Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Korec

28. november – Čierny piatok roka 2008

26.11.2008 | Michal Korec

Je to deň, keď sa otočí historicky obrovské množstvo peňazí. Zažije USA ďalší rekord?

  • Tlačiť
  • 0

Tohtoročná herná sezóna má akýsi pomalý nábeh, uvažovali mnohí analytici v polovici októbra. Veruže áno - na rozdiel od minuloročných hitov (Bioshock, Halo 3) sa koncom tohto leta kupovalo menej hier, chýbali trojáčkové tituly. No o mesiac a pol neskôr je všetko inak - PC platforma už zažila svoj historický rekord vďaka 2,8 milióna predaných kusov Lich Kinga a na trhu je kvantum zaujímavých lákadiel na hráčske peňaženky.

V USA sa vo štvrtom novembrovom týždni opakuje každoročný ošiaľ. Najprv sa vo štvrtok stretne família na Deň vďakyvzdania a na druhý deň si väčšina z nich berie v práci voľno. Tento deň po má v kalendári síce nepísané, ale rovnako pevné miesto ako Vďakyvzdávanie. Ide o tzv. Čierny piatok, neoficiálny štart vianočnej nákupnej sezóny. Dobre najedení Američania sa rozbehnú do obchodných centier, odložia svoje ratolesti do multiplexu aspoň na jeden film, ideálne na trojhodinové predstavenie (sériu Harry Potter môžu rodičia vďaka dĺžke filmov milovať). A počas neho im vyberajú všakovaké darčeky, ktoré sa o mesiac objavia pod vianočným stromčekom. Videohry nemôžu medzi nimi chýbať.

To vysvetľuje aj kalendár vydávania herných titulov - v USA musí vyjsť väčšina hier do Dňa vďakyvzdania, aby zachytila prvú vlnu kupujúcich. To v Európe sa aj december slušne pretaví do predajných výsledkov. A tak sú termíny značne nevyrovnané - september je prázdny, október sa rozbieha a v novembri vyjde aj 5 až 7 hitov týždenne (bežná mesačná kvóta trojáčkových hitov).

Analytici tipujú, že tento rok zláme opäť všetky rekordy. Má na to všetky predpoklady. Videoherná (a najmä konzolová) brandža rastie napriek recesii dvojciferným tempom, takže hoci nemusí objem výdavkov rásť ako vlani (v praxi nie o 20 či 30 percent, iba o solídnych 15), stále sa dostáva na nové, zatiaľ nedosiahnuté územie výnosov. O zdolanie novej méty takmer netreba pochybovať. Teda, vo sfére bežných odhadov - pokiaľ by už teraz došlo k poklesu, išlo by už o varovný signál. Ale podobne ako filmový, tak aj videoherný priemysel sa utešene (snáď i vo väčšej miere) šplhá nahor.

A kto vyjde z bitky o peniažky hráčov najlepšie? Znova Nintendo s fenoménom Wii, ktorý neskutočne láme rebríčky predajnosti konzoly za prvé dva roky a stíha prekonávať aj pôvodného držiteľa rekordu PlayStation 2. Iste, po 24 mesiacoch vidia niektorí špecialisti vo Wii viac hračku ako konzolu, ale keď sa z posledného miesta dostanete v novej generácii na prvé a patrí vám takmer 50 percent trhového podielu, predsudky idú bokom. Za Nintendo Wii hovoria výsledky predajnosti, tie sú dychberúce a šéf amerického pobočky opäť varuje, že Wii bude nedostatkový tovar. Už tretie Vianoce po sebe - a tretie Vianoce po sebe príde ošiaľ na eBayi; kto vie, kam sa vyštverá cena inak 250-dolárovej konzoly.

To Microsoft prekonáva predovšetkým seba. Doslova. V týchto dňoch sa Xboxu 360 podarilo prekonať 25-miliónovú predajnosť prvého Xboxu a konzola zďaleka nekončí ako jej predchodca, ale bude sa tešiť z dlhšej životnosti. Je zrejmé, že na prvé miesto v konkurencii troch už nemá šancu, Wii je už príliš ďaleko, hoci X360 v Arcade verzii stojí menej. Ale v oblasti HD hrania sa X360 darí bojovať so Sony a tento rok má silné portfólio. Navyše Microsoft má peknú bilanciu - zameranie sa na tradičných hráčov prináša výhody v oblasti predaja softvéru. Hráči sú totiž lojálni a kupujú veľa hier. Takže ak budete počuť Microsoft, ako hovorí o svojom prvenstve v next-gen svete, určite to bude mať dočinenia aj s tým, že hráč si kúpi na X360 viac hier ako na PS3 či Wii. Microsoft môže čeliť azda iba jednému problému - v USA už ide na dračku Arcade verzia, čím by prišiel o konkurenčnú výhodu najlacnejšej konzoly na trhu za 199$. Potom by nastúpilo Wii za 249$. No keď aj to je nedostatkové, môže Xbox 360 zaujať v inej, hoci drahšej verzii. Podstata je jasná - predávať nielen lacný variant. Na druhej strane bude zaujímavý súboj o vypredanie zásob dvoch najlacnejších systémov...

A napokon je tu víťaz generácie minulej a vytrvalý bojovník v tej súčasnej, Sony. PlayStation 3 má pestrú paletu hier, niektoré sú špičky na trhu (Resistance 2, LittleBigPlanet), no stále aj drahú cenovku 399 dolárov. Cena neklesá, no zároveň ani nestúpajú predaje, čo je horšie! Microsoft v prvom polroku stagnoval a zlacnenie mu v druhom rozhodne pomohlo. Ale na úkor Sony, ktoré po fajn začiatku roka opäť čelí náročnému obdobiu Vianoc. A čo je horšie, týždeň po týždni vidí, že pôvodne cca päťmiliónový rozdiel predaných kusov oproti X360 sa nenápadne zväčšuje a minulý týždeň už prekročil šesť miliónov. Napriek dobrej ponuke hier je tu vysoká cena a hlavu v smútku musí mať sčasti aj oddelenie bezpečnosti Sony, keď už prenikajú na svetlo sveta informácie o možnom zlacnení konzoly na jar. A tu prichádza otázka - náruživý hráč či tatko kúpi PS3 ešte drahšie pred Vianocami, ale nerozhodnutý či váhajúci hráč sa už teraz na nákup vybodne a počká až do Veľkej noci! Čo môže mať nepríjemné následky na predajnosť konzoly i jej ďalšie smerovanie.

Poradie Nintendo-Microsoft-Sony sa zrejme ani po Čiernom piatku nezmení. No okrem neho nás čakajú ešte miliónové predaje hier, ktoré môžu zarobiť to čo samotné konzoly, ak nie aj viac, pretože mnohí hráči už doma nové mašiny majú a budú pod stromčekom čakať novšie dobrodružstvá. Jedno je isté - napriek hospodárskej kríze existujú oblasti, ktorých sa zatiaľ priamo netýka. Videohry majú predpoklad byť jednou z nich - a tohtoročný Čierny piatok to môže jasne dokázať.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Kalendár sa načítava...