Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Milín Kaňuščák

Na obzore nový diaľničný PPP tender

04.01.2015 | Milín Kaňuščák

Zdá sa, že sme sa nepoučili a znova ideme vlastnou nevýhodnou cestou verejno súkromného partnerstva pre spoločnosť. Ministerstvo dopravy výstavby a regionálneho rozvoja opakuje tie isté chyby z minulej vlády SMERU.

  • Tlačiť
  • 10

    Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR pred vianocami 22.12.2014  zverejnenilo na webovom portáli Ministerstva spravodlivosti SR materiál v štádiu 'Medzirezortné pripomienkové konanie' pod názvom : " Návrh projektu verejno-súkromného partnerstva: realizácia úsekov diaľnice D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty Bratislava Prievoz – Holice" . Po jeho prečítaní som nadobudol presvedčenie, že SMER je nepoučiteľný. A nechce sa mi ani veriť, že tú nevýhodnosť nevidí a nevie to sám sebakriticky zhodnotiť. 

Podľa materiálu by Ministerstvo Dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR chcelo už teraz v Januári 2015 začať verejné obstarávanie na nový PPP projekt v úseku D4 Jarovce - Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz - Holice. Spolu takmer 64 km nových diaľnic okolo Bratislavy v tom 16 nových mimoúrovňových križovatiek a 1 nové stredisko správy a údržby diaľnic ( medzi Dunajskou Lužnou a Holicami). Materiál hovorí, že štátna expertíza ohodnotila predpokladané stavebné náklady na 1.325 mil. EUR. Nebudem spochybňovať tieto štátne odhady aj keď tu máme rovinu ( jedno premostenie ponad Dunaj) a priemerná cena je viac ako 20,7 mil. EUR na 1 km diaľnice. V každom prípade dobrá konkurenčná súťaž vždy priniesla značnú úsporu oproti štátnym expertíznym odhadom. Môj osobný odhad je, že reálne stavebné náklady by nemali byť vyššie ako 900 mil. EUR. To nie je však základný kameň úrazu a omylu ministerstva. 

Tým je predpoklad ročnej platby za dostupnosť v intervale 135 mil. EUR až 151 mil. EUR  po dobu 30 rokov. Zrejme tiež, ako v prípade R1 PRIBINY valorizovanej o inflačný koeficient. Čo je celový plánovaný výdavok  za 30 rokov zo štátneho rozpočtu medzi 4,05 mild. EUR a 4,53 mild. EUR.  Je to nehorázna suma. Celkové plánované výdavky sú teda 3X vyššie ako celkové plánované stavebné náklady nakoľko sú tam zarátané finančné nálady na náklady na údržbu počas 30 rokov. Materiál vychádzal z predpokladu, že si koncesionár bude počas výstavby požičiavať za 4,9 % p.a. v čase keď ECB uvažuje o záporných úrokoch a Švajčiarska centrálna banka už vyhlásila zápornú -0,25 % základnú bankovú sadzbu. Slovensko si momentálne požičiava formou štátnych dlhopisov požičiava za menej ako 1% úrok p.a..

Ak by sme uvažovali s aspoň s 50 % financovaním z EROFONDOV z novej partnerskej dohody, kde má Slovensko možnosť vyčerpať v rokoch 2014 až 2020 viac ako 20 mild. EUR. Verím, že tam by sa isto mohlo nájsť 500-600 mil. EUR vzhľadom k tomu, že omnoho viac zrejme ostane nevyčerpané z 1. Programového obdobia. Potom by stačili 3 plánované ročné splátky zo štátneho rozpočtu po 140 mil. EUR a mali by sme obchvat Bratislavy vyfinancovaný. Myslím, že 10 násobný rozdiel vo financovaný zo štátneho rozpočtu 3x140 mil.EUR = 420 mil. EUR verzus 30x140 mil.EUR platba za dostupnosť =4,2 mild. EUR je viditeľných a stojí za zamyslenie.  

Je pravda, že spomínaný diaľničný obchvat je veľmi potrebný možno vzhľadom na neúnosnú intenzitu dopravy cez prístavný most viac ako 100.000 automobilov  denne asi aj prioritný. Napriek tomu alebo práve preto by som MDVRR odporúčal pripraviť žiadosť o financovanie aj z EUROFONDOV. Neverím, že Slovensko bude mať dostatok pripravených a potrebných projektov pre čerpanie EUROFONDOV z 2. programovacieho obdobia EU. Tento projekt si zaslúži minimálne kombináciu Eurofondov a PPP, ktorú EU taktiež pripúšťa a podporuje. Vtedy časť potrebného spolufinancovania k EU na seba zoberie súkromný investor a štátny rozpočet už zaplatí len prevádzku. Ak sa predsa vláda rozhodne preda len spustiť obstarávanie koncesionára formou PPP podľa predloženého materiálu odporúčam vyžiadať si v rámci cenovej ponuky aj zvlášť cenu stavebných nákladov očistenú o riziká koncesionára, údržbu a riziká koncesionára.

EURIBOR

  • Tlačiť
  • 10

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3026
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3026
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky

www.najomnebyty.sk