Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Koľko stojí dopravná zápcha

05.06.2008 | Matej Bugár

Diskusia (15 reakcií)

06.06.2008 | Ján Záborský, TREND

Niekoľko možných riešení:

a) Odňatie vodičáka. To by samozrejme vyžadovalo prostredie, kde nie je možné za pár tisíc ho získať od policajtov späť. Celkovo by doriešenie korupcie policajtov zlepšilo vymáhateľnosť dodržiavania pravidiel cestnej premávky. Skúste podmáznuť policajta vo Švajčiarsku, skončíte v base len to tak zahučí.

b) Páči sa mi prístup k verejnoprospešnej činnosti v USA, kde si podnapití a agresívni šoféri musia obísť školy a žiakom vysvetľovať, za čo im vzali vodičák a prečo je ich správanie nebezpečné. Okrem časovej straty (ktorá, ako správne vravíte, je pre časť vodičov drahá) je tu i riziko spoločenského poníženia, ktoré môže byť motiváciou k tomu, aby si vodiči na zlú jazdu dávali pozor.

c) Kruhové objazdy. Bohužiaľ by to chcelo zmeniť podobu celej cestnej premávky v BA, takže to asi nie je veľmi vhodné riešenie. Kruhové objazdy majú ale kopu výhod: potrebu spomaliť pred križovatkou, čo zabráni časti havárií. Ak fungujú objazdy v Paríži či Dubline, prečo by nemohli fungovať v Bratislave?

07.06.2008 | mboss

Sulasim s bodmi a, b, aj ked ja by som pre bod b, volil este tvrdsi postih ako tomu je v USA, na 24hod. do basy a hotovo, v amerike napriklad jazda pod vplyvom alkoholu je posudzovana ako keby som sposobil zavazny dopravny precin co je podla mna v poriadku lebo ho tatko podgurazeny vodic moze lahko spravit. To iste sa da pouzit na nebezpecne jazdiacich vodicov.

Nemozem vsak suhlasit s bodom c, to je podla mna troska naivne si mysliet ze kruhac vyriesi situaciu, vobec nie. Hlavne taky aky sa stavia na slovensku. V Senci napriklad postavili dva kruhace, jeden pri vjazde do mesta pri Bille sposobuje odvtedy nekonecne cakacie doby, je to sice bezpecna ale totalne neprejazdna krizovatka taky kruhac!!!
Mne sa lubi kruhac taky ake ma trnava, kde odbocovaci prud doprava je vedeny mimo kruhaca a tesne za nim sa spaja s oficial cestou, to je perfektne prejazdny kruhac, kazdy musi spomalit ale ludia odbocujuci doprava nemusia na nic cakat, takto si predstavujem prejazdny kruhac v reale ja. To zlepsuje situaciu.

Martin Karak, home

06.06.2008 | eAmadeus

agresivni vodici su problem.

A bol v zasade pekne analyzovany v clanku.

Tradicne sa ale zabuda na iny problem, a to problem tzv. "bezpecnej jazdy".

Znamena to jazda sofera, ktory pre istotu ide 40-tkou, pomalicky a s oneskorenim sa rozbieha na kratkotrvajucom semafore, ci brzi roznymi inymi sposobmi.

V clanku s spomina urcita hyperbola - "zli vodici, ktori sa zavesia za zadok auta, ak nejde aspon 150".
V BA sa 150 nechodi. Ale ak niekto ide 50 tkou, za nim strudel aut a priestor na jazdu rychlostou 70km/h (ano, u nas sa v obci jazdi 70km/h) potom takyto "bezpecne jazdiaci" vodic nastve mnoho ostatnych.

Prednedavnom som sa vliekol za jednym takymto "bezpecne jazdiacim" soferom. Svojou jazdou nasral mnohych a ti, potom ked sa dostali na vhodne miesto pre obidenie "bezpecne jazdiaceho" sofera, zacali - ano s urcitou davkou adrenalinu - rozne a nebezpecne obiehat to 'bezpecne jazdiace' nestastie na ceste.

Napadla ma otazka - kolko benzinu, casu, nervov ma stoja tito vodici? Kolko nehod nepriamo zapricinili nasranim soferskeho mainstreamu svojou 'bezpecnou jazdou'?

Som za odnimanie vodicakov a to nebezpecne jazdiacim soferom, kam predovsetkym patria tzv. "bezpecne" jazdiaci soferi (iduci 40 km/h a pod.), ktoru su hlavnym problem plynulosti cestnej premavky.

06.06.2008 | jurajz

Vo vyhlaske je nieco take, ze vodic nesmie ist bezdovodne pomaly. Napamatam si uz ako presne je to tam formulovane, ale nieco na ten styl tam je. Cize takato 'bezpecna jazda' je vlastne porusovanie predpisov a samozrejme je nebezpecna. No ale ina vec je to, ak niekto ide predpisovou 60kou a vsetci sa nan zacnu lepit. Stalo sa mi to este v autoskole, moja instruktorka inac celkom kludna pani mu to na dalsej krizovatke poriadne vysvetlila... :).

07.06.2008 | mboss

Som tiez vodic co jazdi rad 65-kou, 70-kou na 5-ke po nasich bratislavskych 4-prudovkach.
Treba si vsak uvedomit ze 60km/h je maximalna opakujem maximalna povolena rychlost a vodic iduci 50km/h nic neporusuje a keby siel 55 tak je to vzorovy pripad pre policiu.
Bohuzial je vela vodicov co idu 40km/h a to uz je drze ohrozovanie bezpecnosti cestnej premavky, takze potom sa vozime v tych strudlach...
Problem je v mentalite slovakov, necakat je priam nutne, ponahlat sa je totalna ********, na prvej krizovtke vzdy vidim agresivne jazdiaceho vodica o 2auta pred sebou, nic sa tym neusetri ani neziska, ale v nadrzi nema za chvilku nic.
No a ze sa BA nejazdi 150km/h, to nie, jazdi sa aj 170km/h, skuste ist cez tunel obchvatom do Petrzalky a ked si dovolite ist 90km/h v lavom prude do 5s mate za sebou idiota z nenormalnym blikanim dialkovymi, raz mi taky tuareg skoro vliezol do kufra, je rychlost som odhadol skromne na 190km/h...
A co este u nas vodici nechapu je prekazka v pravom prude, vodic iduci vlaho ho podla vyhlasky musi pustit pokial ten vpravo ma smerovku, no chcem vidiet to percento kolki toho praveho pustia, mna este nikdy nikto aj ked podla vyhlasky sa to ma, no co uz...

Martin Karak, home

07.06.2008 | rodo

naco jazdite v lavom pruhu? ked je pravy pruh volny, chodte do praveho a vsetci "idioti" sa stratia v dialke. v kazdom velkom meste sa jazdi svizne a zdvorilo-agresivne. chodte sa pozriet trebars do talianska. denne najazdim po bratislave cca 150 km a za najvacsi problem povazujem soferov, ktori sa krcovito drzia volantu, idu v lavom pruhu a pozeraju zasadne pred seba. tych naozaj agresivnych je malo a zvacsa jazdia s prehladom a hlavne sa da z ich stylu jazdy predvidat, co spravia za par sekund.

07.06.2008 | rodo

nie je dolezite, ci niekto nieco porusuje alebo nie. podstatne je, ze obtazuje ostatnych a to je nezdvorile. nie je porusenim zastat na ceste pri odbocovani tak, ze branim ostatnym za sebou v prejazde. je ale zdvorile postavit sa tak, aby presli. nie je porusenim zakona nepustit vodica z velajsej, aj ked je tam uz vela aut, ale je zdvorile, ak vodici v kolone na hlavnej pustia kazdy po jednom z vedlajsej, ved kazdy bude raz stat aj na vedlajsej ceste. atd....zaklad jazdenia v meste je snazit sa jazdit svizne, plynule a s rehladom o tom, co sa deje aj vedla mna a za mnou. a ked sa niekto ponahla, tak ho pustim, asi ma na to dobry dovod....aj ked mam fabiu a on lamborghini.

07.06.2008 | mboss

predbiehanie vpravo som myslel samozrejme

07.06.2008 | mboss

JA som to asi zle napisal, opisoval som svoje normalne predbiehanie o 15-16hod normalne poobede kde ked nejdem aspon 90 do laveho sa ani nedostanem.a tii dobraci fakt idu v takejto hodine 150-170 bez problemu az kym mu daky chudak co ide menej ako oni im nestrpcuje zivot.Inak suhlas ze je vela aut co jazdia bezdovodne vlavo, tych by som pekne tiez pokutoval, hlavne ked idete do TT po dialnici a Favorit tazkych 85vlavo a nic vpravo, co urobite? Polka ludi ide vlavo cez neho aj ked sa to nemoze lebo nie je nikde policia co by to Favo pokutovala...
lNajazdim tiez cca 70km po BA denne a suhlasim ze specialistov na pomalu jazdu je neurekom ale obavam sa vysoka rychlost je hlavna pricina vacsiny nehod kedze doba reakcie je skoro ziadna pri tych rychlostiach ako sa jazdii

07.06.2008 | Ľuboš Mistrík

Casto som sa pri pomaly iducich vodicoch v lavom pruhu stretol s argumentom - ved tu je 60ka, tak ten za mnou nema co ist rychlejsie. Lenze to je poriadny omyl - podla zakona je vodic povinny pustit rychlejsieho a nema absolutne ziadne pravo sa pytat ci predbiehajuci ide 65 alebo 190.

Este otazka na mboss - vodicov jazdiacich po BA 150-170 je podla mna velmi velmi malo a aj ked najazdim tiez vela, su velkou vynimkou. A uz vobec nie vo 15-16 hod, tak neviem - kde mate taku skusenost?

A este co by velmi pomohlo plynulosti - rozbiehat sa rychlo a svizne na semaforoch. Pretoze u nas skoci oranzova, potom zelena, pohne sa prvy v krizovatke, o niekolko sekund za nim dalsi atd. Ak by sme vsetci svorne pozerali na semafory a rozbiehali sa frisko a naraz, priepustnost krizovatiek by sa vyrazne zvysila.

Vznik dopravnych zapch v tejto suvislosti je perfektne znazorneni tu:
http://www.youtube....

07.06.2008 | Ľuboš Mistrík

znazornenY, sorry :)

10.06.2008 | nepodstatne

presne ako to napisal eAmadeus.
neisti, haprujuci vodici, ktori nezvladaju riadenie svojho auta robia problem. pre niektorych vela aut na ceste je stresujuci faktor a potom robia kixi, z ktorych su najcastejsie dopravne nehody. Drviva vacsina dopravnych nehod su tuknutia a trocha pokrivene plechy.
Jasny priklad bol dnes rano o 8 hod na Panonskej v smere do mesta. Pred zjazdom na Einsteinovu v pravom pruhu stal jeden, o 50 metrov nad dialnicou v lavom pruhu stal druhy. Vysledok, zapchata Panonska. A to myslim neboli ani dopravne nehody.
Ale problem nie je ani s pomalymi a neistymi vodicmi, ale aj s cestami v BA. Zas priklad z dnesneho rana. Na Einsteinovej smerom na Pristavny most stali auta uz pri Auparku. Posuvali sa skoro krokom. A preco? Lebo obrovske mnozstvo aut stalo v lavom pruhu, z ktoreho sa chceli dostat na most Apollo. A preco tam bola a nielen dnes, ta obrovska fronta? lebo nejaky projektant idiot, naprojektoval cca. 50m dlhy pripojny pas na cestu Dolnozemska-most Apollo, ktora je samozrejme hlavna. V tomto pripade este pochopim, ze sa setrilo, aj ked na blbom mieste, ale je X miest v BA, kde spravit dlhsi odbocovaci, ci pripajaci pruh nie je problem. Jasnym dokazom je Bajkalska, kde asi trojnasobne predlzili odbocovaci pruh pri Holliday Inn smerom na Rozadol a zrazu sa Bajkalska rano stala prejazdna.
Otazkou je, ci chce niekto s tym nieco urobit??? Lebo nie je to o peniazoch, nie je to o technickej nerealizovatelnosti, je to o neschopnosti kompetentnych!!!

11.06.2008 | nepodstatne

ach ta teta gramatika :-)

07.06.2008 | alex.botev

Trestanie (resp. naprava neposlusnych) verejnoprospesnymi pracami alebo psycho-sedeniami maju dve nevyhody: 1) znemoznuju verejnej bezpecnosti a statu ako celku vyzerat ako represivna vrchnost s bicikom a 2) nedaju sa z nich vyplacat vianocne prispevky dochodcom.

07.06.2008 | Ľuboš Mistrík

mozno by sa dali neposlusni vodici pouzit na osobne dorucovanie vianocnych dochodkov aj s pohladnicou podpisanou vrchnostou.

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5278
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.