Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odvodový bonus: porovnanie so súčasným stavom - poistné na sociálne poistenie

23.03.2010 | Jozef Mihál

Diskusia (32 reakcií)

23.03.2010 | ibodka

Nemyslíte si, že keby systém nebol komplikovaný regresívnosťou odvodov (pri výpočte solidárneho odvodu sa vymeriavací základ ohraničí sumou 10-násobku životného minima), tak by bol jednoduchší, nie natoľko odlišný od štandardu EÚ a teda aj prijateľný pre podstatne širší okruh ľudí?

23.03.2010 | trud

Preco 9+9 ? myslim ze ste v naveznosti nato chceli znizit aj DPH na 18%, nebolo by lepsie to uz nekomplikovat a dat to 9,5 a 9,5..pripadne nechat DPH na 19%. ? Dalsia vec co sa mi nepaci je moznost neplatit odvod do 2 piiera do 35 rokov.Na jednej strane tvrdite ze na dôchodky v sucastnom stedrom systeme nie su peniaze a na druhej strane chcete presvecit ludi ze sporit 30 rokov teda 35-65 bude stacit,NEBUDE!.Nakolko aj nahradu z prveho piliera chcete postupne znizovat az na uroven odvodoveho bonusu.Bude treba teda mat silny druhy pilier a vytvorene podmienky pre daslie "komercne sporenie" pritom chcete zrusit vsetky vynimky a teda aj nez.cast cca 400 eur na sporenie do 3 piliera. Tvrdite ze ten co uz povedzme 15 rokov platil do prveho piliera dostane odvodovy bonus + doplatok za tych 15 rokov co sporil v starom systeme,mna vsak zaujima presny vzorec!Bude ako dnes? odpr.roky*aktualna dôch.hodnota*priemerny mzdovy bod ?Ako sa bude valorizovat dôchodkova hodnota? Ako sa budu valorizovat dôchodky? ako sa vyriesi predcasny odchod?dufam ze aj teme dôchodkov venujete daky clanok.

23.03.2010 | rgu

Vies, ze z pohladu potrieb ludi by bolo najlepsie najviac zarabat na zaciatku kariery a potom s platom klesat? Ako sa ma mlady par dostat k byvaniu? Vacsina horko-tazko. Preto povinny 2. pilier od 35 a mne sa to paci.
S dochodkami si vsetci politici mozu vymyslat, ale realita bude o par rokov taka, ze budu klesat, alebo dochodkovy vek bude 65 - 70 rokov. Pozri si sekciu Grafy tu: http://portal.stati...

24.03.2010 | ibodka

Aj povinnosť platiť peniaze do systému, ktorý nič negarantuje až od 35 rokov je v príkrom rozpore s názvom strany Sloboda ...

08.04.2010 | antisas

Vsetko je vymyslene len Vy sa tu zaoberate hovadinami

http://dolezite.sk/...

24.03.2010 | Filip Glasa

Podľa môjho názoru je zrušenie tých výnimiek z platenia odvodov správne. Ale reálne sa skôr dá čakať, že po zavedení týchto zmien, začnú majitelia s.r.o., prenajímatelia(a ostatní výnimkári) optimalizovať, zdaňovať v zahraničí, alebo niečo podobné. A to preto, lebo odvody (ktoré doteraz neplatili) budú naviazané na ich zisk. Tak štát príde nie len o novo naplánované odvody, ale aj o daň, ktorú vyberal už dnes.

24.03.2010 | palobulla

tak ako je navrhnutý, nemá OB šancu nikdy prejsť - ale to je len môj skromný názor. na druhej strane treba povedat, ze ziadna ina strana okrem Sas ani nič zásadné neprezentuje, tak
je clovek vdacný, ze moze "obkecavat" aspon nieco.

k veci - nikto to nechce povedat nahlas a otvorene, ale ide o defacto vyrovnanie zdanovania práce, príjmov a kapitálu na 37%,lebo po daňovej reforme výrazne spadlo zdanenie príjmov z kapitálu a príjmov a neklesli odvody. akurát jedna daň sa bude volať odvod a bude mať max. vymeriavací základ. optimalizovať OB si budete na hranici medzi zdanením ziskov a v procese ich vyplácania. napr. ze si nebudete pravidelne zisk z s.r.o. vyplacat, ale si zisk zrealizujte len raz za dlhšie sú obdobie alebo si budete v rodine poolovať aktíva, aby napr. ak vy budete mať príjem nad 10 násobok VZ, tak už nebudete platiť nič naviac z termínovaných vkladov - tohto sa autori neboja, lebo poznajú slovenskú rodinnú mentalitu ale sú pevne zomknuté rodiny, kde to dokážu, teraz sa im to vráto v podobe benefitov. tak ako je to teraz načrtnuté, tak členom rodinnej s.r.o. stačí si nevyplácať zisk a dať si mzdu 2€ mesačne a tým sa dostanú aj k vysokým OB dávkam úplne beztrestne. benefitujú pracujúci s nizkymi mzdami, či sa porieši aj zneužívanie je otázne, zaplatia to majitelia úspor - súčasní dôchodcovia a všetci, ktorí majú úspory + teraz garantovanú nejakú formu štátnej dávky, nedotkne sa to absolútne ľudí s príjmom nad 10 násobok vymeriavacieho základu, ktorí si asi polepšia i voči dnešnému stavu

24.03.2010 | majovrabel

Absolut suhlas. Chcu zaviest vlastne 37% dan.

24.03.2010 | Filip Glasa

veď taká daň dnes aj existuje - ak spočítate odvody a daň z príjmu spolu. Problém nie je v tej sadzbe, ale skôr v tom, že tí čo dnes odvody platiť nemusia, sa tomu budú chcieť aj po zavedení OB vyhnúť.

24.03.2010 | palobulla

OB sa vyhýbať nikto nebude chcieť, OB je plusová čiastka tečúca k občanovi, skôr len plateniu tých "odvodov"

keďže napr. súčasným dôchodcom to neprinesie ani cent a skôr im to zoberie, lebo majú úspory v bankách a budú platiť odvody z úrokov, tak si myslím, že to nemá politickú šancu na úspech, môže sa stať, že sa dôchodcovi bude oplatiť presťahovať tuna za humna do ČR a zmeniť daňový domicil, netrúfam si odhadnúť, žeby niekto zrušil nárok na dôchodok keď sa človek odsťahuje

druhou politickou prekážkou je že jediná vrstva čo natom nestratí sú dobre príjmom vybavení občania a to by asi pri schvaľovaní vadilo

24.03.2010 | Balt

Nemyslím, že na Slovensku žije toľko dôchodcov, ktorým by sa oplatilo kcôli dodatočnej dani na výnosi sťahovať inam.

25.03.2010 | palobulla

vymeriavaci základ je tam nato, aby tí čo platia z vyšších súm "neodchádzali" so zdaniteľnými príjmami do zahraničia - tzn. že
pre tých ktorý majú veľké príjmy sa zaviedol strop, ktorým hovoria, že aby zákon neobchádzali, tak už viac platiť nemusia - s rastúcim príjmom klesá celkové daňové a odvodové zaťaženie
tí menší ho platiť budú musieť, asi sa do čiech sťahovať nebudú, ale verte mi, že situácia, že po dovršení dôchodku sa zbalíte, predáte svoj byt v Bratislave a kupite si prazdny lacny apartmán v španielsku pri mori budú len pribudať a aj daňová turistika môže narásť do dnes nepredstavitelných rozmerov
kedže demografia nepustí a štátne kasy sú prázdne, danové zatazenie pôjde výrazne hore, to už vedia všetci

24.03.2010 | trud

ano je to krasna predstava ze ludia si budu z usetrenych penazi na 2 pilier riesit byvanie,bohuzial len predstava,priemerny vek kedy sa uzatvaraju manzelstva je stale vysii, a blizi sa k 30 ,takze ake obstaranie byvania pre mladu rodinu ? zaroven ostava ovela viac muzov a zien co ziju same, povedzme si to otvorene ake percento mladych ludi okolo povedzme 22-26 rokov je take uvedomele ze si bude sporit na byt? tieto peniaze skoncia u mladych chalanov v dakom aute a u mladych zien v handrickach :) nechavat taketo veci na ludi je hlupost,ved to vidime kazdy den ze ludia sa nerozhoduju spravne.

24.03.2010 | majovrabel

Len tak velmi kratko par napadov ktore ma napadli, niektore boli uz prezentovane, ako sa da tento zakon velmi jednoducho obist:

1, myslim, ze pribudne viac platieb bez blocka. Uz teraz je to az zarazajuce, ze aj firmy v centre mesta v obchodoch, kde som prvy krat mi bez problemov ponuknu "zlavu", ak to zoberiem bez blocka. Moja rodina teraz prerabala byt, takmer vsetko nakupili bez DPH. Ak bude hrozba dodatocnych odvodov pre konatelov, urcite sa to nezlepsi, ale aj ti co sa teraz bali, to risknu.

Priklad: Ponukam sluzby, som platcom DPH, mam malu s.r.o. Je 30. decembra, som v pluse. Pride za mnou kamarat ze nieco potrebuje, stalo by ho to 119 euro. Z toho 19 euro DPH, 19 euro dan a 18 euro odvody (ak si to vyplatim - mozno menej, tie odvody sa zrejme platia az po zdaneni) , cize 54 euro ide statu. Hm... kto by to dal na blocek?

2, rodinne firmy. Mam s.r.o, moj otec je zamestanec ktory je blizko maximalneho prijmu pre platenie odvodov. Takze si vyplatim ako konatel s.r.o 100 euro mesacne odmenu, zamestnam otca ako svojho poradcu s platom 2000 euro. Naplno vyuzijem odvodovy bonus, ved som zamestnany clovek a otcovi to velmi neublizi. Sebe viac nemozem vyplatit, ved nie je z coho, firma nezarobila (zial ma draheho poradcu).

3, Danove raje. Budem podnikat na Slovensku, ale zalozim si s.r.o v danovom raji, ktora bude fakturovat moju pracu mojej s.r.o. Urcite by to bolo legislativne zlozitejsie, ale urcite so sikovnym poradcom zrealizovatelne. Vysledok by bol, ze by som na Slovensku ziadne dane ani odvody nezaplatil a ak by islo o krajinu so zamedzenym zdvojitym zdanovanim (s vylucenim), tak by som si ich tam mohol aj vyplatit a doma pouzit. A nemusi ist ani o danovy raj, staci CR:)

4, Fiktivne cestaky - tych su uz aj teraz plne uctovnictva. Ako sa da zabezpecit konrola. Podnikam v Blave a zalozim si s.r.o v Kosiciach a dokazte mi ze kazdy tyzden nedochadzam z Kosic do Bratislavy.

5, Prenajom nehnutelnosti - nuz asi opat treba mat trvaly pobyt v Kosiciach a prenajimat budovy v Bratislave a zase mam take naklady na cestu, ze mi ziadne odvody ci dane nehrozia a super je, ze si mozem straty z nehnutelnosti odpocitat zo ziskov v zivnosti.

Prezentoval som hlavne situaciu malych podnikatelov. Pretoze tych sa tento bonus dotkne negativnym sposobom najviac. Tych vacsich urcite potesi, lebo zarobia viac.

Ak by mal byt odvodovy bonus rozpoctovo neutralny, znamena to ze niekto viac dostane (zamestnanci a velkopodnikatelia) a niekto dostane menej (malopodnikatelia, zivnostnici, prenajimatelia). Osobne nemam problem pomoct svojimi danami a odvodmi tych socialne slabsim, napriklad mamickam na materskej. Ale preco mam pomahat velkopodnikatelom?

25.03.2010 | peposh

Myslim, ze Palobulla to vyssie napisal pekne. Sposobov a dokonca legalnych je dost. Mne sa napriklad paci kumulovanie zisku a potom bum.
Ale myslim si, ze aj na taketo praktiky sa daju vymysliet 'riesenia' ako: rastuci strop, rastuce %, minimalna platba a podobne. Tu sa vsak obavam nastupu rieseni ako firma v CR atd.
Druhy sposob ako spravit system neutralny je zvysit 18% na 25% alebo 30%. V takomto pripade, sme pri OB ziskali sice lacnejsi system ale zato skupejsi. Co mimochodom mozno nie je vobec na zavadu.

Dufam, ze pan Mihal sa po vycerpajucich blogoch plnych zakladov a percent vyjadri prave k tejto jednoduchej otazke: Ako chcete donutit podnikatelov platit?

26.03.2010 | majovrabel

Je vela veci co sa mi na OB paci. Povedzme si pravdu, ze danove ulavy na autorske honorare ci prilezitostne zmluvy o dielo sa zneuzivaju, sam som ich uz viac krat pouzil. Nezdanitelna ciastka sa tak isto zneuziva, ak ma clovek s.r.o-cku urcite v nej zamestna vsetky svoje deti ktore nemaju prijem aby si dane znizili.

Co mi vadi na OB ako je navrhnuty su odvody s urokov, odvody s prenajmu a odvody s podielov v s.r.o., odvody z dividend. Odvody s urokov su s prepacenim kravina. Tazko zarobene peniaze ktore som uz raz zdanil, uz teraz zdanujem znovu a este dokonca z toho mam platit aj odvody? Preco si nemozem odpocitat uroky ktore platim ja za pozicky ak nie som podnikatel?

Odvody z dividend tiez celkom nechapem. Ak spravne chapem situaciu, akciovky zdanuju najprv zisk, a ten keby sa potom prerozdelil medzi akcionarov by sa znovu musel zdanit aj by sa platili odvody.

Odvody s prenajmu nehovorim, ze su zly napad, ale hovorim, ze ak ludia nepriznavaju prenajom teraz, ked sa plati iba 19% dan, je tam urcita nezdanitelna ciastka + su 25% vydavky, ako ich chceme donutit aby to priznali potom?

Podiely s s.r.o - p. Mihal mi v inej diskusii argumentoval, ze nie je spravodlive aby zamestnanec platil vyssie odvody ako zamestnavatel, ktory si vyplaca iba podiely zo zisku. Dobre a je spravodlive, ze ak majitel s.r.o ma nejaky problem, musi stale vyplacat zamestnanca, hoci musi ist do straty? Je spravodlive, ze zamestnavatel musi zamestnancovi okrem dovolenky preplatit aj 7 dni do roka osetrenie u lekara? Je spravodlive, ze zamestnanec moze ist domov ked mu "padla" a zamestnavatel casto pracuje aj 16 a viac hodin, aby firma prezila? Tiez by ma zaujimala jedna vec. Ak firma krachne, zamestnanci dostanu nahradu z garancneho fondu, dostane ju aj zamestnavatel?

A ked sme uz pri tej spravodlivosti, je spravodlive, ze ak zarobim 1200 euro, platim odvody s celej zarobenej sumy a ked zarobim 10 000 euro, platim len z ciastocnej?

26.03.2010 | majovrabel

odvody z celej ciastky platim pri 1375 euro (podla dnesneho ponimania hrubej mzdy) - to znamena 0 bonus + maximalne odvody.

26.03.2010 | peposh

Aj keby to bolo spravodlive (o com mierne pochybujem), tak je to minimalne tazko realizovatelne.
Ad spravodlivost:
Zamestnanec poziva podstatne viac vyhod ako zivnostnik/podnikatel. Minimalne zakonik prace - dovolenky, obmedzenie zodpovednosti za skody, vypovedna doba, garancny fond v pripade krachu, socialny fond spolocnosti atd.
Zivnostik/podnikatel na druhu stranu si moze cast prijmov 'dat do nakladov', takze vo vacsine pripadov asi zarobi pri rovnakych podmienkach ceny prace viac.
Ale aka je to spravodlivost, ktora vsetky tieto veci nepocita a pozera sa len na 'prijem' penazi? Asi slepa a to poriadne. Oba tabory maju moznost pridat sa ku tomu druhemu. Rovnako, nikto nieje podnikatel/zivnostnik/zamestnanec z donutenia, ale zo svojho rozhodnutia.
A co je najpodstatnejsie, ak menej platite do systemu, menej z neho dostanete. A tam uz hovorit o spravodlivosti je uplne mimo. (Aby sme sa nezacali natahovat, ze prave OB tento problem riesi, chcem zdoraznit, ze mam na mysli plnenie 2.pilieru na dochodokove zabezpecenie, co pre ludi sporiacich si cely zivot nie je zanedbatelna hodnota.)
Ad realizacia:
Ak som spravne cital sposob zavedenie OB, autori planuju celoplosne navysenie miezd, nakolko sa len prepoctami a zmenami sadzieb ma zachovat povodny stav ceny prace. Okrem toho ze pride nenalezity narast miezd - ziadna zmena produktivity prace, rovnako sa cena prace neztlaci, teda aspon nie za kratku dobu. Z toho vyplyva, ze hlavny ciel - zamestnat viacej ludi nebude urcite naplneny na 100%. Pritom si podla vezmeme na seba priliz velke riziko, ze system bude deficitny a potom co?

26.03.2010 | palobulla

autori OB brali na ohľad len príjmovú stránku a matematiku, risk-taking podnikateľa a použivanie vlastného kapitálu do rovnice nikto nedal resp. dal ale len pre malých podnikateľov, pre veľkých to samozrejme vzhľadom na VZ neplatí

a samozrejme nie je jedno či do práce idete s nulovým rizikom, alebo použijete vlastný kapitál, ktorý vám musí zarobiť peniaze a o ktorý môžete prísť - potom nech základ dane je očistený o náklady vlastného kapitálu, potom by to bolo fajn

26.03.2010 | peposh

Suhlas ... a k tomu este zabudame na najpodstatnejsi technicky detail:
kedze ma odvod-dan strop, musime vsetky nase strhnute ciastkove platby spocitat a spravit vyuctovanie!
Dnes je mi fuk, ci v banke platim 15% alebo 19% dan z urokov pokial bezne zarabam, nakolko mi ich nevratia, no ak bude platit OB v praxi, potom KAZDA sukromna osoba bude musiet porat aj par centov z odvodovej dane, aby si to vyuctovanie mohla spravit.

A nakoniec budeme mat 2krat tolko uradnikov, aby to stihali odkontrolovat :-D

26.03.2010 | fpavlik

Pan Vrabel,
tieto veci (odvody z prenajmu, urokov, atd.) vytykam strane SaS uz dlhsiu dobu, dokonca som si zato aj vypocul znacnu kritiku. Prirodzena reakcia ludi na dodatocne zdanenie (ratam tam aj odvody) je taka, ze bude vyssia motivacia prijmy skryvat a carovat s nimi tak, aby sa nemuseli z nich platit odvody a tym padom ani dane. Predpokladam, ze sa v skutocnosti vyberie omnoho menej ako si to autor OB naplanoval.
Kedze pan Sulik v jednom interview priznal, ze sa povazuje za naivneho cloveka, tu sa to v plnej miere preukazalo.

26.03.2010 | peposh

Dovolim si nesuhlasit.
Doteraz sme tu rozoberali fakt, ze reforma pocita s cislami, ktore su legalne pozmenitelne ludmi, ktorych sa to dotyka. Presne ako zacali podnikatelia platit viacej dani, ked klesli sadzby, prestanu zase tolko platit ked tu sadzbu zdvihneme (ano viem, ze je tam strop, ale pre mnohych bude nedosiahnutelny).
Operovat s tym, ze ludia budu pachat trestny cin nepriznania dani (aspon mam pocit, ze je to uz trestny cin) nesuvisi s OB. To mozu a robia ludia aj dnes a aj dnes ich zato budu trestne stihat, ak sa na to pride.
Ad prenajom:
Osobne si myslim, ze vacsina penazi z prenajmov nehnutelnosti ide od drobnych ludi, co prenajimaju byt po babicke a ti sa pre par desiatok Euro navyse sa asi neprestahuju do CR.
Ad uroky:
Cloveka to sice nepotesi, no ak chceme zdanovat nieco navyse, tak uroky v bankach su podla mna idealne. Bezpracne a dnes uplne bezpecne zveladovanie kapitalu (stat ruci na 100% nie?) priam ponuka sancu, aby sa vynos pouzil aj na nieco uslachtilejsie. Na druhu stranu, ak odvod ma strop, potom bude treba prepocitavat, kolko kde clovek odviedol, aby si mohol pytat rozdiel spat. Sodoma gomora.

26.03.2010 | palobulla

90 ročná babka zaplatí 37% z úrokov (19+18) pri zdroji a kedže si nebude vedieť/či si ho má/nemá jej kto/neplatí sa jej to zaplatiť/ spraviť priznanie, tak aj preplatí

odpoveďou týmto daniam a odvodom by bolo aj rozširovanie majetkových daní

27.03.2010 | majovrabel

Trestny cin ci nie je otazka nazoru danovej kontroly a nasledne sudov. Osobne poznam pripad cloveka, ktory rocne zarobil priblizne 1M SK a nasledne som videl danove priznanie, kde zaplatil 8k SK. Len pre info, nemal vlastne ziadne realne vydavky, kedze jeho s.r.o bola len na fakturovanie jeho prace za ucelom znizenia dani. A co sa nestalo, tento clovek mal kontrolu s danoveho uradu aj zo socialnej poistovne. Co myslite ako to dopadlo. Socialna konstatovala, ze ma nedoplatok par korun, danova nenasla ziadny problem.

27.03.2010 | majovrabel

Urobil som preklep. Chyba mi tam ciarka v prvej vete za nie. Spravne znenie "Trestny cin ci nie, je otazka nazoru.." bez ciarky moze veta zmenit zmysel.

27.03.2010 | majovrabel

Druha oprava:) Kontrolu nemal v tej s.r.o kde mal ten prijem, ale v druhej, odkial si tu svoju odmenu fakturoval. Tam aj zamestnaval ludi, pouzival fiktivne cestaky napriklad... Asi by som mal po sebe citat, nech nemam 2 opravy po 1 prispevku:)

26.03.2010 | bubkoch

kritiku si neutrzil za kritiku odvodov z prenajmu ale za to ze si klamal a podaval uplne chybne a zavádzajuce informacie ... vobec si OB nepochopil a porovnavas ho so sucasnym stavom ktoremu tiez nerozumies ... pre ostatnych: viac info v diskusii k clankom na pavlikovom blogu

27.03.2010 | majovrabel

Vas blog som cital aj reakcie pod nim. Nepacilo sa mi hlavne to, ze namiesto vyjadrenia sa k pointe sa rozoberal jeden nepresny vypocet. Ale nikde som nevidel, ze by priznali ze ste uviedli priklad, kde to naozaj vyhodne nie je pre socialne slabsiu skupinu, aj ked mi to p. Mihal priznal v inej diskusii (s tym, ze sa tym budu zaoberat), ked som argumentoval aj Vasim blogom.

Nikto nemoze so 100% istotou tvrdit, ze vie aky vplyv by to malo na rozpocet a tiez si treba uvedomit riziko, ze sa ku korytku o 4 roky vrati lavica a ze to zase vsetko zmeni. Myslim, ze p. Sulik si zabudol polozit jednu otazku "A co ked sa mylim? A co ked sa velmi velmi mylim?". Kto by na to doplatil? On alebo my vsetci?

26.03.2010 | majovrabel

Zoberme si takyto priklad, student na SS alebo VS zarabajuci 200 euro mesacne na dohodu o brigadnickej praci studentov. Brigaduju takto skoro vsetci studenti. Naklady na ich pracu su okolo tych 200 euro, kedze odvody tam su minimalne a studentovi aj realne ostane 200 euro, kedze zaraba menej ako je maximalna nezdanitelna ciastka.

Ak zoberiem super hruby prijem okolo 200 euro, vyjde mi celkovy cisty prijem 230 euro. Takto sa to ma pocitat? Alebo tam to bude trochu inak. Nepredpokladam, ze jeden clovek sa bude dat pouzit vo vypocte bonusu 2 krat. Znamena to napriklad pre jeho rodicov stratu bonusu za neho?

Priklad 1 pracujuci rodic, hruby prijem 500 euro - 3 deti. Ak zmenim na 2 deti, strata je 70 euro.

01.04.2010 | Peťo.

Skoro všetci drobní živnostníci sú permanentne v strate.
To nebudú nikdy platiť vôbec žiadne odvody?

03.04.2010 | Jozef Referendum Mihál

Kto je v strate, nebude platiť odvody. Dnes neplatí daň, nebude platiť ani odvody, naviac dostane štátnu dávku - odvodový bonus.

05.04.2010 | Peťo.

Celkom zaujímavá predstava. Len či pri tom už načisto neskolabuje soc.poisťovňa.

Jozef Mihál

Jozef Mihál
  • Počet článkov: 324
  • Priemerná čítanosť: 16111
  • Priemerná diskutovanosť: 18
  • RSS blogu

O blogu

Poslanec NRSR (SaS)