Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Populismus a nacionalismus – už i v KDH?

17.10.2007 | Martin Šmajstrla

Diskusia (33 reakcií)

17.10.2007 | BaTom

Modre karty pre non-EU ludi?... preco najskor nezaviest volny pohyb pracovnych sil v celej EU pre clenov EU???

17.10.2007 | Martin Šmajstrla

Ano, máte pravdu - je to nedostatek. Osobně si ale myslím, že volný pohyb pracovních sil v rámci EU je pouze otázkou krátkého času (not if but when), kdežto evropská imigrační "mentalita" potřebuje intenzivní "kopání do zadku".

17.10.2007 | Martin Šmajstrla

... a nehledě na to - kvalifikované a odborné lidské zdroje již chybí v celoevropském měřítku, takže asi moc nepomůže, když je budeme jen přelévat ze státu do státu - tuto základnu je nutno ROZŠÍŘIT.

18.10.2007 | Anonymous Coward

Mam skor dojem, ze EU robi vobec malo aby motivovala tu vysoko mobilnu a vysoko kvalifikovanu masu aby tu zostavala. Po priklady netreba chodit daleko, staci sa pozriet na vedecko-vyskumne pracoviska univerzit a inych statnych/privatnych ustavov po celej europe. Masa beznych PhD. studentov (tlupa tvoriaca jednu z najvyssich pridanych hodnot v akademii, ale neskor hlavne v priemysle) sa chysta po skonceni v Europe odist do US. Alebo inde (Japonsko, Australia, ...). Toto je sice len relativne mala skupina ludi, ale je to barometrom toho ako kvalifikovani ludia premyslaju. Ked uz aj z Nemecka utekaju lekari a inzinieri za ocean (alebo aspon do Skandinavie) asi je aj otazka "motivacie" tychto ludi na mieste.

Ak tuto otazku neporiesime, bude system modrych kariet dobry iba ako "prestupna stanica" pre tych bystrych ludi co do EU pridu za pracou. Podobne ako je Slovensko pre vysoko mobilnu (tazko povedat ci aj rovnako kvalifikovanu) masu len prestupnou stanicou na ceste za blahobytom do Nemecka, Holandska ci UK. A to je nieco co asi nebolo primarnym cielom EK pri navrhovani tohto modelu = vyhodene peniaze a a energia a konecny vysledok mizerny. K tomuto mi neda nespomenut vcelku trefny dnesny clanok http://ekonomika.et....

18.10.2007 | Martin Šmajstrla

Ano máte naprostou pravdu, na tuto motivaci musí Evropa také myslet, jinak bude koncepce modrých karet neefektivní.
Ale na druhou stranu migrace má a vždy bude mít dvě strany IN and OUT. A bylo by bláhové domnívat se, že kvalifikovaní evropané nebudou migrovat mimo Evropu. Tomu se nevyhneme a nezastavíme to sebelepší motivací. Můžeme to jen zmírnit.

18.10.2007 | Anonymous Coward

Neda m nespomenut priklad USA, ktore maju dlhodobo na strane IN obrovske plus. Podobne by som mohol asi argumentovat aj Svajciarskom, pripadne Velkou Britaniou (nakoniec nie nahodou su to krajiny s poprednymi akademickymi instituciami na svete - a existuje zjavna korelacia medzi kvalitou akad. institucii a silou technologii a tak aj ekonomiky). To je pre mna prakticka demonstracia toho, ze podmienky na udrzanie ba az prilakanie mozgov sa vytvorit daju. Zial zatial na to EU byrokrati asi neprisli - vid. rozpocet EK na vedu a vyskum, cize nepriamo na nove technologie a inovacie...

17.10.2007 | sad_pet

Aby to nebolo napokon tak, že modré karty budú nástrojom na zabránenie voľného pohybu pracovnývh síl v rámci EU.
(Premiér Fico súhlasí s MODRÝMI kartami? :D)

17.10.2007 | xxc

Hmm, a co tak najprv nekvalifikovanych kvalifikovat? Ved je tu plno nekvalifikovanych, a je jedno, ci su to noneu, alebo eu ludia.

Je pekne dovazat novych ludi, ale ti ludia potrebuju nove domy, nove auta, sirsie cesty, mensie lesy, viac znecistenia..

Aj tak je pravda taka, ze deti su lepsie ako migranti, len deti to asi nestihnu. Nic zle palko nepovedal.

18.10.2007 | Martin Šmajstrla

Kvalifikovat nekvalifikované je také jednou z cest, ale momentálně k tomu chybí několik věcí - 1) kvalitní systém vzdělávání (problém V4) 2) čas a finanční zdroje (ať už mluvíme o státech, firmách, občanech) 3) chuť lidí na sobě pracovat.
Osobně vidím hlavní problém v bodu 3). Je to už jakási rozmazlenost - evropané jsou rozmazlení absencí motivačního a konkurenčního prostředí z důvodu umělé ochrany domácích trhů práce před "vnější" konkurencí, jsou rozmazlení sociálními (nebo spíše socialistickými) systémy.
Konkurence v podobě kvalifikovaných imigrantů jen pomůže vyburcovat v lidech snahu na sobě pracovat a podávat výkon.

A k té infrastruktuře - ekonomicky aktivní imigranti se na chodu ekonomiky aktivně podílí a také platí daně - takže pomáhají vytvářet zdroje pro budování mj. i infrastruktury.

18.10.2007 | xxc

Uz vidim, ako by milion novych imigrantov na slovensku vybudovalo velky les. A kde by byvali?

Motivovat by sme mohli eu ludi tak, zeby sme ich vyhadzovali mimo eu (a samozrejme brali noneu kvalifikovanych). Jedine tak sa da zvysovat zivotna uroven a hdp.

18.10.2007 | Laborec

Podkopavat nohy Palkovi povazujem od autora clanku za trochu nefer.
Palko - ako jediny politik na Slovensku - vyjadril konstruktivnu kritiku systemu modrych kariet a imigracie ako takej. Autor vyrazne neuviedol to, ze Palko NIE JE PROTI IMIGRACII, ale je za miernu imigraciu, za regulovanu.
Je evidentne, ze system MULTI-KULTI v Zapadnej Europe zlyhal. Vid Holandsko (vrazdy a vyhrazky zo strany moslimskych pristahovalcov), Pariz, ci Brusel...

18.10.2007 | Martin Šmajstrla

Sakra lidi - koncept modrých karet JE PRÁVĚ O REGULOVANÉ MIGRACI !!! A pokud je podle Vás pan Palko pro regulovanou migraci tak proč ji označil za šialnestvo, ktoré treba odmietnuť???
A znovu zdůrazňuji - ano, je pravda, že systém multi-kulti má v západní evropě obrovské problémy - ale tyto problémy jsou do značné míry důsledkem naší neochoty imigranty akceptovat jako partnery a implementovat. Abych Vám řekl pravdu - jsem z argumentů tohoto typu už unavený - namísto toho abychom se z toho poučili a vytvořili něco lepšího, tak pořád jen slepě argumentujeme, že stejně to nemůže nikdy fungovat, protože jinde to nefunguje. Když spadne letadlo, přestanou lidé létat??? Ne, snaží se najít příčinu a tu odstanit, nebo letadlo technicky vylepšit. Třebaže se to napoprve ne vždy zcela podaří, třeba zkoušet dále.
A ještě znovu opakuji - nevolám po okamžitém otevření hranic ani po zmírnění bezpečnostní politiky - nechci žádnou revoluci, ale nezastavujme slepě postupnou evoluci - aktuálně je nutná právě ona rozumná regulace - a tou koncepce modrých karet bezesporu je.

18.10.2007 | Laborec

Aha.. :-)))) cize podla teba pricinou zlyhania multi-kulti sme my - Europania ?? To tak to je bud nepodareny vtip alebo velmi nebezpecna myslienka.
Co ty vies o mysleni moslimov, Cinanov, ci inych imigrantov z odlisnych kultur ako je ta nasa Zapadna ? Evidentne malo..
Holandsko bolo otvorenou spolocnostou pre imigratnov a vidis, ze to nepomohlo a system sa im zrutil a ludia to pochopili az ked doslo k tragediam (napr. vrazda rezisera Gogha). Nemozes unifikovat europsku kulturu a kultury azijske.

18.10.2007 | Martin Šmajstrla

Pravda - co já můžu vědět o jejich myšlení....... :-)
No, pokud by Vás to zajímalo - dohromady 7 let jsem pracoval pro dvě velké mezinárodní firmy Siemens a DHL - v mezinárodních týmech obsahujících mnoho neevropanů. Mimochodem v době mého působení v evropské centrále DHL tam pracovalo 41 národností (v dnešní době je jich 62) - většina neevropských. A nějaký čas jsem strávil v Německu a UK (a ne jako au-pair nebo skladník). V současnosti rovněž působím v mezinárodní firmě.
Nechci se přeceňovat nebo smrdět samochválou, ale věřte mi, aspoň něco o odlišných kulturách vím.
Mimochodem - tak jako Vy voláte proti implementaci neevropanů, tak například mnoho Němců a Francouzů volá proti implementaci tzv. východoevropanů (Slováci, Češi, Poláci) - a NIKDY Vás nebudou považovat za příslušníka "naší Západní kultury" - pro ně jste prostě taky odlišná kultura než ta "naša Západná". Tím chci jen ukázat, jak je to relativní a subjektivní pojem.

A znovu - NEPOPÍRÁM, že momentálně fenomen imigrace způsobuje veliké problémy. Právě proto je nutné s ním pracovat, ne jen slepě zachovávat status quo a jen se mu absolutně bránit. A první příčinu hledejme v chování nás evropanů.

18.10.2007 | sad_pet

že nie ako au-pair alebo skladník. Totiž väčšina imigrantov (vonkajších aj vnútorných) bude pôsobiť práve na týchto postoch - práve preto, že nie sú obľúbené u domácich.

18.10.2007 | Martin Šmajstrla

Ano, uznávám - ale vraťme se ke koncepci modrých karet - ta je o kvalifikovaných a odborných imigrantech. Patrné je to už z názvu „Directive on the admission of higly skilled migrants". Proto bychom ji neměli slepě zavrhnout jako pan Palko.

18.10.2007 | Laborec

Nasu debatku nerozriesime. Sme evidentne na opacnych nazorovych poloch.
Ja hovorim, ze zvysenia imigracia, resp. jej nezastavenie sposobi zanik europskej civilizacie ako takej.
Vy tvrdite, ze nevadi, ked sa v Europe presadia ine kultury, trebars islamska, ci vychodoazijska.

Este co sa tyka ponimania Nemcov alebo Francuzov nas (Slovakov, Cechov) ako inej kultury - nejde o inu KULTURU ale MENTALITU. A TO JE ROZDIEL .
Slovak, ci Cech ma inu mentalitu ako Nemec, ci Francuz, no kultura je ta ista: Zapadna. Kdezto taky Syrijcan, ci Palestincan ma nie len inu mentalitu ale ma inu kulturu (t.j. ine zakladne hodnoty).

18.10.2007 | Anonymous Coward

"Slovak, ci Cech ma inu mentalitu ako Nemec, ci Francuz, no kultura je ta ista"

Skuste o tom presvedcit bezneho Nemca! ;-D

23.10.2007 | sad_pet

som iba chcel poukázať na váš uhol pohľadu. Ale modré karty nezavrhujem.

18.10.2007 | Anonymous Coward

Nedramatizujme zbytocne. Holandsko este stale JE otvorenou spolocnostou s obrovskym mnozstvom relativne dobre integrovanych imigrantov. To ze touto spolocnostou mierne otriasli nejake udalosti este neznamena, ze sa ruca. Nevylievajme z vanicky s vodou aj dieta.

A z vlastnej skusenosti som presvedceny o tom, ze spoluzitie roznych kultur obohacuje "domovske" narody. Dokazom nech je Svajciarsko, aj Holandsko, Kanada, UK, Australia, ci US. To ze to je proces trvajuci minimalne 3 generacie a samozrejme prinasa aj vela tazkosti ale nieje to dovod aby sme uz po 20 rokoch kricali "to je k nicomu!" a "prec s tym!". Specialne my na Slovensku, ktori mame s medzi-kulturnym spoluzitim nulove skusenosti. Staci sa pozriet na nase latentne-xenofobne vztahy s Madarskom, pripadne "beznu" verejnu mienku ohladom Romov.

18.10.2007 | xxc

Svajciarsko nie je dobry priklad, potom by asi teraz imigrantov nevyhanali, keby si tam dobre spoluzili..

18.10.2007 | Anonymous Coward

Oni ich nevyhanaju. Len tazsie vpustaju. A to je ina vec. Okrem toho, ze v niektorej krajine na plnu hubu reve masineria podobna SNS este neznamena, ze vacsina obyvatelstva ticho suhlasi. Svajciarsko ma okolo 7.5 miliona obyvatelov z toho vyse 1,5-2 miliona cudzincov (vyse 20%!!!), ktori zatial niesu obcanmi (a kolko je tych s imigrantskou minulostou?). Myslim, ze to ako argument na mozne a funkcne spoluzitie postaci.

18.10.2007 | xxc

Cudzincov je tam vela, neviem ake su vase skusenosti, ale kazdy tam na cudzincov nadava a asimilovanych cudzincov tam drzia iba peniaze, lebo stale nadavaju, ako sa citia ako druhoradi. Mozno mate ine skusenosti, urcite zalezi aj od mesta a okolia.

21.10.2007 | xxc

ŽENEVA 21. októbra (SITA/AFP) - Nacionalistická Švajčiarska ľudová strana (SVP) podľa odhadov štátnej televízie získala v nedeľňajších parlamentných voľbách najviac hlasov.

Predvolebná kampaň SVP bola na švajčiarske pomery nezvyčajne agresívna. Jej plagát zobrazujúci tri biele ovce a jednu čiernu, pričom biela ovca odkopáva čiernu, vyvolal obvinenia z rasizmu.

Takze oni ich nevyhadzuju? Preco nezmysly pisete?

18.10.2007 | xxc

Concorde spadol a ludia prestali lietat..

20.10.2007 | Balt

Toto nie je reakcia, ktorá by sa hodila na Trend, skôr na Nový čas.

1. Ľudia stále lietajú a čím ďalej tým viac.
2. Concorde sa zrútil, lebo mu pneumatiku pretrhol kov odpadnutý z iného lietadala. To bolo v roku 2000. Lety Concordov zastavili v roku 2003 (plánovane), lebo boli neefektívne (príliš drahé)

Viac info na : http://sk.wikipedia...

21.10.2007 | xxc

Co na tom meni to, ze Concorde spadol a ludia na nom prestali lietat? Najprv skoro na rok, a potom uz to zastavili naveky. Ale to je uplne mimo, nesuvisi s migraciou.

18.10.2007 | energetik

V prvom rade chcem povedať, že Palko je politik a len využil príhodný okamih na otvorenie diskusie na túto tému. Nič viac, nič menej, pričom, podľa mňa, to urobil vcelku korektne. Totiž si myslím, že návrh modrých kariet a vôbec celá diskusia o imigrácii do EÚ zamieňa príčiny a následky. Alebo inak. Rieši následok-nedostatok kvalifikovanej populácie, ale vôbec nerieši príčiny. A preto si myslím, že môže byť maximálne doplnkom a nie riešením ako takým. O príčinách je v tejto diskusii pomerne dosť-napr.veď aj teraz kvalifikovaní a najmä vysokokvalifikovaní Európania odchádzajú preč, takže príčiny budú hlbšie v samotnom systéme ich využitia a ocenenia a nie v tom, žeby ich bolo málo. Lebo keby platilo toto, tak by radšej ostali, veď tu majú oveľa menšiu konkurenciu ako povedzme v USA(to je k argumentu o potrebe konkurencie). Ale nikto v diskusii nenadviazal na hlavnú myšlienku Palka-chýbajúca efektívna podpora rodičovstva v EÚ a SR. A toto je kardinálny problém-neocenenie rodín s deťmi, neocenenie rodičovstva, ktoré sa stalo totálne neatraktívnou "aktivitou" tak z pohľadu spoločenského ocenenia ako aj - a to hlavne-ekonomického. Alebo inak, možno trošku tvrdo:Investujeme do sociálnych dávok pre armády málo aktívnych občanov, a do zabezpečenia dôchodcov, ale neinvestujeme skoro nič do rodín s deťmi, ktoré vlastne produkujú kapitál pre zabezpečenie tých predošle uvedených skupín obyvateľstva. A to hlavne do rodín s kvalifikovanými rodičmi. A potom sa čudujeme, že vymierame a máme stále menej kvalifikovaných mladých ľudí....

18.10.2007 | Martin Šmajstrla

K odlivu mozků jsme už diskutovali níže - takže bych jen zopakoval - ANO, odliv mozků je problém, ale migrace vždy bude mít strany IN and OUT. Nevyhneme se tomu, můžeme to jen zmírnit.
Příčina současného nedostatku ale není jen v odlivu mozků, spočívá hlavně v jejich nedostatečném vytváření. O kvalitě vzdělávání a chuti lidí vzdělávat se už zaznělo dost a mně už se nechce to znovu omílat.
A k těm příčinám a důsledkům - zamýšlet se nad příčinami je opravdu nutné, ale to už se dělo a děje dostatečně dlouhou dobu. Nyní je třeba akce - ne pořád dokola přemýšlet "kde udělali soudruzi z NDR chybu".

18.10.2007 | energetik

Asi sa nezhodneme. Lebo mne sa navrhované riešenie celkom nepozdáva, ak sa komplexne nebudeme zaoberať celým celkom-a v tom s Palkom súhalsím,-že v prvom rade podpore rodičovstva kvalifikovanej populácie. Toto ja považujem za veľmi okrajové a dielčie riešenie a nie za akci. Mimochodom, v Nemecku, ak sa dobre pamätám mali, nedávno tiež jednu akciu-zelené karty pre IT špecialistov zo zahraničia a skončila totálnym fiaskom....V každom prípade srdečne blahoželám k včerajšiemu víťazstvu nad Nemeckom a k postupu na ME. Ste frajeri!

18.10.2007 | Martin Šmajstrla

Ta akce se zelenyma kartama pro ITiky je stale živá a mladá, pokud se nemýlím, a je tedy příliš brzy hodnotit.
A děkuju za blahoželanie. Potěší. Ikdyž - frajeri jsou fotbalisti - my co to sledujeme z kresla s pivem v ruce, jsme se o to moc nezasloužili :-)

23.10.2007 | volver

Pocuvaj, ty nafukanec, zas sa tu hras za premudreleho internacionalistu, tak ked sa ti nepaci co robi Palko, tak ho nepocuvaj. Yiadnych zltych, ciernych a inych uplne cudzich ludi tu nepotrebujeme, prinasaju sem len zlocinnost a zaberaju miesta nasim ludom. Zober si ich k sebe do Ceska, ked ich tak milujes.

24.10.2007 | Martin Šmajstrla

JEEEEJ, a ja uz jsem se bal, ze ta diskuse bude pouze korektni, vecna a inteligentni. Konecne se tu objevil Evropan s velkym E. Vitaj volver!

Martin Šmajstrla

  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 2853
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

povoláním ekonom - zaměření na ekonomiku průmyslových firem v soukromí nudný mluvka, který rád filosofuje u piva ------- od začátku kariery (v roce 99) působím v oblasti controllingu a podnikohospodářských analýz v současnosti pracuji pro firmu, která vyrábí ocel pro automobilový průmysl ------- oblíbené citáty - "Fixed fortifications are monuments to man´s stupidity" <b>Gen. George S. Patton jr.</b> "No man is goog enough to govern another man without that other´s consent" <b>Abraham Lincoln</b> "A conservative is a man who sits and thinks, mostly sits." <b>Woodrow Wilson</b>