Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nezdaniteľná časť na manželku (manžela) za rok 2013

26.01.2014 | Jozef Mihál

Diskusia (88 reakcií)

26.01.2014 | meri37

Dobrý den, chcela by som sa opýtať, čo so ženami, ktoré sú po dovršení 3 rokov dietata na tzv. predlženej materskej, teda neplatenom rodičovskom, kde za nich platí štát poistné a sú doma so zdravými detmi do 6 rokov. Na nich sa tiež nemôže uplatniť nezdaniteľná časť ???

26.01.2014 | Jozef Mihál

Nie, nemôže.

27.01.2014 | hulo11

Užitočné, dobre spracované. Pochvala!

27.01.2014 | BranislavU

Zdravím pán Mihál,

Zaujímalo by ma, či si môže moja mama uplatniť nezdaniteľnú časť za otca (samozrejme, manželia), ktorý, ak sa nemýlim, nemal žiaden príjem v roku 2013 (ani TPP, ani živnosť atď.), avšak, keďze nadštandardne zarábal, poberal najvyššiu možnú dávku v nezamestnanosti 6 mesiacov, okrem toho dostal aj odstupné pri odchode zo zamestnania (ale to zrejme v poslednej výplate za 12/2012).

Riadne bol evidovaný ako nezamestnaný celý rok.

Teda ráta sa aj dávka v nezamestnanosti do jeho príjmov?

Ďakujem

03.02.2014 | Jozef Mihál

Dávka v nezamestnanosti sa na tieto účely započítava do tzv. vlastných príjmov. Rovnako, ako všetky dávky zo Sociálnej poisťovne.

27.01.2014 | od A do Z

Nie som Mihál ,ale skúsim.Otec donesie papier z úradu práce o evidencií ,mama ho dá z účtovať v práci a mame by mali vrátiť zo zaplatených daní asi 709€ ,takže nemalo by sa počítať dávka v nezamestnanosti do príjmu.Dúfam že sa nemýlim.

03.02.2014 | Jozef Mihál

Mýlite sa, viď vyššie.

28.01.2014 | chicomrs

davka v nezamestnanosti sa ZAPOCITAVA do prijmu
ak naozaj dostaval najvyssiu moznu davku potom o uplatneni NC na manzela nema zmysel hovorit

28.01.2014 | manželka

Dobry den.Chcem sa opytať,ako si môže uplatniť manžel na mňa NC,ak syn dovršil 3 roky 1.5.2013,Môžme uplatniť aj za maj,alebo iba za prve štyri mesiace.Dakujem za pomoc.

01.02.2014 | MichaelaK

Myslim ze podmienkou na uplatnenie je stav k 1. v mesiaci. Podla mna aj za maj.

03.02.2014 | Jozef Mihál

1. mája dieťa dovŕšilo (malo) tri roky, čiže už neplatí že je "dieťa do troch rokov veku" (§ 3 ods. 2 písm. a) zákona 571/2009 o rodičovskom príspevku.

Podľa toho by už nárok za máj nemal byť.

Rodičovský príspevok sa však v tomto prípade poslednýkrát poskytuje za mesiac máj. Zatiaľ neviem povedať, či finančná správa bude posudzovať nárok na uplatnenie manželky poslednýkrát za mesiac, v ktorom je posledný krát nárok na rodičovský príspevok, teda či si máte uplatniť nárok aj za máj.

01.02.2014 | MichaelaK

Dobry den, ja mam tento problem, nikde som nenasla riesenie. Moze si manzel odpocitat pomernu cast na mna, ak deti dovrsili 3.roky v maji 2013. Ja som do maja nepoberala nic, ziadny rodicovsky prispevok, lebo manzel od januara pobera na deti tzv. jaslickove - prispevok na starostlivost o dieta - chodili do skolky na pol dna. (Ja som ho nemohla poberat lebo podmienkou je aby rodic pracoval-to splnal manzel, tak jemu ho dali). Ja som stale zamestnanec, ale na neplatenom volne az doteraz, platim si sama odvody do zdravotnej poistovne. Moze ci nie?

03.02.2014 | Jozef Mihál

Môj názor v takomto prípade je, že môže do mája. Rozhodujúci je vek detí, nie to, že namiesto rodičovského príspevku ste si zvolili jasličkovné.

07.02.2014 | MichaelaK

Dobry den, dakujem za Vas nazor. No vsetci ktorych som sa doteraz pytala mi tvrdia ze nie, nakolko jaslickovne som nepoberala ja, ale manzel. Tak neviem.
Pockam asi do marca ci nahodou nevydaju nejake usmernenie.
Dakujem este raz.

14.02.2014 | Jozef Mihál

Starali (Vy) ste sa o dieťa vo veku do 3 rokov? Starali (ach to vykanie). Nie je rozhodujúce, či ste poberali rodičovský príspevok Vy alebo Váš manžel, nie je rozhodujúce, či ste poberali Vy alebo Váš manžel príspevok na starostlivosť o dieťa alebo rodičovský príspevok alebo materské.

Preto máte nárok nato, aby si Váš manžel odpočítal nezdaniteľnú časť na manželku.

14.02.2014 | MichaelaK

Ďakujem veľmi pekne, potešili ste ma:-)
Určite sa stretneme na niektorom Vašom školení, bola som na nich nie raz:-) Pekný večer.

01.02.2014 | xmargaretkax

Dobrý deň,
mňa by zaujímalo, či môže si na mňa manžel uplatniť nezdaniteľnú časť na celý rok 2013, keďže sa starám o dieťa, ktoré ešte nemá 3 roky, od začiatku roka 2013 som poberala materskú, hneď na to/na druhý deň/ som sa zaregistrovala na úrad práce, poberala som dávku v nezamestnanosti, na úrade práce som bola registrovaná až do 25. 11.2013, manžel pracuje a poberá stále rodičovský príspevok od doby, kedy mi uplynula materská. Ďakujem.

03.02.2014 | Jozef Mihál

Nárok je za celý rok - materské (starostlivosť o dieťa vo veku do 3 rokov) v kombinácií s evidenciou na UPSVaR

02.02.2014 | Slavenkap

Dobrý deň,
chcela by som sa opýtať, či si môže na mňa manžel uplatniť NČ za minulý rok, ak som poberala materskú v čase od januára do polovice marca, následne som nastúpila na rodičovskú dovolenku (tá trvá stále) a popritom som od konca marca poberala PN až do 30.9.13. Zaratáva sa materská a dávky v PN? Akú sumu nesmiem prekročiť? Ďakujem

03.02.2014 | Jozef Mihál

Uplatniť si môže celý rok, do vlastného príjmu sa započíta aj materská aj nemocenské - započítava sa akákoľvek dávka zo Sociálnej poisťovne. Hranica je 3735,94 eura.

02.02.2014 | staff

Dobrý deň,
chcela by som sa opýtať, či počas PN je možné uviesť miesto pobytu na adrese prechodného pobytu mimo SR. Ďakujem.

03.02.2014 | Jozef Mihál

Nerozumiem otázke.

03.02.2014 | ivanalik

Dobrý deň chcela by som sa informovať či si môže moja mamina uplatniť NČ za minuly rok za ocina:ak bol od 1.1.2013 na PN a od cca 15.8.2013 je dobrovoľne nezamestnaný (keďže nemôže byť evidovaný na úrade práce-lebo firma v ktorej bol konateľ a spoločník nebola stale zlikvidovaná a je v konkurze,ten trvá dodnes,Má 59 rokov.ďakujem

06.02.2014 | Jozef Mihál

Nemôže. O dieťa vo veku do 3 rokov sa nestará, peňažný príspevok za opatrovanie nepoberá, evidovaný nezamestnaný nie je a dokonca nie je ani invalid. Takže nárok nie je.

05.02.2014 | zivnostnik

Dobry den chcem sa spytat ci si mozem uplatnit NC na manzelku ak mala prerusenu zivnost od januara 2013 pre chorobu 4r. syna a vratila sa k zivnosti od juna do konca zdan.obdobia, pripadne mozem uviest tych 5 mesiacov do formulara ked splna podmienky na uplatnenie NC, dakujem

06.02.2014 | Jozef Mihál

Nemôžete.

06.02.2014 | zivnostnik

dakujem za odpoved, ale aj tak mi nejde do hlavy preco si nemozem uplatnit NC na manzelku za tych 5 mesiacov pokial splna bod a.) do šiestich rokov veku, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav (dieťa pri ktorom je nárok na rodičovský príspevok až do šiestich rokov veku)
teda ked mala predlzenu rodicovsku dovolenku a poberala rodicovsky prispevok

08.02.2014 | Jozef Mihál

Pozrite, nenapísali ste, že Vaša manželka poberá rodičovský príspevok z dôvodu, je ďieťa je zdravotne poistihnuté, preto bola moja odpoveď taká aká bola. Po Vašom spresnení potvrdzujem, že si môžete uplatniť manželku za tie mesiace, kedy poberala rodičovský príspevok.

06.02.2014 | Moncika

Dobry den, chcela by som sa opytat, moj manzel je zamestnany na pracovnu zmluvu od 1.4.2013 dovtedy bol na dohode, mnzelia sme uz 3 roky a nase dieta bude mat v oktobri 3 roky, na pracovnej zmluve ma napisaní plat minimalnu mzdu, ja okrem rodicovskeho prispevku som nemala ziadny prijem, moze si namna uplatnit nezdanitelnu čiastku na manzelku? a za ake obdobie? Dakujem

06.02.2014 | Jozef Mihál

Môže, za celý rok 2013 a v plnej výške 3735,94 eura.

06.02.2014 | Jozef Mihál

Vážení diskutéri, resp. pýtajúci sa. Občas si dám tú námahu a odpovedám v diskusií na vaše otázky. Mrzí ma, že pravdepodobne nikto z vás tieto moje odpovede nečítal a tak ich píšem zbytočne.

09.02.2014 | mia31

Dobry den,
manzel vyplna ziadost o rocne zuctovanie dane za rok 2013. Chcel by si uplatnit nezdanitelnu cast na mna (manzelku). Od 8.1.2013 mam zivnost. Do 18.4.2013 som bola na rodicovskej dovolenke (syn v ten den dovrsil 3 roky). Do zamestnania som nenastupila (dostala som odstupne, pretoze moju poziciu medzicasom zrusili), pokracovala som ako SZCO. Za rok 2013 moje prijmy - vydaje=0. Do ziadosti o rocne zuctovanie sa v kolonke mojich prijmov teda udava: odstupne a prijmy-vydaje alebo prijmy-odvody? Dakujem.

12.02.2014 | Jozef Mihál

Dobry den.

Do ziadosti o RZ sa ako vlastny prijem uvedie prijem zo zamestnania, vratane odstupneho plus prijem zo zivnosti minus odvody zo zamestnania (z odstupneho) a zo zivnosti.

12.02.2014 | Jozef Mihál

Dobry den.

Do ziadosti o RZ sa ako vlastny prijem uvedie prijem zo zamestnania, vratane odstupneho plus prijem zo zivnosti minus odvody zo zamestnania (z odstupneho) a zo zivnosti.

10.02.2014 | snopča

Dobrý deň.
Môžem si uplatniť na manžela nezdaniteľnú časť dane, ak je od roku 2010 vedený na úrade práce ako dlhodobo nezamestnaný? V roku 2013 pracoval na dohodu a jeho celkový príjem za rok 2013 bol 1236 eur. Ja poberám starobný dôchodok a zároveň som zamestnaná na základe pracovnej zmluvy a môj príjem z tohto zamestnania za rok 2013 nepresiahol 10 tisíc eur. Ďakujem

12.02.2014 | Jozef Mihál

Áno, môžete.

12.02.2014 | Arpad3

Dobry den.
manzelka je na materskej dovolenke, pobera rodicovsky prispevok. Chcem sa opytat, ci pri uplatnovani nezdanitelnej casti na manzelku mam do jej prijmu ratat aj s urokmi z terminovaneho vkladu, ktory je vedeny na moje meno. Dakujem.

12.02.2014 | Jozef Mihál

Je to na Vaše meno, tak to nepočítajte do vlastného príjmu manželky. V každom prípade platí, že pri bezpodielovom spoluvlastníctve manželov sa "spoločné" príjmy rozdelia medzi manželov podľa ich vzájomnej dohody.

12.02.2014 | atka001

Dobrý deň, potrebovala by som poradiť. Od začiatku roka do polovice apríla som poberala materské na syna. Následne na to som začala poberať rodičovský príspevok, ktorý poberám až dodnes. Avšak 1. septembra som sa vrátila na doktorandské štúdium (interná forma), kde poberám štipendium.
Môže si môj manžel na mňa uplatniť nezdaniteľnú časť na manželku? Ak áno mám do vlastného príjmu manželky zarátavať iba tie sumy peňazí, ktoré mi fyzicky prišli na účet v zdaňovacom období 2013, alebo tie, ktoré mi prislúchali podľa daného mesiaca? (napr. štipendium za 12/2013).

Ďakujem za pomoc.

13.02.2014 | Jozef Mihál

Vážení priatelia. Znova sa čudujem, že až na jednu-dve výnimky si nikto z tých, čo sa v diskusií na niečo pýtali, neprečítal odpoveď. Hodnotím to tak, že odpovedať na ďalšie otázky je zbytočné - aj tak to nikto nečíta. Ďakujem za pochopenie.

14.02.2014 | mirec pirec

Dobrý deň, predsa sa pokúsim opýtať ešte jednu otázku - muž bol do konca júla nezamestnaný , od august má živnsoť a 28.9. sa zosobášili. žena robila celý rok - má smolu, nemôže si uplatniť NČ ak sa tieto obdobia v danom roku neprekrývali? ďakujem

14.02.2014 | Jozef Mihál

Tak to skúsme.

Obe podmienky musia byť splnené súčasne - manželstvo i evidencia na úrade práce. A to sa nestalo. Preto nárok nie je.

23.03.2014 | Jozef Mihál

Mirec pirec, nieco mi od Vas chyba...

14.02.2014 | janush

Dobrý deň, prosím Vás ak by ste mi ešte predsa odpovedali. Ja mam opačnú situáciu. Bola som na rodičovskom dovolenke v roku 2013, poberala som prispevok na starostlivosť o dieťa(na jasle). Ale som aj pracovala na riadny pracovný pomer- - celý rok. Môj manžel pracoval na skrátený úväzok, s min. mzdou. Za predošlých podmienok by som si mohla dať naňho odpočitateľnú položku. Teraz, keďže na rodičovskom som bola ja a nie on, asi si nemôžem dať odpočitateľnú položku? Ďakujem za odpoveď. / Pochopím aj keď už neodpoviete/

14.02.2014 | Jozef Mihál

Skúsme aj tu. Môžete si uplatniť manžela - veď predsa ako jeden z rodičov sa staral o dieťa vo veku do 3 rokov, aj keď príspevok ste poberali Vy - podľa zákona 561/2008 jasličkovné nemôžu poberať obaja rodičia, hoci sa obaja o dieťa starajú, ale len jeden z nich. Podobne ako rodičovský príspevok môže poberať len jeden z rodičov, hoci sú obaja oprávnené osoby.

Čiže NČ na manžela si môžete uplatniť. Rovnako Váš manžel by si mohol uplatniť NČ na Vás, keď na to príde.

24.02.2014 | janush

Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Potešili ste ma. Jana

18.02.2014 | stanka76

Dobrý večer chcela by som sa opýtať , či si môže manžel uplatniť na manželku nezdaniteľnú časť ak manželka bola evidovaná na úrade práce od 15.3.2012 do 7.4.2013 dávku v nezamestnanosti nepoberala od 8.4.2013 mala príjem zo závislej činnosti až do konca roka 2013 celkom 2506,33 € . Má nárok na celú časť alebo alikvotnú? ďakujem

18.02.2014 | Jozef Mihál

NČ = 3735,94 - vlastný príjem manželky za celý rok 2013 (príjem zo závislej činnosti znížený o jej odvody), výsledok deleno 12 a krát 1.

Krát 1 preto, lebo len k 1.4. bola evidovaná na úrade práce, teda podmienky boli splnené len pre tento jeden mesiac.

18.02.2014 | Jozef Mihál

Vážení priatelia. Znova sa pýtam - čítate si odpovede, ktoré píšem na vaše otázky?

Viem, že Slováci sa vedia poďakovať, keď im niekto pomôže. Keďže tu nikde - až na výnimky - nič také nevidím, myslím si, že odpovede pre vás píšem zbytočne.

24.02.2014 | janush

Dobrý deň,
môžem povedať len za seba. K odpovedi som sa dostala len dnes, po tyzdni. Myslim si, že podakovat sa je uplne normalne. Pretože ste jeden z mala, ktorý je vobec ochotní odpovedat, bez toho, aby sa clovek musel zaregistrovat a zaplatit poplatky.

25.02.2014 | Jozef Mihál

Pochopili ste ma, ďakujem. Na rozdiel od desiatok ostatných... Aj preto Slovensko vyzerá tak ako vyzerá a zlodeji majú 40% v preferenciách. Ale to už píšem ako politik.

26.02.2014 | majkaheged

Dobrý deň,
chcela by som si overiť. Manžel živnostník, manželka sa starala o dieťa vo veku od 3 - 6 rokov s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom. Manželka bola síce doma od januára, ale len na predĺženej materskej. Potom si začala vybavovať, že dieťa má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav. Uznali jej to spätne, ale len od mája. čiže od 01-04/2013 nepoberala nič, ale starala sa o dieťa, rodičovský začala poberať až od mája. Na Finančnom riaditeľstve v BB mi povedali, že nárok na nezdaniteľnú časť je na celý rok, aj keď nepoberala rodičovský príspevok, veď o dieťa sa starala. že sa to neviaže k poberaniu rodičovského príspevku. Aký máte na to názor? ďakujem

27.02.2014 | Jozef Mihál

Áno, súhlasím, nárok na nezdaniteľnú časť na manželku sa neviaže na skutočnosť, či manželka poberala rodičovský príspevok, ale či sa starala o dieťa, kde dieťa je definované odkazom na §3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku.

V danom prípade predpokladám, že rodičovský príspevok bol priznaný spätne s tým, že priznať RP spätne je možné najviac za 6 mesiacov dozadu. Tu teda bol RP priznaný od mája 2013 - hoci dieťa má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav možno dlhšie (možno od narodenia, to ja neviem posúdiť).

Problém je, že nepíšete, ako presne rozhodol UPSVaR pri priznávaní rodičovského príspevku z dôvodu dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu. Odkedy má podľa rozhodnutia UPSVaRu dieťa dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav.

Ak to bolo tak, že zdravotný stav dieťaťa bol v rozhodnutí UPSVaR-u uznaný za dlhodobo nepriaznivý od začiatku roka 2013, tak je nárok na uplatnenie nezd. časti na manželku za celý rok 2013.

28.02.2014 | majkaheged

Ďakujem za odpoveď, neviem tie papiere som nevidela, ale nakoniec som sa rozhodla, že zarátam len tých osem mesiacov, nakoľko manžel nemal taký vysoký príjem a tak či tak by mu to nič neovplyvnilo. Keby sa náhodou, niekto rozhodol považovať tie štyri mesiace ako mamičku ktorá je len na predĺženej materskej a vtedy ako viem nárok nie je.

05.03.2014 | Robo139

Dobrý deň chcel by som sa spýtať či sa dá vyžiadať táto nezdanitelná čiastka aj za minulé roky?Malý sa nám narodil v máji 2010 a manželia sme od januára toho istého roka.Do júna 2013 manželka poberala rodičovský príspevok.Ak pracujem v zahraničí to by asi nemal byť problém?Daňový bonus na dieťa som si vyžiadal aj po minulé roky. Vopred, veľmi pekne ďakujem za odpoveď.

06.03.2014 | Jozef Mihál

Nie je problém že pracujete v zahraničí, otázka je, prečo by ste si mali uplatňovať nárok na nezdaniteľnú časť na manželku za predchádzajúce roky, pretože ak ste aj v minulých rokoch mali príjmy v zahraničí, dane zaplatené v zahraničí Vám to nezníži.

Ale principiálne môžete a to za 4 roky dozadu, tým, že za tieto roky môžete podať dodatočné DP.

06.03.2014 | maria08

Dobrý deň, chcela by som si u Vás overiť, či správne postupujem pri vypočte NČ, za pochopenie vopred ďakujem.
Dieťa sa nám narodilo 25.12.2012, takže nárok na NČ mám od januara 2013 (k prvemu dňu mesiaca). Od novembra 2012, do júla 2013 som poberala materské, od polovice júla 2013 rodičovsky príspevok. Sme manželia, starám sa o dieťa do 3 rokov, takže prvú podmienku zákona máme splnenú. NČ si chcem uplatniť pri manželovom danovom priznaní on je SZČO po cely rok 2013.
Postupujem správne pri vypočte? 3.735,94 - materské= NČ na manželku. Vopred ďakujem za odpoveď.

06.03.2014 | Jozef Mihál

NČ na manželku si Váš manžel uplatniť môže, za celý rok 2013.

Postup:

3735,94 - vlastný príjem manželky

kde vlastný príjem manželky je materské.

Čiže uvažujete správne.

07.03.2014 | kamaka

Dobrý deň, môže si uplatniť NČ manžel na manželku-poberateľku starobného dôchodku, ak jej príjem (starobný dôchodok za celý rok) je nižší ako 3735,94? Vopred ďakujem za odpoveď, určite si ju prečítam.

07.03.2014 | Jozef Mihál

Dobrý večer, nemôže, pokiaľ manželka nie je uznaná z minulosti za osobu so ZŤP, resp. pokiaľ v minulosti nepoberala invalidný dôchodok. Prečítajte si prosím článok pozornejšie.

07.03.2014 | zuzana_11

Dobrý deň, manželka bola ešte časť roka 2013 na rodičovskej dovolenke, dieťa dovŕšilo 3 roky v júni 2013, avšak do škôlky príjmali až od septembra 2013, tak zostala manželka vedená do konca augusta 2013 stále v Sociálnej poisťovni ako poistenec štátu, lebo nebolo kam dieťa umiestniť, tak jej poradili na Sociálnej poisťovni. Od septembra 2013 nastúp do škôlky, a taktiež manželka sa zaevidovala od septembra 2013 na Úrade práce ako nezamestnaná. Jej príjem bol za celý rok 2013 nulový (rodičovský príspevok sa nezarátava do vlastného príjmu a podporu v nezamestnanosti nepoberala).
Môže si manžel uplatniť na manželku odpočet za celý rok 2013? Podmienka starostlivosti dieťaťa do 3 rokov splnená január až jún 2013, podmienka evidencie na Úrade práce splnená od septembra 2013 do konca roka. Čo však ten júl a august 2013?
Ďakujem za odpoveď.

07.03.2014 | Jozef Mihál

NČ na manželku sa môže uplatniť za mesiace január - jún a september(?) - december.

Za september za predpokladu, že na úrade práce bola registrovaná od 1. septembra, ak bola na úrade práce registrovaná 2. septembra a neskôr, tak september padá a NČ sa môže uplatniť až od októbra.

Za júl a august nárok nie je - dieťa už malo 3 roky, na úrade práce evidovaná nebola. To že bola doma pri dieťaťi ako poistenec štátu na dôchodkové poistenie, to sa "nepočíta".

07.03.2014 | maria08

Ďakujem a prajem pekny vikend

07.03.2014 | Jozef Mihál

Pekný víkend aj Vám.

09.03.2014 | zuzana_11

Ďakujem za odpoveď.

10.03.2014 | Monika1

Dobrý deň.
Celý minulý rok som bola doma lebo poberám opatrovateľský príspevok na syna, o ktorého sa starám. Z UPSVaR mi bolo vyplatené 3200 eur. Manželovi bolo v daňovom vrátené 117 eur. Bol tento výpočet správny? Nemal by to byť rozdiel medzi 3735,94 a 3200 eurami, ktoré som za minulý rok dostala? Ďakujem za odpoveď.

20.03.2014 | Jozef Mihál

Mal to byť rozdiel 3735,95 - 3200. Pozor, ak mal Váš manžel pomerne vysoký príjem, vypočítaná suma sa kráti z dôvodu "milionárskej dane".

20.03.2014 | Monika1

Dobrý deň.
Manžel mal príjem cca 650 eur. Vrátili mu 117 eur.

23.03.2014 | Jozef Mihál

Cize vratili mu jeho preddavky na dan. Pri tak nizkom prijme nema ziaden vyznam bavit sa o vrateni dane z dovodu uplatnenia nezd. casti na manzelku. Nie je co dalsie vratit. To nefunguje tak, ze pri 650 eur prijme za rok dostane od statu cosi ako bonus na manzelku.

18.03.2014 | Iveta67

Dobrý deň prajem pán Mihál,

chcem si ujasniť jednu vec ohľadom NČ na manželku/manžela. Môže si niekto uplatniť manželku/manžela ak ten bol zamestnaný celý rok , ale príjem nepresiahol sumu 3735,94 ? Musí spĺnať ešte jednu zo sprísnených podmienok ? Ospravedlňujem sa pokiaľ ste to už niekde uviedol a ja som si to nevšimla. Ďakujem vopred za odpoveď a prajem pekný deň.

20.03.2014 | Jozef Mihál

Veľmi rád Vám odpoviem ak ma presvedčíte, že ste si aspoň raz poriadne a s porozumením prečítali samotný článok, pod ktorým diskutujeme ,-)

21.03.2014 | Peter Smatana

Dobry den pan Mihal,

neviem, ci budete mat este chut reagovat na moju otazku po tom ako sa sparvaju ostatni spolupytajuci sa. Ale skusim:

Dieta narodene v roku 2012.

Manzelka:
- 1. Januar - 30. April - rodicovsky prispevok
- do 22. Maja - studentka
- 23. Maj - 31. August - urad prace
- 1. September - 31 December - ciastocny uvazok (zmluva)

Manzel:
- 1. Januar - 30. April - zamestnany
- 1. Maj - 12. November - materska
- 12. November - 31. December - rodicovsky prispevok

Moze si Manzel uplatnit nezdanitelnu cast na manzelku za vsetkych 12 mesiacov alebo len za 7 (Januar - April; Jun-August) ?

Precital som vela clankov, zakonov a diskusii o tomto probleme ale mozem povedat, ze Vas clanok mal pre mna najvacsiu hodnotu.
Vopred Vam dakujem za Vas cas a ochotu.

23.03.2014 | Jozef Mihál

Pan Smatana, pocas celeho roka 2013 platilo, ze manzelka bola opravnena osoba a dieta bolo vo veku do 3 rokov. Preto si manzel moze uplatnit manzelku za cely rok 2013.

23.03.2014 | Peter Smatana

Dakujem Vam velmi pekne pan Mihal. Ja som si myslel presne to iste, ale skusil som dat tuto otazku aj do noveho systemu financnej spravy SR a jedna pani mi odpovedala ze:

"Z uvedeného by vyplývalo,že ak ste poberali materské a rodičovský príspevok, podmienku starostlivosti o dieťa do troch rokov spĺňate Vy, nie manželka. Nezdaniteľnú časť základu dane na manžela by si mohla uplatniť ona v pomernej časti od mesiaca, na začiatku ktorého bola splnená podmienka starostlivosti o vyživované dieťa."

Poziadal som ju aby mi citovala zakon, podla ktoreho znamena, ze starat sa o dieta = poberat rodicovsky prispevok ci materske, kedze staranie sa o dieta je jedna z podmienok na uplatnenie si nezdanitelnej casti na manzelku. Takze este pockam co mi odpovedia ale nenecham si prepadnut 250 EUR.

Este raz velka vdaka za Vas cas.

26.03.2014 | petersvr

Dobrý deň pán Mihál,

rád by som Vás poprosil o konzultáciu. Manželka celý r. 2013 bola na rodičovskej dovolenke a poberala rodičovský príspevok.

Príležitostne si v r. 2013 privyrobila:
a) Dohodou o vykonaní práce (podľa §5. r. 36) - základ dane 300€
b) Zmluvou o dielo na zákl. Obch. zák. (podľa §8, r. 1) - príjmy 1.550-500= hodnota uvedená v DP 1.050 €
c) Nepeňažným plnením (podľa §8, r. 11) - príjmy 550€
V zmysle platného ZDzP si môže z jej príjmov uplatniť NČ len z a)

Otázka: v akej výške si v tomto prípade môže manžel uplatniť NČ na manželku?
1) 3.735 - 300 - 1.550 - 550 = 1.335€
alebo
2) 3.735 - 300 = 3.435€
Pokiaľ podľa 1) tak napriek tomu, že manželka zo všetkých príjmov podľa §8 zaplatila daň (nemohla si uplatniť NČ), tieto príjmy znižujú možnosť manželovi o túto čiastku si uplatniť NČ na manželku :( Mám ale obavu, že je trebné postupovať podľa 1)....

Ďakujem za Váš názor a ochotu.

28.03.2014 | Jozef Mihál

Do vlastného príjmu sa započítavajú aj príjmy, ktoré sú oslobodené od dane, v danom prípade 500 eur z príjmu na zmluvu o dielo.

Vlastný príjem tak je: 300 (základ dane z dohody) + 1550 (zmluva o dielo) + 550 (nepen. plnenie)

Čiže tak ako píšete v bode 1).

28.03.2014 | petersvr

Ďakujem pekne pán Mihál za odpoveď.

27.03.2014 | zuzina13

Dobrý deň,
poprosím Vás o odpoveď...
môže na mňa uplatniť manžel nezdaň.čiastku v celkovej výške? Bola som evidovaná na úrade práce do 30.4.2013, od 1.5.2013 som SZČO, vlastný príjem 0.
Sme manželia, evidencia na úrade práce je jedna podmienka, NČ - vlastné príjmy 0 = manžel si môže uplatnič celú sumu NČ na mňa.
Dobre uvažujem?
Ďakujem pekne dopredu za odpoveď, ak tu ešte budete za tých pár dní... do odovzdania DP... :-)

27.03.2014 | Peter Smatana

Dobry den,

nie som p. Mihal ale podla toho co pisete, tak podmienky uplatnenia nezdanitelnej casti (u Vas evidencia na urade prace) ste splnili len pocas 1. az 4. mesiaca.
Takze manzel si moze uplatnit len tuto sumu ak sa nemylim:
(3735.94 / 12) * 4

Takze v sobotu treba ist volit, aby taketo zakony nevznikali, lebo podla vsetkeho ste vdaka novemu zakonu prisli o priblizne 230 EUR :-(

27.03.2014 | Peter Smatana

Zmylil som sa, ak by Vam to vyslo, tak ste prisli o priblizne 460 EUR.

28.03.2014 | Jozef Mihál

Tak ako píše pán Smatana, nárok je len za mesiace, kedy ste boli manželia a súčasne ste boli v evidencii na úrade práce, resp. za mesiace, kedy k 1. -mu dňu platilo oboje.

Ako SZČO ste naozaj nemali žiaden príjem? Nepýtam sa na výdavky, pýtam sa na brutto príjem.

Ak nie, tak vlastný príjem je nula a NČ je (3735,94/12) x 4 = 1245,32

29.04.2014 | žaneta

Dobrý den ,chcem sa Vás spýtať,k ed je manželka celý rok 2013 evidovaná na úrade práce, nemá žiaden príjem, ma 1 dieťa študujuce na vysokej škole, ktoré má 21 rokov a manžel zarobil za rok 2013 asi 12 500eur v čistom, môže si manžel na tuto nepracujucu manželku uplatniť danovu ulavu za rok 2013 ?

29.04.2014 | žaneta

Ešte som zabudla sa vopred dakujem za Vašu námahu a ochotu odpovedať.

30.04.2014 | Jozef Mihál

Ďakujem za "vopred ďakujem" a odpoveď je jednoduchá: áno, manžel si môže za daných podmienok uplatniť nezd. časť na manželku za celý rok 2013 v plnej výške.

28.05.2014 | iwetka

Dobrý deň, môže si manžel na mňa uplatniť nezdaniteľnú čiastku, keď som celý minulý rok nepracovala, môj príjem bol za rok 2013 - 0 eur, ale nebola som vedená na úrade práce ? Dnes bol manžel konzultovať daňové priznanie na daňovom úrade a povedali mu, že si môže na mňa uplatniť, ale keď som čítala informácie tak nespĺňam žiadnu z tých bodov. Prosím Vás teda o odpoveď, vopred veľmi pekne ďakujem.

19.07.2014 | Petra Anna Fordinálová

Dobry den, precitala som celu diskusiu, no nevsimla som si podobny Problem, aky zaujima mna. Prosim vas, v oktobri mame svadbu. Od septembra som studentkou phd a budem mat stipendium. Pochopila som to tak, ze ked mam stipko, a teda niesom Ani na urade prace, kedze som Student, nema manzel pravo na nc na manzelku. Ci? Dakujem za pomoc

24.03.2015 | Helenka Mačurova Baloghova

Dobry den ,chcela by som sa spytat ci manzel si moze uplatnit narok na odpocet dane ,na manzelku ked od marca je na invalidnom dôchodku na 50%.dakujem za odpoved.

31.01.2017 | MJPŽ

Dobrý deň p.Mihál,
neviem sa z toho akosi vymotať a odpoveď na tento príklad som nenašla , tak mi snáď odpustíte .

Moja dieťa dovŕšilo 3 roky 20.1.2016, odvtedy som evidovaná na úrade práce, posledný rodičovský mi na účet prišiel vo februári , následne od marca 6 mesiacov som poberala dávku v nezamestnanosti ( 290 eur ),
od Júla som zamestnaná na dohodu , cca 40 eur mesačne . Ďalšie info 13.11.2016 som sa s manželom rozviedla , a preto by som rada vedela , či si môže na mňa uplatniť nezdaniteľnú časť na manželku , kedže do 13.11.2016 som ňou ešte bola. A teda som trocha zmätená pretože sa tam kryje viacero situácií.
Za odpoveď vopred Ďakujem .

Jozef Mihál

Jozef Mihál
  • Počet článkov: 324
  • Priemerná čítanosť: 16128
  • Priemerná diskutovanosť: 18
  • RSS blogu

O blogu

Poslanec NRSR (SaS)