Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Korec

Ako si Microsoft (ne)stráži informácie

17.05.2009 | Michal Korec

Alebo našlo PR oddelenie komunikačný nástroj na únik dát?

  • Tlačiť
  • 0

Piateho mája sa objavil na Twitteri nový užívateľ GameFork. Nikto o ňom dovtedy nepočul, až sa zrazu predstavuje ako insider z hernej brandže či novinárik s plnými hrsťami informáciami o dianí v Microsofte. Hneď jeho prvý príspevok hlási, že si ide do Microsoftu zobrať kópiu očakávanej hry APB, o ktorej píše svoje dojmy. Na druhý deň nahodí udičku - že MS bude mať na E3 parádny line-up.

Info pre vysvetlenie: E3 je najväčšia herná výstava, koná sa v prvý júnový týždeň a začína trojicou veľkých tlačových konferencií konzolových výrobcov - Microsoftu, Nintenda a Sony. Každý sa chce blysnúť čo najlákavejšími hernými titulmi pre nadchádzajúce obdobie či ukázať nový trend, skrátka zaujať súčasných i budúcich majiteľov konzol či médiá a odbornú verejnosť o svojich kvalitách. Tento rok je mimoriadne dôležitý pre výrobcov urobiť čo najlepší dojem, pretože doteraz je o ich vianočnom zložení hernej nádielky známe len máličko informácií a kopí sa množstvo dohadov, čo kto predstaví.

O pár dní už veselo píše o jednotlivých novinkách: očakávanej kamere pre snímanie pohybu hráča, vybraných tituloch vrátane novej epizódy GTA IV a finále šou - Metal Gear Solid 4 + Oxide.

Opäť info na vysvetlenie: Microsoft je v tejto generácii známy urputným bojom o kedysi exkluzívne hry Sony. Postupne k sebe pritiahol japonské značky a bývalé skvosty PlayStation ako Devil May Cry, Resident Evil či globálny bestseller Grand Theft Auto, čím si výrazne polepšil. Vrcholom vlaňajšej šou bolo ohlásenie Final Fantasy XIII na X360, čo vyvolalo obrovskú vlnu reakcií. Metal Gear Solid 4 je posledná nedobytá exkluzívna bašta, jej prevzatie na X360 by znamenalo ďalšie preliatie síl v súčasnom boji HD konzol.

Do týždňa tie správy obleteli celý internet a významné herné portály rozpútali diskusiu o pôvode a pravdivosti informácií. Keď sa pýtali zainteresovaných firiem na ich produkty, dočkali sa klasického „no comment" či prirodzeného postoja nereagovať na dohady. A čo Microsoft? Ten pre magazín Eurogamer potvrdil, že tento zdroj je „kompletne neinformovaný a ani zďaleka sa nepribližuje E3 novinkám". Čím v podstate zavrhol, že tieto novinky budú predstavené a že je zaujímavé sledovať, ako ľudia tipujú, čoho by sa v skutočnosti mohli dočkať.

Kto je GameFork?

Sú informácie relevantné alebo nie? A kto za nimi stojí? Je pomerne prekvapivé, že GameFork sa objavuje mesiac pred E3. Internet už pozná podobného insidera z hernej brandže - tzv. SurferGirl mútila vodu v rokoch 2007 a 2008 s mimoriadne presnými odhadmi. Potom sa zrazu jej blog odmlčal.

GameFork sa zrejme chce zviezť na podobnej vlne úspechu a vzrušujúcich noviniek. Servíruje ich inak a má obmedzenejšie pole pôsobnosti, keď sa sústredí najmä na Microsoft a spojitosť so Sony podľa svojich príspevkov nemá. Existujú teda tri možnosti, kto by GameFork mohol byť:

  • a) našinec spár zásahmi do čierneho - polovicu tipov vie vymyslieť stredne veľký nadšenec z herného diania; druhá je zaujímavejšia apoukazuje na určitú spojitosť sMicrosoftom
  • b) neriadená strela zvnútra firmy, ktorá bez vedomiaPR rozosieva info aláka ksebe pozornosť
  • c) skutočný insider, ktorý sa dostal kinformáciám amožno ani Microsoft nevie ako

Predvýstavný komunikačný marazmus

S výnimkou klasických „no comment" vyjadrení sa však hýbu ľady aj u tretích strán pripravujúcich hry (možno pre Microsoft). Napríklad o spomínanej druhej epizóde ku GTA IV bolo ticho tri mesiace, zrazu sa objavuje aj jej meno. Jej výrobca Rockstar nebude na E3 prezentovať nič - čo znamená, že informovať môže Microsoft, čo by nahrávalo pravdivosti GameForka. Info o GTA sa teda nevylučuje.

A Konami, tvorca Metal Gear Solid, vytlačilo v japonskom magazíne Famitsu i na webe teaser na novú hru. Môže to byť nový Metal Gear Solid pre PlayStation alebo toľko očakávaný remake na X360? Prípadne úplne nová hra pre Microsoft? Ak áno, získa GameFork ďalšie body k autenticite.

Na druhej strane prekvapuje, že GameFork mal pomerne solídny nástup a kopu informácií v prvom týždni, no v druhom je už miernejší a častejšie sľubuje ďalšie informácie ako ich skutočne píše.

Twitter ako obľúbený kanál

Twitter zažíva v tomto období veľký boom a špeciálne v posledných týždňoch z neho vyliezla nejedna podstatná videoherná novinka. Napríklad o novom titule s Tony Hawkom v hlavnej roli informoval priamo skejtbordista v štýle: o pár dní vám predstavím svoju hru. A potom tak urobil. Activision ako jeho výrobca v tejto fáze ani nemrkol - kedysi hru spomínal, potom nechal priestor priamo Tonymu.

O Facebooku a jeho využití jednotlivcami i veľkými korporáciami sa už popísalo mnoho. Na rade je Twitter, ktorý si osvojujú mnohí, preto sa natíska otázka, či by za GameForkom nemohol stáť priamo člen PR oddelenia či PR agentúry Microsoftu v snahe postupne zaujať verejnosť a nenápadne im podstrkávať tipy či kúsok pravdivých informácií. Dohady sú pár týždňov pred E3 populárne a môžu vyvolať dobrý ošiaľ.

Microsoft ho sčasti vytvára aj sám, keď láka na veľké ohlásenia - no zatiaľ ich priamo nešpecifikuje. Možno je Twitter správnou nepriamou cestou. To sa uvidí aj v najbližších dňoch, či začne GameFork komunikovať viac alebo nie. A samozrejme aj na samotnej E3 konferencii a jej obsahu.

Nezávideniahodná méta

Microsoft sa dostal do neľahkej pozície. Ak by klasicky reagoval v štýle „naša spoločnosť nekomentuje podobné dohady", bola by to klasická pochopiteľná reakcia. No priamym odmietnutím informácií v štýle „zdroj je úplne neinformovaný a nezhodou informácií" si na seba uplietol veľký bič. Na konferencii nesmie zaznieť finále v štýle MGS4 ide na X360 či Konami vyvíja pre nás novú hru. Nemal by sa zhodovať názov hernej kamery Xbox Fluid. Nemalo by sa venovať veľa miesta GTA IV epizóde a dokonca ani jej názov. Forza 3 by nemala byť hrateľná a Alan Wake toľko ospevovaný.

Čo je podľa mňa problém, pretože polovica, ak nie všetky tieto fakty (plus/mínus ťažko odhadnuteľné finále) sa zrejme stanú. Ak sa tak udeje a GameFork zrazu prestane postovať, môže to naznačiť, že Microsoft elegantne využil Twitter pre svoj účel. A súčasné vyjadrenia o neinformovanosti zdroja či zhody info budú irelevantné, hoci komunikátori budú dúfať, že sa na ne zabudne a hráčov strhnú novinky.

Malá alternatíva sa však črtá aj v tomto prípade - ak bude GameFork postovať na Twitteri ďalej. Aj vtedy možno rátať s tým, že Microsoft v pozadí azda živí kanál aj ďalej, no stále sa nebude dať potvrdiť, či sa na internete nezrodila nová inkognito hviezda.

Jedine v prípade, že Microsoft skutočne pripraví E3 konferenciu bez naznačeného obsahu jasne doloží vyjadrenie Aarona Greenberga, že „zdroj bol kompletne neinformovaný". Na čo môže byť už neskoro.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Kalendár sa načítava...