Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Milín Kaňuščák

Malá konkurencia podporuje nízku efektivitu a priťahuje nadnárodné monopoly

27.10.2013 | Milín Kaňuščák

Národná diaľničná spoločnosť v piatok 25.10.2013 konečne pustila do výstavby diaľničný ½ profil D3

  • Tlačiť
  • 0

Národná diaľničná spoločnosť v piatok 25.10.2013  konečne pustila do výstavby diaľničný ½ profil budúcej D3 Svrčinovec – Skalité v 12,3 km dĺžke. Je to konečne prvá väčšia stavba ktorá reálne ide do výstavby od nástupu novej vlády Róberta Fica. Po takmer 1 a 1/2 ročnom verejnom obstarávaní a otáľaní sa konečne začne stavať avšak za pomerne vysokú cenu t.j.  329,88 mil. EUR bez DPH teda 26,8 mi. EUR za ½ profil na 1 km budúcej diaľnice. Cena je skutočne veľmi  zaujímavá. Ak si porovnáme s ponukou konzorcia Skanska a Strabag, kde takmer 13,5-kilometrovú diaľnicu v plnom profile pri Žiline D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, za cenu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty t.j. iba 12,5 mil. EUR na 1 km  za ½ profil diaľnice.  Teda 12,3 km ½ profilu (1,34 km tunel) je za 330 mil. EUR a 13,5 km za plný profil (7,2 km tunel) je za 338 mil. EUR. Nezdá sa to naozaj  nikomu divné ? Teda pri úseku D3 Svrčinovec – Skalité  ide o cenu na ½ profil 1 km  o cenu 2X vyššiu. Pritom predmetný úsek D3 má iba 2x krátky tunel Svrčinovec (445 m), Poľana (898 m) spolu 1,34 km tunelov a úsek  Žiline D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala má až 7,2 km tunel v plnom profile t.j. 2X tunel! Ak by sa použila cena ½ profilu z tunela Višňové 12,5 mil. EUR / 1km napriek len dvom krátkym tunelom cena by bola 153,75 mil. EUR povedzme, že ½ profil nie je len 50 % ceny diaľnice plného profilu, ale tvorí až 75 % potom by cena mohla byť 230 mil. EUR.

Je teda otázne či  100 mil. EUR z 329,88 mil. EUR zákazky je skutočne naviac oproti cenám súťažením za ministra Fígeľa ?  Som toho názoru, že naozaj tomu tak je.  A čo ma k tomu vedie ? Víťaznú ponuku na D3 Svrčinovec – Skalité dalo takmer celé slovenské stavebníctvo v jednom konzorciu t.j. Váhostav - SK, a.s., Doprastav, a.s., Strabag s.r.o. a Metrostav SK, a.s..  Ponuku záhadne vôbec  nepredložila spoločnosť SKANSKA ani iné zahraničné spoločnosti, ktoré tu obyčajne ponuky dávajú aj so svojimi lokálnymi partnermi. Spoločnosť Hant BA s talianskym partnerom ponúkol cenu len 1,5 % vyššiu  necelých 335 mil. EUR, OHL ŽS ponúklo necelých 338 mil. EUR a Eurovia, SMS, Tubau ponúkli 351 mil. EUR.  Nikto sa v súťaži neodvolal teda všetci uchádzači plne rešpektujú výsledky.

Áno je to výsledok ponuky na trhu alebo možno aj záhadnej zhody na trhu. Do súťaže sa mohol prihlásiť ľubovoľný počet uchádzačov, čo sa aj stalo, a toto je výsledok. Prečo sa trh po skutočnom konkurenčnom súťažení v rokoch 2010,2011 a začiatkom roka 2012 vrátil k vyšším cenám je naozaj zaujímavé. Ceny neurčuje vláda ani minister, úlohou vlády je však zabezpečiť skutočne konkurenčné prostredie v procese verejného obstarávania. Vláda by sa mala zaujímať a pýtať spoločností, ktoré sa súťaže nezúčastnili prečo sa tak rozhodli. Je v záujme vlády a hlavne štátneho investora s národohospodárskym záujmom, aby prostredie bolo naozaj konkurenčné, skutočne súťaživé a nevládli  dohody trhu a tak deformovali súťaž. Národná diaľničná by mala sledovať poddodávky na predmetnej akcii,  lebo ak došlo k dohodám tak je celkom pravdepodobné, že na akcii sa zúčastnia aj ďalší neúspešný uchádzači v súťaži napriek veľmi širokému úspešnému konzorciu 4 veľkých spoločností, ktoré teraz nemajú práce na rozdávanie.

Týmto spôsobom sa skutočne dá veľmi veľa investícii minúť, ale som presvedčený že to škodí veľmi škodí trhu ale aj samotnému Slovenskému stavebníctvu. Veľké firmy potom nemajú záujem o efektívne riadenie volia cestu ľahšiu čo v dlhodobom horizonte ukáže, že sa v rámci európskeho trhu nevedia efektívne presadiť hoci mali nato všetky predpoklady. Naopak efektívne zahraničné spoločnosti budú trh s vysokými cenami sledovať a systematicky sa pokúšať z koláča ukrojiť. Výsledkom bude, že veľké slovenské spoločnosti nebudú schopné v dlhodobom horizonte nie len na zahraničnom trhu ale ani na slovenskom, kde najprv prichádzajú o privátnych investorov a následne aj veľké štátne investície nakoľko sami prilákali do súťaži zahraničných konkurentov vyššími cenami. Ak bude vláda podporovať konkurenčné prostredie, aby efektivita zvíťazíla. Bude nemožné aby zahraničné spoločnosti s drahým zahraničným managementom aj drahšou pracovnou silou boli na Slovenskom trhu úspešnejšie. Na druhej strane efektívnym súťažením bude viac práce pre všetkých domácich a ak budú ceny skutočne primerané nebude záujem zahraničnej konkurencie o takéto ceny. Aj v tomto víťaznom konzorciu Váhostav - SK, a.s., Doprastav, a.s., Strabag s.r.o. a Metrostav SK, a.s. sú dve spoločnosti slovenské a dve zahraničné, pričom tie dve slovenské sú už dnes skoro odsúdené na reštrukturalizáciu a to je skutočná kríza slovenského stavebníctva. Tu by sme sa mali zamyslieť ako podporiť slovenské spoločnosti ako dať šancu menším efektívnejším spoločnostiam vo veľkých stavebných investíciách, tak aby sa efektivita naozaj mohla presadiť. Aby subdodávatelia nedoplácali na neefektívnosť mamutov v podobe nezaplatených faktúr zatiaľ čo neefektívnym veľkým hráčom veritelia schvália reštrukturalizáciu. Čo bude nasledovať ? No tie skutočne efektívne a inovatívne firmy doplatia na týchto mamutov, ktorí zvolili ľahšiu krátkodobú cestu dohôd ale sami už nedokážu prežiť ani byť skutočne konkurencie schopný napríklad u súkromných investorov.

Riešenie je jednoduché viac menších súťaži, podmienky nastaviť tak, aby sa súťaží mohli zúčastniť aj nový hlavne domáci dodávatelia t.j.  viac priestoru pre nových efektívnych hráčov na trhu.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3022
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 3022
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Som majiteľom a konateľom spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave, výstavbe, projektovému manžentu a stavebnému dozoru KAMI PROFIT s.r.o. 



V súčastnosti som tiež expertom KDH pre oblasť podnikania. 



V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja. Pod mojím vedením bol dokončený PPP projekt rýchlostnej cesty R1 - Pribina. 

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky

www.najomnebyty.sk