Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Matej Bugár

Slovenský automobilový trh

21.10.2008 | Matej Bugár

Buďme radi, že sme iní

  • Tlačiť
  • 6

Ak chcem urobiť prognózu predaja, tak potrebujem odhad vývinu celkového trhu. Trh s osobnými automobilmi má vo fungujúcich ekonomikách svoje zákonitosti. Má sezonalitu, dá sa členiť do segmentov, tieto sú zase zrkadlom charakteristík zákazníckych preferencií, a všetko toto je trh od trhu odlišné. Čo je ale všade rovnaké, je fakt, že pri ekonomických krízach a v zložitých dobách trh klesá a pri ekonomickej prosperite narastá.

 Je obvyklé, že sa učíme od niekoho, kto veciam rozumie. Berieme si príklad tam, kde majú v tom či onom úspech. Poučenie hľadáme v konaní tých, ktorí sú úspešní. Ale na Slovensku je zase všetko inak. Našťastie. Bankový a finančný sektor sa na celom svete zmieta v historickej kríze a na Slovensku je nárast predaja nových osobných vozidiel za 9 mesiacov 20 %. A dováža sa viac jazdených áut ako kedykoľvek predtým.

 Je to potvrdenie toho, že slovenská ekonomika funguje lepšie, než ekonomika vyspelých štátov? Asi len čiastočne. Lebo keby skutočne fungovala, tak prekvitá aj verejný sektor. Motoristi by to pocítili na lepšom stave našej cestnej a diaľničnej siete. Verejné plochy by boli čisté, školstvo motivované, zdravotníctvo zdravé.

 Rovnako aj vozový park by vyzeral inak. Priemerný vek vozidiel by bol nižší a ich technický stav lepší. Pre porovnanie: v súčasnosti dosahuje na Slovensku priemerný vek osobných motorových vozidiel 14,5 roku. To znamená, že po našich cestách jazdia aj autá, ktoré slúžia 20 a viac rokov. Dokážete si vôbec predstaviť, aký priepastný rozdiel je v technických a jazdných parametroch súčasných áut a tých, ktorých konštrukcia vznikala pred viac ako štvrťstoročím?

 Čo z toho všetkého vyplýva? Že poučenie pri spracovaní prognózy celkového trhu nových osobných a ľahkých úžitkových áut na Slovensku na najbližšie obdobie niet kde hľadať. Naše susedné trhy sa vyvíjali diametrálne odlišne. Len pre porovnanie - poľský trh s novými autami skolaboval pred dvoma rokmi pod obrovským tlakom vyvolaným masívnymi dovozmi jazdených vozidiel. U nás sa deje skôr opak. Našťastie.

 S trochou zjednodušenia sa dá povedať, že fungujúce zahraničné investície, ktoré pomáhajú zlepšovať infraštruktúru, logistiku, ale aj služby rýchlejšie než obvykle, sú katalyzátorom zlepšujúcej sa hospodárskej situácie SR. V dôsledku toho zároveň postupne rastie aj kúpna sila obyvateľstva. A práve to umožňuje jednotlivcom, aby sa aj pri kúpe auta rozhodovali na základe kvality. Takéto nákupné správanie nepriamo prispieva k omladzovaniu a vylepšovaniu vozového parku a zároveň k recyklácii starých vrakov. V konečnom dôsledku sa premietne do nižšieho objemu splodín, bezpečnejšej premávky a vyššej miery bezpečnosti aj v hraničnej situácii, v ktorej sa môže na ceste ocitnúť každý z nás.

 

  • Tlačiť
  • 6

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5276
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5276
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Kalendár sa načítava...