Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Experimentovanie => inovácia

29.11.2011 | minerva

Diskusia (15 reakcií)

29.11.2011 | marian_m

a urcite zaujimavy projekt. Asi jeden z mala, ktory ma pohlad dalej ako ten kratkodoby. Niektore ciele sa mi na SK zdaju az prilis ambiciozne co vsak sice nie je na skodu, otazka je do akej miery su realisticke. Napr reforma vedenia skol - u nas je vzdelavanie aj napr vzdelavanie ucitelov nie zamerane na rozvoj osobnosti ale na "odsedenie si prednasok", na SAV si vela ludi dlhodobych zamestnacov vlastne konkuruje vlastnemu ustavu - berie mesacny plat a expertne zakazky robi cez sukromnu firmu, experti pre verejnu spravu - celkom zaujimave pricom realita je, ze ked citam inzeraty verejnej spravy - tak hladaju odbornika, absolventa skol ale explicitne napisu ze vedecky prehlad v oblasti nie je potreby. Vyber je stale casto netransparentny. Inymi slovami politika je vzdy dolezitejsia. Dalsia vec je suhra rezortov a implementacie roznych sektoralnych policy cielov do politiky inovacii ci uz je to vzdelavanie (sama verejna sprava casto brani celozivotnemu vzdelavaniu, flexibilne part time a distancne (online) programy skoly vyslovene odmietaju), polnohospodarstvo (vacsia liberalizacia, bio produkty, biopaliva), energetika (prechod na low carbon ekonomiku), zivotne prostredie (obchodovanie s emisiami vs 80 % ad hoc dan)- to sa mi javi zakladny kamen urazu - neochota a neschopnost odbornej komunikacie medzi rezortami a preferencia rychleho politickeho riesenia. Myslim, ze na tuto pointu nas uz dlhodobo upozornovalo aj OECD.

29.11.2011 | Minerva

Ďakujeme za komentár. V rámci Minervy máme len ambiciózne ciele (viď naša vízia, že Slovensko sa o 5 rokov výrazne zlepší v relevantných parametroch školstva a inovácií, stane sa najrýchlejšie sa zlepšujúcou krajinou v oblasti inovácií v Európe, o 10 rokov predbehne v parametroch vedomostnej ekonomiky všetky krajiny V4 a bude v prvej desiatke OECD a rastúce, a že sa vo verejnosti a štátnej správe zakorení presvedčenie, že inovácie sú zásadné pre rozvoj Slovenska). Veľké ciele, vízie a ambície síce samy o sebe nestačia, ale bez nich sa veci takto rýchlo zlepšiť nedajú.

Iva Kleinová

29.11.2011 | Michal Lehuta

od "priemerných k dobrým"

29.11.2011 | Minerva

Záleží na preklade slova "fair". Môže byť preložené aj tak, aj tak. Pekný večer, IK

29.11.2011 | grgo

Ešte dávnejšie som cez Yglesiasa čítal niečo o návrhoch reformy školsva v USA. Zaujímavá analýza bola ohľadom najvyspelekších vzdelávacích systémov aspoň podľa PISA testov: Fínsko, Singapur a Hong-Kong. Čo bolo zaujímavé je to, že iba ťažko by ste hľadali odlišnejšie systémy vzdelávania. Singapur by sa dal prirovnať k Sovietskému a štýlu vzdelávania - sovietske sú vysoká požadivaná úroveň disciplíny, dlžka vyučovacieho dňa, nároky na učivo ako aj hromada domácich úloh. Systém je založený na prísnom známkovacom systéme, študenti navzájom súperia o najlepšie skóre, najkvalitnejší postupujú na elitné a výberové školy.

Naopak vo Fínsku je to o škole hrou. Voľnejšie osnovy, domáce úlohy maximálne na hodinu denne, dokonca obmedzenie testovania. Systéme je oveľa rovnostárskejší, aj autori reformy zaznávajú vytváranie eliotných škôl, ich cieľom je aby bola úroveň vzdelenia rovnejšia, ale aby bol celkový priemer vysoký.

Čo je zaujímavé je zistiť, čo majú tieto dva systémy spoločné. Napríklad v USA iba 23% učiteľov pochádza z hornej tretiny aboslventov univerzít. Vo Fínsku, Singapure či Južnej Kórei je to 100%. Vo Fínsku je úspešnosť uchádzačov o učiteľstké pracovné miesta iba 15%, proces výberu učiteľov je veľmi prísny.

Toto je možno môj názor, ale za socializmu sme možno využívali budovateľského elánu, ktorý čokoľvek spojené s deťmi - od materstva až po učiteľstvo - bolo vnímané ako spoločensky prestížne povolanie. Toto možno spôsobovalo vyššiu kvalitu učiteľov. Tak ako sa kvalita učiteľov potápa, potápa sa aj kvalita absolventov v uzavretom cykle.

30.11.2011 | Minerva

Môžem len súhlasiť. V Singapure volajú svojich učiteľov "nation builders". IK

29.11.2011 | rodo

Európa nevie, čo bude za mesiac a vy píšte stratégie na 5 - 10 rokov. Vláda nevie zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť, elementárne dodržanie práva, učebnice v školách, deti žijúce v pravekých podmienkach /rómske osady/, ministri sa nedokážu aspoň na sekundu ovládnúť aby niečo neukradli /platinové sitká, OPIS, prenájom budov/, ale vy viete, čo bude o 10 rokov. Ja si myslí, že o 10 rokov bude každý schopný absolvent VŠ zbalený na cestu do zahraničia s tým, že sa sem už nikdy nevráti. A vy budete za 6 mesiacov spisovať stratégiu vládnej koalície SMER SDKU-DS.

30.11.2011 | Minerva

Máte úplnú pravdu - nevieme, čo bude o 10 rokov, o 5 rokov, o mesiac, dokonca ani čo bude zajtra. Ale o to presne ide. My vytvárame nástroje na to, aby sme dokázali rásť napriek tomu, že nevieme, čo sa stane, aký bude budúci svet. Podporovať inovácie znamená vytvárať systém, kde sa tomuto svetu budeme vedieť vždy prispôsobiť. Vaša skepsa ohľadom krátkodobých riešení je, myslím, zdieľaná veľa ľuďmi. Ale ako navrhujete túto situáciu riešiť? Nemôžeme sa predsa uspokojiť s tým, že to takto už u nás bude. Veľa ľudí je presvedčených o tom, že zlepšovať sa dá. Ale je treba na to mať správnu víziu, ľudí, presvedčenie a nejaké peniaze. IK

30.11.2011 | rodo

Inovácie sa oplatí podporovať v prostredí s nízkou korupciou a rozkrádaním verejných zdrojov. U nás to jednoducho nemá zmysel, pretože sa kapitál sústreďuje na tunelovanie štátu. Tým priťahuje najlepších absolventov škol. Ostatní odchádzajú do zahraničia. Ako to riešiť? Pokiaľ budú politické strany najvyššia forma organizovaného zločinu, tak sa to nedá. Preštudujte si stanovy politických strán v krajinách kde je nízka korupcia a porovnajte si ich napríklad zo stanovami SDKU-DS. Ako ukázala prax, ani čestný človek na poste premiéra s tým nič neurobí.

30.11.2011 | Minerva

To, čo sa snažíme budovať, je do veľkej miery "nanovo" a snažíme sa to navrhnúť čo najviac transparentne. Zdá sa, že Vás nepresvedčím, ale poviem len toľko, že svet, ktorý popisujete, je bezútešný. Nejde všetko zmeniť hneď, ale pokiaľ neveríme, že sa to zmeniť dá, tak potom už je to naozaj len na odsťahovanie sa. Ja verím, že sa to dá.

Nie som si úplne istá, čo myslíte tou poznámkou s najlepšími absolventmi škôl a tunelovaním štátu. Možno som ju len zle pochopila. Ale napríklad náš tím na Útvare splnomocnenca vlády pre vedomostnú ekonomiku chodil na sériu jedných z najlepších škôl na svete (Harvard, Princeton, Stanford, Cambridge, LSE, Columbia) a ako vidíte, vrátili sme sa späť na Slovensko a štát netunelujeme. Podobných ľudí poznám desiatky, niektorých ešte v zahraničí, niektorých už späť na Slovensku. Na slovenských školách je taktiež väčšina študentov, ktorí majú a chcú mať veľmi silné etické postoje (viď napríklad koľko študentov chodí na stretnutia Managerie na Fakulte Manazmentu UK). Raz sa títo študenti dostanú na vysoké pozície a budú mať možnosť ovplyvňovať dianie a tlačiť aj na boj proti korupcii.

No a veľa inovácií môže fungovať aj napriek štátu, lebo budú napojené nielen na slovenský, ale práve na svetový kapitál, ktorý tým pádom pomôže aj zušľachteniu situácie s korupciou na Slovensku.

30.11.2011 | rodo

Naozaj veľkú korupciu na Slovensko priniesli zahraničné firmy. To tu funguje stále, aj keď majú etické kódexy. To, že na Slovensku existuje bankový kartel je všeobecne rozšírený názor. Hoci sú banky zahraničné, navonok vyzerajú slušne. Takýto kartel bez politickej strechy nemohol fungovať. Zaujímavé, že Ste sa nevyjadrila k politickým stranám. Tie totižto nefungujú ako demokratické inštitúcie ale skôr pripomínajú lúpežné kmene odniekadiaľ z Čiernej hory. Ak tu nemáme fungujúcu demokraciu, tak sa korupcie nezbavíme. Áno, viem, je tu príklad Singapuru.
Mimochodom, ja o Vašich dobrých úmysloch nepochybujem. Pochybujem o Vašich šéfoch.

30.11.2011 | cyrilsebo

To mi prvé napadlo, keď som v sekcii ,,Nízka úroveň školstva" čítal prvú vetu: ,,Nevyhnutnou podmienkou pre budovanie vedomostnej ekonomiky je vzdelávací systém, ktorý vychováva ľudí schopných nezávisle a kreatívne uvažovať."
Nezávisle uvažovať? A to je ako? Bez ohľadu na svet navôkol, okolnosti, kontext, ako neriadená strela? Veď je to proti celej dikcii dokumentu! V angličtine independent znamená 1.samostatný 2.nezávislý. Možno vplyvom angličtiny nezávislý znamená aj niečo iné ako nezávislý. Napriek tomu navrhujem, aby slovenský študent bol schopný ,,samostatne, zodpovedne a tvorivo uvažovať".

30.11.2011 | Minerva

Asi máte pravdu, že independent thinking je vhodnejšie preložiť väčšinou ako samostatné rozmýšľanie. Ale nezávislé rozmýšľanie nemusí nutne znamenať odlúčenie od reality. Môže znamenať aj "out of the box", teda kreatívne. Každopádne, myslím, že dôležité je, že podstatu vnímame rovnako. :-) IK

30.11.2011 | cyrilsebo

Samozrejme, súhlasím, len častokrát sa študentovi podsúva potreba vyjadrovať svoje názory a postoje bez toho, aby mal vôbec vybudované nejaké základy. Hádam najznámejší ,,independent thinker" súčasného sveta Garett Lisi opustil svet akadémie, surfuje na Havajských ostrovoch a vymýšľa ,,the theory of everything", (not a madman, leading edge in physics). Ale 100% nezávislý nie je ani on, celkom dobre si pomáha Einsteinom, a dokonca aj starým pánom Newtonom.

30.11.2011 | Minerva

Jasne, veď aj Newton "stál na pleciach obrov".

Minerva

Minerva
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 2437
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Nechceme, aby Slovensko bolo len montážnou halou Európy. Na tomto blogu budeme písať o témach súvisiacich s rozvojom vedomostnej ekonomiky, zlepšovaním vzdelávacieho systému a podporou inovatívneho podnikania. Bloguje tím Splnomocnenca vlády SR pre vedomostnú ekonomiku pracujúci na stratégií Minerva 2.0 a naši partneri z vedeckej a podnikateľskej komunity.