Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Graf týždňa: Slováci patria k najbohatším na planéte

10.05.2016 | Michal Lehuta

Diskusia (49 reakcií)

10.05.2016 | Roman Kanala

Toto je príklad, ako jeden jediný obrázok nahradí tisíc slov. Je tam aj HDP na hlavu, aj počet obyvateľov, aj celkový HDP a jediným pohľadom sa dá obsiahnuť všetko. Bravo.

Kto je autorom obrázku?

10.05.2016 | Michal Lehuta

Ja som, ďakujem pekne. Doplnil som to aj pod graf.

12.05.2016 | maxi

Gratulujem veľmi pekný graf.
Precestovala som veľa krajín a znova mi to pripomenulo, že veľa ľudí na tejto planéte žije vo väčšej chudobe ako je to u nás.

10.05.2016 | martin33

Lenze HDP, hlavne v tak silne proexportne orientovanej krajine ako Slovensko, nie je az tak silnym indikatorom zivotnej urovne. Aj ked pozitivna korelacia zivotna uroven vs. HDP existuje.

11.05.2016 | Roman Kanala

To je pravda, ale keby sa zbastlili nejaké alternatívne kompozitné indexy šťastia, tak tie sú zas zložité.

Kedysi pred 20 rokmi sme dostali zakázku od ženevskej vlády na vypracovanie podkladov pre kantonálny zákon Energie 2000. Zelení sa preli s úradmi, že elektriny je dosť a preto treba zakázať jadrovú elektrinu a keďže tá je už v ženevskej ústave zakázaná, tak ju treba bojkotovať aj z dovozu. Elektróny sú totiž malé guličky a keď sú jadrového pôvodu, tak sú čierne, inak sú zelené. Alebo tak nejak si to predstavovali.

Vtedy sme ako prví na svete použili stochastické programovanie na štúdium neistoty pri disponibilite potenciálu úspor na strane dopytu - Demand Side Management. Výsledok bol, že je možné zriecť sa 70% dovozu, čo zodpovedá 70% jadrovej elektriny vo francúzskej produkcii v tom čase. Tiež je možné rešpektovať záväzok z Kyota znížiť emisie CO2. Ale nie oboje súčasne. Ak by sa obmedzil import, tak by bolo treba doma vyrábať elektrinu všade, kde sa len dá - na strechách, pri vykurovaní nahradiť kotle kogenerátormi, zakázať spaľovanie mazutu a nahradiť ho plynom kvôli emisiám, pridávať paroplynové moduly po 50 MW podľa potreby, a na kompenzáciu emisií zakázať klasické spaľovacie motory v autách a nahradiť ich bicyklami a elektromobilmi. Zelení sa sekli pri vyhodnocovaní potenciálu úspor asi o dvojnásobok.

Správa bola dlhá, strašne technická, strašne matematická, tak sme ju skrátili na 50 strán a urobili abstrakt celej správy do jedného jediného obrázku. Potenciál úspor versus cena. Boli to obdĺžničky položené vedľa seba, plocha znamenala úsporu energie. Ukazovalo to, že riešenie naozaj existuje, ale nie lacné riešenie. Znamenalo by to obrovský zásah do spôsobu spotreby, päťnásobnú cenu elektriny, a predraženie energetického systému legislatívnymi zásahmi tak, že by podniky určite ušli mimo kantónu.

Všetci boli spokojní. Aj Zelení, lebo riešenie existuje. Aj pravica, lebo riešenie je tak drahé, že aplikovať ho by bola ekonomická samovražda. Potom sa už len diskutovalo o akceptovateľnej cene pre ľudí. Rok nato parlament prijal zákon Energie 2000. Všetko vďaka jednému obrázku, ktorý to vyjadril všetko stručne a jasne. Ako tento tu.

12.05.2016 | libertarian

Vytľkaš jeden blbý argument inými blbými argumentami. Vôbec nie je treba zbastliť nejaké alternatívne kompozitné indexy šťastia. Stačí spočítať PRIEMERNÝ DôCHODOK v pomere k cene spotrebného koša.
Toto je dobrý ukazovateľ životnej úrovne bežných ludí.

12.05.2016 | Roman Kanala

Priemerný dôchodok v pomere k nejakej zložitej odvodenej veličine je alternatívny kompozitný index šťastia. Výhodou HDP je jeho jednoduchosť.

12.05.2016 | libertarian

martin33 :

DPH je dobrým ukazovateľom životnej úrovne ministrov a poslancov. DPH má silnu koreláciu s PRÍJMAMI ŠTÁTNEJ KASY. Ale nie s priemernou mzdou.
Dobrým ukazovateľom životnej úrovne bežných ludí je PRIEMERNÝ DôCHODOK v pomere k cene spotrebného koša.

12.05.2016 | martin33

Zivot nie je len o peniazoch - kvalitu zivota ovplyvnuju aj ine faktory - kvalita zivotneho prostredia, medziludske vztahy, dostatok volneho casu, sloboda ... aj ked mnoho tych veci suvisi aj s peniazmi.

12.05.2016 | libertarian

Roman Kanala :
Tvrdenie -
" Toto je príklad, ako jeden jediný obrázok nahradí tisíc slov. Je tam aj HDP na hlavu, aj počet obyvateľov, aj celkový HDP"

je podobná demagogia, ako tvrdenie v článku :
" Len o niečo nižšie HDP na osobu ako Slovensko majú Litva a Estónsko."

Tieto pravdivé, ale DEMAGOGICKÉ tvrdenia majú taku hodnotu, ako tvrdenie, že :
"Najvyššia životná uroven je v Bangladéši, kde je priemerný mesačný príjem poslanca 20 tisíc dolárov"

------
Odvodzovať úroven života podľa DPH je drzosť. Skus zaplatiť v obchode nejakými číslami o DPH. Dôhodca s 300 Eurovým dôchodkom by vedel rozprávať.



12.05.2016 | libertarian

Roman Kanala :
Tvrdenie -
" Toto je príklad, ako jeden jediný obrázok nahradí tisíc slov. Je tam aj HDP na hlavu, aj počet obyvateľov, aj celkový HDP"

je podobná demagogia, ako tvrdenie v článku :
" Len o niečo nižšie HDP na osobu ako Slovensko majú Litva a Estónsko."

Tieto pravdivé, ale DEMAGOGICKÉ tvrdenia majú taku hodnotu, ako tvrdenie, že :
"Najvyššia životná uroven je v Bangladéši, kde je priemerný mesačný príjem poslanca 20 tisíc dolárov"

------
Odvodzovať úroven života podľa DPH je drzosť. Skus zaplatiť v obchode nejakými číslami o DPH. Dôhodca s 300 Eurovým dôchodkom by vedel rozprávať.



10.05.2016 | @@@

.... HDP v nominalnej hodnote na obyvatela nemecka je 37 100 eur a na slovensku 14 400 eur čo je 38,8% z nemeckeho hdp na hlavu....priemerna mzda v nemecku je 3600 eur a 38,8% z toho je takmer 1400 eur ale priemerna mzda na slovensku je 883 eur za minuli rok ...toto je uplne ale odignorovane to iste plati pri minimalnej mzde kedže v nemecku je 8,5eur na hod. čo je cca 1500 eur na mesiac takže 38,8% z toho je 582 eur ale minimalna mzda na slovensku je 405 eur ....

10.05.2016 | ondrej78

za nemecke hdp je zodpovedne aj slovensko slovaci su taki strasne bohati ze chodia do nemeckych obchodov a kupuju si tam ceske nemecke a polske vyrobky. ci uz potravinove, nabytkove, s oblecenim,.... vacsina obchodov je prakticky nemecka. takze ked slovaci vsetky peniaze preposlu cez nemecko tak sa neni comu cudovat. slovaci su naj...

10.05.2016 | qwerty28

nie len to, slovaci spravia za nizku cenu auto, posunu to nemcom, ti to len predaju z aplnu cenu a maju bajecny obrat na jedneho zamestnanca a tvaria sa ako super porduktivni

10.05.2016 | Juraj Mašláni

Autor neporovnáva vo svojom (podľa mňa skvelom) grafe Slovensko s Nemeckom, navyše na základe nominálnych ukazovateľov (okrem počtu obyvateľov). Chce nám asi povedať niečo iné. Čo asi? :-)
Čo graf nezohľaďnuje, píše sám autor. Je to jeden mimoriadne zaujímavý pohľad na to, kde sme - v celosvetovom kontexte.

10.05.2016 | @@@

ano potom možeme mať ten HDP aj na ruovni USA pokial budu platy na slovensku take ako su čiže ten priemer 883 za minuli rok tak to ludom bude na prd aj ten graf aj cely članok ....:P....a už vôbec by som neporovnaval v kupno paritnej sile to ludi často zavadza :P

10.05.2016 | Juraj Mašláni

Áno, súhlasím. Ako povedal klasik: Z grafov sa nenajeme! Len niektoré, ako tento, nútia rozmýšľať.

11.05.2016 | @@@

ano suhlasim nutia rozmyšlať prečo ked sme na tom v HDP tak dobre neodzrkadľuje sa to aj na vyplatach bežnych ludi ? :)

12.05.2016 | Bohuš Vojčík Vojčík

bežnych ludi všade na svete sral pes :D ,.......no tak možno vsade nie skandinavia ale inak velke rozdiely medzi dickensom a slovenskom dneška nevidim. Ale že tu su prachy jasne dokazuju cisla korupcie a da sa z toho kolača užrat aj pre seba, viac menej cestne ale preto treba robit veci ktore sa 95% slovenska jednoducho nechce lebo,..............lahsie je čumiet do bedne s pivom v ruke.

10.05.2016 | qwerty28

makroekonomickymi ukazovatelmi sa chvastal uz Meciar, ale ako sa slovaci maju nam toto nepovie nic. Ako sa da z grafov o HDP odvodit ta myslienka o platoch?
Citat:
Samozrejme, graf nehovorí veľa o kvalite verejných služieb, školstva, či zdravotníctva - len o ekonomickej produkcii a PRIJMOCH.

10.05.2016 | Michal Lehuta

HDP je suma všetkých príjmov v ekonomike. Príjmy sú okrem platov aj dôchodky z majetku, dividendy, sociálne dávky, úrokové výnosy a podobne.

10.05.2016 | qwerty28

ak hovorime o priemernom obcanovi, snad mame na mysli fyzicke osoby. Takze ako z toho HDP vydedukujeme kolko skurtocne dostanu ti priemerni obcania? Staci aby dostatocne vela penazi z dividend odplavalo mimo republiku a zistime ze slovaci su na chvoste rebricka.
Keďže je však príjmová nerovnosť v SR nižšia ako v iných krajinách, je možné očakávať, že priemerný občan SR patrí do príjmovej "hornej miliardy" obyvateľov planéty.

11.05.2016 | Roman Kanala

Pred začatím Ficovej razie proti podnikateľom bolo podnikateľské prostredie tak priaznivé, že maďarské firmy mali sídla v Komárne a jazdili autami imatrikulovanými v Komárne. Maďari škrípali zubami, robili represiu, ale postihnúť mohli len jednotlivcov, nie legálne eseročky. Keby Fico neblbol s podnikovými daňami, mohlo to pokračovať prípadne i s Poliakmi a štát by inkasoval dane z produkcie mimo krajiny.

Takto to je naopak. Maďari sa vrátili domov. Zisky odtekajú do schánkových firiem v daňových rajoch. Kvôli Fico. Je to hlúpy pes.

11.05.2016 | @@@

maš pravdu keby fico nikdy nevladol a vladla len pravica už dnes by sa polovici slovakov žilo vynikajuco ....v zahraniči :D :D :P

12.05.2016 | maxi

Pán Kanala absolútny súhlas. Ficova politika je proti malým a stredným podnikateľom ....... zároveň však podporuje oligarchov.

12.05.2016 | Bohuš Vojčík Vojčík

Pan Kanala tak s tym polskom som si neni isty, ale je strasna skody tych stratenych rokoch :/

10.05.2016 | oko

cital som v rychlosti len nazov a titulku.. precitam neskor, autor sa tymito temami zaobera dlhsie, tak to mozno bude zaujimave.
len dve poznamky:
HDP hovori o oficialnej, tzv kapitalistickej ekonomike. Najma krajiny byvaleho 'tretieho' sveta funguju uplne inak. samozrejme nespochybnujeme, ze aj napriek nevhodnosti HDP ako ukazovatela 'bohatstva' asi rebricek neprevratia hore nohami.
V HDP su zapocitane predrazene statne zakazky, tunelovane verejne sluzby (zdravotnictvo a pod), prehrate sudne spory statu, provizie z eurofondov a kazdy rok znova a znova rozkopane a vyasfaltovane ulice little pig city. tvrdime, ze existuju krajiny, kde HDP nie je ukazovatelom bohatstva krajiny, ale z velkej casti ukazovatelom neefektivity verejnych vydavkov, korupcie a mozno aj komplikovanosti podnikania. na druhej strane to posuva slovensko dopredu v takychto statistikach :)

10.05.2016 | qwerty28

no ako by bolo dobre, keby si s tymi rozkopanymi a vyasfaltovanymi cestami mal pravdu

11.05.2016 | Roman Kanala

Bratislaváci dostanú nový asfalt, lebo predsedníctvo EÚ sa koná v Bratislave.

11.05.2016 | qwerty28

kolega hore pise o tom ako sa to deje kazdy rok. Niekedy sa zastav aj v bratislave a pochopis ze to nie je pravda.

11.05.2016 | Roman Kanala

Ja viem, o čom písal "oko". Do HDP sa zarátajú aj rozbité okná, aj znečisťovanie životného prostredia, aj život na dlh. Zjednodušene by bolo možné povedať, že Fico výdavkami na futbalové štadióny podporuje ekonomický rast. Jeden loťoťo napísal blog o tom, že univerzita v každej dedine by prispela k ekonomickému rastu : http://blog.etrend....

I z toho dôvodu HDP nie je dobrým indikátorom rastu, ktorým slovom sa skrátene myslí ekonomický rast. Ale trvale udržateľný rast znamená, že sa výdavky robia do produkčnej sféry, a nie na prasačiny ako futbal či vlaky zadarmo. Kvantitatívny rast bez horného limitu je fikcia ekonómov, aby sa to dobre počítalo. Kvalitu života môžu definitívne zvýšiť len štrukturálne zmeny, rast výrobných prostriedkov a infraaštruktúra, ktorá pomôže šance zmeniť na využité príležitosti jednoduchšie, rýchlejšie a lacnejšie.

Na Zlodejsku je najväčším problémom HDP ako indikátora rastu to, že čím viac sa rozkradne, tým vyšší HDP.

12.05.2016 | libertarian

"Na Zlodejsku je najväčším problémom HDP ako indikátora rastu to, že čím viac sa rozkradne, tým vyšší HDP."
Správne !!!

Ale pár riadkov vyššie si sa oduševnoval nad tým, ako krásne vysvetluje ten graf s DPH životnu uroven v roznych štátoch. Takže si nejak popletený.

12.05.2016 | Roman Kanala

A doma používam aj nožík, a aký môže byť nebezpečný. Aj elektriku mám.

11.05.2016 | IvanPe

Skoda len, ze iba cast z HDP vytvorena na Slovensku na Slovensku aj ostava, resp je pre Slovensko prinosom. Investicie slovenskej vlady do projektov takmer bez navratnosti (napr dialnice v kombinacii s vlakmi zadarmo, futbalove stadiony bez navstevnosti, socialne podniky, dotacie zamestnanosti, ...), v kombinacii s presunom kapitalu do danovych rajov, resp do materskej krajiny a nemoznost realne ovplyvnit vytvoreny kapital (nie je v slovenskych rukach) robi zo Slovenskeho HDP iba cislo do statistiky.
To je mimo ineho aj dovod preco nevieme plnit zavazky typu: % z HDP na skolstvo, vedu, obranu a pod. Pretoze hodnoty, ktore vykazujeme ako slovenske nazavet dna slovenske nie su.
Aj preto je kazdy piaty obcan ohrozeny chudobou a priemerna mzda vysmechom (ako pise zavinac).
A aj preto keby mali mali a drobni slovensky podnikatelia mensie danove zatazenie tak by ostalo na Slovensku viac kapitalu (ako pise Roman) a vsetci by sa mali lepsie.
Faktom ale je ze ten rozdiel mdzi prvou miliardou a tymi ostatnymi je taky velky, ze aj keby sme vykazali HDP realne patriace Slovensku i tak by sme do tej miliardy patrili.

11.05.2016 | @@@

% z HDP na skolstvo....čo je to za nezmysel ? ...len preto aby sme dodržiavali nejake zaväzky ...takže je jedno či naša krajina ma o polovicu menej žiakov hlavne nech dodržime zaväzky ? ....a nižšie dane pre podnikatelov a bude sa mať každy dobre je len iluzia ale ked chceš nech si to štat vyskuša a nech neda aspoň 4 roky podnikatelom žiadne dane a potom uvidiš že to je len klamstvo ktore podnikatelia radi prezentuju ako aj to že ich minimalna mzda brzdi v zamestnavani ludi .....toto je čisto o chamtivosti a aj keby si tym ludom dal nulove dane tak by sa nič pre bežnych ludi nezmenilo ale ano podnikatelia by sa mali dobre len potom otazka je či vykašlať sa na 90% obyyvatelov slovenska len aby som napchal vrecka 10% ludom je demokracia ?.,...ak si mysliš že ano tak potom prečo su mnohi potom vystrašeny z kotlebu ?....on je vysledkom prave takeho to smerovania slovenska on ziskava prave na tom že štat ignoruje 90% ludi na ukor hrstky alebo malej skupiny ludi a to nerobi len fico ako je často mediami pretlačane ale robil to aj dzurinda radičovej vlada a všetci dalši a aj SaS a jej program je tiež len nasmerovany nato že 90% ludom dam omrvinky a 10% na tom ziska tisice či desatisice eur mesačne

12.05.2016 | maxi

Pán zavináč neviem či rozumiete ekonomike nakoľko ste tu natárali absolútne nezmysly. Podnikateľov brzdí plošná minimálna mzda hlavne kvôli abnormálným regionálnym rozdielom na Slovenskú. Ak ste skutočne čítali program SAS a jeho agendu ... Tak by ste zistili, že navrhované opatrenia majú pomôcť k nastaveniu ekonomickej rovnováhy, ktorá je dnes nastavená na stranu oligarchov.
A v konečnom dôsledku čo by riešila napríklad 1500€ minimálna mzda? V BA žiadny problém, ale v zaostalých regiónoch ďaľšie prepúšťanie a zatváranie prevádzok malých a stredných podnikateľov.

12.05.2016 | @@@

takže podla teba v tych regionoch ludia ani nemaju žiť ? ....čo pomože tym regionom ked po zrušeni minimalnej mzdy nastane to že ich budu nutiť pracovať za 250 eur na mesiac ?...mladi utešu za hranice a podnikatelov tam to aj tak nezachrani lebo spotreba ešte viac klesne a tym padom to bude problem aj pre nich alebo ty si dalši naivny čo si mysli že dam mzdu 250 eur a budem čakať na nemecku spotrebu ?....tak len dalej snivaj ten tvoj ružovy sen :P

12.05.2016 | maxi

Žijem v hladovej doline. Nie som však zástancom striktne uzákonenej minimálnej mzdy ..... trh si reguluje svoj dopyt aj ponuku.
Napríklad sa uzákoní, že 250gr masla musí stáť 2€ a nikto ho nemôže predávať lacnejšie ani drahšie ...... je to správne podľa Vás? Dnes sa hľadá, kde je akcia kto to maslo ponúkne výhodnejšie ... trh sa reguluje podľa dopytu a ponuky o maslo.
Uzákonená minimálna mzda brzdí pracovný trh. Záujemca o prácu s VS vzdelaním v hladovej doline si nenájde prácu ..... aj keby prijal podradnejšie zamestnanie, zamestnávateľ ho musí zaradiť podľa stupňa a vzdelania do kategórie a stáva sa pridrahý .... takže buď bude nezamestnaný, alebo pôjde hľadať prácu mimo svojho bydliska. V prípade ak sa trh riadi sám ... je na voľbe uchádzača o zamestnanie či prácu za ponúkanú odmenu/ mzdu príjme, alebo nie.

12.05.2016 | qwerty28

nikto nestanovuje presnu cenu prace len minimum, takze ani u masla by nebolo ze nemoze stat viac (ak niekto uzna ze je kvalitne a priplati si). ma zaujemca o pracu s VS zaujem pracovat za 100 EUR mesacne? Naco studoval a ake ma ambicie?

12.05.2016 | maxi

Nepísala som o tom, že má niekto pracovať za 100€. Písala som o tom, že je stanovená minimálna mzda na ktorú sa viaže 6 stupňov náročnosti .... čiže minimálna mzda 1. stupeň náročnosti je pre základné vzdelanie napr. upratovačku = 405€ brutto. V hladovej doline je problém si nájsť prácu ..... čím máte vyššie vzdelanie tým je to ešte náročnejšie a to už nehovorím o veku uchádzača.

12.05.2016 | @@@

zaujimave prirovnavať to k maslu ....ale maslo od hladu nezahynie :P ....po dalšie ak im daš mzdu ešte nižšiu tak všetci odijdu už dnes z tych regionov prave kvoli tomu že maju nizke mzdy tam odchadzaju a nie kvoli tomu žeby chceli pracovať za 250 eur na mesiac :P ....mlady odijdu ale ty stary alebo starši ti už ore zdravotne problemy alebo ine veci odisť už nemožu ako mlady ....najviac ludi v zahraniči pracuje prave z tych najchudobnejšich krajoch .....vyhovorky podnikatleov či firiem že su pre nich drahy neobstoja ved len minuly rok mali firmy na slovensku zisk 11,6 mld eur pričom ak zamestna niekto niekoho za 405eur v hurbom celkove naklady aj po započitani odvodov a dani čo plati za zamestnaca zamestnavatel by boli mesačne okolo 550 čiže okolo 6,6tisic eur ročne ak by si zamestnal 350tisic ludi čo su dnes nezamestnany za taku mzdu tak naklady by predstavovali cca 2,3 mld eur takže porovnajme naklady 2,3 mld eur s tym čo minuli rok vykazali firmy zisk a to 11,6 mld ....vyhovorky maju firmy pekne ale toto je len ukažka ich nenažranosti nič viac na druhej strane tym padom že ludom neplatia tak ako maju klesa spotreba načo doplacaju najme domaci podnikatelia lebo ti až vo vyše 90% pripadoch žiju z domaceho trhu a ak ten ma nizku spotrebu doplacaju na to oni sami a nie medzinarodne firmy čo tu lacnou vyrabaju využivaju lacnu pracovnu silu a zarabaju vysoke zisky ktore si odvedu do zahraničia :P ....skratka vy sami slovensky podnikatelia si ničite domace prostredie a to tym že chcete davať čo najnižšie mzdy aj na ukor toho že to zniži spotrebu tym padom si sriete do vlastneho hniezda :D

12.05.2016 | maxi

Pán/Pani zavináč .... pozrite si kde boli tvorené tie zisky firiem ... prevažne BA.
Nemyslím si , že domáci podnikateľ je nenažratý .... práve malý a stredný podnikateľ to má v tejto krajine najťažšie ... je zavalený neskutočnou byrokraciou a svoje malé zisky nevyvážajú do zahraničia. Teší sa ak prežije z jedného mesiaca na druhý.
Taktiež som nepísala, že má byť minimálna mzda 250€ .... ale o tom, že trh si sám reguluje ponuku a dopyt.

12.05.2016 | @@@

ved o tom pišem ....že chceš nizke platy a potom nariekaš že nie je spotreba ale ako stale pišem ak budu mzdy 250 eur nemôžeš očakvať nemecku spotrebu a o tom to je .....mnohi slovensky podnikatelia si myslia že keby sa zruši minimalna mzda tak to im pomože lebo daju nižiš mzdy aj tych spominanych 250 eur ale neuvedomia si že to povedia len k dalšej nižšej spotrebe a to im ešte viac zhorši situaciu ...v niečom podobnym sa dnes nachadaju grecky aj tam si všetci myslia že je pottebne čo najviac vytažiť z greka znižiť mu dôchodky mzdy a nakoniec je to tak že spoteba ešte viac pada a splatnosť dlhou je v nedohľadne čiže ide o začarovany kruh ...kde si podnikatel mysli že tak zarobi viac ale v skutočnosti tym strati na spotrebe ...a takymto systemom sa tie regiony ešte viac prepadavaju hlbšie do chudoby a ešte viac ludi z tych regionov odchadza čo regionu nič nepomaha lebo nakoniec tam ostanu len dôchodcovia z mizernymi dôchodkami a ti spotrebu nepotiahnu :P

12.05.2016 | maxi

Problém je inde - globalizácia keď za ziskom a nižšími cenami posúvame výrobu do tretích krajín. V rokoch 2000-2008 keď fungovali ešte nejaké fabriky sa medzi sebou preháňali kto dá viac mzdy aby získal kvalitného zamestnanca .... Vôbec nebola zaujímavá minimalna mzda. Dnes všetko dovážame aj to čo by sme si vedeli vyrobiť doma .... Síce lacno, ale už ani to lacné si nevieme kúpiť. Všetko je globalizovane a štandardizované .... Kladiem si však otázku či nie je lepšia cesta glokalizácia ako globalizácia?

12.05.2016 | Bohuš Vojčík Vojčík

tak pre zahranicne firmy by bolo potrebne zaviest minimalnu mzdu 600 eur v cistom :D už ked je tak deformovany trh toto nemože byt problem. Ale važne poznam slovakom ktori by vyplacali aj tu 250 eurovu mzdu ak by mohli pritom sami nevedia co s peniazmi od rozkoše. Zahranične firmy so slovenskym manažmentom detto. Riadia to tak že radšej privedu podnik do krachu ako by tu mzdu mali dvihnut, valorizovat objektivne a ferovo nie len vlezdoprdelkom. Za normalnych okolnosti by sa mal trh postarat o to aby mzdy rastli umerne HDP a lepsim podnikatelskym podmienkam vo všeobecnosti ale zrusit institut minimalnej mzdy,............ked už teraz drviva vačšina zamestnavatelov ktorych poznam slovenske, nemecke aj americke firmy neplatia viac ako 450 eur v cistom pricom pod 600 eur mesačne človek dostojny život neprežije je masakra. Neraz som videl ludi k****t zname zakony trhu ponuka-dopyt. Male a rodinne firmy by si vedeli ošefovat ak by sa minimalka dvihla na 600 eur v cistom do roku 2020 a slovensky kindermanažment v korporaciach pridava robotu ktora zodpovedat 5% valorizacii platov aj ked nepridaju ani cent tak by im aspon trebalo dat dovod. Pre vsetkych ostatnych ktori si to uvedomuju a pohorsilo by im to,..........svet nie je len slovensko. Treba hladat stastie inde.

11.05.2016 | LPB

To je ako s tým černochom, čo sa vyvaľoval na pláži a prišiel k nemu bohatý americký podnikateľ...

11.05.2016 | @@@

dal mu pôžičku milion eur a z černocha sa stal milionar :D

13.05.2016 | Raunaj

Vážený p. Lehuta...Priemer je náramne zavádzajúca veličina... na 5 miliónov chudákov stačí naozaj iba zopár miliardárov......

18.05.2016 | Roman Kanala

A čo navrhujete? Medián? Giniho index? Popis parametrov distribúcií vo všetkých krajinách? Štúdiu na 50 stranách?

Michal Lehuta

Michal Lehuta
  • Počet článkov: 80
  • Priemerná čítanosť: 5378
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Reportér-analytik týždenníka TREND. Pracoval aj v kancelárii Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, v TREND Analyses, a pre inštitút INEKO. Ako konzultant spolupracuje aj s projektom Demagog.sk. Vyštudoval spoločenské vedy a medzinárodné vzťahy na Jacobs University Bremen.