Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo Krym nie je ako Kosovo

26.03.2015 | Michal Lehuta

Diskusia (37 reakcií)

26.03.2015 | Juraj Mašláni

Áno, viac o tom, že Krym nie je z hľadiska medzinárodného práva to isté ako Kosovo, napr. aj http://www.etrend.s....

26.03.2015 | Juraj Mašláni

"Nič iné okrem toho, čo sa urobilo v Kosove, na Kryme nebolo urobené." Vladimir Putin, november 2014
http://kremlin.ru/n...

27.03.2015 | Pavel Šimon

Nie som expert na medzinárodné vzťahy, neviem ako sa na to pozerajú obyvatelia Krymu - ale váš článok hovorí aj: treba počkať na stovky a tisíce mŕtvych a až potom hovoriť o osamostatnení?
Samozrejme, že je situácia iná - Kosovo vzniklo ako samostatný štát, Krym sa presunul do iného štátu a množstvo iných okolností.
Ale to čo sa teraz deje na východe Ukrajiny je skôr podobné Kosovu - minimálne v tom, že tam zomierajú ľudia.
No a bohužiaľ ak si uvedomíte ľudsko-historický kontext: hranice sa prekresľovali vždy. Myslíte si, že p WWII sme sa ako ľudia (a vodcovia mocností) zmenili - NIE. A teda očakávať, že v tejto časti ľudskosti budeme iní = nezmysel.

27.03.2015 | temp

zaujimave by bolo aj vediet, ci by vznikali taketo blogy,
keby situacia bola - cisto teoreticky - opacna, t.j.

"Ze ukrajinsky Krym bolo darovany Rusku dakym sovietskym vodcom pred tymi par 10rociami, a teraz si ho Ukrajina zobrala nazad."
Mam taky citak z roznych clankov, blogov, diskusii ..., ze by nebolo tolkej hysterie, ba skor naopak, hovorilo by sa o tom ako sa konecne napravila historicka krivda :)

27.03.2015 | Pavol Čižmárik

Pripad Kosovo vs. Krym v plnej nahote ukazuje, do akych extremnych poloh sa vedia dostat skalni z jednej aj druhej strany. Nech uz boli okolnosti oboch pripadov akolkovek odlisne, fakt je, ze v jednom i druhom bolo porusene medzinarodne pravo.

Takze ak aj nema zmysel oba pripady porovnavat, treba si klast otazky, ci by dnes existovala kauza Krym, Abcházsko a Južné Osetsko, ak by predtým nevznikla kauza Kosovo spôsobom, akým vznikla - tj. právom silnejšieho, v rozpore s medzinarodnym pravom.

S tym pravom, ktore, nech je akokolvek diskutabilne, je vzdy pre mensie narody a spolocenstva lepsie, aj za cenu status quo, ako ziadne, alebo selektivne uplatnovane medzinarodne pravo.

Cenna lekcia pre hodiny dejepisu 22. storocia. Oni uz budu vediet, kam to viedlo.

27.03.2015 | Pavel Šimon

Súhlas. Akorát teraz beží na Slovenskom rozhlase debata o Jemen a tam tiež rozprávajú o prepisovaní hraníc.
Zásadný problém je, že bežný človek nepotrebuje hranice. To je čisto politická a mocenská záležitosť. Bohužiaľ pri dnešnom stave vývoja civilizácie asi neodstrániteľná.

27.03.2015 | PaloK

Človek je nielen prísne teritoriálny tvor, ale navyše a bohužial veľmi expanzívny tvor. Takže hranice majú význam, lebo zatiaľ nie sme masa vyplatlaných oviec, aj keď už sa na tom intenzívne pracuje :-).

28.03.2015 | Motylx

Existujú rôzne typy hraníc.
Tie štátne sú, ako píše Šimon, politickou a mocenskou záležitosťou a bežný človek ich nepotrebuje.
Existujú práve preto, že sme ovce. A intenzívne sa pracuje na tom, aby sme nimi aj zostali.
Ak by neexistovali, neexistoval by ani konflikt uzemna celistvost vs sebaurcenie.
Ani anexie.
Ani vojny medzi štátmi.
Nebolo by ani v moci bežných ľudí vyvolať konflikty takého rozsahu, aké pozorujeme v histórii, či ktorých sme svedkami dnes.
Že?

Skutočným nepriateľom obyčajného človeka je ŠTÁT.
Akéhokoľvek typu.
Riešením je secesia, slobodná spoločnosť.
Možno o tisíc rokov.
Dovtedy budeme len ovce.
STATOM strihane a vodene na porážku.

28.03.2015 | PaloK

Slobodná spoločnosť je nerealizovateľný utopický nonsense, ktorého by som sa desil, pretože by znamenala stuchnutú mŕtvolnú masu individualistov. Prečítaj si Nadáciu alebo Dunu.

28.03.2015 | Motylx

Tusil som, ze predstava slobodných ludi je pre človeka tvojho typu desivou nočnou morou.

28.03.2015 | Pavel Šimon

No ja som čítal obe diela (celé) a neviem prečo z zrovna z nich usudzuješ svoje slová.
Navyše som nepovedal, že riešenie je slobodná spoločnosť, ale že hranice (v kontexte myslené štátne hranice) nie sú potrebné.
Ak chceš paralelu s inou organizáciou - zober si ríšu zvierat. Tam sú samozrejme hranice, ale veľmi dynamicky sa meniace. Pokiaľ si je alfa samec schopný svoje územie chrániť potiaľ je jeho.

28.03.2015 | PaloK

So slobodnou spoločnosťou som reagoval na večne slobodného motýľa motylx-a. Hranica je predsa spôsob označenia životného priestoru. Vari máš na dome alebo byte odstránené dvere a vrelo výtaš každého kto si príde k tebe do kuchyne zobrať jedlo?
Cisár Leto II vo svojej 4000 ročnej brutálnej totalite udelil ľudstvu lekciu z úplnej stagnácie. A ľudia to aj tak nepochopili. Po jeho smrti sa ľudstvo vydalo smerom, po ktorom túži motylx, všetko bolo zrazu otvorené a došlo to do úplného rozkladu.
Zaujímavé je tiež, že ľudia zo socialistického bloku sa zrejme vôbec nepoučili z tých 50 rokov totality a pekne ako pokojné ovečky sami prešli do ďalšej totality.

28.03.2015 | Motylx

Rec je o štátnych hraniciach.
Nie o dverách.
Nie o psychoteritorialnych aspektoch.
O STATNYCH HRANICIACH.
Ertem?

28.03.2015 | PaloK

Motýľ, vieš, čo som si všimol na fanúšikoch individualizmu a liberalizmu? Zníženú schopnosť vnímať súvislosti :-)

28.03.2015 | Motylx

Aký ma súvis moja súkromná zamka na mojich súkromných dverách so statnymi hranicami?
☺☺☺
Opakovane si upozornovany na podstatu diskusie, na kontext, ale ty si melies svoje o nejakych dverách.
To som si zase ja všimol na etatistoch.
Odbiehanie od podstaty, zahmlievanie, manipulácia, lož.
To su aj tvoje metódy.

27.03.2015 | PaloK

Ale veď práve vplyvné krajiny selektívne uplatňujú medzinárodné právo, ktoré si navyše najprv oni sami zadefinovali a potom k nemu veľkoryso prizvali malých chudáčikov, aby ich mohli ochraňovať vždy pred nanovo vyfabrikovaným nepriateľom. Mohli by ste mi vysvetliť, kde v medzinárodnom práve sa rieši únos občanov krajiny X vládou krajiny Y do krajiny Z, kde sú (u)mučení a prevezení do krajiiny W? Je to tam vôbec?! Kde v medzinárodnom práve sa rieši nedodržiavanie multilaterálnych zmlúv? NIKDE. Kde sa tam rieši organizovanie ozbrojených prevratov v iných krajinách? NIKDE? Kde sa tam rieši napadnutie krajiny bez mandátu OSN na základe klamstiev? NIKDE. Kde sa tam rieši nejaký postih za propagáciu nacizmu alebo spoluprácu s neonacistickými alebo inými radikálnymi skupinami? NIKDE.

28.03.2015 | Agát4

Krym je ako Kosovo. Má rovnakú príčinu - geopolitické záujmy USA. Mier vo svete je vtedy, keď je dynamická rovnováha medzi záujmami veľkých hráčov. Tak to bolo, aj bude. Preto som bol pri kubánskej kríze na strane USA a teraz som na strane Ruska. Robiť zo súčasného Ruska strašiaka je smiešne. Nemá záujem ani možnosti vyvolať veľký konflikt (NATO má dvakrát toľko vojakov a lepšiu ekonomickú situáciu), ale nehodlá sa ani podriadiť USA. Putin nemohol konať inak ako konal. Nemohol dopustiť, aby sa Krym stal americkou základňou (a to by sa stalo podobne ako vybudovanie vojenskej základne v Kosove).
Lehuta píše, že ruské vojská obsadili Krym a zostali na jeho území. Ruské vojská, v počte 25 000, boli na Kryme legálne, v zmysle rusko-ukrajinskej zmluvy. Mali tam dve letiská a námornú základňu v Sevastopole. Obavy občanov Krymu po prijatí jazykového zákona proti ruštine (ktorou hovorí 90% obyvateľov), nacionalistických a nacistických prejavov na Majdane, a nielen tam, boli oprávnené a spochybňovať referendum na základe tvrdenia nejakého Girkina je smiešne.
V súvislosti s "anexiou" chcem upozorniť na dôležitú skutočnosť. V r. 1991 sa uskutočnilo referendum o obnovení Krymskej autonómnej republiky a Krymský parlament prijal ústavu, podľa ktorej je Krym samostatným štátom v spoločnom zväzku s Ukrajinou. V roku 1995 ukrajinský parlament zrušil Ústavu Krymu a definoval Krym ako súčasť Ukrajiny (pritom ukrajinská ústava neuznáva žiadnu národnosť!). Nedošlo týmto činom k anexii Krymu Ukrajinou? Protestovali dnešní "demokrati" proti porušeniu práv Krymu?
Samostatnosť Kosova bola vynútená. Vznikol neživotaschopný štát, kde nežijú Kosovčania, ale Albánci, kde vlajú albánske zástavy a z ktorého museli utiecť desaťisíce Srbov a dnes utekajú aj Albánci. Stále neboli potrestané vojnové zločiny zo strany Albáncov. Nie je situácia na Kryme lepšia?
Ukrajinský problém vznikol ako snaha o destabilizáciu situácie v Európe. Američania sa nezúčastňujú na žiadnych rokovaniach o urovnaní konfliktu a uprednostňujú vojenské riešenie. Neverím, že si to Lehuta nevšimol. On len chce robiť protiruskú propagandu.

28.03.2015 | PaloK

Čo prosíím? Nebola Kubánska kríza náhodou dôsledok neúspešneho pokusu CIA o inváziu v Bay of Pigs na Kube a rozmiestnenia amerických balistických rakiet v Taliansku a Turecku určených "pre Moskvu"? Kubánska kríza bola veľmi podobná Krymu, na ktorom si USA chceli vybudovať základne. Tí idioti ešte aj zverejnili na webe svojho min. obrany (vlastne vojny) tendre na rekonštrukciu objektov na Kryme.
Bývalý šéf CIA verejne povedal, že vyprovokovanie Sovietskeho zväzu k invázii do Afganistanu bol perfektný ťah. Dnes sa v USA verejne rozpráve o spôsobe akým USA vládnu svetu, tie materiály sa dajú nájsť voľne na iternete, len stredo-európsky pisálkovia, veľkí demokrati a liberáli sa tvária, že nič také neexistuje.

**************************************************­**************************************************­**************************************************­***

http://nsnbc.me/201...

Special Forces Unconventional Warfare (dokument určený pre rôznych spolupracovníkov USA):
http://nsnbc.me/wp-...

Načo slúžila banka HSBC a prečo sa produkcia ópia po invázii z-10-násobila?
http://nsnbc.me/201...

A akú úroveň majú naši mierotvorcovia? Znásilňujú neplnoleté dievčatá všade kde sa pohnú. Venezuela, Osaka, ...
http://nsnbc.me/201...

28.03.2015 | Motylx

Vieš si predstaviť vojnu medzi alabamoj a aljaskou?
Havajom a kaliforniou?
Belgickom a luxemburskom?
Holandskom a danskom?
Nie?
Prečo?

28.03.2015 | PaloK

Viem si predstaviť rôzne alternatívy dnešného sveta ako dôsledky voľby, ktorú ktorýsi US prezident nespravil, keď mu Rotschild v 19.storočí dal na výber, že buď si vláda USA požičia od och bánk peniaze alebo oni rozpútajú druhú občiansku vojnu.

Lákavá je aj predtsava, že krajiny V4 by sa po 1989 nevrhli z jedenej totality do náruče druhej tak ako sa to stalo, ale by si založili vlastný hospodársky blok.

28.03.2015 | Motylx

Vies čítať a rozumieš tomu, čo čítaš?
Otázka znela...
Vies si predstaviť vojnu medzi spomínanými štátmi?
Nie?
Prečo?
.
Putin je kratkozraky lokálny mafián.
Nie štátnik.
Ak by bol statnikom, zaclenil by rusko do mierumilovnych a prosperujucich europskych štruktúr.
POTOM by sa mohol pokúsiť vyvazovat hegemoniu moci usa.
Nie na poli vojenskom, ale ekonomickom.
A bežní rusi by sa mali lepšie.
Keďže je to však len lokálny mafián, tak mu na bežných ľuďoch nezáleží.
Záleží mu len na osobnej moci a vlastnom nakradnutom majetku.
Preto rinci zbraňami, preto sa vyhráža kdekomu kdecim, preto potláča slobody jednotlivcov, firiem, opozičných politikov.
Preto klame, kradne, vraždí.
Pretože je to len lokálny mafián.
A ty si jeho užitočný idiot.

28.03.2015 | PaloK

Ach ach ach :-D. Ty si žiarivý príklad toho, prečo je silný individualizmus a jeho živenie nebezpečný pre spoločnosť a dôležitý pre korporátny fašizmus, v ktorom si tak krásne hovieš. Keby bol Putin lokálny mafián, tak Rusko prenechá západnému kapitálu presne tak, ako to pregeruješ ty. A keby si nečítal len hitparádu liberalizmu, vedel by si, že USA potrebujú za každú cenu zabrániť akémukoľvek zblíženiu Ruska s Nemeckom.

28.03.2015 | Motylx

Ach, ach, ach... ☺
Ale ia predsa presne o tom hovorim.
Ak by bol statnikom, zblizil by sa nielen s nemeckom, ale s celou eu.
Pretože je len lokalnym mafianom, tak kragluje všetkých okolo Kremľa.

Na nic iné, zložitejšie jeho mozocek nestačí.
A ty mu robíš na slovenskych weboch užitočného idiota.
☺ ☺ ☺

28.03.2015 | PaloK

Nuž, ak vyvracanie bludov a klamstiev o dobrotivosti USA v tomto svete konkrétnymi argumentami je prejavom idiotizmu, tak máš pravdu. Len neviem, ako by si nazval ovečky, ktoré tak prahnú po tej emerickej láske, keď už som ten idiot :-) Ak vyvracanie tých bludov automaticky znamená, že som nejaký Rusofil alebo Putinovec, tak ďakujem za pomoc, pretože to len dokresľuje čo je maistream v dnešnom brainwashingu.

Mimochodom, badám úbytok článkov o Rusku v TRENDe. Už sa tu tomu venujú len blogeri. Večná škoda, že prídem o tento hodnotný zdroj informácií, pretože spravodajské skvosty ako SMEtiari alebo ČTK mám v práci zakázané.

28.03.2015 | Motylx

Kde píšem niečo o dobrotivosti usa?
Opäť klamstvo.
Opakovane píšem, že pri spore dvoch zlocineckych gangov nemám potrebu priklanat sa k niektorému z nich.
Opäť ti unika podstata mojich príspevkov.
Aké prekvapivé.

28.03.2015 | PaloK

Keď už ide o tie mozgy, kam si to so svojím silným individuálnym a hlavne slobodným mozgom dotiahol ty? :-)

28.03.2015 | Motylx

Čo je teba do toho?
Určite nerobím užitočného idiota ani obamovi, ani putinovi.
Ako ty s tvojim etatistickym mozgom.

29.03.2015 | Motylx

Ty si to dotiahol aspoň sem?
.
http://style.hnonli...
.
Asi nie.
Ty to robíš zadarmo.
Nemehlo.
Užitočný idiot.
☺ ☺ ☺

29.03.2015 | PaloK

Motýl motýl. Trollovanie je dnes už bežná služba alebo job, ktorý funguje tak v Amerike, ako aj v Európe (ktorá sa tým ešte aj chváli) a v Rusku alebo Číne. Trolluje sa u SMEtiarov aj v diskusiách viď SMER v posledných parlamentných voľbách. Okrem politických garnitúr si to objednávajú aj známe firmy.

Ja tu zadarmo hanebím vaše spevy o egoizme, pretože ma zaujíma ako dlho vieš točiť bez argumentov.

29.03.2015 | Motylx

Ešte raz a naposledy...
.
Hospodárstvo a obchod
Sloboda, bezpečnosť, spravodlivosť
Vonkajšia bezpečnosť
Výskum a školstvo
.
Ďalšie oblasti, v ktorých mohol rozvíjať spolupracu...

Bezvizovy styk ap
.
Namiesto toho, aby sa putin spraval ako statnik a zabezpecil beznym ludom vo svojej krajine lepsi zivot, tak klame, kradne, vrazdi, utocina okolite staty, rinci zbranami a vyhraza sa dokonca jadrovymi utokmi kdekomu
Nema ziadnu viziu, strategiu, myslenie statnika
Len ad hoc riesenia stbaka, lokalneho mafiana
A ty tomuto mafianovi, vrahovi, robis uzitocneho idiota.
.
Uved nejake argumenty, preco nerozvija putin vztahy s eu, ktore boli na dobrej ceste
Preco nerozvija vztahy, aby vyvazoval spolu s eu a mozno aj cinou hegemoniu usa.
Preco musia ruske matky oplakavat svojich putinom zavrazdenych synov
.
Pretoze je to len lokalny mafian a vrah bez vizie, bez strategie.
Psychopat a vrah.

29.03.2015 | Motylx

Tvoj jediný argument, že usa zabraňujú zblizovaniu nemecka a ruska opakovane vyvraciam.
Ty si slepý, hluchý, sprostý.
.
Amici nemusia ničomu zabraňovať.
Amici su tym sami prekvapení.
Su prekvapení tým, aký je putin sprostý.
Pretože putin sa odpísal sám.
Bez toho, aby amici museli prstom pohnúť.
.
Vo všetkých oblastiach, ktoré som označil, sa rozbiehala spolupráca medzi eu a ruskom.
Podpisovali sa nové a nové zmluvy, do ruska prudili nové a nové investície.
Rusko bolo tretím najvýznamnejším obchodným partnerom eu.
A malo dobre nakrocene.
.
Psychopat putin to všetko zahodil, pretože mu nejde o bežného rusa.
Vyvolavanim reminiscencii na zaslu slávu sovietskeho zväzu a hrdinskych vodcov od oprasenia sovietskej hymny, ktorá zaroven nesie slomienky na strach a teror, co je tiez určite zamerom, cez preplavanie ladoveho oceánu hrdinskym prezidentom a skolenie ladoveho medveďa nožom, cvalanie na sibirskom tigrovi, az po rincanie jadrovymi zbraňami, to su všetko utoky na prvú signalnu vymleteho Rusa, ktorých je v byvalom sovietskom zväze, zdá sa, stale dosť.
.
A prečo?
Pre uchovanie si osobnej moci a nakradnuteho majetku.
.
Prečo je tym nadšený palok?
Vzrušuje ta nahý putin?
Si vymlety?
Si platený?
Si len užitočný idiot?
.
☺ ☺ ☺

29.03.2015 | PaloK

Jediné, čo ty opakovane vyvraciaš, sú zvyšky tvojho rácia. Preto stále kričíš "idiot" keď hľadíš do zrkadla ;-). Myslím, že by si si s Putinom dobre rozumel, ak je taký ako tvrdíš.

30.03.2015 | Motylx

Toto je úbohé aj na teba.
Ale aspoň si prišiel na to, že tvoj jediný chaby argument neobstoji.

Nepouzival som pojem idiot, ale užitočný idiot.
Ako prvý s ním vraj prišiel ďalší tvoj syfiliticky idol, psychopat a vrah lenin.
Pomenovaval ním ludi ako si ty.

Ako to, že to nevieš?
Dostaneš pokutu.
☺ ☺ ☺

30.03.2015 | PaloK

Takže aj ty si študoval Leninov odkaz? Vedel som, že nie som sám! :-)

29.03.2015 | Pavel Šimon

Ukusát som zrušil odoberanie tejto diskusie. Zo zaujímavej sa stala obyčajným hašterením dvoch malých na ešte menšom smetisku. Dnes sa tomu hovorí trollovanie, ale troll je aspoň veľký...

29.03.2015 | Motylx

V tejto diskusii ani v článku som neobjavil nič zaujímavé.
Dokonca, ani keby sa tu hasterili odbornici na medzinárodné právo, tak by sa tu pravdepodobne neobjavilo nič zaujímavé.
Zaujímavé bude len to, ako sa bude vyvíjať budúcnosť.
Zaujímavé je aj to, akú podporu ma putin na slovensku.
42 prokremelskych webov a stovky trollov.
O pár kilometrov ďalej na západ takmer nič.
Ľutujem, že som ťa podporil a nabudúce nechám teba samotného reagovať na proputinovskych trollov a obhajovať svoje tézy, ktoré sa bojíš dotiahnuť do dôsledkov.

29.03.2015 | Motylx

Rozsir si obzory, pan zaujímavý.

https://dennikn.sk/...

Michal Lehuta

Michal Lehuta
  • Počet článkov: 80
  • Priemerná čítanosť: 5379
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Reportér-analytik týždenníka TREND. Pracoval aj v kancelárii Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, v TREND Analyses, a pre inštitút INEKO. Ako konzultant spolupracuje aj s projektom Demagog.sk. Vyštudoval spoločenské vedy a medzinárodné vzťahy na Jacobs University Bremen.