Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Michal Korec

13.11.2008 – deň hodný x,y miliárd

13.11.2008 | Michal Korec

Recesia bokom, mohykán PC hier prepisuje 30-ročnú históriu celej platformy - už padajú rekordy.

  • Tlačiť
  • 0

Toto nie je hra, je to svet. Neexistuje lepšia hra, ktorá si zaslúži tento slogan viac ako World of Warcraft. Azda je škoda, že k tomuto fenoménu sa dostávam až po viac ako roku existencie blogu, ale teraz je ten správny čas. Je to jedna z posledných jednoznačných exkluzivít starej dobrej PC platformy, udržiava ju nažive už piaty rok a borí viaceré mýty o hraní. Má nízku mieru pirátstva a dokonca primäla hráčov platiť mesačné poplatky.

A tak už 11 miliónov duší každý mesiac cvaká priemerne po 11 až 13 dolárov. Vynásobte si počet a poplatok - máte minimálne 121 miliónov dolárov. Ešte krát dvanásť - a takmer 1,5 miliardy dolárov. Vďaka jedinej hre. A tú treba živiť čo najdlhšie.

Activision Blizzard vie ako na to. Mocná mašinéria má patent, ako zarobiť na jednej hre viackrát a pri World of Warcraft vám dá pravidelné aktualizácie zdarma (resp. zdôvodní si mesačný poplatok), no cca raz za dva roky prináša masívne rozšírenie hry - datadisk, na ktorom zarobí rovných 40 dolárov, t.j. slovenskú tisícku. A k dispozícii je aj limitované množstvo špeciálnych edícií za podstatne vyššiu sumu. A 13. november 2008 je deň, kedy ide Activision Blizzard lámať ďalšie rekordy...

Hnev kráľa Licha

Na Wrath of the Lich King (druhý datadisk pre hru) čakajú hráči 469 dní. Od ohlásenia po príchod na pulty ubehlo kvantum času - a zatiaľ čo prvý datadisk prišiel v nenáročnej januárovej sezóne, druhý prichádza počas týždňa ukrutne nabitého novinkami. Sú tu úplne nové série od megafiriem (Mirror's Edge), renesancia starých známych (X360 exkluzivita Banjo-Kazooie), hra nepriamo blízka šiestemu najúspešnejšiemu filmu roka (SingStar Abba na PlayStation 3 nadväzujúca na úspech Mamma Mia!), fenomén posledných rokov (Guitar Hero World Tour, ktorý propaguje aj sporo odetá Heidi Klum) a do toho víťaz stávkových kancelárií na najpredávanejšiu hru roka - Call of Duty: World at War.

Otázka znie - prečo je hra, ktorá sa môže excelentne predávať kedykoľvek, naplánovaná na tento týždeň? Nuž, Activison Blizzard chce plniť sľub, čo dal - a ten bol Q4 2008. A je dobré vyjsť v lákavom novembri, tesne pred Čiernym piatkom v USA a začiatkom vianočných nákupov, lebo vtedy majú hráči peniažky. A špeciálne v čase krízy tipujú analytici lepšie predaje osvedčených značiek ako nových kúskov.

Wrath of the Lich King je zaujímavý aj tým, že hráči musia mať predchádzajúce hry - t.j. základnú hru (má ju všetkých 11 miliónov hráčov) i prvý datadisk The Burning Crusade (číslo neznáme, ale odhadom aspoň dve tretiny ho budú mať). To znamená, že tu máme potenciál cca 7 až 11 miliónov hráčov na jednu hru.

Kráľ Lich útočí na exkluzívnu spoločnosť

Aké hry sa doteraz predávali najčastejšie, koľko zarobili a koľko kusov sa predalo? Vo veľkej miere dominujú konzoly. Len pred týždňom sa začala predávať očakávaná Xbox 360-predávajúca hra Gears of War 2 - 2,1 milióna kusov za jediný deň. Pri cca 22,5 milióna kusov majiteľov je to dobrý, ale nie výnimočný úspech. To je zásah sotva 10 percent majiteľov konzoly. Keď sa vlani s veľkým ošialom začalo predávať Halo 3, za 24 hodín padlo do košíkov nakupujúcich 2,34 až 2,4 milióna kusov a za prvý deň hra zarobila 170 miliónov dolárov. A potom je tu tohtoročné Grand Theft Auto IV, ktorá aj na X360, aj na PlayStation 3 predala za prvý deň 3,6 milióna kusov a zarobila cca 310 miliónov dolárov. To je už ťažká méta!

A s kým bude Lich King súperiť najviac? Predsa sám so sebou. Z prvej hry sa predalo za 24 hodín 2,4 milióna kusov pri 8-miliónovej hráčskej základni. To je 30-percentný zásah. Koľko ľudí čaká na Lich Kinga? 7 až 11 miliónov, pričom očakávania sú miestami ešte väčšie.

Padnú rekordy a koľko zarobí?

Pri Lich Kingovi možno položiť tri otázky:

  1. Koľko kusov sa vôbec predá za prvý deň?
  2. Prekoná Lich King prvý datadisk, t.j. predá viac ako 2,4 milióna kusov?
  3. Má šancu Lich King na titul najpredávanejšej hry na jedinej platforme?
  4. Porazí Lich King dvojplatformové GTA IV s 3,6 milióna kusov?

Moje osobné tipy sú: 2,8 milióna ks, áno, áno a nie. Či sú správne, ukážu nasledujúce hodiny a dni.

A samozrejme polnočný predaj. Pri prvom datadisku bolo otvorených cca 5 tisíc miest. Ak by na každý prišlo 300 ľudí ako vlani na Slovensku, to je hneď 1,5 milióna kusov. Pripočítajte si predobjednávky, ranný či denný predaj, on-line predaj, ešte viac miest na tento raz a cesta k trom miliónom kusov sa už rysuje...

Čo sa týka peniažkov, každý datadisk stojí aspoň 999 Sk. A ak touto sumou vynásobíme výsledné milióny, dospejeme k miliardovým hodnotám. Activison Blizzard môže pokojne zarobiť 2 až 4 miliardy Sk za jeden deň.

Ošiaľ na Slovensku už prebieha

Aj na Slovensku už prepukol fenomén polnočných predajov. Pred tromi mesiacmi sme tu mali uvedenie iPhone 3G, ktorý prilákal stovky ľudí. Vlani v zimnom počasí začala svoju púť o polnoci aj PlayStation 3 - zaujímavá tým, že išlo zatiaľ o najdrahší tovar: 21 590 Sk plus ďaľšie peniažky na hry. Keďže vtedy na ulici pred predajňou Brloh stálo cca 60 ľudí, to máte hneď cca 1,5 milióna Sk na jednom mieste J

Veľmi úspešný polnočný predaj mal v Brlohu prvý datadisk The Burning Cusade - uprostred januára prišlo cca 300 ľudí. A tentokrát by mal byť ešte vyšší... Aj keď sa sily rozložia aj medzi Bratislavu a Košice...

AKTUALIZOVANÉ O 1:00 - Ak môže byť indikátorom úspechu dnešný polnočný predaj v Brlohu, čakajú Wrath of the Lich King výrazne silné výsledky. Pred bratislavskou predajňou Brloh sa nakoniec zišlo cca 500 ľudí, pričom niektorí si berú aj viac kusov. V porovnaní s minulým rokom sa len polnočný predaj dočká cca dvojnásobného predaja. V Košiciach je do 100 ľudí. Spolu tohtoročná šestovka hravo prekračuje vlaňajších 300 čakajúcich. Prvý nadšenec sa postavil do radu o 17:00 a počkal si pekných 7 hodín.

Navyše na Slovensku sa uskutoční aj tzv. After party alebo ran(n)ý predaj. Ak sa niekto nemôže dostaviť o polnoci a získať hru za špeciálnu cenu (holt, slovenských kupujúcich najlepšie vytiahnete na polnočný nákup fajnovou zľavou), od siedmej do pol desiatej si môže kúpiť hru aj ráno za polnočné výhody. Pravda, za predpokladu, že sa v noci nevypredá... Tento štýl je vlastný skôr krajinám, ktoré polnočný predaj zväčša nemajú - a radšej nalákajú ľudí do shopu o hodinku-dve skôr, pričom rad sa začne tvoriť cca o štvrtej ráno.

Brloh sa pokúša o kombináciu polnoci i rána, uvidíme, s akým efektom...

AKTUALIZOVANÉ O 11:50 - O polnoci sa napokon v dvoch slovenských mestách predalo takmer tisíc kusov. Čo sa týka ranného predaja, pred siedmou sa začal tvoriť rad a zásoby niekoľkých stoviek kusov vydržali iba do pol deviatej ráno. Keď som prišiel o 8:35, objavil som iba prázdnu predajňu a predobjednávky na posledné desiatky kusov, ktoré prevážali z iných predajní ešte pred otvorením. O deviatej ráno prišli posledné kusy a minuli sa prakticky okamžite.

Wrath of the Lich King sa zrejme dnes v celej predajnej sieti vypredá. Napriek výrazne väčším objednávkam (takmer dvojnásobným) zásoby nevydržali. Nápor hráčov bol podstatne väčší a posledné kusy sa už nachádzajú iba v regiónoch. Heydukova ulica i Polus boli už o desiatej vypredané. Podobný scenár sa odohrá aj v Nitre či Trenčíne s niekoľkohodinovým posunom.

Na Slovensku nepochybujú predajcovia, že Wrath of the Lich King sa stane najpredávanejšou hrou roka. Uvidíme, ako reagoval zvyšok Európy a USA...

AKTUALIZOVANÉ 26.11 - Activision Blizzard tlačovou správou pred niekoľkými dňami oznámil predaje vo výške 2,8 milióna kusov za prvých 24 hodín. Môj tip bol teda správny - predaje na PC boli historicky prepísané, aj na jedinej platforme, no rekord Grand Theft Auta IV (3,6 milióna kusov) zdolaný nebol a zrejme ostane historický aj do ďalšieho obdobia.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Michal Korec

  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti novinár v IT a telco oblasti, dnes už sedím na opačnej strane - priamo v jednej korporácii. A videohry sú mojím príjemným spoločníkom a zaujímavým dynamickým odvetvím, ktoré sa oplatí sledovať.

Kalendár sa načítava...