Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Smer vs SaS - podpora mladých rodín

02.05.2010 | Jozef Mihál

Diskusia (34 reakcií)

02.05.2010 | bubkoch

rozvedena zena, 2 deti (nad 3 roky), nezamestnana:
dnes
pridavky na deti: 44€
pomoc v hmotnej nudzi: 237€
dotacia na stravu pre deti: 42€
cisty prijem: 359€

navrh SaS
OB zena: 186€
OB deti: 259€
odvody, dan z prijmu vratane dane z prijmu z odvodov: 195€
cisty prijem: 250€

02.05.2010 | majovrabel

osobne poznam zenu, ktora presne splna dany priklad:( -109 euro by ju asi uplne odrovnalo.

02.05.2010 | Jozef Referendum Mihál

...a v momente, kedy sa zamestna s prijmom 325 eur a viac mesacne brutto, bude mat vyssi cisty prijem ako ked sa zamestna s tym istym prijmom dnes.

02.05.2010 | fpavlik

Pan Mihal dolezite je to slovicko AK sa zamestna...
Alebo stale si myslite, ze 16% ludi v Presove nepracuje preto, ze sa im zrazu po zacati krizy prestalo chciet pracovat?
Cize, kym sa zamestna, bude v cistej stratne 109e mesacne. Snad vam nemusim vysvetlovat, co moze sposobit v takejto rodine strata 109e mesacne... => ANTISOCIALNE

02.05.2010 | haskii

a ked sa to nastavi na ilustracne 400€ tak poviete, ze sa vam a x ludom nepaci, aby ste sa skladali ciganke s 5timi detmi na take vysoke davky? :)

02.05.2010 | fpavlik

Cely problem v oblasti socialnej je rozlisit ludi:
a/ ktori naozaj potrebuju socialnu pomoc a maju snahu pre zmenu svojho stavu aj nieco urobit, napr. zamestnat sa, ale vzhladom k sucasnej situacii na Slovensku je to na vacsine uzemia problemom
b/ a skupinu ludi, ktora len hlupo vyuziva, ci zneuziva socialny system bez stipky snahy nieco so svojim stavom urobit
.......................
Preto sa mi nepaci system, ktory vedome chce postihovat prvu skupinu ludi kvoli tomu, ze existuje tu druha skupina ludi.

02.05.2010 | Jozef Referendum Mihál

velmi nerad sa pustam na takyto tenky lad pan Pavlik, ale Vy ako viete rozoznat tu skupinu nezamestnanych, ktori by mali dostavat vyssiu podporu a tu druhu, ktorej by malo postacit menej? Vidite im to na ociach? Ci na farbe pokozky?

02.05.2010 | fpavlik

Prave toto je pointa dna, vymysliet mechanizmus, ktory dokaze urcit, kto system zneuziva a kto nie. Nie je to lahke ani jednoduche, ale v principe spravodlive. Ja osobne nemam problem zo svojich dani pomoct ludom, ktori tu pomoc potrebuju, ale mam vazny problem zo svojich dani financovat prizivnikov.
Namiesto toho, aby sa hladal nastroj ako toto riesit sa jednym vezme a da druhym. A vec je vybavena. Pan Mihal, ludia nie su len cisla.
Rieseni vidim niekolko.. ale odporuje to jednoduchosti OB.

02.05.2010 | ondrejovicpavel

Nuz, skuste napisat ucelenu myslienku ako si to predstavujete a rad Vam vysvetlim, aky blud navrhujete ;).

Som si viac-menej isty, ze sa jedna o spojene nadoby: bud mate "socialny stat" s parazitujucou castou populacie, alebo ani jedno.

02.05.2010 | fpavlik

Pavel, moj nazor na toto poznas, debatovali sme o tom na icq... :)

02.05.2010 | haskii

ked sa zoberu rodicom peniaze potrestaju sa tym aj deti, ktore za to v principe nemozu. A z niecoho zit tak ci tak musia, ci uz ten system vyuzivaju alebo nie.

02.05.2010 | fpavlik

"Štát bude matke s dieťaťom vo veku do 6 rokov prispievať do dôchodkového systému sumou vypočítanou zo 100% priemernej mzdy."

Tzn. ak manzelka porodi dieta stat bude za nu platit do II.piliera 6,7% z priemernej mzdy az do dosiahnutia veku dietata 6 rokov? Ak zacne napr. po 3 rokov pracovat, stat bude nadalej platit?

02.05.2010 | bubkoch

o tom pocujem 1x ... to akoze kazdej matke, bez ohladu na to ci predtym pracovala, bude stat platit II.pilier z celostatnej priemernej mzdy ?
LOL, vsak to ciganky nebudu robit nic ine len rodit, ked budu mat krasny dochodok bez roboty ...

02.05.2010 | fpavlik

Tiez to pocujem prvykrat.. docital som sa to v clanku :)
Pre nie parazitujuce matky to moze vyrazne pomoct, co je v poriadku, ale prinasa to efekt, ktory som popisal nizsie :)

02.05.2010 | Jozef Referendum Mihál

Stat bude platit ak manzelka nema vlastny prijem, ak vlastny prijem ma, stat dorovna rozdiel medzi vlastnym prijmom a priemernou mzdou, do detailu vsak tento navrh dotiahnuty nemame.

02.05.2010 | fpavlik

Pan Mihal, tak ak to budete dotahovat do detailov tak myslite na to, ze sa mne a ani dalsim X ludom nepaci myslienka, aby sme sa my - danovi poplatnici skladali na dochodkove sporenie ciganom. A dokonca vo vyske z priemernej mzdy.

02.05.2010 | bubkoch

a tiez myslite na to ze mne ani dalsi x ludim sa nepaci platit 5 nasobne vyssie dane z prijmu z dovodu, ze by sa mali dane platit aj z odvodov, nie len z prijmu ... alebo ju potom premenujte na dan zo superhrubych prijmov, bolo by to priliehavejsie

02.05.2010 | fpavlik

To vies, SaSka je cela vo vytrzeni, lebo ide znizovat odvodove zatazenie, ale ze zaroven zvysi danove o tom uz taktne mlci :)

02.05.2010 | Jozef Referendum Mihál

pan Pavlik, pre drvivu vacsinu ludi nie je podstatne rozpiplavat ci budu vyssie dane alebo naopak ci budu nizsie odvody. Pre drvivu vacsinu ludi je podstatne, ze sa im zvysi cisty prijem. Pre niektorych ludi je takisto podstatne, ze sa urobi poriadok v odvodovom a socialnom systeme a zavedie sa spravodlivost.

02.05.2010 | bubkoch

nie p. Mihal, nemate pravdu ... lebo zda sa ze jedinym pozitivom OB je sprehladnenie a zjednodusenie systemu a vypoctu. bodka. to je vsetko co sa tyka vyhod ...
neutralne je ze spolu odvodove a danove zatazenie ostane cca rovnake ako dnes
nevyhodou je, ze pri zachovani celkoveho danoveho a odvodoveho zatazenia ludia pridu o dnesne "vyhody" (nemocenske, nezamestnanecke, dochodkove zabezpecenie)
platenie dane z prijmu LEN zo skutocneho prijmu (ako dnes, po odpocitani odvodov) by tuto nespravodlivost dost napravilo

02.05.2010 | Jozef Referendum Mihál

Nemáte pravdu. Temer 2 mil. zamestnancov a ich rodiny budú mať vyšší čistý príjem v priemere o 15% oproti súčasnosti. O dôchodkové zabezpečenie sa netreba báť (solidarita v podobe štátnej dávky + "zásluhový" dôchodok z II. piliera). Dobrovoľné nemocenské poistenie a dobrovoľné poistenie v nezamestnanosti zostanú - kto chce, môže ich využiť - pričom sadzby týchto odvodov sú už dnes minimálne a dajú sa ešte viac stlačiť.

02.05.2010 | fpavlik

Pan Mihal, nechcem moc rypat, ale...
Ono pozerat sa len na zamestnanecky prijem je dost kratkozrake, kedze ludia obcas dostanu aj nejaku odmenu, premie, maju mozno nejake uspory v bankach, .... to su vsetko prijmy, ktore budu viac zdanovane (odvodmi) nez doteraz.
A za dalsie, aj tych v priemere 15% musi niekto zaplatit... lebo perpetum mobile este nikto nevymyslel.

02.05.2010 | bubkoch

v com nemam pravdu ? vsak si spocitajte sam pomer cisteho prijmu k superhrubemu prijmu dnes a po OB ... cca to iste % ...
ano clovek dostane v sumare o par desiatok eur viac, ale takmer nik z tych 2mil. zamestnancov netusi co ho to bude stat ... mam pocit, ze len strata dochodku z I.piliera stoji viac ako to vami spominane zvysenie cisteho prijmu, nehovoriac o strate dalsich dnesnych narokoch

02.05.2010 | bubkoch

nasiel som jeden vypocet z diskusie k minulym clankom, po OB bude situacia v podstate takato:
0.5076* X + 0.564*Y
kde X je dnesna superhruba mzda a Y je OB

cele to mozme napisat ako
0,5076* X + OB
kde OB je vami propagovane zvysenie cisteho prijmu ...
jasne z toho vidno, ze clovek zaplati casto este viac dani a odvodov ako dnes, pricom bude mat napr. narok len na zakladny solidarny dochodok z I.piliera, kdezdo dnes ma z tych istych dani a odvodov narok na niekolkonasobne vyssi plne zasluhovy ...
na dorovnanie mu isto nebude OB stacit :-/
ja viem, protiargument je, kto garantuje a z coho sa zaplati o 20r ten dnesny zasluhovy dochodok z I.piliera ...

03.05.2010 | ibodka

"Ak jeden alebo obaja rodičia dosahujú príjmy, suma vyššie uvedených dávok sa zníži o 10% ich vlastného príjmu." .... Nie je potom pri trochu vyšších príjmoch finančne výhodnejšie sa nesobášiť? Aby sa zo štátnych dávok neodčítavali oba príjmy.
"Ak je v rodine dieťa do troch rokov veku, poskytovať matke ďalšiu štátnu dávku..." ..... To je zase finančný tlak na odkladanie prípadne plánované druhé dieťa na neskôr, z čoho ľahko môže byť nikdy.
Zdá sa, že ideálom odvodového bonusu je nezosobášená dvojica s jedným dieťaťom.

03.05.2010 | majovrabel

Osobne si myslim, ze odvodovy bonus je celkom dobra myslienka. Avsak ono mi to trocho pripada ako to co Fico povedal Zemanovi o slobode a peniazoch (ci davkach) - nepamatam presne. Tu je to o tom, ze ludia nepotrebuju chapat ako to funguje, hlavne ze dostanu par euro navyse a budu spokojni.

Najviac mi vadia tie clanky, kde sa stale hovori len o tej vyhodnosti a ako hned v prvom prispevku bubkoch poznamenal, je velmi lahke najst pripad, kde to bude nevyhodnejsie pre socialne slabsiu skupinu.

Konkretny pripad. Zena, matka 2 deti nad 3 roky, 2 roky nezamestnana, lebo sa snazila venovat vychove deti, kedze peniaze ako rodina nepotrebovali. Nieco sa ale stalo a podala ziadost o rozvod. Uz sa vyse pol roka snazi posielat zivotopisy a poslala ich mozno cez 100, mozno aj viac a dodnes ziadnu pracu nenasla. Jedine co sa jej podarilo najst je dohoda o pracovnej cinnosti na par hodin tyzdenne a tym padom aj za par euro mesacne. Jej cista strata oproti navrhovanemu OB by bola ako 109 euro, ktore bubkoch spominal, kedze by platila viac odvodov aj zo spominanej dohody.

12.05.2010 | jana1313

Dobrý deň,
vo februári 2010 syn dovŕši vek tri roky a ja mám nastúpiť naspäť do práce. Syna som prihlásila do viacerých štátnych škôlok v našom meste, no vzhľadom na veľký počet prihlásených detí syna do škôlok neprijali. Keďže nechcem prísť o prácu a chcem ísť pracovať budem musieť syna prihlásiť do súkromnej škôlky, alebo nájsť opatrovateľku (starí rodičia pracujú, takže syna opatrovať nemôžu). V posledných rokoch sa v meste Piešťany zrušilo niekoľko štátnych škôlok, no túto zúfalú sytuáciu mesto nerieši. Niesom jediná. Moja otázka znie, či mám nárok na nejaký finančný príspevok na súkromnú škôlku, keďže mi mesto nevie zabezpečiť miesto v štátnej škôlke a ja nastupujem do práce? Prípadne ako mám túto sytuáciu riešiť? Za odpoveď vopred ďakujem.

13.05.2010 | bubkoch

ano, mate narok na prispevok na starostlivost o dieta vo vyske preukazanych nakladov, max. do vysky rodicovskeho prispevku ... treba ist na UPSVaR, tam vam povedia viac, prip. aj tu:
http://www.employme...

14.05.2010 | jana1313

Ďakujem Vám za radu. V zákone sa však píše: Tento zákon upravuje poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa do troch rokov veku dieťaťa alebo do šiestich rokov veku dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom1) (ďalej len „príspevok") ako sociálnej dávky.

V momente môjho nástupu do práce syn už bude mať tri roky a nemá zravotné problémy. Mám aj tak nárok na základe tohoto zákona žiadať o príspevok na súkromnú škôlku, keďže do štátnej škôlky nebol prijatý?

15.05.2010 | Jozef Referendum Mihál

Ak má dieťa 3 roky a viac a nie je zdravotne postihnuté, skutočne už nie je nárok na príspevok.

27.05.2010 | jana1313

Dobrý deň pán Mihál,
ďakujem Vám za odpoveď. Žiaľ musím skonštatovať, že nedostatok škôlok vo väčšine miest je veľký problém. Nikto mi neporadí čo mám spraviť, ak moje dieťa v troch rokoch nezoberú do škôlky, mám nastúpiť do práce a nemám kam umiestniť dieťa. To mám naozaj dávať dve tretiny svojho platu na súkromnú materskú školu len preto, že štát nevie zabezpečiť dostatok škôlok? Kým som išla na materskú dovolenku, desať rokov som pracovala a platila odvody. A čo z toho mám? Dva mesiace som poberala zvýšený materský príspevok, keďže syn dovŕšil dva roky už mám opäť ten nižší a sytuácia, ktorá mi vnikla je priam iróniou. Je to alibizmus štátu. Škôlky sa pozatvárali keď nebol dostatok detí, no otvoriť ich už nemá kto. Dozvedela som sa, že z cca. 600 prihlásených detí v Piešťanoch prijali cca. 200 detí. Nieje to ostuda, že ani takáto sytuácia nieje dôvodom na otvorenie aspoň jednej novej škôlky? Mamičky na materskej by aj išli pracovať, ale kam s deťmi? Takto prichádzajú o prácu a ja o ňu prídem tiež, ak do februára niečo nevymyslím.

11.06.2010 | laurinddaa

Dobry den pan Mihal, chapem to spravne, ze ak som si podla vasich rad platila DNP, momentalne z max. VZ (ako doktorandka ani nemam inu moznost ako ziskat matersku) a SaS si nahodou v buducej vlade presadi odvodovy bonus, tak som to vlastne platila zbytocne? Takze dostaneme "skvelú" dávku na dieťa 185+148 eur, rovnako ako by som si nikdy ziadne poistenie neplatila? Esteze mozem namiesto starostlivosti o dieta podla vasich pravidiel roznasat letaky alebo robit upratovacku ... Dufam ze som len nespravne pochopila program SaS, budem velmi rada ak ma poopravite ...

23.06.2010 | ermon

Mám otázku pán Mihál

podľa toho, čo navrhuje SaS:

1. Každej osobe staršej ako 15 rokov poskytovať štátnu dávku vo výške životného minima 185 eur mesačne.
2. Na deti poskytovať štátnu dávku podľa počtu detí v rodine nasledovne:

Čo na účely bodu 2. znamená dieťa? Je to aj dieťa staršie ako 18 rokov, ktoré sa sústavne štúdiom pripravuje na ďalšie povolanie ? t.j. študent VŠ. Bude mať nárok na dávku pre osamelé matky aj osamelá matka, ktorej syn študuje na VŠ?

25.08.2010 | ancurka

Dobrý den pán Mihál mám na vás jednu otázku. Bola som platca DNP od minulého roku 25.5.2009 do 23,8,2010. Tento rok 16.7.2010 som mala nastupit na materskú dovolenku s tým že budem poberat materskú. Ale ževraj je problém v tom že som posledné tri splátky zaplatila naraz nie do 31.7 ale až 2.8 pričom tie tri splátky alebo tie tri mesiace nechýbali do splnenej požiadavky 270 dni.a nikde my nebolo povedané alebo napísané že sa to má splatit do toho 31.7 Boli sme vo velmi zlej finančej situácii a nemali sme peniaze na zaplatenie tak som to uhradila toho 2.8. Pani na socialnej poistovni my povedala že keby som to uhradila do 31.7 vrátane tak my nárok na materskú vzniká ale že teraz mám len nárok na zvýšený rodičovský príspevok. Na úrade práce socialných vecí a rodiny my zase povedali že ked som splnila podmienku 270 dni že nárok na materskú mám tak vás teda prosím o radu ako to nakoniec je mám alebo nemám nárok na materskú?

Jozef Mihál

Jozef Mihál
  • Počet článkov: 324
  • Priemerná čítanosť: 16113
  • Priemerná diskutovanosť: 18
  • RSS blogu

O blogu

Poslanec NRSR (SaS)