Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Matej Bugár

Koľko stojí dopravná zápcha

05.06.2008 | Matej Bugár

A prečo agresívnych vodičov posielať na verejnoprospešné práce

  • Tlačiť
  • 15

Cestou do práce som uviazol v zápche. Napriek tomu, že bývam relatívne blízko centra Bratislavy, už som si zvykol na to, že niekedy sa ráno ani pri najlepšej snahe nedostanem načas do práce. Dnes ráno som absolvoval 30-minútovú jazdu rýchlosťou desať metrov za minútu. Napadla ma pritom zaujímavá otázka: Čo vlastne stojí dopravná zápcha?

Existujú oficiálne odhady, ktoré hovoria, že náklady spôsobené dopravnými zápchami v európskych štátoch dosahujú v súčasnosti 0,5 percenta HDP Európskej únie ročne. Tie isté odhady varujú, že už o niekoľko rokov sa tieto náklady zvýšia na dvojnásobok. Najväčšiu časť – asi 90 percent – týchto nákladov predstavujú časové straty. Ďalších 8 percent tvorí zvýšená spotreba pohonných hmôt a zostávajúce 2 percentá pripadajú na škody spôsobené nehodami a ďalšie súvisiace náklady.

Je zrejmé, že Slovensko sa na týchto nákladoch podieľa len veľmi malou mierou – cena práce je u nás relatívne nízka, takže časové straty nebudú ani zďaleka také vysoké, ako povedzme v Nemecku alebo vo Francúzsku. Ale ak by sme sa predsa chceli dopracovať k nejakému odhadu, mohli by sme zjednodušene predpokladať, že menšie zaťaženie infraštruktúry a nižšia priemerná mzda znamená, že na Slovensku tvoria náklady spôsobené dopravnou zápchou zhruba polovicu, t.j. 0,25 percenta nášho HDP. Pri tomto hrubom zjednodušení dospejeme k číslu 9,26 mld. Sk. A to už nie je málo.

Pri tomto počítaní som sa pomaly s autom dostal až k miestu, ktoré bolo príčinou môjho ranného zdržania. Išlo o dve ľahko „ťuknuté“ autá, ktoré blokovali ľavý pruh. Keď som prechádzal okolo, uvedomil som si jednu zaujímavú vec. Agresívni vodiči, ktorí majú pocit, že predbiehací pruh patrí len im a lepia sa na zadný nárazník každému, kto ide čo i len o trochu pomalšie ako 150 km/h ma ročne stoja viac času, než všetky plánované odstávky tunela Sitiny.

Kdesi som čítal, že pravdepodobnosť vzniku zápchy alebo dopravnej nehody závisí najmä od dvoch faktorov, hustoty premávky a počtu agresívnych vodičov. Aj preto v mnohých štátoch sprísňujú postihy za agresívnu jazdu – nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, predbiehanie v pravom jazdnom pruhu, nedávanie znamenia o zmene smeru jazdy, či „vyblikávanie“ diaľkovými svetlami. Ku slovenským špecialitám, ktoré mne osobne naháňajú najväčší strach, patrí aj rýchla jazda v odstavnom pruhu – desím sa dňa, kedy jeden z bezohľadných vodičov pestujúcich tento šport narazí v plnej rýchlosti do odstaveného auta alebo sanitky...

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať logické, že správnym liekom by mala byť zvýšená kontrola a vyššie pokuty za agresívne správanie za volantom. V niektorých štátoch dokonca zaviedli neoznačené policajné vozidlá, ktoré hliadkujú na diaľniciach. Každé z nich je vybavené kamerovým systémom, ktorý dokáže zaznamenať agresívne jazdiaceho vodiča na video. Ale koľko takýchto vozidiel je treba na to, aby zaznamenali každý prejav agresivity na cestách? A prečo potom neposlať policajtov v civile aj medzi chodcov, aby na video nahrávali všetkých, ktorí sa bezstarostne vyberú na červenú cez prechod a kľučkujú medzi prechádzajúcimi autami?

Rovnako ani vysoké pokuty podľa mňa problém neriešia. Väčšina agresívnych vodičov, s ktorými som sa na ceste stretol, boli majitelia drahých luxusných áut. Pre tento typ ľudí nie je ani relatívne vysoká pokuta dôvodom na to, aby zmenili svoje správanie. Ich čas je drahší, než pokuta, ktorú by mohli za svoju bezohľadnú jazdu dostať. Z hľadiska účinku sa mi preto osobne najviac páči postih v podobe verejnoprospešných prác. Tu je asi jeden z kľúčov k riešeniu problému tých vodičov, ktorí majú pocit, že ak by spomalili, prišli by o čas, ktorý má pre nich obrovskú cenu. V Belgicku začali nedávno za agresívne správanie na ceste posielať vodičov na povinné skupinové terapie pod vedením psychológa. Princíp je podobný – stráviť 10 alebo 20 hodín na skupinovej terapii je pre väčšinu agresívnych šoférov väčší trest, než akákoľvek bloková pokuta.

O agresivite na cestách sa hovorí a píše veľmi málo. Väčšinou si všimneme jej prejavy, ale už sa nezaujímame o príčiny a iba veľmi povrchne o dôsledky. Tieto dôsledky pritom nakoniec zaplatíme všetci. Ak by agresívna jazda spôsobila na Slovensku len polovicu dopravných zápch ročne, cena za ňu by sa vyšplhala na 4 a pol miliardy korún len v minulom roku. Stojí to za to?

    > Hlasuj za tento článok na Hlasuj za tento článok na vybrali.sme.sk
  • Tlačiť
  • 15

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5276
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5276
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Kalendár sa načítava...