Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Matej Bugár

Šrotovacia prémia alebo nulová DPH?

22.02.2009 | Matej Bugár

Aj netradičné kroky môžu byť účinné

  • Tlačiť
  • 26

V posledných mesiacoch neprejde deň, aby sa nespomínala globálna finančná kríza. To, čo začalo ako finančná kríza bankových inštitúcií poskytujúcich hlavne hypotéky a spotrebné úvery, prerástlo do krízy globálnej ekonomiky. A riešenie akosi intuitívne čakáme od politikov.

Nie som veľkým zástancom intervencií štátu do ekonomiky. V krízovej situácie, ktorá postihuje všetkých, od firiem až po rodiny a jednotlivcov, sa tomu však asi nedá vyhnúť. Žiadna firma, žiadne odvetvie priemyslu nedokáže izolovane vyriešiť situáciu, keď sa odrazu radikálne zmení nákupné správanie zákazníkov. Z jedného mesiaca na druhý sa odkladajú investície a rušia objednávky. Obchodníci znižujú ceny, ale psychológia nepustí – je predsa kríza, treba si vytvoriť rezervu, veď ktovie, ako bude zajtra?

Špecifickou kapitolou v európskom kontexte je automobilový priemysel, v ktorom pracujem. V súvislosti s finančnou krízou sa najmä koncom minulého roka veľa hovorilo o amerických automobilkách. Veľa mojich známych si pod dojmom týchto správ myslelo, že po Japonsku sa najviac osobných áut vyrobí práve v USA. Boli prekvapení, keď som ich vyviedol z omylu. S približne tretinovým podielom na produkcii je dnes najväčším svetovým producentom osobných vozidiel práve EÚ. Podiel Japonska je menej než 20 %, štáty NAFTA (USA, Kanada, Mexiko) sú v produkcii automobilov až na 3. mieste s podielom okolo 12 %. S ročným obratom 551 miliárd euro je európsky automobilový priemysel najväčším prispievateľom do ekonomiky EÚ. Automobilky priamo a nepriamo dávajú prácu viac než 12 miliónom rodín. Jedno pracovné miesto u výrobcu automobilov vytvára sekundárne až 4 ďalšie miesta v dodávateľských firmách a ďalších 5 v príbuzných oblastiach a predaji. Navyše, podľa niektorých štúdií sú európske automobilky zároveň najväčším súkromným investorom do oblasti výskumu a vývoja - ročne investujú spolu 20 miliárd euro, teda viac než 4 % svojho obratu.

Keď si toto všetko človek uvedomí, začína lepšie chápať návrhy, ktoré smerujú k podpore automobilového priemyslu v čase finančnej krízy. Nemecká vláda dotuje zošrotovanie a následnú kúpu nového vozidla sumou 2500 eur (75 315 Sk). Talianska vláda bude menej štedrá, podpora pri zošrotovaní a následnej kúpe nového auta by mala dosiahnuť výšku 1500 eur (45 189 Sk). Možno aj preto, že talianska vláda chce podporiť aj predaj elektrospotrebičov a nábytku – nie priamou dotáciou, ale daňovou úľavou v hodnote viac ako 10-tisíc eur. Vo Francúzsku štát platí šrotovaciu prémiu 1 000 € (30 126 Sk) za všetky vozidlá staršie ako desať rokov. Švédska vláda v decembri oznámila, že pripravuje finančnú podporu v podobe úverových záruk a premosťovacích úverov vo výške 2,6 miliardy € (78,3 mld. Sk). Aj Portugalsko pripravuje úverový program vo výške viac ako 200 miliónov € (6 mld. Sk), ktorý je určený najmä pre automobilových dodávateľov. Rakúsko tiež uvažuje o zavedení šrotovacej prémie, ale na rozdiel od Nemecka len vo výške 1 500 € (45 100 Sk). Najnižšiu šrotovaciu prémiu pripravilo Rumunsko, kde za zošrotovanie starého vozidla získa majiteľ 800 € (24 100,80 Sk). Predaj vozidiel chce rumunská vláda podporiť navyše aj ročným odkladom z povinnosti platiť ekologickú daň.

Pokles predaja automobilov v EÚ sa už prejavil aj na Slovensku. Dôkazom je januárový prepad predaja nových vozidiel na našom trhu. Radi hovoríme, že Slovensko sa stalo automobilovou veľmocou. Pre našu ekonomiku je preto životne dôležité, aby sa čo najskôr normalizovalo nákupné správanie slovenského aj európskeho zákazníka. Ako automobilový profesionál viem, že naše automobilky, predajcovia áut, dodávateľské firmy, servisy – skrátka celý náš automobilový priemysel – bude fungovať len vtedy, ak sa budú predávať auta zákazníkom. Ak ľudia budú svoje autá používať, udržiavať ich v dobrom technickom stave, opravovať ich atď. Život skrátka musí íst ďalej. Prvé skúsenosti z Nemecka hovoria, že priama podpora kúpy nového auta tomu môže výrazne pomôcť. V dennej tlači som si nedávno prečítal, že narástol počet objednávok na nové vozidlá od obchodníkov, pretože po zavedení šrotovacej prémie už zaznamenali zvýšenie záujmu zákazníkov, ktorí chcú vymeniť svoje staré auto za nové.

Naviac, naviazanie štátnej prémie na zošrotovanie starého auta má aj ekologický a bezpečnostný rozmer. Veď kto z nás vodičov denne aspoň raz nazastane na križovatke za starým prehrdzaveným vrakom, ktorý už roky nepatrí na vozovku. Nedokonalé spaľovanie, chýbajúci katalyzátor, na niektorých týchto vozidlách chýba dokonca posilňovač bŕzd (o ABS nehovoriac). Zošrotovanie takýchto vozidiel bude mať kladný dopad na životné prostredie aj na bezpečnosť cestnej prevádzky. Zberných dvorov a firiem recyklujúcich vraky a vyradené autá máme na Slovensku dostatok, kapacita nám teda nechýba. A recyklovaný materiál je surovina, ktorá sa dá ďalej využiť v kovospracujucom priemysle.

V prospech subvencie vo forme šrotovacej prémie hovorí aj možnosť veľmi jednoducho a byrokraticky nenáročne kontrolovať jej využívanie. Alternatívou, ktorú zvažuje aj slovenská vláda, je oslobodenie nových vozidiel od DPH. Jej výhodou je to, že nevyžaduje od štátu žiadne ďalšie výdavky. Ale po odpoveď na otázku, kde vziať na šrotovaciu prémiu, netreba chodiť ďaleko. Existuje predsa zdroj, ktorý je viac ako predurčený na vyplácanie šrotovacej prémie - Recyklačný fond. Veď len trh s novými autami odvádza do tohto fondu každoročne cca. 6,53 miliónov eur (196 mil. Sk).

Pri všetkých týchto úvahách a diskusiách nemožno zabúdať na jedno - celý čas ide v prvom rade o udržanie zamestnanosti. Šrotovací príspevok či odpustenie DPH pomôže udržaniu pracovných miest nielen v dílerstvách a importérskych spoločnostiach, ale aj u dodávatelov olejov, mazív, predajcov náhradných dielov, predajcov servisnej techniky, audítorov, firiem zabezpečujúcich správu IT-sietí - až po upratovačku, ktorá raz denne umyje výstavný priestor predajcu nových vozidiel.

Ak by som to mal na záver zhrnúť, myslím si, že v čase finančnej krízy musí Európa podporiť svoj automobilový priemysel. Zavedenie šrotovacej prémie či oslobodenie nových vozidiel od DPH je druhom podpory, ktorý prináša okamžitý efekt. Slovenská ekonomika rastie aj klesá podľa toho, ako sa darí automobilkám. Preto by sme nemali dlho váhať a začať konať. Je najvyšší čas.

 

  • Tlačiť
  • 26

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5279
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5279
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Kalendár sa načítava...