Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Blíži sa krach Sociálnej poisťovne?

29.11.2013 | Jozef Mihál

Diskusia (27 reakcií)

30.11.2013 | Tapsa

Ak zamestnávateľ odvádza za každého zamestnanca odvody z hrubej mzdy 350€ a do 500€ v čistom mu platí "na ruku", Sociálna poisťovňa z toho má cca 170€. Ak by zamestnávateľ platil z celých 500€ odvody, sociálna poisťovňa by z toho mala cca 243€ na odvodoch plus štát cca 23€ na daniach. To je o 96€ viac. Hádajte, pán Mihál, koľko zamestnancov dostáva mzdu z dvoch častí? Povedzte mi, prečo doteraz ani jedna vláda voči tomu nezakročila?

02.12.2013 | lacusko

No, mna by zaujimalo ako sa da zakrocit voci peniazom na ruku. Nenapad mi nic rozumne, okrem totalneho zrusenia hotovosti a absolutnej kontroly financnych transakcii ludi.

02.12.2013 | Motylx

Znizenim daní.

02.12.2013 | Tapsa

Stačilo by, aby zamestnanci mali možnosť anonymne podať podnet. Kobra naháňa čiernu prácu a čierna práca sa jej smeje do ksichtu.

02.12.2013 | martin33

V skutocnosti by to dopadlo tak, ze zamestnavatel by prepustil tolko zamestnancov, aby celkove danovo-odvodove zatazenie ostalo konstantne (pretoze "kde nic nie je, ani smrt neberie" a zvysene odvody sa jednoducho nedaju premietnut do zvysenych cien pre zakaznikov) a Socialnej poistovni by pribudli dalsi poberatelia davok, co by dalej zvysilo tlak na jej rozpocet.

02.12.2013 | Tapsa

Nesúhlasím. Zamestnávateľa by to prišlo približne na rovnako. Zamestnanec by mal menej v reále. Na papieri by mal viac. Niekedy mám pocit, že si to politici "cielene" nevšímajú.

30.11.2013 | slimak79

Chvalim blog. Ale dam kritiku.

Prva v nazve preco je otaznik? Ved to je snad jasne.

Druha to navysenie 345 milionov, nieje len kvoli tomu ze v roku 2014 neotvoria II.pilier? Teda v roku 2013 to tak velmi dotovat nemuseli,lebo mali peniaze od vystupujucich z druheho piliera? Teda cca 250 milinov? Teda realne statny rozpocet to dotuje a bude kazdorocne "len o 100 milionov"? A kazdorocne tuto sumu tam musia dat navyse? Preto ten krach. A nielen SP.

30.11.2013 | libertarian

žiadny krach ešte nebude. Vlada zníži dôchodky, zvýši dôchodkový vek, čosi sa získa cez inflácu, ECB natlačí prašule a zakupi štatne dlhopisy, ..... kadečo sa ešte vymyslí. Vyplienia sa peniaze z II aj IIII. piliera, štát skonfiškuje časť úspor na bankových účtoch a vyplatí to štatnymi dlhopismi, štat bude aj časť dôchodku vyplácať vo forme dlhopisov, ......
Ono to síce raz skrachuje, ale ešte su rezervy, ktoré sa vyžerú. A Fico to všetko zdôvodní "to Dzurinda, lebo Dzurinda,.....". A ovčania budú mudro prikyvovať: "Ano, hnusný kapitalizmus".

01.12.2013 | catze

Keby statny "socialny" system prevadzkovala sukromna firma, tak by to bola klasicka pyramidova schema. Staci vsak vymenit firmu za statny monopol a zrazu existuje milion napadov, ako toto lietadlo nechat letiet este o par rokov dlhsie, aj ked vsetci vedia, ze raz k zemi padnut musi, lebo palivo doslo..

Je inak nacase pripravit ozajstnu alternativu k tomu, co mame dnes, a nemam na mysli druhy ani treti pilier. Musi byt legalne si slobodne setrit na dochodok takym sposobom, ako si vyberiem, bez nanutenej schemy poistovni a statu. Toto v strane neriesite?

02.12.2013 | Niless

No a ake su alternativy?
Socialna poistovna by fungovala, keby si ju ludia strazili, nie politicke nominacie, a schema ktora neodporuje zakladom matematiky (napr. vyska dochodku by sa ratala iba ako podiel na vybratych prispevkoch v pomere v akom clovek prispieval pocas svojho zivota predchadzajucim dochodcom, alebo aby cast dochodku zavisela od odvodov Vascih deti, ale je nemyslitelne aby 20 r. nepracujuci clovek mal takmer obdobny dochodok ak to co cely zivot makal ako mulica).
Dnes mozte vymysliet dokonaly system ale ak funguje na baze dnesneho fin. systemu kde Vam centralna banka smahom ruky posle hodnotu uspor k zemi tak nie je co riesit.

02.12.2013 | Motylx

. Nekradnúť, neokrádať, neklásť prekazky poistovniam, dokonca ich aktívne lákať. Tým, že ľuďom neukradnes peniaze, budú si môcť kúpiť atraktívnejšieho poistenie. Vyššia kupna sila zas znamená vyššiu atraktivitu pre poistovne z celej európy, sveta, to znamená vyššiu konkurenciu, súťaž, vo výsledku opäť atraktívnejšiu ponuku pre poistenca. Poistenie môže byť individuálne, skupinove, na základe profesie, či inom, teda opäť výhodnejšie podmienky pre poistenca, môžu sa vzájomne vhodne dopĺňať…apod. Zodpovednosť má niesť jednotlivec, rodina, komunita. Nie anonymný zlodejsky štát.

02.12.2013 | Niless

No...
ono da sa suhlasit, ale len ciastocne. Treba si zistit ako likviduju poistne udalosti zo zivotneho poistenia a budete doslova mimo. Poistne podmienky a zmluvne dojednania davaju neskutocny priestor pre vyhnutiu poistovne plnit. Je chore na hlavu ak davate pisomny suhlas k bezproblemove pristupu k Vasim zdravotnym zaznamom a na druhej strane ak nieco clovek dopodrobna neuvedie pri podpisovani zmluvy tak Vas maju. Ak sa nic nedeje nic nehrozi ak sa stane potom uvidite na co vsetko pridu likvidatory. A berte to tak s plynutim casu sa poistne krytie coraz viac okliestuje, cim logicky sa eliminuje riziko v neprospech klienta. Napr. kriticke choroby uz niektore poistovne kryju ale doslova uvedu ake vysledky podla poistnych podmienok definuju kriticku chorobu poistenim krytu. A k poistovniam, ano na trhu je bitka ale v klucovych veciach ide o kartel, ktory dohaduje spolocny postup.

02.12.2013 | Motylx

Ako píše catze: radšej znášať ekonomické ako politické riziká.

02.12.2013 | catze

Alternativy k statnemu dochodkovemu systemu?

Cokolvek, co je menej premenlive ako svojvolne rozhodnutia oportunistickych politikov a centralnych bankarov. Prave zmeny v 2. pilieri su ukazkou toho, ako sa "oplati" spolahnut sa na monopolny system.

Socialna poistovna by fungovala, keby si ju ludia strazili? STRAZILI? Ako? Ved je to politicka institucia, a vzdy bude. Takze zakony matematiky budu ignorovane, ak to bude treba. Nech schema systemu vyzera akokolvek genialne, vzdy staci jeden zakon a cele je to fuc.

Pre mna je alternativa cokolvek, co je mimo statom vytvorenych a spravovanych fondov a organizacii ci statom poverenych sukromnych poistovni spravujucich tieto fondy, mimo akejkolvek fiat meny, bankovych produktov a vsetkeho, na co maju priamy dosah centralne banky. Bolo by nacase prestat byt naivny a verit, ze politici, ktori vyrabaju bilionove dlhy a kradnu neuveritelnym tempom, sa budu starat o dochodky ludi v buducnosti o 30 rokov...

03.12.2013 | libertarian

Niless :
píšeš -
"Socialna poistovna by fungovala, keby si ju ludia strazili, nie politicke nominacie, a schema ktora neodporuje zakladom matematiky (napr. vyska dochodku by sa ratala iba ako podiel na vybratych prispevkoch v pomere v akom clovek prispieval pocas svojho zivota predchadzajucim dochodcom, alebo aby cast dochodku zavisela od odvodov Vascih deti, ale je nemyslitelne aby 20 r. nepracujuci clovek mal takmer obdobny dochodok ak to co cely zivot makal ako mulica)."

- Lenže :
Soc. poisťovna je PRÁVE PRETO takto ŠTATNA, aby realizovala SOCIALNE ciele štátu. Aby PREROZDELOVALA od bohatších ku chudobnejším. Preto má 20 r. nepracujuci clovek takmer obdobny dochodok ak ten co cely zivot makal ako mulica. TOTO je zámerom štátu. Soc. poisťovna si iba vykonáva svoju povinnosť voči politikom.
Kritizuj ŠTAT, nie SP.

02.12.2013 | Felix Edmundovič Dzeržinskij

V texte ten spominany Lopatka, to je ten pracovity smolko, co mal kazdy mesiac na preplatenie tolko blockov za benzin, ze sa mu stihal tachometer krutit iba polovicnou rychlostou?

02.12.2013 | OliWer

K vecnému príspevku rovnako vecný komentár: Si c'huj. Kradnete milióny, Lopatkovi vyčítate tisíce. A na tie sa vám mohol vyprdnúť, v súkromnej sfére zarábal aj zarába viac.
Posolstvo je však jasné: Vystrašiť aj tých pár chopných ľudí, ktorí, keby dostali ponuku, išli by do štátnej správy pracovať. Takto si to dvakrát rozmyslia, pretože neschopná, mafiánska, rodinárska luza, čo sa pregrciava po štátnych úradoch (a nemyslím tým radových štátnych úradníkov) im to spočíta.
SMER zharabinizoval všetko, už aj Sociálnu poisťovňu.

02.12.2013 | Peter Višváder

Politika exministra Mihála: najskôr hlava v piesku, potom hlasný krik

Výkriky strany SaS a Jozefa Mihála sú pochopiteľné. Po prvé, je december, teda čas schvaľovania rozpočtu Sociálnej poisťovne a štátneho rozpočtu. Po druhé: SaS opustili všetci politici, ktorí mali konkrétnu agendu a mohli reálne a vecne kritizovať vládnu agendu. Zostať iba pán Mihál a je preto logické, že SaS bude v snahe udržať sa vo verejnosti na mediálnom výslní „páliť„ po Sociálnej poisťovni a jej vedení. Čomu však chýba akúkoľvek logika, je to, že páni Mihál a Sulík vo svojej kritike používajú nepravdivé a krátkozraké argumenty.
Pán Mihál veľmi rád útočí na súčasné vedenie Sociálnej poisťovne s tým, ako sa za jeho úradovania zlepšili jej hospodárske výsledky. Pozrime sa teda bližšie na ich kroky. Za „ministrovania“ pána Mihála sa v Sociálnej poisťovni umelo, v rozpore s účtovnými zákonmi a pravidlami zmenili výsledky hospodárenia. Účtovným presunom 130 mil. eur medzi rokom 2010 a 2011 si vylepšili údaje o výbere poistného. Preukázal to nezávislý audit a výsledkom bolo skresľovanie účtovnej závierky Sociálnej poisťovne predloženej do vlády a parlamentu. Išli až na hranicu logiky a zdravého rozumu: nemôžem predsa vyberať poistné nad 100 %, čo sa za pána Mihála podarilo. Sociálna poisťovňa dokonca prezentovala ďalší „úspech“: údajne znížila pohľadávky. Opäť to však pán Mihál urobil účtovným fígľom. Do Slovenskej konsolidačnej, a.s. presunul 300 mil. eur a naoko znížil objem pohľadávok. Čiže žiadne reálne peniaze, ktoré by prišli do Sociálnej poisťovne. Opäť iba účtovná operácia. Na papieri to vyzeralo všetko veľmi pekne a pán Mihál mohol zvolať ďalšiu oslavnú tlačovú besedu.
Pánovi Mihálovi leží v žalúdku to, že súčasné vedenie zaplatí za licenciu firme Oracle, ale aj Microsoftu, IBM a ďalším. Samozrejme, že sa mu to nepáči, keď v roku 2010 a 2011 ako predseda dozornej rady podporoval pirátsky postoj Sociálnej poisťovne nezaplatiť, len preto, aby navonok mohol ukázať, ako vie šetriť. Tento protizákonný postoj dopadol opäť na súčasné vedenie. Ak by za licencie nezaplatilo, Oracle a ďalší ich môžu vypnúť. Výsledok? Ľudia by nedostávali vyplácané dávky, dôchodky... Chápem, prečo zaplatenie licencií pán Mihál kritizuje. Nevyplácanie dávok by bol okamžitý kolaps Sociálnej poisťovne. A ten by ho dostal na politické výslnie, presne v duchu pravidla: čím horšie, tým lepšie. Nevyhovuje mu, ak sa odstraňujú problémy z jeho éry ministrovania. Nezávislý štátny dozor vyčíslil šafárenie Sociálnej poisťovne za roky 2010 a 2011 v rozpore so zákonom na 69 000 eur. Z toho vynaloženie sumy 10 000 eur vyšetruje polícia pre podozrenie z podvodu.
Pán Mihál si v posledných dňoch rád berie do úst Sociálnu poisťovňu a jej súčasné vedenie v súvislosti s výsluhovými dôchodkami. Asi nečíta stanoviská Sociálnej poisťovne a ak ich číta a tvrdí stále to isté, tak neberie do úvahy reálne fakty alebo nevie s nimi pracovať. Ba čo viac, nerešpektuje právny systém, čo je v prípade poslanca nebezpečné. Po prvé: tento problém sa začal za jeho ministrovania v roku 2010, pokračoval v septembri 2010 vydaním prvých troch judikátov Najvyššieho súdu SR. Ako inak, strčil pred ním hlavu do piesku. Po druhé: Ak sme v právnom štáte, každý uzná, že Sociálna poisťovňa musí dodržiavať zákon. Po tretie, ak je v zákone nejednoznačný výklad alebo rozpor, treba rešpektovať výklad súdu. V tomto prípade to urobil Najvyšší súd SR celkovo 7 judikátmi, ktoré zaväzujú Sociálnu poisťovňu k súčasnému postupu. Takže vťahovať v tejto súvislosti do hry súčasné vedenie Sociálnej poisťovne je opäť len politická hra SaS. Ale zvykajme si, SaS sa potápa a čas schvaľovania rozpočtu sa priblížil. Treba sa však pýtať pána Mihála: všetky problémy, o ktorých píše, boli známe v čase, keď bol ministrom. Čo on urobil pre ich riešenie? Nič. Iba strkal hlavu do piesku. Dnes si myslí, že keď bude hlasno kričať, zbaví sa viny. Tak len kričte, pán Mihál, my už budeme vedieť prečo.
Stanovisko Sociálnej poisťovne,
Peter Višváder, hovorca

04.12.2013 | disblogsk

Spôsob akým je príspevok napísaný, jasne poukazuje na jeho cieľ. Preto je potrebné uviesť veci na správnu mieru.
Sociálna poisťovńa za predchádzajúceho vedenia dodržiavala účtovné zákony, pokračovala v používaní rovnakých účtovných postupov a neskresľovala výsledky hospodárenia. Nepresúvala žiadne sumy medzi rokmi. Príjmy a výdaje Sociálnej poisťove boli plne v súlade s platnou legislatívou.
Sociálna poisťovňa za predchádzajúceho vedenia zaviedla prvý krát komplexný systém ukazovateľov pre hodnotenie práce inšitúcie a jej zamestnancov. Ukazovateľe ako napr. aj úspešnosť výberu poistného boli presne definované, transparentné a aj nadväzovali na údaje v účtovníctve.
Sociálna poisťovňa za predchádzajúceho vedenia postupovala pohľadávky do Slovenskej konstolidačnej, a.s. Toto nie je účtovný fígeľ, je to normálny postup, ktorý bol používaný Finančnou správou, zdravotnými poisťovňami a ďalšími subjektami verejnej správy.
Sociálna poisťovňa za predchádzajúceho vedenia začala dôrazne pristupovať k predpisovaniu poistného a vymáhaniu pohľadávok. Dôsledkom bol podstatne vyšší hotovostný príjem. O 72 mil Eur. viac ako v rozpočte. Dôsledkom bol aj ukazovateľ úspešnosti v prvom roku aktivity vyšší ako 100% pretože sa podarilo vyzbierať aj desiatky miliónov EUR poistného nezaplateného v predchádajúcich rokoch.
Sociálna poisťovňa za predchádzajúceho vedenia prijala program dôsledného čistenia starých nevymožiteľných pohľadávok nazbieraných počas rokov nedostatočnej činnosti, ktoré zbytočne zaťažovali účtovníctvo. Pre získanie obrazu o veľkosti úlohy išlo o približne 200 tisíc pohľadávok za 500 mil. EUR z rokov 2003 a predchádzajúcich. Dôsledkom bola nevyhnutnosť odpisu pohľadávok, ale aj postúpení do Slovenskej konsolidačnej. Dôsledkom bol opäť aj vplyv na ukazovateľ úspešnosti, ktorý sa dostal v danom roku nad 100%.
Sociálna poisťovňa za predchádzajúceho vedenia pri hospodárení z majetkom nielenže dodržiavala zákonné postupy, ale najmä aj reálne šetrila. Minula na správny fond o 19 mil. Eur menej ako v rozpočte a o 12 mil. Eur. ako v predchádzajúcom roku. Je toto šafárenie?
Sociálna poisťovňa za predchádzajúceho vedenia zdedila množstvo problémov v oblasti informačných technológií.
Jedným zo zdedených problémov bolo aj licencovanie softvéru. Zaoberala sa alternatívnymi riešeniami a koordinovala postup s Ministerstvom financií SR v oblasti jednotného nákupu softvérových licencií verejnej správy. Žiaľ kvôli zmene vlády už problém vyriešiť nestihla.
Ďalším so zdedených problémov bol informatický projekt Eportál za milióny Euro. Po jeho spustení do prevádzky koncom roku 2010 spôsobil nielen vážne problémy pri kontakte klientov s poisťovňou a prijímaní výkazov poistného, ale aj vo vnútorných procesoch organizácie. Iba s mimoriadnou námahou sa podarilo v priebehu približne nasledujúcich 6 mesiacov implementovať náhradné riešenie a tiež identifikovať a odstrátiť dopady na ďalšie nadväzujúce informačné systémy a výkazníctvo.
Takto pracovala Sociálna poisťovňa za predchádzajúceho vedenia. Slušne, odborne a dôsledne. A najmä bez škandalizovania svojich predchodcov, aj keď k tomu bolo množstvo príležitostí.

05.12.2013 | JagiMagi

Mohli by ste dať do placu, ktorá firma robila EPortál a ktorá firma to náhradné riešenie ?

02.12.2013 | Jozef Mihál

Tak sme sa dočítali, že v Sociálnej poisťovni je všetko v poriadku a že údaje a ďalšie fakty uvedené v článku sú vlastne akousi politickou hrou potápajúcej sa SaS. Atď.

Nechám na čitateľov, aby posúdili, kto, čo a prečo sa potápa a kto za to môže.

02.12.2013 | Felix Edmundovič Dzeržinskij

Neplac. Tvoji volici su uz u Kotlebu. Mali ste sa skor zbadat a nie teraz vyplakavat, ked su SaSkari na kolenach.

02.12.2013 | bubkoch

suhlas, a dodam ze nie len u kotlebovcov ...
nevolil som SaS uz v troch volbach preto, aby brala ohlad na ficovolicov ...
volil som ju preto aby plnila predvolebne sluby a "brala ohlad" na pracujucich zamestnancov a zivnostnikov ...
mali okamzite zrusit vianocne dochodky, zrusit kompletne prispevky pri narodeni, pridavky na deti, zobrat vsetky zbytocne dávky ciganom, okamzite zrusit vsetky vinimky v danovom a odvodovom systeme, zniziť odvody a dane, novy zakonnik prace, zaviest superhrubu mzdu a odvodovy bonus, a kopec veci ma momentalne ani nenapada ale mam na mysli zrusit VSETKO co kririzovali ked prijimal fico pocas svojej prvej vlady ... pri SaS (zatial) drzi len hlasovanie o eurovale :-)

03.12.2013 | libertarian

pekne píšeš.
"zrusit vianocne dochodky, zrusit kompletne prispevky pri narodeni, pridavky na deti, zobrat vsetky zbytocne dávky ciganom, okamzite zrusit vsetky vinimky v danovom a odvodovom systeme, zniziť odvody a dane,"

Lenže má to dve vady :
1. SaS bola iba malým kuskom koalície, a nemala šancu presadiť toto všetko, aj keby chcela. Fakt je , že Mihál bol v SaS silným socialistom.
2. Tvoje (rozumné) myšlienky ŽIAĽ nechce drvivá väčšina tohto socialistického národa. Nie je realne to urobiť.

03.12.2013 | Jozef Mihál

...k vianočným príspevkom som sa vyjadroval a vyjadrujem permanentne, stačí použiť google,
...rozpustenie príspevku pri narodení dieťaťa do vyššej materskej stopla premiérka,
...dávky bez práce sme chceli obmedziť, zákon nenašiel podporu v koalícií, hoci som ho predložil na vládu,
...výnimky v daňovom a odvodovom systéme sa z veľkej časti zrušili, superhrubá mzda sa mala zaviesť ako súčasť odvodovej reformy,
...atď, stačí si pozorne prečítať
http://blog.etrend.... (ale chápem, že Váš čas je drahý).

03.12.2013 | AQAQ

P. Mihal mi je ako taky ukradnuty, aj cela SaS. Skuste sa odosobnit od toho kt. blog napise. Nepiste tu telenovelky o autorovi blogu. Skuste reagovat na fakty. Mna zaraza, ze vlada zdvihne zataz zivnostnikom a SP nema vyssi vyber. A 40.000 ich ukoncilo v r. 2013. Ak 40.000 je cislo novozalozeny minus zaniknuty zivnostnik tak asi je nieco blbe, ci ? A nie som sice sibyla, ale keby slo kludne by som si vsadil ze s danovymi licenciami to dopadne podobne. Zjem drotenu kefu ked na DL vyberu 112 mil. ako si naplanovali. Zrusme malych a strednych podnikatelov a ostane nam tu statny zamestnanec, dochodca, cigan a deti a pod. A mozme sa tu potom hadat o modeloch SP donekonecna, ked tam nebude mat kto platit. Zazelajte mi dobru chut a praci cest.

04.12.2013 | Jozef Mihál

...súhlasím, drvivá väčšina tu diskutujúcich - vrátane hovorcu Sociálnej poisťovne - sa nevyjadruje k meritu veci - teda k problémom ktoré má Sociálna poisťovňa pri financovaní dôchodkov, príčinám, dôsledkom, či riešeniam. A to je škoda.

Jozef Mihál

Jozef Mihál
  • Počet článkov: 324
  • Priemerná čítanosť: 16113
  • Priemerná diskutovanosť: 18
  • RSS blogu

O blogu

Poslanec NRSR (SaS)