Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Korec

Sony ide do boja o peniaze a česť

02.02.2009 | Michal Korec

Do konca fiskálneho roka ostávajú dva mesiace. Pomôže Sony očakávaný Killzone 2?

  • Tlačiť
  • 0

V japonských končinách si končiaci fiskálny rok zrejme predstavovali úplne inak. Chytľavé reklamy posunú LCD TV Bravia na pomyselný piedestál, brand Walkman prejde rekonštrukciou a navyše je v zálohe značka PlayStation, ktorá nemôže sklamať. No súčasná situácia vyzerá inak. Bravia a Walkmany sa ocitli v recesii ako zvyšok priemyslu, japonský jen je výnimočne silný voči doláru i euru, čo pri maximálnom exporte prekáža a PlayStation je v neľahkej pozícii. Rola záchrancu sa ťažko obhajuje, pretože konkurencia je úplne inde.

Ak by sa opakoval scenár z minulej generácie, PS3 by malo aspoň 30 miliónov hráčov, Xbox 360 by bol v závese a Nintendo Wii posledné. Lenže aj po bilancii roka 2008 je situácia úplne opačná. PS3 nie je taký ťahúň a Sony bojuje dokonca na troch frontoch - PS3, PS2 a ešte aj s handheldom PSP. Roztrieštenosť síl je značná, PS3 dosť drahá a najsilnejšia devíza - exkluzívne hry - zatiaľ čaká na ultimátny hráčsky magnet.

Súčet nepriaznivých faktorov vyústil v nemilosrdný ortieľ - črtá sa prvá strata Sony za posledných 14 rokov. Hoci nie je PlayStation jediným činiteľom, možno ho označiť za posledné závažie na miskách váh: ak by sa mu darilo, Sony by dosahovalo výborné čísla. Pretože to tak nie je, čísla sú slabšie.

Killzone 2 - eso tejto päťročnice

No Sony býva silné v prvom polroku kalendárneho roka a najmä v prvom kvartáli, keď končí fiskálny rok. V Japonsku vyjdu veľké hity vo februári a na 27. februára je ohláseny globálny štart Killzone 2.

Tento titul je jednou z obrovských nádejí Sony na zvrat v súčasnej generácii herných konzol. Už na PS2 začalo budovať Killzone ako synonymum pre nákladnú akčnú hru hollywoodskych rozmerov a perfektných technologických možností. Druhý diel sa mal predstaviť ešte na PS2, no nakoniec ho pozdržali na PS3. Točí sa okolo neho veľká miera kontroverzie už od herného veľtrhu E3 v roku 2005, keď bolo predvedené video, ktoré údajne pochádzalo priamo z hry a načrtlo neskutočné možnosti PS3. V tomto momente si Sony na seba uplietlo bič a aj na celú PS3, pretože vytvoriť vizuál podobný trojáčkovým animovaným filmom je svätý grál všetkych výrobcov. A Sony sa tvrdohlavo držalo sľubu, že jedného dňa vyjde Killzone 2 a vizuál ukážky vyrovná alebo dokonca prekoná. Zrejme aj preto vychádza takmer štyri roky po prvej ukážke...

Čakali sme dlho, ale nie márne

Na skúšanie hrateľnej verzie Killzone 2 som mal celé tri týždne, za ten čas už stihla nabehnúť miera nadšenia a odhalili sa aj určité chybičky. Jedna vec je po dohraní istá - Sony berie Killzone 2 ako ukážku moderného hrania a nechce nechať nič na náhode. Čo v praxi znamená, že štyri roky prípravy sú vo finále podporené aj obrovskou reklamnou kampaňou (len vo Veľkej Británii sa hovorí o dvoch miliónoch libier), načasovanou publicitou a zohľadnením viacerých trendov.

Po technologickej stránke robí Killzone 2 absolútne všetko, aby vás pohltil do deja. Bombastická úvodná animácia vo vás vyvoláva správne patriotické pocity, prvé zoznámenie sa s hrou ohromí vizuálom s vysokým rozlíšením. Aj bežný dialóg na orbitálnej stanici žmýka naplno osemkanálový zvuk - jeho mix je oveľa presvedčivejší ako pri troch štvrtinách DVD diskov, zadné kanály neslúžia iba na okrasu či podporné ruchy, ale sú plnohodnotne využité. A to je iba dialógová sekvencia, samotná akcia je na tom ešte lepšie. Vizuál i zvuk z prvých minút sa snažia predovšetkým navodiť pocit života - za oknami lietajú desiatky lodí, posádka sa rozpráva o misii a vy sa môžete, ale nemusíte pripojiť. Prvý výsadok vás vrazí do intenzívneho boja, kde ma zaujalo prostredie, ktoré je do určitej miery neprehľadné (žiadny chodníček uprostred bojiska) a lepšie cítite vojnovú vravu. V tom momente si nemusíte uvedomiť ani ďalšie finesy ako dokonalé more s živým príbojom. Ale je tam.

Už prvý Killzone vytvoril vlastný svet so zaujímavou mytológiou a druhý ju znamenite rozširuje. Fanúšikov série poteší, nováčikov rýchlo dostane do deja. Pýtate sa, prečo je potrebné dbať aj o tento aspekt? Vlastná (a navyše exkluzívna) séria je devízou samotnej konzoly - svoje o tom vie Microsoft s Halo či Nintendo s Mariom, Zeldou a inými ikonami. Killzone sa postupne medzi ne zaraďuje - ale už nielen vďaka veľkému hype a publicite, ale aj kvalitou hry. Pretože prvý diel bol v očiach kritikov nadpriemerný, no nie výnimočný, zatiaľ čo druhý má momentálne priemerné hodnotenie 95%. To je dobrý signál pre Sony a aj smerom k hráčom, ktorí prvý diel v húfoch nekupovali.

Obrovský čas vývoja je našťastie kompenzovaný súčasnými trendmi videoherného trhu. Podozrievam Sony, že každý ďalší polrok vývoja išiel k vybranému aspektu, ktorý dnes frčí. Systém zranení, pomoc spolubojovníkom, kľúčové momenty misií a celkový dynamický dej s množstvom zvratov. Bohužiaľ, štyri roky vývoja sa neodzrkadľujú na výslednej dĺžke hry pre jedného hráča, ktorá dosahuje cca 7 hodín. Áno, aj to je súčasný, smutný trend akčných hier, hoci medzi dvomi priestupnými rokmi bolo určite viac času a nápadov pre príbehovú časť. Ak by bola rovnako intenzívna a dvojnásobne dlhá, nemal by som námietky.

Pravda, v neposlednom rade sa Sony zameralo na multiplayer, ktorý v súvislosti s internetovým pripojením konzol naberá na dôležitosti. Xbox etalóny Halo či Gears of War naberajú na popularite vďaka bojom samotných hráčov. A zatiaľ čo Sony robí v tomto smere veľa (napríklad aj pri vlaňajšom hite Resistance 2), až Killzone 2 má dostatočne množstvo módov, nápadov a variácií, aby sa mohol považovať za kandidáta na najlepší akčný multiplayer titul.

Kritiky sú pozitívne, budú aj čísla?

Počujem už z diaľky, že v Sony asi mnohým padajú kamene zo sŕdc, keď čítajú prvé kritiky na toľko očakávaný hit. Nemám dôvod sa k nim nepripojiť, pretože v čase určitej otupenosti z množstva vianočných hier a slabučkej novoročnej úrody, navyše zväčša nevalnej kvality, prichádza Killzone 2 ako osviežujúci titul a navyše napĺňa aj subjektívne požiadavky na hru novej generácie. Tá by nemala byť iba nadstavbou existujúcich titulov, s novým dejom a postavami. Mala by priniesť nový, nečakaný zážitok, či už z technologickej stránky a možnosťami (napríklad živým prostredím), ktoré staršie hry nemali. Killzone 2 ich má - ale v Sony si určite rozmyslia, či v budúcnosti prehypujú nejaký titul podobným spôsobom, lebo podobný risk vyjde iba raz za čas.

No finálne zúčtovanie príde 27. februára 2009 a v ďalších dňoch či týždňoch. Bude sa Killzone 2 predávať tak dobre, aby sa zaplatil, zlepšil renomé PS3 a navyše primäl aj nových záujemcov ku kúpe samotnej konzoly? Má na to mnohé predpoklady, ale nejedna výborne recenzovaná hra neurobila také skvelé čísla, ako si jej výrobca želal. V Sony sú plní očakávaní a hoci prvá strata za 14 rokov je takmer neodvratná, Killzone 2 môže urobiť veľa pre jej udržanie v akceptovateľných číslach. A aj do budúcnosti, pokiaľ sa zvýši počet nových majiteľov PS3, ktorých Sony tak potrebuje.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Kalendár sa načítava...