Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Milín Kaňuščák

Reálne možnosti výstavby diaľnic

05.04.2013 | Milín Kaňuščák

Diaľnice si nikto nezávidí

  • Tlačiť
  • 24

Po prečítaní nedávneho článku „Nezáviďme si diaľnice“ v denníku SME mi nedá ako bývalému generálnemu riaditeľovi sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a PPP projektov zareagovať.

Ak povie politik, že do roku 2016 chce preinvestovať do výstavby diaľnic 8 mld. EUR, tak poviem, že je to nezmysel, ale že ako politik nemusí vedieť, čo sa za tým skrýva a viac menej je to je možno aj jeho úprimné želanie. Ale ak to povie človek, ktorý sa sám považuje za odborníka v danej oblasti, tak to je už naozaj silná káva a sám sa tak trochu diskvalifikuje.

Nie, nikomu nezávidím diaľnice a sám si úprimné želám, aby aspoň 1/3 z tohto sľubu sa vyplnilo a to by bol naozaj veľký úspech. Veľkým úspechom bude ak MDVRR svojím tempom naplní svoj aktualizovaný program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, predložený 7.12.2012 do vlády, kde v doložke vplyvov predpokladajú potrebu finančných zdrojov na roky 2013-2015 ani nie 2,9 mld. EUR (zatiaľ rozpočtovo plánované len 2 mld. EUR), čo je o viac ako 5 mld. EUR menej ako politické vyhlásenie plánu preinvestovať 8 mld. EUR do roku 2016.

Ak by bola pravda méta 8 mld. EUR, potom by rezort plánoval 5 mld. EUR preinvestovať v rámci PPP čo je 5,5x viac ako R1 PRIBINA (koncesionár GRANVIA) a teda znamenalo by to 275 km nových koncesných ciest (nereálne do roku 2016 ani len vybaviť komplet stavebné povolenia) a novú  platbu za dostupnosť pri cene R1 na úrovni 700 mil. EUR ročne, čo zároveň popiera vyhlásenie, že to nebude viac ako 260 mil. EUR ročne.

No ale vráťme sa k sľubu pána ministra Počiatka, že do roku 2016 preinvestuje na Slovensku do výstavby diaľnic 8 mld. EUR. Teraz už máme prvý kvartál roku 2013 za sebou. To znamená, že máme na to necelé 3 roky, čo predstavuje približne 2,67 mld. EUR ročne.  V doterajšej histórii Slovenska sa nepodarilo preinvestovať za rok viac ako 0,8 mld. EUR do výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.  Kapacita slovenského stavebníctva je max 1 mld. EUR ročne. Na to nás vždy pri zostavovaní nereálnych cieľov upozorňovali analytici.

Tak neviem, kde pramení ten odborný realistický odhad. Ak by sme zobrali priemerný náklad za 1 km v cenách 8-10 mil. EUR/km bez tunelov (súťažné ceny roku 2011 a 2012) tak by sme museli postaviť viac ako 800 km diaľnic za 3 roky. T.j. priemerne 267 km ročne doterajší priemer je 10 km. Ak by sme ceny diaľnic oproti súťažiam rokov 2011 a 2012 násobili 2x, t.j. mali by sme ceny na úrovni 16-20 mil. EUR/km, aj tak by sme mali postaviť viac ako 133 km diaľnic ročne. Granvia (koncesionár R1) nedokázal na 51 km rýchlostnej ceste R1 za rok preinvestovať viac ako 450 mil. EUR a pritom ak by to zvládol, financujúce banky aj štát by mu len tlieskal a mal by skôr peniaze za dostupnosť, no rýchlejšie sa už nedalo.

Ale čisto teoreticky zoberme, že teda budeme mať pri nových tendroch dvojnásobné ceny oproti cenám z roku 2011 -2012, ale keďže už úseky vo výstavbe (D1 -Dubná Skala-Turany 16,35 km, Fričovce-Svinia 11,2 km, Jánovce-Jablonov 18,5 km spolu) majú ceny do 10 mil. EUR za km, potrebovali by sme teda verejne obstarať a prestavať 375 km nových diaľnic ročne, aby sme minuli 8 mld. EUR (podotýkam pri dvojnásobných cenách z nových súťaží). Od 1. kvartálu 2012 sa súťažia úseky (D1 Lietavská Lúčka – Višňové  13,4 km,  D3 Svrčinovec-Skalité 12,3 km, D1 Hubová-Ivachnová 15,3 km) spolu ani nie 41 km. Teda ostáva vysúťažiť a postaviť 334 km.

Národná diaľničná spustila pred 2 týždňami kvalifikácie na 4 úseky cca 50 km v celkovej predpokladanej hodnote štátnej expertízy 1,2 mld. EUR. To sa bude súťažiť min. do leta a podpis zmlúv optimisticky na jeseň. Ostávajú do roku 2016 2 roky a 4 mesiace, ak všetko dobre pôjde. Ďalšími úsekmi môžu byť D4 a R7, spolu max 50 km. A teda akých ďalších 234 km (pri dvojnásobných cenách) vidí pán Palčák reálne do roku 2016 postaviť?

 

  • Tlačiť
  • 24

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3026
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3026
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky

www.najomnebyty.sk