Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Matej Bugár

Dovolenka a spotreba

14.07.2008 | Matej Bugár

Rezanie zákrut ušetrí menej benzínu než čisté filtre

  • Tlačiť
  • 0

Je to asi pätnásť rokov, čo sa jeden môj známy zo stredného Slovenska vydal na cestu autom do Prahy. Keďže to bol veľký výmyselník, rozhodol sa vyskúšať, či sa mu niečo podarí ušetriť, keď bude cez zákruty na diaľnici prechádzať po tzv. ideálnej trajektórii – skrátením dráhy prechodom do druhého jazdného pruhu. Pri ceste z Bratislavy do Prahy si teda týmto spôsobom skracoval zákruty a pri ceste späť išiel normálne, v jednom jazdnom pruhu. Po návrate domov porovnal prejdené vzdialenosti a tvrdil nám, že svojou „špeciálnou“ jazdou ušetril necelé tri kilometre. Trvalo nám naozaj veľmi dlho, kým sme ho presvedčili, že pri takej dlhej ceste mohlo takú malú odchýlku spôsobiť čokoľvek – napríklad aj predbiehanie, a že určite nič neušetril. Pokus bol teda vyhodnotený ako neúspešný, ale ako dobrá humorná historka sa to medzi mojimi priateľmi spomína doteraz.

Minulý týždeň na jednom príjemnom posedení s rodinnými známymi sa reč pravdepodobne pod vplyvom neustále sa zväčšujúcej teploty zvrtla na tému dovoleniek. Veľká časť z prítomných označila ako svoju cieľovú destináciu Chorvátsko. Mimochodom, na tom, že Slovensko má svoje more v Chorvátsku, ako sa to zvykne v posledných rokoch hovoriť, asi naozaj niečo bude. Ale aby som neodbiehal od témy. Na našom príjemnom posedení dominovala ako téma dovolenka pri mori s vlastnou dopravou a v rámci nej niečo, čo asi vŕta v hlave každému našincovi s rovnakým cieľom, a to cena benzínu. Veľmi prakticky sme sa zaoberali témou, koľko taký našinec zaplatí za benzín, respektíve motorovú naftu pri ceste na dovolenku a či sa dá na tejto položke aj nejako ušetriť. Spomedzi prítomných som mal k téme z profesijného hľadiska najbližšie, ale aj tak ma trochu zarazilo, s akým prekvapením reagovala väčšina z nich na tých niekoľko návrhov na zníženie spotreby, na ktoré som si počas našej debaty spomenul. Nebolo to určite nič nové - z času na čas sa táto téma objaví v každom motoristickom časopise, ale keď som nad tým neskôr rozmýšľal, uvedomil som si, že to, čo sa mne môže javiť ako triviálna vec, môže byť pre mnohých ľudí novinka, ktorú sa oplatí vyskúšať. Už aj preto, že šetrí peniaze.

Základom je dobrý technický stav vozidla. Zvykol som si zastaviť sa pred dovolenkou spojenou s „vlastnou prepravou“ v servise. Ideálna je kvalitná prehliadka, ale tú človek v tom zhone nie vždy stihne. Za úplné minimum však považujem výmenu filtrov a kontrolu nastavenia motora. Každý dobrý automechanik vám potvrdí, že napríklad zle nastavený motor auta môže zvýšiť spotrebu až o 20 %. Zanesené filtre sú zodpovedné za ďalších 10% a svojou troškou do mlyna prispejú aj nesprávne nahustené pneumatiky.

Hneď na druhom mieste v poradí úsporných opatrení je úsporná jazda. Kdesi som čítal, že jazdou, pri ktorej sa snažíte držať motor aspoň približne v rozpätí výrobcom udávaných optimálnych otáčok. môže dobrý vodič ušetriť až tretinu svojich pohonných látok. Keď si spočítate, že pri ceste na tie bližšie chorvátske pláže prejdete autom tam a naspäť cca 1600 kilometrov, pri cenách nad 42 Sk za liter to môže byť celkom zaujímavá suma. Absolútnou alfou a omegou úspornejšej jazdy je však plynulá jazda. A keď hovoríme o jazde na dlhšiu trasu, platí to určite dvojnásobne. Pretekársky štýl, jazda systémom brzda-plyn a udržiavanie motora vo vysokých otáčkach môže zvýšiť spotrebu až o 33%. A teraz si spočítajte náklady na cestu na tých modelových 1600 kilometrov, ešte raz sa pozrite na aktuálnu cenu benzína alebo nafty na vašej obľúbenej čerpacej stanici a zrátajte si to. Plynulá a pomalšia jazda sa naozaj oplatí. A to samozrejme nehovorím o bezpečnosti, pretože keď si sadnete na takých 12 hodín za volant, tak aj najmenšie zaváhanie môže pri riskantnej jazde znamenať veľké nebezpečie, o následných nepríjemnostiach ani nehovoriac.

Človek nemusí byť odborníkom na ekonomickú jazdu aby vedel, že ďalšie úspory získa aj pri vypnutej klimatizácii. Na prvý pohľad absurdný nápad – veď kto by vypínal klímu v lete? Ale je veľa vodičov, ktorí rovnako ako ja cestujú na dovolenku v noci. Zo skúsenosti viem, že vtedy môžem klimatizáciu pokojne prepnúť do ekonomického režimu, alebo dokonca úplne vypnúť. Nočné cestovanie autom mali zvážiť najmä rodičia s malými deťmi, a to nielen kvôli úspore beznínu či nafty. Deti sú oveľa citlivejšie na veľké rozdiely v teplote vzduchu a veľmi ľahko prechladnú. Verte mi, je veľký rozdiel, či ste na dovolenke so zdravým dieťaťom, alebo s malým maródom.

Želám vám teda bezpečnú jazdu, príjemnú cestu na dovolenku a ak poznáte nejaký ďalší originálny spôsob na úspornejšiu jazdu, alebo máte vlastnou praxou odskúšanú dobrú radu pre iných, napíšte do diskusie.

 

  • Tlačiť
  • 0

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5277
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Matej Bugár

  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 5277
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

V automobilovej branži pôsobím od roku 1994 a stále ma to baví. Hoci dlhé roky pracujem na manažérskych postoch, techniku mám v krvi. Vyštudoval som konštrukčnú techniku – CAD/CAM systémy na Technickej Univerzite, Chemnitz, Nemecko. V súčasnosti riadim predaj, marketing, aftersales a PR importéra významnej automobilovej značky. Som zároveň konateľom zastúpenia tejto značky na Slovensku. Milujem svoju rodinu, mám rád autá, rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať, lyže a golf.

Kalendár sa načítava...