Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Suchoba

Deň, kedy sa v Bratislave dalo zaparkovať

04.03.2019 | Michal Suchoba

  • Tlačiť
  • 4

Smart city sem, smart city tam, a na parkovanie každý dlabe. Teda okrem tých, ktorí musia zaparkovať. Čo z toho, že mi lavička nabije telefón, keď musím pol hodinu krúžiť, aby som to pichol ku košom?

Nedávno som narazil na holandského maníka, ktorý predáva Mercedesy a robí im prezentáciu pomocou svojho YouTube kanálu. Vo videu nižšie sa síce zameriava prevažne na funkciu automatického parkovania, mňa tam zaujala úplne iná vec. Automatické vyhľadávanie voľných parkovacích miest!


U nás by sa takéto automatizované vyhľadávanie voľných flekov asi neuživilo, pretože tie miesta jednoducho nie su. Zatiaľčo ulice sú prepchaté, podzemky zívajú prázdnotou. No a presne v tomto by pomohol shared parking, teda zdieľané parkovanie.

Čo je to zdieľané parkovanie a ako funguje

Americkí vedci zistili, že... Nie, nerobím si srandu. Len to neboli vedci, ale spoločnosť budujúca smart riešenia pre mestá. Tak tí zistili, že sa v mestských zónach stavia zbytočne až 65 % parkovacích miest. Že u nás by to bolo naopak? Prieskum našiel nevyužívané parkovacie miesta aj v tých oblastiach, kde hlásili rezidenti NEDOSTATOK. Niekde je tu problém. Netreba ho dlho hľadať – ide o to, aká je obsadenosť parkovacích miest.

Rezidenti obytných domov obsadzujú parkovacie miesta k večeru. Cez deň ich teda drvivá väčšina ostáva nevyužitá, a to aj v prípade, ak do úvahy vezmeme prípadné sick-days, dovolenky alebo viac áut na rezidenta. Problém nastáva, ak sú tieto parkovacie miesta neprístupné pre verejnosť. A ako väčšina problémov, aj tento má riešenie.

Zdieľané parkovanie nevznikne len tak samo. Ľudia si nezačnú dobrosrdečne odovzdávať čipové karty do podzemných garáží. Na bratku, tu máš čip, nech ráno nekrúžiš. Nie nie, tu potrebujeme starý dobrý a mnohými odsudzovaný kapitalizmus ako hybnú silu. Chceš u mňa parkovať? Tak mi zaplať.

So šikovným prepojením garážových senzorov, navigácie a smart aplikácií to celé môže fungovať ako on-demand appka v mobile. Na prepravu máme teraz Taxify, na parkovanie by mohol byť Parkify (funny fact: pri písaní som zistil, že táto aplikácia už existuje, ale slúži na lokalizáciu vášho zaparkovaného auta). Zapnúť appku, spustiť lokáciu a vyhľadávanie voľných miest, potvrdiť cenu za konkrétne miesto a získať k nemu prístup. Vďaka tomu parkujem lacnejšie, než na preplnenom mestskom parkovisku, a ten, ktorý mi miesto ponúkol, má pár eur na prilepšenie. Nad zemou sa dá hýbať, pod zemou to nezíva prázdnotou.

Výborne sa to píše, výborne sa to číta, ale kedy to budeme mať? Nedávno som započul, že jeden z developerov sa chystá na podobné zlepšenie nášho metropolitného života. Nechajme sa prekvapiť, verím, že už čoskoro.

  • Tlačiť
  • 4

Michal Suchoba

Michal Suchoba
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 2001
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Téma blogu: podnikanie, investície, technológie

Michal Suchoba

Michal Suchoba
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 2001
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Téma blogu: podnikanie, investície, technológie

Kalendár sa načítava...

Moje tagy

Huawei, Google, Samsung, DPH, Apple