Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Milan Debnár

Ropné divadielko

08.06.2011 | od fachu

OPEC sa na zvýšených kvótach nedohodol – no a čo má byť?

  • Tlačiť
  • 0

Komentáre komoditných analytikov sa v uplynulých dňoch zhodovali v tom, že ropný kartel OPEC by sa mal vo Viedni dohodnúť na zvýšení ťažobných kvót, s ktorými nepohol už od decembra 2008. Vtedy vo svete zúrila finančná kríza a tak sa jeho členovia dohodli na dennom limite 24,84 miliónov barelov ropy. Nie že by sa tohto limitu striktne držali, ale v každom prípade demonštrovali, že keď je kríza, štáty potrebujú menej ropy a tak jej na trhu naozaj toľko netreba. Menej sa vyrába, menej sa preváža tovar hore-dolu...

Kríza pomaly ustúpila – aspoň súdiac podľa zvyšujúcej sa spotreby. Nikde v agentúrach som však nezaznamenal, že by niektorá krajina, kvôli nízkym dodávkam z krajín kartelu OPEC nemala dosť benzínu. Keď aj nejaký problém bol, zafungovali strategické rezervy. Nafta aj benzín síce nie sú najlacnejšie, ale to má s dodávkami málo spoločné. Vďaka vysokým cenám sa ale oplatí ťažiť ropu aj na miestach, kde by sa to pri jej cene 60 UDS za barel neoplatilo. Napríklad v kanadskej provincii Alberta, kde z ropných pieskov vymývajú ropu ako na zabíjačke masť z prasaťa. A autám je v podstate jedno, z akej ropy je benzín či nafta vyrobená.

Motoristi frflú na drahý benzín, ale peši neurobia zbytočne ani krok. OPEC sa nenamáha so zvyšovaním ťažobných kvót. Veď načo? Vďaka nízkym kvótam sa drží cena na slušných 100 dolároch, ľudia si sťažujú na benzínkach na vysoké ceny, ale kupujú, a vôbec si nevšimli, že kartel namiesto dohodnutých 24,84 milióna barelov tankuje denne na trh o nejaké 2 milióny viac. V apríli tohto roka napríklad 26,33 milióna barelov a možno aj viac. Ťažko to ustrážiť.

Keby včera vo Viedni kartel zvýšil kvóty, tak ako to Saudská Arábia, kľúčový člen OPECu avizovala, vlastne by len zlegalizoval súčasný stav, čím by akurát naštval obchodníkov, lebo ropa by mohla zlacnieť. A kto by z toho už len mal úžitok? Ani motorista pravdepodobne nie, pretože ako ochotne ceny benzínov stúpajú, rovnako neochotne potom klesajú a keď už, tak len veľmi veľmi pomaly – spravidla do momentu, kým vlády nejakou zvýšenou daňou nezaťažia sektor palív, čím vlastne chránia motoristu pred srdcovým kolapsom, spôsobeným radosťou z náhleho zlacnenia benzínu.

Ak sa Saudská Arábia a s ňou polovica členov OPECU rozhodli, že zvýšia dodávky ropy na trh, urobia tak bez ohľadu na to, čo si o tom myslí Irán, Venezuela či Alžírsko plus Líbya, Ekvádor, Angola a Irak. Zopár analytikov popíše stohy papiera, aké zlé je, že OPEC sa nedohodol, zopár energetických agentúr vypracuje zopár ďalších prognóz o zvýšenej spotrebe a tankery budú prevážať toľko ropy, koľko si trh bude pýtať. Karavána ide ďalej. Členovia OPECu sa zase stretnú vo Viedni, aby potvrdili, že kvóty sú dobré na to, aby sa vedelo, že ich nikto nedodržiava...

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Milan Debnár

Milan Debnár
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 1951
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

Hlavný sekretár TRENDU.

Milan Debnár

Milan Debnár
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 1951
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

Hlavný sekretár TRENDU.

Kalendár sa načítava...