takemu FB podarilo ked inym nie ?...a tu je to prave o masovej propagaciu ktoru FB zariadili mnohe media po celom svete a po dalšie nechu ludi mať niekolko socialnych sieti naraz a orientujuc sa na jednu lebo to je vyhodnejšie pre nich ked sa orientuju len na jednu a tym padom v tom nakoniec vyzera tak že prvy berie všetko ostanym neostava nič alebo ostava malo ....kvoli internetu dnes je monopolizacie ovela vyraznejšia ako v minulosti .....čo sa tyka predvidania niečoho to sa neda ako som pisal na začiatku po boji je každy general a nie vždy to čo je prve je to najlepšie niekedy su tam len rôzne faktory ktore zohrali rolu aby sa niečo stalo čislo jedna

28.11.2017 | Miroslav Balog

Súhlasím s Vami, že po boji je každý generál. Tento krát aj ja... :)
Niečo sa naozaj nedá "predpovedať"-najmä v detailoch.
Základné scenáre by mali dať predstavu najmä o možných rámcoch v ktorých sa môže budúcnosť "pohybovať" (pri zvolených kritických faktoroch).
Komplexné metódy ako píše pán Kanala vyššie umožňujú vizualizovať možnú budúcnosť detailnejšie a variantnejšie. Tento prístup však skrýva množstvo rizík, ako napr. "upnutie" sa na konkrétny scenár.

Úspech FB je podľa mňa omnoho komplexnejší-od dobre zvoleného segmentu (5 síl) po zvládnutú globálnu expanziu.

29.11.2017 | @@@

ja som tym chcel povedať že na nejake simulacie sa neda spolahnuť ekonomiku tvoria ludia a ti nie su stroje častokrat sa spravaju iracionalne tym padom tie vysledky často nie su take ako vedci alebo niektory analytici predpokladaju

04.12.2017 | Miroslav Balog

Presne tak. Práve preto sa v makro systémoch "vizualizujú" možné budúcnosti vo forme scenárov.

29.11.2017 | -Moss-

Symbian nie je operacny system pre smartphony a ani to nie je system Nokie. Symbian je len graficka nadstavba operacneho systemu, ktory pouzivali viaceri, napriklad Sony. Vlastny operacny system Nokie pre smartphony bol MeeGo.

29.11.2017 | Asto

Možno Nokia doplatila na to, že vyrábala kvalitné výrobky. Keď už človek jeden spoľahlivý telefón má, ďalší už nepotrebuje. Ale ak mu predáte šmejd, o pol roka kúpi ďalší.

29.11.2017 | IvanPe

To nebude celkom pravda. Nokia sa snazila vyvinut telefon, ktory ale na skrolovanie pouzival koliesko/ button na boku a Symbian, co bola iba GUI nadstavba. Podobne sa snazil MS s verziou MS mobil dokonca az 6.5 a potom rozne verzie handheldov so stylusom ci bez neho.
Apple naopak isiel z ineho konca, do prehravaca multimedii pridal moznost telefonovania a vyvinul gestures, ovladanie pohybom prstov, priame a intuitivne. To vytvorilo uplne novu kategoriu dovtedy neexistujucich zariadeni, dnes nazyvanych smartfon. To by samozrejme nebolo mozne bez novych typov procesorov ARM.
Dovolujem si tvrdit, ze neexistuje (a neexistovala) ziadna moznost ako sa k smartfonom dostat cez telefony, pretoze to os telefonov jednoducho neumoznoval, a teda aj akakolvek prediktivna analyza by neukazala nic ine snad iba potrebu multimedii v telefonoch, o co sa v Nokii snazili. Jednoducho Iphone bola cierna labut, ktoru Jobs umiestnil na trh az ked bola takmer hotova (ziadne polotovary typu MSdos). K tomu sa pridal rychly mobilny internet, ktory dorobili podla poziadaviek Verizonu.
Na to aby niekto dokazal predikovat iphone by musel do premennych zahrnut vacsinu oblasti IT vratane detailov vyvoja, ktore ale u skomirajuceho Applu boli vyborne utajene.
Teraz by to mozno zvladla Googlacka Alpha. Thaleb este nepubikoval svoje Labute, ...

29.11.2017 | tono.hajduk

Perfektny prispevok, "k cti" Nokie treba priznat, ze ich uspech od zaciatku az do konca stal na poctivom technologickom pokroku, pricom Apple manipuluje svojich fanusikov sugestivnym marketingom (diplomatickejsie to nazvat nejde) a posledne roky predava v podstate stale to iste, len s novym cislom, mozno tiez vsadili na zlu kartu a skoncia, ako nokia. Tiez nikde je napisane ze mudre handhaldy tu budu vecne rovnako ako nadsenie pre komunikacne technologie v podobe nam dnes znamej. Tato zmena mozno nie je tak daleko.

29.11.2017 | chr

Tiež musím podporiť názor Ivana Pe. Myslím , že NOKIU položil technologický pokrok. Jednoducho sa spoľahla na výpočty ekonomov , tak ako to pisal RomanK a 3@ . A zabudli , že technologický pokrok sa týmto neriadi. Nokiu by som prirovnal k parnému stroju a smartfony su stroje s benzinovým motorom. Jednoducho kvalitatívne predbehli technologiu mobilov Nokie . A keď sa chcela Nokia posunúť aj do tohto segmentu , tak tam už bolo plno . Nokia jednoducho prestal určovať trend . Z pohľadu mňa ako zákazníka sa nemohlo stať nič lepšie ako , že Nokia krachla . Mal by som sice telefon s antenou s ktorou by som si moho sparať v nose , ale nemal by som multimedia. Tomu to hovrí v odbornej literatúre trhový mechanizmus.

29.11.2017 | -Moss-

Nokie mali antenu naposledy okolo roku 2000. To by ste si do nosa museli strcit cely telefon.

30.11.2017 | salamoon

len taka poznamka.. trhovy mechanizmus a kvalita nemusia byt nutne synonyma.. vid napr. VHS vs. Betamax, HD-DVD vs. Blue Ray, New Coke vs. Pepsi..

05.12.2017 | Miroslav Balog

Súhlasím, že NOKIA padla (najmä) kvôli technologickému pokroku. NOKIA bola trhový a technologický líder. Zle však ohodnotila perspektívu a vývojové perspektívy niektorých v tom čase niche technológií. Na to slúži metóda Technology Foresight.

05.12.2017 | IvanPe

Ale tu musim zasadne nesuhlasit, Nokia ohodnotila vsetko spravne, aj z pohladu technologii aj z pohladu moznosti vyuzitia (niche). Neurobila ziadnu chybu (teda okrem toho nafukaneho idiota z MS, ale aj to bola asi strategia) a vyhodnotila vsetky dostupne scenare.

29.11.2017 | Truhlik999

Ericssony mali take anteny :-)

30.11.2017 | chr

....vidim , že anténa mojej NOKIA zožala veľký úspech. Odpoviem Salomoonovi . Podľa teba su telefony kvalitnejšie alebo nie? A odpovedz si sám . Môj názor ti takto nenanucujem. Ale myslím , že odpoveď je jednoznačná.....

30.11.2017 | salamoon

telefony su mi uplne ukradnute a sam mam kvoli praktickosti klasicky tlacitkovy.. len sa ta snazil doplnit a reagovat na tvoju zaverecnu vetu o tom, ze to co sa na trhu presadi sa automaticky musi rovnat lepsej kvalite.. nemusí.. tym som zaroven nechcel povedat, ze v tomto pripade telefonov nemas pravdu..

30.11.2017 | ivko07

za krachom Nokie je viac faktorov, jeden z nich bola aj globálna kríza, ale tiež a hlavne tam bola chybná orientácia na softvare a spojenie s MS. Obidvom to išlo dole vodou, a spojením padli spoločne... android ich prevalcoval, a nestihli sa spamätať. Okrem toho bola Nokia značne preúverovaná, a nebola schopná po nástupe krízy splácať bankám úvery (museli predať aj vlastnú megalomanskú budovu centrály).
A čo sa týka kvality telefónov, tak určite tie staré Nokie boli kvalitnejšie, tie dnešné sú síce technologicky vyspelejšie (čo je logické) ale kvalita išla dole tak ako asi u väčšiny dnešných výrobkov. Kvalita išla výrazne hore len a len v marketingu, pretože sa prišlo na to, že s dobrým marketingom sa dá predať viac aj menej kvalitných výrobkov, ľudia proste radi uveria reklame...

05.12.2017 | lukic

Cely probleam Nokie bol v zamestnani manazera z Microsoftu, ktory jej nanutil MS OS.. V case ked nan existovalo 1% aplikacii v porovnani v Androidom alebo IOS.. To je ako ked k umierajuci vidi, ze vsetci po istych 2 liekoch ozivaju a napriek tomu si da presne ten liek, po ktorom vidi, ze ini umieraju (napr HP ktore zastavilo vyrobu svoji telefonov). MS podla mna precenil dojnu kravu, alebo teda Nokiu o ktorej dufal, ze bude dojnou kravou, pretoze v tom case uvadzala na trh najviac telefonov.. Proste namyslenost a zadubenost manazerov, ktori urobili toto rozhodnutie pochovala Nokiu ako vyrobcu mobilnych telefonov..

05.12.2017 | Miroslav Balog

Nuž a práve variantné budúcnosti sa dajú modelovať napr. v podobe scenárov. Scenáre majú potenciál vizualizovať možnú budúcnosť a tým poukázať aj na riziká podobnej zadubenosti, ktorá je častá aj v našich končinách.
na úrovni korporátneho strategického plánovania, ale aj plánovania štátu.

Miroslav Balog

Miroslav Balog
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 2107
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Ako akreditovaný tréner European Foundation for Cluster Excellence a benchmarking expert European Secretarial for Cluster Analyses sa v spoločnosti Strategos, s.r.o. venujem strategickému rozvoju firiem a štátu so zameraním na inovačnú výkonnosť, klastrovú spoluprácu a tvorbu rozvojových stratégií. Špecializujem sa na prognostické metódy, ako je napr. Technology Foresight.