Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Korec

366 dní s PlayStation 3

24.03.2008 | Michal Korec

Je Sony na špici či na dne? Má Blu-ray opodstatnenie? Objavilo sa dosť hier? Oplatí sa využívať PS3 nielen na hry? Ročné skúsenosti prehovárajú...

  • Tlačiť
  • 0

Včera si európske Sony nenápadne pripomenulo prvé výročie od uvedenia PlayStation 3. Je to možno paradox, pretože v skutočnosti by nám mali všetci na čele s Japoncami verejne poďakovať - pohľad na počet predaných kusov konzol i dlhoročné predpoklady sa naplnili. Európa začína byť v súboji o konzolové prvenstvo veľmi podstatným trhom. Z PS3 sa predalo najviac kusov na starom kontinente a popritom tu multiplatformové tituly viac zarobia na PlayStation 3 a nie na Xboxe 360.

Sony má za sebou búrlivý rok. Launch sprevádzali nielen davy nadšencov, ale aj prekvapivý nezáujem vyvolaný premrštenou cenovkou 600 eur. Dokonca aj v Európe, ktorá je k Sony lojálna. Otázny je vzťah opačný, pretože PS3 je najdlhšie putujúcou konzolou z USA k nám. Zatiaľ čo prvé dve herné stanice prišli do mesiaca, na tretiu čakali Európania viac ako štyri.

Predsa sa predáva a je výkonná

Prvé čísla boli pozitívne. Potom prišiel očakávaný útlm, pretože bez nových hier sa PS3 predávala ťažko. V lete prišla zmena v USA - pokles vysokej ceny, Európa si naň počkala až do októbra. Ponuka hier sa rozšírila, no Sony neskutočne ťažil problém oneskorených titulov. Niekedy to bola stratégia konkurencie, inokedy výrobcovia krčili plecami nad zložitou architektúrou PS3 vyžadujúcou viac pozornosti ako X360. Ešteže multiplatformové očakávané hity a ich autori boli k Sony zhovievaví. Pri Call of Duty 4 sa autori vyjadrili, že na PS3 sa programovať dá, keď máte špičkových programátorov a dobrý tím zvlášť na X360 a na PS3. To je fakt, ktorý mnohí podceňujú a štandardne vyvíjajú hru na X360 a až potom konvertujú na PS3, čo spôsobuje horší výkon aj pri papierovo silnejšej mašine. Keď sa situácia otočí ako pri Burnout Paradise, t.j. najprv sa vyvíja na konzolu od Sony, potom je výsledok lepší. Do budúcnosti je otázne, čo výrobcovia budú robiť. Či najprv absolvujú vývoj na PS3 a potom ľahšiu konverziu na X360 alebo začnú na X360 a potom skonvertujú hru na PS3. Môj osobný tip: výrobcovia sa budú riadiť podľa konzoly s väčším počtom majiteľov. Preto ešte tento rok, možno aj na budúci dostane X360 prednosť, pretože na trhu ich bude viac, ale potom zoberie taktovku PS3...

Blu-ray áno

...ktorá sa slušne prebudila v druhej polovici uplynulého 12-mesačného obdobia. Vyhrala bitku o zabudovaný HD formát - Blu-ray je zrazu silnou devízou. Či je potrebný? Sony tvrdí, že áno. Jedna hra na X360 zaberie 7,5 GB, no na PS3 rovno 18-20 GB. A Metal Gear Solid 4 sa vraj nevojde ani na jednovrstvý Blu-ray, ale potrebuje rovno 50 GB. Ak sa potvrdia tieto nároky aj pri ďalších hrách, Sony má v rukáve silné eso.

Hry sú, exkluzivít je málo

PS3 mala jeden z najsilnejších line-upov (prvotnú nádielku hier) v histórii. Takmer 30 kusov, ktoré vzápätí doplnili ďalšie. Sony prišla s piatimi kusmi - osvedčená Formula 1, nový Ridge Racer, adrenalínové preteky MotorStorm, akčný Resistance (sprevádzaný aj katolíckou kontroverziou, pretože neľútostná akcia sa odohráva aj v kostole) a japonské Genji. Ostatné firmy ponúkli najmä predvianočné kúsky či remake v lepšej grafike (Godfather, Call of Duty 3). Niektoré hry meškali pár týždňov (napríklad RPG sa do Brlohu na launch ani nedostalo, a či už Untold Legends, Oblivion či Enchanted Arms chodili pár týždňov po štarte).

Leto prinieslo akurát Ninja Gaiden Sigma, prerobenú hru z Xboxu, akurát s prémiovým obsahom. Jeseň ukázala ďalšie exkluzívne tituly, ale aj tradičné značky bezproblémovo prechádzajúce na nový herný systém. Fanúšikovia konzolu neopustili a kupovali nové hry na novú konzolu. Tento trend pokračuje aj v novom roku. Napríklad pôvodne exkluzívny Devil May Cry 4 má vďaka silnej podpore X360 v USA prevahu na bielozelenej konzole, ale nie príliš veľkú. V globálnom porovnaní však vedie PS3 verzia, čo opäť svedčí o silnej lojalite Sony hráčov, a to aj pri pomere majiteľov konzoly (cca 1,8:1 v prospech X360).

Akurát exkluzívnych titulov je poskromne. Tento stav bol očakávaný - menšie množstvo predaných konzol, slabšia pozícia na celom next-gen trhu, silnejšie snahy konkurencie (najmä Microsoftu, ktorý sa snaží lákať známe Sony-only značky k sebe) sa prirodzene premietli do stavu, že iba pre PS3 zatiaľ takmer nikto nevyvíja. Tejto situácie sa však netreba báť, pretože tí najväčší patrioti ešte nepovedali posledné slovo - Metal Gear Solid 4 a Final Fantasy XIII sú stále PS3 exkluzívne a tieto brandy maximálne predávajú Sony PlayStation. Postupne sa však objavujú aj iné third-party firmy - napríklad UbiSoft stále tvrdí, že odkladaná strieľačka Haze vyjde iba na PS3 a Unreal Tournament III zase získal konzolovú exkluzivitu minimálne na pol roka, ak nie aj na dlhšie. Pritom za ním stojí firma Epic, ktorá pre zmenu živí najväčšiu nádej a novú sériu Xboxu 360 - Gears of War.

Keď sa teda pozriete na ponuku hier a nájdete exkluzívne hry, budú na 95% z dielne Sony. A tá skúša všeličo - pokračovať v známych sériách (Ratchet and Clank) i viac či menej úspešnom budovaní nových značiek. Uncharted má najväčšiu šancu byť novým PS3 esom aj v ďalších rokoch.

PS3 vo vlastnej obývačke

Ako sa žije s PlayStation 3 v jednej domácnosti? Výborne. Počiatočný ošiaľ z drahého nákupu vystriedalo samozrejmé vytriezvenie. Hoci ten hrejivý či vzrušivý pocit pri pohľade na elegantnú čiernu skrinku sa objavuje znova a znova. Skúšanie prvých piatich hier odhalilo fantastickú grafiku a nejedného známeho až MotorStorm presvedčil o sile next-genu a hardvéru konzoly. Pohybový senzor na ovládači SIXAXIS som v hrách prakticky využíval iba zo začiatku, na nových tituloch som sa k nemu dostal len vtedy, ak ho mala hra priamo zapnutý. Samotný ovládač však rozhodne oceňujem - je ľahký, bezdrôtový a má aj výborný dosah, aj výdrž akumulátora, nabíjam cca raz za 20-25 hodín. Hoci dvojnásobnej výdrži by som sa určite potešil - v tomto smere som ale zvedavý, čo urobí nový ovládač DualShock 3. Viem, že prinesie vibrácie, ale výdrž určite utrpí. Škoda.

Menu konzoly mi strašne vyhovuje vďaka podobnosti s PSP a po niekoľkom update firmvéru sa už dá počúvať hudba a zároveň listovať v inom adresári. Apropo, updaty. Sony sa s nimi výborne hrá a začína nasadzovať podporu čoraz väčšieho počtu multimediálnych formátov, od decembra pribudol už aj DivX, akurát treba vyriešiť ešte jazykovú podporu a titulky.

Zistil som, že reči o PS3 ako multimediálnom centre domácnosti nie sú iba drísty. PS3 vám veľa ponúkne, len to treba objaviť a využiť. Preto nepotrebujem mať samostatný DVD prehrávač - keď mám v PS3 Blu-ray mechaniku, dokonca s možnosťou upscalovania obrazu. Blu-ray si zatiaľ veľmi neužijem pri TV so 63 cm uhlopriečkou, ale oceňujem jeho prítomnosť a už chystám nákup prvých titulov. Inak mechanika je veľmi kvalitná a aj staršie poškriabané DVD prečíta lepšie ako Xbox 360 či bežný DVD prehrávač. A nepotrebujem ani hudobnú vežu. Naučil som sa pracovať s USB portami a keď spojím HDD MP3 prehrávač, PS3 ho nájde a začne z neho prehrávať hudbu okamžite. Iste, nie je to dokonalé, najmä práca s adresármi, ale to pohodlie za to stojí. Napojenie na domáce kino je samozrejmosťou, takže aj z malého prehrávača vytrieskate zrazu domáci koncert.

Som zvedavý na cenu a riešenie pripravovaného TV tunera a rekordéra. Video či samostatný DVD rekordér sa mi kupovať nechce, ale občas by som si nejaký program nahral. Ak to PS3 zvládne, má navyše ďalší bod k dobru.

A napokon sú tu hry. K dnešnému dňu mi ich prešlo mechanikou presne tridsať. A to nerátam PS2 tituly, ktoré si z pasie zahrám, pretože sú to kvalitné kúsky a hrať ich na bezdrôtovom ovládači či lepšom zvuku je dobrá devíza. Investoval som primárne do RPG hier - na Oblivion som čakal strašne dlho, ale mám najlepšiu audiovizuálnu kvalitu hry na trhu. Enchanted Arms je japonská súbojovo-príbehová hra, typický produkt prvého roku, ale milovníkovi žánru padne vhod. Ninja Gaiden Sigma, to je moja herna tortúra - na hre s jednou z najtvrdších obtiažností si cvičím svoju trpezlivosť a o to väčšmi vychutnávam úspechy. Škoda, že ďalší diel je v nedohľadne - teda je, ale dostanú ho majitelia Xboxu 360. Aký paradox!

Third-party vývojári inak ponúkli iba to, čo je k dispozícii na Xboxe 360. Nový Medal of Honor, Call of Duty, Kane and Lynch či Assassin's Creed, to všetko sú multiplatformové hry, ktoré potešili, ale nezdôraznili silu PS3. Hoci Assassin je fantastická herná cesta do Jeruzalema a späť, Call of Duty 4 veľmi intenzívna akcia, Medal of Honor skôr omyl kvôli otvorenejšiemu svetu, no absentujúcej mape a Kane+Lynch sú vodou na mlyn kritikom hier, pretože dvaja hrdinovia sú riadni hajzli, no hra sa odohráva v zbesilom tempe a parádnych prostrediach typu japonské techno v klube.

Z dielne Sony som skúsil trinásť hier a najviac ma prekvapil MotorStorm, grafika i ovládanie sú špičkové. Výborný bol Folklore, kombinujúci modernú grafiku so starými textovými statickými obrázkami, dobrý zámer. Potešil ma Uncharted, je to akčné dobrodružstvo v štýle Tomb Raider či Indiana Jones v nezameniteľnej filmovej atmosfére a DTS zvuku!!!

Aha, audiovizuálna kvalita. PS3 jej samozrejme vládne. Grafika hier je fantastická a pýta si aspoň 32 či 37-palcový TV, aby vám mohla ukázať svoje rozlíšenie naplno. A zvuk je ešte lepší! PS3 má mimoriadne agresívny zvuk oproti mnohým iným prístrojom, ktoré som pripojil k receiveru kina. Hrať Medal of Honor Airborne či Uncharted v sýtom DTS 5.1 prevedení je zážitok konkurujúci sledovaniu filmov v najlepších slovenských kinách. Ak si na zvuku dávate strašne záležať ako ja a beriete ho ako esenciálnu súčasť atmosféry, PS3 vás dostane. Niežeby Xbox 360 so svojím kvalitným Dolby Digital bol príliš pozadu, ale DTS prítomnosť cítiť.

Čakanie na svetlé zajtrajšky

PS3 sa podarilo prekonať ťažký štart i náročný prvý rok. Jej predaje stúpajú, podľa rebríčka VGchartz.com má šancu k 31.3.2008 prekonať hranicu 11 miliónov kusov, čo možno považovať za úspech. Aj hlavného konkurenta Xbox 360 stabilne prekonáva v týždňových predajoch. Najbližšie mesiace prinesú obrovské tituly - Grand Theft Auto IV na obe konzoly, no kto vie, či sa opäť neprejaví lojalita Sony hráčov ako pri Devil May Cry 4, je to veľmi pravdepodobné. A 12. júna príde prvý exkluzívny hit - Metal Gear Solid 4, ktorý ukáže, ako to Sony zvládne s trhom a ako jej hráči pomôžu... PS3 má šancu vtedy, keď MGS 4 parádne zaskóruje. Sony si výrazne polepší v trhovom podieli, hráči dostanú konečne riadny dôvod na kúpu PS3, ak ju ešte nemajú, a výrobca potrebuje za prvý deň predať milión kusov, aby všetkým ukázal, že na PS3 sa oplatí robiť exkluzívne hry a pokryl svoje obrovské náklady. Ak sa toto všetko podarí, PlayStation 3 výrazne posilní. Ak nie, bude musieť bojovať ďalej, ale bude to mať ešte ťažšie...

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Kalendár sa načítava...