Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Elon Musk ukázal silu kapitalizmu

21.02.2018 | Miroslav Balog

Diskusia (20 reakcií)

22.02.2018 | Roman Kanala

V článku chýba link na index ekonomickej slobody Heritage Foundation. Tu je: https://www.heritag...

Slobodných krajín je 6 s 80 až 90 bodmi:
90.2 Hong Kong
88.8 Singapore
84.2 Nový Zéland
81.7 Švajčiarsko
80.9 Autrália
80.4 Írsko

Čiastočne slobodných krajín je 28, medzi nimi
9. Kanadsko 77.7
18. Americko 75.7
24. Česko 74.2
25. Nemecko 74.2

Mierne slobodné 59. Zlodejsko má 65.3 bodov. Body sú podľa mňa dôležitejšie, ako poradie.

Globálny index inovácií je na https://www.globali...
1. Švajčiarsko 67.7
2. Švédsko 63.8
3. Holandsko 63.4
4. Americko 61.4
24. Česko 51.0
34. Zlodejsko 43.4

22.02.2018 | HlasNaHlas

"Falcon Heavy je v porovnaní s konkurenciou raketou Ariane 5 či Delta IV Heavy finančne niekoľkonásobne lacnejšia...
To poukazuje na to, že aj kapitálom hnaný technologický pokrok je potrebný a za istých okolností môže byť efektívnejší ako aktivity stimulované primárne verejným sektorom."

K tomuto treba povedať, že áno, je lacnejšia, ale aj preto, že je iná doba, ako vtedy, keď NASA vyvíjala veľké rakety v podstate priekopníckym spôsobom. Musela sa venovať výskumu, vývoju pre tú dobu úplne nových techník, materiálov, ľudí - podotýkam takmer všetkých. To stálo obrovské peniaze,
Čo prevratné priniesol Musk, pýtam sa. Proste použil to, čo bolo prácne objavované, podotýkm, aj za cenu tragických udalostí a zlyhaní, čo stálo tiež nemálo peňazí, očistil to, odľahčil, využil niektoré nové dnešné techniky. Musk (jeho vývojoví púracovníci) toto všetko už vedel, zamestnával aj ľudí z NASA, takže jeho cesta bola oveľa ľahšia.

Ak by sme to porovnávali s vývojom počítačov, Android nie je ničím prevratným, proste je to jeden z nových operačných systémov, ktorý pracuje na mionipočítačoch, ktoré stoja pár eur. Ale keď sa ešte ani nevedelo, čo je to OS, budovali (doslova) obrovské stroje, ktoré stáli milióny. Predstavte si, koľko stál len vývoj počítačov, ktoré riadili raketové systémy.

Takže takto nejako je to s MUskom.

22.02.2018 | IvanPe

Presne tak a uz sa tesim ako postavis tu raketu k Marsu s podporou statu, ktoreho rec pouzivas.
Ale ruku na stdce, vstanes o kompu a vecer v kaviarni budes mat svalnate reci o svojej nepochopenej genialite a hluposti diskutujucich, co ta nevedia docenit.
A to spolu s tymi drisdami z teba robi luzra, vacsiniveho.

23.02.2018 | bozsky

Musk vytiahol zo statneho rozpoctu cez $5.000.000.000 (5 miliard) v dotaciach. Zaroven mal pristup k NASA vyskumu. K tomu treba zaratat minimalnu byrokraciu, lebo NASA dnes nekape na tom, ze by nevedela robit vyskum, kape na tom, ze musi zivit pococot byrokratov, ktori su manazeri manazerov manazerov teamleadrov. V momente, ked dokopy prd robia, su zbytocni, ale nikto ich nevyhodi, lebo neviem.

PS, toto je vtipne:
https://edition.cnn...

23.02.2018 | IvanPe

RUsi a aj Cinania na to iste minuli uz mozno aj viac a vysledky su zatial v nedohladne. Resp posledne im spadla raketa, lebo neprepocitali novu startovaciu polohu.
Musk do tych svojich projektov dava peniaze ktore mu plynu z Paypalu.
A hlavne ma konkurenciu v podobe Boeingu a cital som uz aj o Bransonovi. A ako my co sme vyrastali este za cerveneho bolsevika vieme je iba jedna efektivna sila co tlaci ceny nadol a nuti k inovaciam, a ta sa vola: slobodna konkurencia. Co sa isto neda povedat o Ruskom alebo Cinskom vesmirnom programe.

23.02.2018 | salamoon

slobodna konkurencia :D.. hej, a preto platime za energie, byvanie neporovnatelne viac, lebo mame slobodnu konkurenciu :D

16.04.2019 | chr

Salamoon , ale v energiach máme možnosť využiť konkurencie. Problém nastane až vtedy , keď chceš túto energiu dopraviť ku tebe si odkázaný na monopol. Takže toto deformuje trh s energiami na zlodejsku . A pozri si faktúru za energiu , aké všetky kraviny platíme . Na 147€ elektriny platim 281€ pridružených nákladov za rok. Takže toto je obraz ako sa využíva monopol.
Konkurencia je v kozmonautike veľmi dobrý hnací motor. Po vojne druhý najlepší. Ale platí to aj všeobecne. A hlavne rozdiel medzi USA a napr. Ruskom je ten , že získané poznatky s výskumu , vývoja a výroby v raketovej technike získane v USA môžeme s určitým odstupom využívať takmer všetci obyvatelia planéty. Povedz mi čo využívame z tejto oblasti z ruskej strany? Boľševik všetko utajoval a klamal a klamal a ľudí mal za otrokov a celý ich výskum v tejto oblasti sa odvíja len vo vojenskej oblasti . A tam nevieme aké početné sú napr. nehody nosičov. Keď by som to mal porovnať o civilnou oblasťou , tak to žiadna sláva nebude.

24.02.2018 | Miroslav Balog

Dotácie, ktoré riešia (vážne) zlyhania trhu sú opodstatnené. Napríklad výskum a vývoj je potrebné podporovať, keďže trhové subjekty nealokujú dostatočné zdroje na realizáciu VaV projektov s vysokým stupňom rizika - napr. vo fázach základného výskumu.
Určite sa zhodneme na tom, že komplexné projekty nie je možné naplánovať so 100% presnosťou-pre dosiahnutie výsledku je nevyhnutné, v niektorých prípadoch, sledovať alternatívne cesty. Raketa, ktorá sama vertikálne pristane je bez pochýb takýto prípad. Jej vývoj bol finančne nákladný s množstvom slepých uličiek.
Rizikovosť takéhoto projektu je vysoká, pričom sú vyžadované veľké investície na overovanie/testovanie rôznych možností/ciest. Preto bola podpora štátu opodstatnená. Pri tejto príležitosti treba zobrať do úvahy aj generovaný pákový efekt. Verejné zdroje boli naviazané na vlastné investície podnikateľa. Riziko tak neniesol len štát, ale aj podnikateľ, ktorý projekt financoval zo svojich zdrojov.
Verejná intervencia tak prestavuje stimulačný efekt pre realizáciu projektov, ktoré by sa ináč nerealizovali, alebo realizovali v obmedzenej miere.
Výsledkom tohto projektu (alebo série projektov) je unikátna raketová technológia, ktorá podporila technologickú dominanciu USA. Je to výsledok dobrej priemyselnej/inovačnej... politiky.
Podľa mňa by sme sa mali inšpirovať.

28.02.2018 | chr

Dotácie, ktoré riešia (vážne) zlyhania trhu sú opodstatnené - samozrejme , že sú opodstatnené , len nemú byť čistý tunel pre zbohatnutie jednotlivcov . Príkladov by som mohol uviesť mnoho ale určite ich všetky poznáte. Ale jedn predsa . Najnovsi nákup obrnenej techniky pre armádu . Čistý tunel . V 90-tych rokoch som pracoval vo výskume špecialnej techniky , napríklad Aligator . Keby mafian Černák vedel , že ho vozia v obyčajnom železe a nie v pancieri , tak do toho voza nikdy nesadne . Tatrapany a Jožko Marhuľa a jeho SIPOX . Keď vidím tie správy , že za rok stihneme vývoj skúšky , vojskové skúšky , kompletnú dokumentáciu a všetko čo k tomu patrí , tak sa Karol Morávek má čo obracať , ak ešte pôsobi na VU záhorie..........

23.02.2018 | Niless

Ako v niecom mate pravdu ale tak ako ste napisali ze Musk len nieco ocistil, odlahcil....no to iste mohla urobit NASA ale neurobila. V institucii ako je NASA bude vzdy chybat motivacia ekonomickeho vyuzitia a zisku. NASA urobila velke kroky napred ale chybala tomu motivacia fin. hosdpodarnosti, oni sa len museli zmestit do nejakych rozpoctov. U Muska to vyzera ze je tam snaha o nejaku fin.navratnost (aj ked napr. TESLA v tomto je z mojho pohladu vystrel do tmy a nikdy sa tie peniaze co sa tam naliali nevratia).

23.02.2018 | OliWer1

Musk v tejto faze ukazal zatial trt makovy. Ukazal jedin e marketingovy hype, kedy jeho PR oddelenie kazdy tyzden produkuje nejake cisla. Tesla nestiha vyrabat, ma problemy s kvalitou a uz Musk ohlasuje e-tahac. Raketka sice super, ale jeden modul nepristal, kde mal. Aj Roadster plava vo vesmire inou trajektorou, atd. Takze ok, Musk ma nabehnute na inovatora, ale este treba vyckat.

23.02.2018 | Niless

Osobne som tiez skepticky voci Muskovym planom, rozrobil si viacero veci naraz ale zatial jeho vystup na strane prijmov sanuju len prisluby, dotacie a zalohy. Hyperloop sa mal stavat v SAn Franciscu, potom v strede EU potom nieco v Indii. Velkohube reci a plany s bateriami isli do stratena. Aj tych 4000 satelitov bude iny masaker vyniest hore, na to budu potrebne ine investicie. Ale povedzme si pravdu dnes po kabloch ide vyssia rychlost ako vzduchom a v centrach kupnej sily su radovo lacnejsie wifi hotspoty. A k tomu vsetkemu este misia na mars. chlapik nacal vela veci a mam pocit ze ani jedna nebude dokoncena poriadne.

23.02.2018 | Vlasko

Hyperloop - to nie je len Muskova zalezitost. Hyperloop chce stavat viac spolocnosti. V Indii to chce byt Virgin(Branson)

24.02.2018 | sammy_dlx

Absolutna pravda!
Musk je absolutna a totalna nula, je to niemand a niktos! Nic nevie, za cely zivot nic neurobil, dokazal trt makovy! Zip2, X.com, Paypal a tych 300 milionov dolarov, to bolo vsetko bolo len totalnou nahodou, to by vedel urobit hocikto!
A teraz, pristali mu len 2 (!), slovom LEN DVA motory. Pf, to dokazem postavit aj u mna na chalupe, kebyze chcem! To dnes hocikto dokaze, akurat to nikto nerobi, lebo Musk je len trafeny cvok a chachar z Juznej Afriky, ktoremu ide len a len o hype! Co ma po 2 motoroch co dokazu pristat, to su vsetko len talafatky a PR. Nadizajnovat druhu najvacsiu raketu na svete, cha, do Ciny by mal ist, tam by mu ukazali, lumenovi, ze co kam vyskakuje!
A Tesla? To je ze TOTALNY, ale TOTALNY PREPADAK! UPLNY SMEJD! Ani len fabriku pre vyrobu 50 000 aut rocne nevie postavit, neschopak jeden! Robia srackove auta, naraza to kade-tade ked to jazdi same po ceste, a ani to nevedia vyrabat! Chalan by mal prist k mojmu dedovi do garaze, ten si vie svoju 40 rocnu skodovicu opravit raz-dva, ten by mu ukazal!
* IRONY OFF *

16.04.2019 | chr

dobre si to napísal.
dávam +++

24.02.2018 | Miroslav Balog

Však je úplne v poriadku, že ide na trh s novinkami, ktoré ešte nie sú doladené. Podobne fungujú všetky (aj veľké) softvérové spoločnosti či technologické startupy. Predpokladám, že zažívate updaty rôznych MS riešení, pričom to je v podstate presne to isté. Najmä v prípade inštalácie nových vyšších verzií softvérov je tento problém markantný - vychytávajú sa muchy, keďže nová verzia nie je dokonalá.
Cieľovou skupinou sú (zjednodušene) technologickí nadšenci a skupiny, ktoré sa chcú odlíšiť (byť cool). Tieto skupiny akceptujú počiatočné zlyhania. Dôležité je, že slúžia ako nadkriticky veľká vzorka na testovanie nových výrobkov. Takéto testovanie sa nedá robiť v laboratórnych podmienkach ani s malou sériou produktov.
No a napriek prebiehajúcej optimalizácii nových technológií nestíhajú vyrábať. To je pozitívny trhový signál, ktorý ukazuje na možný rast veľkosti segmentu.

V elektromobilite je dnes v pozícii lídra a obsadzuje trh, pričom rieši ochranu IPR, čím blokuje/môže v budúcnosti blokovať budúcich konkurentov (vytláča ich do alternatívnych technologických riešení, ktoré budú s veľkou pravdepodobnosťou drahšie).
Nuž a prejsť z e-auta na e-kamión je fázový prechod, ktorý vyžadoval veľké investície a znalosti. Opäť v duchu prvého odstavca, otvára nový strategický segment, v ktorom definuje štandardy a chráni IPR.
Nie tak dávno boli diskusie, že elektromobilita nemá perspektívu, lebo autá prejdú 50 km. Dnes je to viac ako 600 km. No a ten ťahač asi nebude len sám pre seba, ale mal by odtiahnuť niekoľko desiatok ton. To je úžasná inovácia.

Synchronizované vertikálne pristátie dvoch častí nosnej rakety si porovnajte s IT riešeniami public sektora u nás. A teraz hovorím o funkčnosti a komplexnosti riešení (nie o finančnej náročnosti). Synchronizované pristátie je pre mňa ako raketového neodborníka úžasná vec, ktorú považujem za komplikovanejšiu ako prepojenie registrov niekoľkých štátnych inštitúcií... Ale môžem sa mýliť. :)

26.02.2018 | OliWer1

Prepáčte, ale podľa mňa to v poriadku nie je. A to, že sa tak vo veľkom (v niektorých oblastiach) deje, neznamená, že je to v poriadku.
Kým u softvéru som ochotný akceptovať, že bezpečnostné záplaty sa inštalujú dodatočne, v priebehu používania, ako vznikajú nové bezpečnostné hrozby, pri tovare toto jednoducho nie je možné akceptovať. Vy si kupujete pračku alebo vysávač, ktoré nefungujú na 100%? Pretože ja od elektrického auta aj od rakety od začiatku predpokladám, že nebudú chybové resp. že ich chyby nebudú systémové.
A s prepojením registrov štátnych inštitúcií v SR sa tiež mýlite. Skôr pošle Musk raketu na Mars, ako bude Slovensko e-krajinou.

26.02.2018 | Miroslav Balog

Obávam sa, že máte pravdu: na Marse bude skôr... Nebude to však kvôli tomu, že je to ľahšie ako prepojiť registre v SR...

Predstavte si, že máte práčku, ktorá po byte pozbiera špinavé odevy a následne ich roztriedi podľa farebnosti. Perfektná inovácia. Ak však omylom dá prvá generácia práčok pásikované tričko do svetlej kopy a vyperie to spolu je to systémová chyba. Jedná sa o chybu, ktorú je možné odstrániť až po tom, keď niečo podobné nastane. V testoch v laboratórnych podmienkach bolo triedenie vždy bez problémov. Napriek tomu sa to stane napr. kvôli silnému letnému osvetleniu interiéru. Po analyzovaní chyby sa upraví senzor a softvér.
Produkt ste však uviedol ako prvý a získavate výhodu na trhu.
Takéto výrobky akceptuje istá časť populácie, ktorá si je ochotná aj priplatiť.
Na tomto princípe funguje tento biznis model. A funguje len preto, že ho akceptujú ľudia. Keby chceli hneď super kvalitu, tak im ju firmy ponúknu a zmenia svoj prístup. Dôsledkom by bolo napr. predĺženie inovačného cyklu.
Nuž a ja osobne by som si takúto práčku kúpil, až keď sa prejavia výnosy z rozsahu a prudko zlacnie a zvýši sa kvalita. V tomto sa ako zákazník s Vami zhodnem.

16.04.2019 | chr

Oliwer aj ty si kupuješ výrobky , ktoré nie sú 100% ak si si nevšimol. Len sa pokazili niekomu inému a nie tebe . To platí pre vštky výrobky a tovary na svete , ak si si nevšimol. A niektoré výrobky majú aj systémové chyby . To znači , že už z výroby odídu s chybou. A napr. automobilky potom zvolávajú autá na odstránenie týchto závad. A celé sa to volá základný výskum . Ty si kúpiš výrobok , ten sa pokazí a ty ho reklamuješ , vrátiš výrobcovi a on túto závadu odstráni a nové výrobky ju už nebudú mať. A takto dookola.

24.02.2018 | Truhlik999

Kým nebude poriadna baterka, nebude elektromobilita.

Miroslav Balog

Miroslav Balog
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 2107
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Ako akreditovaný tréner European Foundation for Cluster Excellence a benchmarking expert European Secretarial for Cluster Analyses sa v spoločnosti Strategos, s.r.o. venujem strategickému rozvoju firiem a štátu so zameraním na inovačnú výkonnosť, klastrovú spoluprácu a tvorbu rozvojových stratégií. Špecializujem sa na prognostické metódy, ako je napr. Technology Foresight.