Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Korec

Hráči, chceme vaše prachy aspoň trikrát!

01.11.2008 | Michal Korec

Firma Blizzard objavila nový spôsob, ako vyžmýkať z hráčov viac peniažkov pri jedinej hre.

  • Tlačiť
  • 0

Pred tromi týždňami sa uskutočnil v Anaheime BlizzCon 2008. Tento osobitý druh podujatia spája zástupcov spoločnosti Blizzard a jeho najvernejších fanúšikov. Jeho súčasťou je aj úvodná konferencia s tradičným veľkým prekvapením - zväčša ohlásením novej hry. Neexistuje snáď lepšie miesto na odhalenie novinky ako v kruhu hard-core fanúšikov, ktorí ju privítajú s otvorenou náručou a celá atmosféra sa prenesie aj do nespočetného množstva videí po celom internete.

Tento rok sa výnimočne konal jeden BlizzCon aj mimo domácej US pôdy - koncom júna v Paríži. Pretože si chcel zaistiť dostatočnú publicitu, už pár týždňov vopred avizoval, že aj tam bude ohlásená veľká hra. Stalo sa, prišlo osem rokov očakávané oznámenie Diabla III. No pretože o tri mesiace sa mal konať uvedený BlizzCon v Anaheime, nejeden hráč sa pýtal, či Blizzard dodrží tradíciu a uvedie novinku v rovnaký rok znova.

Len na upresnenie - Blizzard je v súčasnosti jedným z posledných mohykánov PC scény a momentálne vydáva hry výlučne na túto platformu. Všetci výrobcovia hardvéru mu môžu ďakovať za dlhoročnú podporu, pretože jeho tituly (napríklad multiplayer bestseller World of Warcraft) napriek veľkým tlakom na konzoly neprichádzajú a hráči majú dôvod ostať pri PC. Pravda, Blizzard sa vyznačuje aj ďalšími špecifikami ako napríklad mimoriadne vysokou mierou kvality svojich hier či neskutočne dlhými dobami čakania medzi oznámením a reálnym príchodom viacerých titulov. Ale môžu si to dovoliť.

Kombinácia očakávaného oznámenia novej hry, silne etablovanej pozície na trhu a takmer absolútne voľnej ruky však vyústila v nemalý šok v srdciach hráčov.

Blizzard už vlani ohlásil pokračovanie stratégie StarCraft a tento rok mnohí očakávali jej vydanie, pri 10. výročí pôvodného titulu. Lenže Blizzard do roka a do dňa nové hry neuvádza. Ale o StarCrafte sa predsa hovorilo...

V Anaheime totiž Blizzard oznámil: nielenže StarCraft II tento rok nevyjde, ale urobia z neho rovno tri hry! Hra totiž obsahuje tri frakcie a príbeh každej z nich bude rozprávaný v jednej z troch hier. Kto ho chce sledovať a vstrebať celý, bude potrebovať všetky tri. Kto bude chcieť hrať iba multiplayer, ktorý hru väčšmi preslávil, tomu by mohla stačiť aj jedna.

Pravda, v konečnom dôsledku je vo všeobecnosti tento krok vnímaný ako podraz na hráčov a multimiliónovodolárová šanca pre Blizzard. Ak by pracovali iba na jednej hre, dokončili by ju snáď v roku 2010 a zarobili pekne 60 dolárov na každom kuse. Lenže keď hru rozdelia na tri časti... Stále je otázne, koľko bude stáť každá z nich, no ťažko to bude iba tretinová cena (t.j. cca 20 dolárov), keď za každý datadisk k World of Warcraft si účtuje 40 dolárov. Sú dve možnosti: buď bude Blizzard skutočne ryžovať maximálne a každú z troch hier nacení na 60 dolárov alebo bude aspoň trošku kompromisný a nastaví maximálne cenovku z datadisku. Tak či onak, pri plnej sume môže zarobiť trikrát toľko a pri datadiskovej cene môže byť obrat dvojnásobný...

Môže, ale nemusí. Hráči nie sú pochopiteľne z tohto oznámenia veľmi nadšení, pretože až očividne útočí na ich peňaženky. Iste, skupina záujemcov o multiplayer si kúpi jeden titul a basta, no hltači príbehov budú musieť tasiť portmonku až trikrát. Len niektorí z nich považujú rozdelenie hry na tri kusy za dobrý nápad - aj to len kvôli dôvodu, že Blizzard sľúbil, že pri tejto deľbe môže prvá časť vyjsť skôr ako celá hra. To je síce pravda, no až taká celá hra to nebude, ale iba kúsok (ťažko povedať či tretina alebo polovica, keď tam už multiplayer bude v určitom zastúpeni a singleplayer v tretine).

Skrátka a jasne, Blizzard chce zarábať ešte viac. A môže si to dovoliť, pretože keby prišla iná firma a povedala, že ide deliť už oznámenú hru, reakcie by boli ešte horšie. Blizzard to celkom dobre ustál, prvý víkend bol búrlivý, no postupne sa brandža upokojila.

Odhliadnuc od finančného aspektu to nie je ojedinelý prípad delenia produktu - akurát StarCraft II je jeden z prvých herných príkladov. Pri knihách (x moderných trilógiách typu Eragon či Súmrak) je tento postup bežne známy a dostal sa už aj do sveta filmov. Pozrite sa na druhý a tretí diel Matrixu či Pirátov z Karibiku, pripravovanú štvorku a päťku Spider-Mana či siedmy diel Harry Pottera. Všetko filmové dvojice, ktoré boli nakrúcané súbežne s tým, že na začiatku bola zmienka o jednom pokračovaní a zrazu z neho vyskočili dva filmy. Skorší je zväčša úspešnejší, pretože púta väčšie očakávania, ale ten ďalší stále vyžmýka cca 60-80% obratu z prvého a je vlastne dôvodom, prečo takto deliť a zarobiť viac.

Sekundárnym dôvodom je aj stav filmov či hier. Rozpočty sú už natoľko vybičované a riziko nových projektov také veľké, že delenie známych sérií vychádza veľmi lukratívne. Špeciálne pri next-gen hrách, ktoré už dýchajú na krk stredne veľkým filmom. Navyše aj Blizzard neustále stavia na troch svetoch (StarCraft, WarCraft, Diablo) a tvorí v nich rôzne hry. Pri toľkom množstve fanúšikov i nových hráčov sa mu nemožno čudovať, že zatiaľ nechce vykročiť inam.

Takže zatiaľ čo napríklad Electronic Arts v snahe zapáčiť sa hráčom razí inú stratégiu a popri nekonečných sériách sľubuje hráčom aj nové tituly, Blizzard si spokojne sedí na pomyselnom tróne a ešte väčšmi žmýka tie existujúce. Zatiaľ zrejme neexistuje žiadny dôvod na zmenu taktiky. Akurát si za ňu čoraz viac zaplatíme...

 

  • Tlačiť
  • 0

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Kalendár sa načítava...