Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Korec

Silný jen+slabá libra = líder zdražuje

22.03.2009 | Michal Korec

Nintendo sa vplyvom kurzových zmien odhodláva k netradičnému kroku

  • Tlačiť
  • 0

Súčasná generácia hracích konzol neprekvapuje iba svojím priebežným výsledkom s nečakanou dominanciou Nintenda či snahou každej firmy zvíťaziť na PR poli a vyhlásiť sa za víťaza v určitom segmente. Na obzore sa črtá úplne netradičný krok v životnom cykle konzoly - aktuálna finančná situácia zrejme doženie Nintendo k nepopulárnemu zdražovaniu.

Štandardne sa totiž hýbe cena konzoly od uvedenia na trh až po nahradenie novým modelom vždy nadol. Keď sa objaví ako novinka na trhu, výrobca si vypýta 300 až 600 dolárov a začne bojovať o priazeň hráčov. V momente, keď sa predáva už v menších množstvách, konkurencia začne tiež zlacňovať alebo vývojári hier začnú kričať, že sa cena musí znížiť, aby predali viac hier a celkovo sa zvýšila penetrácia systému, vtedy dôjde k zlacneniu o 20 až 100 dolárov (eur). Takto sa ceny menia v cca 12- až 24-mesačných stupňoch, až sa zrazu znížia na pätinový zlomok. V tom momente je už na trhu zväčša nová generácia a systém zaujme najmä v low-end segmente.

Nintendo sa dostalo do zvláštnej situácie. Je síce lídrom a predáva najviac konzol, čo by mohlo oproti minulým generáciám, keď sa držalo na druhom či treťom mieste byť už celkovo postačujúce a mohlo by sa sústrediť na výborné výsledky, no obava z pokračujúceho trendu, budúcej generácie alebo len celkovo nepriaznivej finančnej situácie velí konať. Nintendo totiž podobne ako Sony pocítilo vlani na japonskom trhu pachuť červených čísel, pretože predaje konzol sa oproti roku 2007 znížili a tým pádom klesli i výnosy. Preto je potrebné pozornejšie sledovať dianie na iných trhoch a konať, kým sa dá.

Súčasné riešenie pri čoraz silnejšom jene a najmä slabšej libre je zdražiť konzolu vo veľkoobchodnom styku. To znamená, že Nintendo chce predajcom zvýšiť cenu o 18 až 20 libier, čo predstavuje cca 10 percent z odporúčanej predajnej ceny v retaili. Otázne je, ako sa prejaví táto cenová zmena na pultoch obchodov. Zdvihnú aj obchodníci cenu konzoly pre zákazníkov alebo ju ponechajú na rovnakej úrovni a budú mať menšiu maržu z predaja? V hre ostáva ešte možnosť nepredávať iba konzolu, ale balík aj s hrami a cenu si čiastočne vykompenzovať. No balíky existovali už aj pred zdražením, takže toto riešenie situáciu príliš nezmení.

Konečná cena konzoly zatiaľ ešte nestúpla - a ani v minulosti k tomuto úkazu nedošlo, takže je otázne, ako by zareagovali zákazníci.

Nintendo je však v zaujímavej pozícii z hľadiska životného cyklu. V začiatkoch zaujalo aj cenou konzoly (bola najnižšia na trhu), aj zaujímavým konceptom. Postupom času sa zlepšila jeho pozícia v oblasti percepcie hráčmi a cena prestala byť už taká relevantná. Napríklad minulý rok na Vianoce sa cena najlacnejšej verzie Xboxu 360 dostala pod cenu Wii. Výsledok bol pre Nintendo rovnaký - predaje boli obrovské napriek vyššej cene oproti konkurentovi. Ten si polepšil najmä v bitke so Sony, no Nintendu kus trhu neukrojil.

To je zrejme aj dôvod, prečo si Nintendo môže dovoliť taký krok a predajcom konzolu zdražiť. Je jedno, či bude konzola najlacnejšia alebo v strede súčasnej cenovej škály. Jej koncept je stále dôvodom pre vysoké predaje - a zatiaľ postačuje. Takže mierne zvýšenie by sa na predajoch vôbec nemuselo prejaviť. A stále ide iba o jednu krajinu. No otázne je, či si Nintendo neurobí z tohto prípadu precedens a postupne nezlacní konzolu aj v krajine eura či amerického dolára... 

Skrátka a jasne, Nintendo je pri kormidle, žmýka z trhu veľké množstvo peňazí a nechce o ne v žiadnom prípade prísť. Kto vie, možno by chcelo viac, ale minimálne chce dostať pri každej konzole toľko, čo doma a ak mu kurzy neprajú, musí ich korigovať po svojom. Správanie zákazníkov sa zatiaľ nemení, môže si to dovoliť.

No otázne je, ako sa zákazník zachová v momente, keď príde do obchodu so 180 librami a zrazu by mal zaplatiť dvesto, taká cenová zmena tu nebola. A hoci predstava poskakovania s Nunchakom je silná, v súčasnom čase škrtania výdavkov môže viesť ku kúpe buď iného systému alebo k odkladu na iné časy. To by sa malo prejaviť na číslach predajnosti, no tie sú ešte nemenné.

Nintendo má šťastie, že hocičo urobí, trh sa správa inak ako doteraz a zatiaľ v jeho prospech. No na hry s cenou bývajú spotrebitelia citliví. A to sa už objavuje ďalšia správa, že by sa vo Veľkej Británii mohli zvýšiť nielen ceny konzol, ale aj hier. To by už bola horšia situácia, pretože nejde o jednorazové, ale pravidelné investície. A hoci existujúci hráči by si ich kupovali, nových hráčov by mohla kombinácia drahšieho hardvéru i drahšieho softvéru začať odrádzať. Uvidíme, či by sa potom začali meniť aj rozdelenia podielov na trhu. Dovtedy si Nintendo uzurpuje svojich 49 percent a víťazne kráča vpred...

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Kalendár sa načítava...