Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Štatistika nuda je, má však cenné údaje

05.09.2011 | Matej Šiškovič

Diskusia (15 reakcií)

05.09.2011 | Martin Filko

To, ze sa v dochodkovom veku doziju viac, je pravdepodobne kvoli ich lepsej fyzickej kondicii. To ale nic nehovori o vyssom riziku zomriet nasilnou smrtou alebo pri nehode pocas aktivnej sluzby 20-30 rokov predtym...

05.09.2011 | Matej Šiškovič

nekecam.. nasilnu smrt alebo v dosledku nehody pocas kariery im ma kompenzovat plat, vysluhove zabezpecenie zasa prijem po kariere... ak bojovali a nesu si z toho zdravotne dosledky do konca zivota, tak ziju kratsie v dochodku a teroreticky si zaluzia skor ho poberat...ale ak nebojovali, dokonca maju lepsiu kondicku a zdravie, v dochodku ziju dlhsie, tak preco by mali poberat este aj dlhsie dodchodok??

05.09.2011 | Martin Filko

Preco by im to mal nevyhnutne kompenzovat plat? Nemusim ti vysvetlovat ze ludia su averzni voci riziku, najma pre katastroficku stratu. Takze ta kompenzacia platom oproti "postaraniu sa vo vsetkych zivotnych situaciach" by musela byt mnohonasobna.

Ten system je rozsireny vsade na svete - beries na seba brutalne rizika, no ak sa ti nieco stane, o teba a tvoju rodinu bude postarane. A nechceme, aby si take rizika niesol cely zivot, dokonca je to casto fyzicky nemozne - preto ti dame dochodok skor ako ostatnym.

To, ze to je u nas parametricky zle nastavene, a pri armade, co naposledy bojovala v SNP, az absurdne, je druha vec. Ale tvoja logika je tiez pritiahnuta za vlasy. Aj zeny ziju dlhsie, maju mat preto nizsi mesacny dochodok nez muzi? Aj bohati ludia? Aj ti s nizsim BMI?

A mas tam metodicku chybu, tvrdis ze armada je dobra pre zdravie. A dokazujes to na spurious correlation, ze su do nej a v nej filtrovani zdravsi ludia, ktori su potom pochopitelne zdravsi aj v starobe.

05.09.2011 | Matej Šiškovič

Martin, niektore veci beriem, ale niektore veci vytrhavas z kontextu a vsuvas mi to, co nehovorim.
Stale si myslim, ze rizikovost sektora patri skor do platu, urazovych a nemocenskych davok, nie prioritne do dochodkoveho systemu. Ked idu vojaci do misii, tak to maju aj dobre zaplatene. Navyse nasi vojaci maju 100 %, resp. 90 % nahrady v nemocenskom zabezpeceni. A este k tomu pridas navyse dodchodky s 69 % efektivnou mierou nahrady na celokariernom prijme (kym miera nahrady u Socialnej poistovne u cloveka s identickym prijmom aj karierou je 31 %), ktore su dotovane z dani.
Skus si prejst celu tu analyzu, zaujimave citanie.

05.09.2011 | Martin Filko

No vsak s tymto tu uz suhlasim, aj s tou Ludovou analyzou. Mal som problem s 3 vecami:
"armada je dobra pre zdravie, lebo v 62 rokoch ziju vojaci dlhsie nez ostatni"
"rizika vojakov maju byt zohladnene vylucne v plate"
"to ze niekto zije dlhsie je dovod na kratenie jeho mesacneho dochodku"

Inak vsetko v poriadku, peace.

05.09.2011 | Matej Šiškovič

ok, peace :)
len na vysvetlenie:
“armada je dobra pre zdravie, lebo v 62 rokoch ziju vojaci dlhsie nez ostatni” - beriem, mal som to napisat jednoznacnejsie. podnadpis je dvojzmyselny, lebo vdaka nasej armade mozme mat v pripade konfliktu alebo zivelnej pohromy dlhsi zivot my, za co im patri vdaka.
“rizika vojakov maju byt zohladnene vylucne v plate” - nezhodneme sa, ale tvrdim, ze najma v plate, a nemaju byt zohladnene vyrazne aj v plate, aj v nemocenskom zabezpeceni a este aj vo vysluhovom zabezpeceni
“to ze niekto zije dlhsie je dovod na kratenie jeho mesacneho dochodku” - tvrdim, ze kratsim zivotom vojakov sa neda objavovat skorsi dochodok, lebo neziju v dochodku kratsie

05.09.2011 | Martin Filko

Ok v tom tretom bode som ta trochu prekrutil, takze ti ho uznavam.

05.09.2011 | hulo11

Máte nejakú štatistiku o tom, že slovenskí vojaci majú vyššie riziko úmrtia počas aktívnej služby, ako zbytok populácie?

05.09.2011 | Martin Filko

A kde som tvrdil, ze maju?

05.09.2011 | michal onderco

niektori pozorovatelia by mohli dodat, ze jednym z dovodov rozchadzania sa vysledkov medzi prieskumami a volbami je fakt, ze vacsina prieskumov v Irane sa pyta iba upper-middle class ludi v urbannych centrach, kde mali progresivisti vacsiu podporu.

[tymto nehovorim ze volby boli OK - len ze ten rozdiel mohol byt aj dany aj inymi pricinami]

05.09.2011 | mporubsky

..tak ste sa uz pekne porozpravali. nabuduce si skuste najprv precitat poriadne o com sa bavite lebo debata vam nabrala hned od zaciatku zly smer.

1) Tvrdenie ze dlhovekost vojakov je ich benefitom je nezmyslom (podsuvas tam kauzalitu maťo š.) a ziadna takato vec sa v analyze ani nespomina....zbytocna debata o tom kedze je jasne preco tomu tak je.....
2) maťo f., a kde inde ma byť rizikovosť zohladnena ak nie v plate a kratkodobych davkach ak vedia pokryt specificky sektor ? ci v univerzalnom doch systeme mame tiez rozlisovať dochodky podla rizikovosti ? mimochodom urazove a nemocenske davky sme presne z tohto dovodu navrhli zachovat na ich dnesnej stedrej urovni.

marek

05.09.2011 | Martin Filko

Moze byt zohladnena v specifickych podmienkach kompenzacie v pripade smrti, invalidity, neschopnosti sluzit atd. Ak mas risk-averse, loss-averse cloveka (ako sme vsetci), tak ta to ako spolocnost vyjde omnoho lacnejsie, ako ked to aktuarne ferovo zohladnis do mzdy. Ale v tom sa zhodneme.
Vysluhove dochodky sa obhajuju tazsie (a urcite nechcem obhajovat ich sucasnu podobu). Ale ich myslienka je v tom, ze karieru vojaka mozes na rozdiel od inych vykonavat kratsie (kvoli fyzickym limitom, psychickemu vyhoreniu, obmedzeniam rodiny vyber si). A kedze mozes mat po tych 20 rokoch velmi specificky ludsky kapital (zeleny mozog a pod :), moze to chciet spolocnost kompenzovat.
Toto je ale skor teoria, konkretne podmienky a parametre sucasnych vojenskych vysluhovych dochodkov som, suhlasim, absurdne.

05.09.2011 | grgo

Keď už sme pri tých behaviorálnych veciach, čo takto hyperbolic discounting? Taký priemerný vojak (a jeho žena a rodina) by si mal viac ceniť korunu navyše k platu tu a teraz, ako korunu o 20 rokov vo výsluhovom dôchodku.

Ale celkovo nechápem vašu líniu argumentu, že risk-averse a loss-averse ľudia preferujú dôchodok pred okamžitou platbou. Však to je základ takmer všetkej literatúry o dôchodkových úsporách, že ľudia systematicky podceňujú dlhodobé riziká a netvoria si dostatočné vankúše pre pokrytie týchto rizík. Alebo som vás niekde nepochopil?

PS: inak samozrejme nehovorím o tom, čo je správna politika pre štát. Stále si myslím že výsluhové dôchodky sú lepším riešením napriek tomu že policajti a vojaci by mohli preferovať cash na drevo. Ale ak by sa štát správal ako zisk maximualizujúca entita, tak by vedel viac "ušetriť" ak by týchto ľudí dal o málo vyššiu mzdu a ak sa dostanú do zlej životnej situácie v dôsledku výkonu svojho povolania tak by sa na nich vykašľal.

05.09.2011 | Martin Filko

Vsak ako pisete, z behavioralneho pohladu vysvetluju povinnost dochodku nestacionarne diskontovacie modely. Inak by ludia vsetko prezrali.

Naopak prospect theory moze vysvetlit, ze vojak, ktory celi katastrofickym rizikam (smrt/invalidita) bude preferovat univerzalne poistenie proti nim oproti aktuarne-ferovemu zvyseniu mzdy.

05.09.2011 | grgo

Neviem ,písali ste "Moze byt zohladnena v specifickych podmienkach kompenzacie v pripade smrti, invalidity, neschopnosti sluzit atd. Ak mas risk-averse, loss-averse cloveka (ako sme vsetci), tak ta to ako spolocnost vyjde omnoho lacnejsie, ako ked to aktuarne ferovo zohladnis do mzdy"

Ja som to pochopil tak, že tvrdíte, že zohľadnenie rizika do okamžitého zvýšenia mzdy by bolo nákladnejšie ako ponúknuť ľuďom dôchodky/poistky. Len problémom je, že ľudia preferujú rýchle peniaze teraz pred poistnými a dôchodkovými schémami o X rokov neskôr. Takže z pohľadu celoživotných nákladov na vojaka (ak by ste bol napríklad súkromná žoldnierska firma) je lepšie a lacnejšie nalákať žoldnierov na vysoký plat teraz bez akýchkoľvek poistiek a dôchodkov - a ak sa im niečo stane (napríklad nie sú psychicky spôsobilí alebo utrpia zranenie) tak ich proste vyrazíte zo služby a nájdete si nových, dostatočne zúfalých alebo takých, čo veria vo svoju magickú zajačiu packu. Lebo to sú všetko faktory, ktoré môžete systematicky využívať vo svoj prospech - obzvlášť ak sa nemusíte báť konkurencie.

Matej Šiškovič

Matej Šiškovič
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 4805
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Ekonomický analytik Inštitútu finančnej politiky.