Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Milín Kaňuščák

Ušetrená miliarda z rozpočtu 2013 na úkor investícií

04.01.2014 | Milín Kaňuščák

Nie je sa žiaľ čím veľmi chváliť. Nerobiť, nestavať a neinvestovať keď to už bolo naplánované ale nepodarilo sa to stihnúť nie je hodné pochvaly ale skôr treba zodpovedať na otázky prečo sa nestihlo to čo bolo naplánované ?

  • Tlačiť
  • 0

Pán minister Kažimír sa vytešuje, že deficit štátneho rozpočtu je nižší o 1 mild. EUR. Ale kapitálové výdavky zo štátneho rozpočtu t.j. štátne investície boli naplánované pre rok 2013 na 2,95 mild. EUR v skutočnosti vláda minula len 1,85 mild. EUR. teda investícii bolo o 1,1 mild. EUR menej a deficit bol iba o 1 mild. EUR menší. Prečo bolo investícii o 1,1 mild. EUR menej ? Lebo plánovaná výstavba diaľničnej siete napriek siláckym vyhláseniam sa v roku 2013 žiaľ vôbec nenaplnila. Ak k tomu pripočítame nečerpanie fondov z EU na investície infraštruktúry tak sme na investície minuli menej ako vláda predpokladala cca o 4 mild. EUR. Je to žalostné !!! Viete koľko by tieto investície vytvorili pracovných miest ? Bolo by to viac ako 3000 vytvorených nových pracovných miest. Ale hlavne koľko zdrojov z EU nám za 1. programovacie obdobie, ktoré budúci roku už končí nenávratne prepadne ? Ale všetci národohospodári vedia, že investície( hlavne tie stavebné ) majú výrazný multiplikačný účinok v EKONOMIKE ! Teda myslím, že nie je sa čím chváliť, ak už boli investície naplánované, tak sa mali v záujme hospodárstva aj realizovať lebo ich ne-realizáciou nešetríme ale naopak škodíme ekonomike lebo ju pribrzďujeme krachuje celý stavebný sektor spôsobujeme tomuto sektoru nenávratné škody. Ale nie len stavebný sektor k nemu je samozrejme pridružených množstvo iných odvetví napr. strojárstvo, chémia ale aj bankovníctvo atď. Tu si dovolím pripomenúť, že nie len že sa nenapĺňajú optimistické predpoklady vlády dať do výstavby infraštruktúry do roku 2016 cca 8 mild. EUR, ktoré som kritizoval 05.04.2013 na blogu 
blog.etrend.sk/milin-kanuscak/realne-moznosti-vystavby-dialnic-2.html

Ale žiaľ pre nečinnosť vlády ale hlavne kompetetných v rezorte sa nenaplňujú sa ani moje realistické očakávania a teda nedošlo ani k vyhodnoteniu a následnému kontrahovaniu všetkých plánovaných úsekov do jesene 2013. Stále je otvorený tender TUNEL Vyšňové (od roku 2011), R1 Zvolen - Pstruša a podobne.  žiaľ bez Eurofondov to asi nepôjde iba ak by sme vystúpili z Europskej menovej únie. Hoci máme naozaj dostatok zdrojov z fondov EU na roky 2007-2013 ( + 2 roky) nám bolo pridelených po valorizácii viac ako 13,6 mild. EUR ( Národný strategický referenčný rámecwww.nsrr.sk/narodny-strategicky-referencny-ramec...) Máme rok 2014 a máme vyčerpané cca 53 % z pridelených peňazí čiže za 7 rokov sme minuli len 53 % cca 7 mild. EUR a teraz máme očakávať nárast čerpania za 2 roky 7 mild. EUR ?? Nie nerobme si ilúzie veľká časť žiaľ trestuhodne PREPADNE! Lebo sme experimentovali (2007-2010) s neskutočne predraženými PPP projektami ale pripravovať projekty na čerpanie zdrojov z EU sme žiaľ zabudli. Našťaštie nevýhodné zmluvy PPP na severe budúcej D1 ( Žlilna - Prešov) exiprovali lebo súkroný partner nevedel zohnať financie a minister Fígeľ im nedal ďalšiu šancu predľžovať agóniu. Slovensko dostalo šancu čerpať z Operačného programu Doprava projekty z bývalých PPP D1. Tie sú dnes nosnými projektami v čerpaní ale aj tak nám zvyšujú ponúkané zdroje z EÚ. Ak by nedošlo k expirácii PPP na D1 prepadlo by minimálne o 1 mild. EUR viac ako žiaľ tretuhodne prepadne.  Ak by pokračovali PPP na D1, Slovensko by muselo každý rok po dokončení po dobu 30 rokov nájsť zo Štátneho rozpočtu 600 mil. EUR ( každoročne valorizovanú). Kde tu bola zodpovednosť za udržateľnosť štátnych zdrojov ? Už za jedniný projekt R1 Pribina platíme koncesionárovi ročne cez 130 mil. EUR a budeme ešte 28 rokov spolu zaplatíme zo štátneho rozpočtu po valorizácii cez 4 mild. EUR.  A nie je to problém len stavebnícva a majiteľov stavebných firiem. Je to naozaj problém celospoločenský keď trestuhodne v čase krízy máme zdroje na verejné investície a nerealizujeme ich. Necháme stavebné firmy vyhladovieť dostať na pokraj krachu, aby ich vyvolený mohli za babku kúpiť (zobrať) a až potom realizujeme a vyhodnocujeme verejné obstrávania. Krach ( ale aj reštrukturalizácia ) veľkých stavených firiem na Slovenku spôsobí oveľa väčšie problémy ako bola reštrukturalizácia bankového sektora v roku 2001. Ak k tomu pripočítame koplikácie, kotoré spôsobí čerstvé rozhodnutie Najvyššieho súdu 12/2013 o platnosti POKUTY ZA KARTELOVE DOHODY z roku 2004 ekonomika.sme.sk/c/7052891/megapokute-stavebne-firmy-neunikli-za-kartel-maju-zaplatit-45-milionov-eur.html čakať na začatie výstavby budeme ďalej... Lebo všetkých vinníkov k kartelovej dohody by sme mali teraz v zmysle platných zákonov o verejnom obstarávaní z vyhodnocovacích tendrov vyradiť a to by znamenalo vylúčenie takmer všetých terajších víťazov súťaži zo sklonka roka 2013! Takto ekonomiku veru na Slovensku nepostavíme na nohy! Aj tu sa ukazuje, že súdy konajú neskutočne pomaly... čím spôsobujú značné škody celému národnému hospodárstvu.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Výstavba diaľnic

Diskusia (0 reakcií)

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3022
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3022
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky

www.najomnebyty.sk