Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nepodporujte jen bydlení – podporujte také „mozky“!

24.08.2007 | Martin Šmajstrla

Diskusia (10 reakcií)

24.08.2007 | joschky

Dobrý deň, pan Šmajstrla,

z môjho pohľadu je v súčasnosti riešenie tejto otázky na približne tri roky (verím, že aj maximálne a bodaj by to bolo kratšie) neaktuálne. Prečo? Má súčasný aparát záujem vytvárať ľudí vzdelanejších, vysoko nadpriemerných? Koľko politických bodov sa dá ľahšie získať vianočným prilepšením dôchodcom, koľko kampaniam proti podnikaniu a tvorbe zisku, zavedením milionárskej dane...? A aké sú náklady? Stačí zvolať tlačovku.
A navyše súčasný kabinet chce byť skôr rovnostársky, nemôžme predsa dopustiť, aby šikovný a vzdelaný človek platil "rovnaké" dane a odvody. Musí platiť viac! Treba ho potrestať a vôbec, nedať mu možnosť dostať a zaplatiť za kvalitné vzdelanie. V pomere námaha/úžitok (úžitkom myslím politické body) je predsa jednoduchšie plácať do vody, ako vymyslieť niečo pre ekonomiku prospešnejšie (ale stojí to viac námahy).
A súhlasím, i keď to píšete iba medzi riadkami, naše školstvo je na mizernej úrovni a kvalitná (a zároveň drahá) výučba tu chýba. A chýba jej i náležitá podpora. Aby autor výroku, že zo Slovenska sa stáva jedna veľká montážna fabrika, teraz, keď má na to páky, niečo proti tomu aj urobil (alebo mal iba veľa rečí a "skutek utek"?).

S pozdravom, Jozef B.

24.08.2007 | Martin Šmajstrla

Dobrý den pan Jozef B.,
ano, máte naprostou pravdu. Až je z toho člověku zle - jako by tu byla opět snaha vytvořit z lidí masu průměrných ovcí, co nejvíce závislých na státu a kdo se bude vymykat z průměru dostane po hlavě. Ale svět posouvají dopředu výrazné individuality. Například - poslední 4 týdny, každé úterý večer, ČT1 vysílala dokumentární film "Závody v dobývání vesmíru" (duel SSSR vs US) - člověk se po jeho shlédnutí musí ptát - kde by byl svět bez vědců jako byl např. Sergej Koroljov.

24.08.2007 | Blacksun

Na studium na kvalitnej skole clovek potrebuje na rok okolo 40-50.000 libier (poplatky + zivotne naklady), napr.:

http://www.sbs.ox.a...

Inak povedane: 2,5 miliona slovenskych korun. Rozbehnuti mladi profesionali v Bratislave takyto peniaz radsej investuju do byvania ako do dalsieho vzdelavania sa. Par sikovnym, ktori sa upisu na dalsich par rokov, to zaplati (nadnarodna) firma a ti ktori pracuju v zahranici nie su na slovenske banky odkazani.

Na vyssie uvedenom linku je aj odkaz na stranky s informaciami o poskytovani poziciek v takejto vyske za tymto ucelom.

Je vsak myslim povzbudzujuce ze si na tuto temu niekto vobec pomyslel a nacrtol analyzu sucasnej situacie ;-)

24.08.2007 | Braňo

A to treba pripocitat este oportunitne naklady (uslu mzdu) pocas toho studia. Nasledne si v tridsiatke zadlzeny a pre Slovensko beztak "prekvalifikovany".

25.08.2007 | Blacksun

S tou prekvalifikovanostou mas bohuzial absolutnu pravdu, aj keby sa nejaky nadsenec zadlzil a absolvoval (dodatocne) studium na renomovanej univerzite, po navrate na Slovensko by potom od personalnych oddeleni pri pohovoroch pocuval, ze by ho nedokazali karierne motivovat a ze na ich pozicie im staci aj menej kvalifikovany uchadzac, hlavne ak nebude mat take vysoke platove naroky euroobcana.

Ale aj obsahovo je to nezmysel: Co by robil atomovy fyzik patriaci k uzkej svetovej elite s praxou vo vyborne vybavenych laboratoriach Los Alamos vo vychodnej Europe (ani sa neodvazim povedat ze na Slovensku) a kto by ho vobec za jeho expertne znalosti zodpovedajuco zaplatil? Najblizsie by sa mozno zamestnal pri LEP a LHC urychlovacoch vo Svajciarsku. (Priklad ktory uvadzam to napokon v Europe zabalil a vratil sa do USA.)

A vice versa v ostatnych oblastiach vyzadujucich expertne znalosti z praxe rozvijane pridanou hodnotu z renomovanej univerzity. V tridsiatke by sa ani ekonomicky zamerani profesionali asi nedostali na "teplucke" miesta manazerov a riaditelov DSS a na to aby si ako uz ako cerstvi absolventi VS sadli do poslaneckych lavic, dvihali packu tak ako to prikaze Strana a o par rokov na to zalozili vlastnu pravnicku kancelariu a boli (za odmenu?) politicky dosadeni na celo strategicky dolezitych spolocnosti - na to veru nepotrebuju Oxford.

PS: Posledna narazka bola na: http://www.leaders....

26.08.2007 | Martin Šmajstrla

Proč ušlá mzda? Studovat se dá při zaměstnání (znovu připomínám partnerské školy - mimo UK, US - které fungují pod patronátem těchto institutů).
A proč "prekvalifikovaný" - sakra lidi - nepodceňujte Slovensko - možná jednou všechny překvapí - potenciál k tomu má - možná i větší než třeba ČR, nebo např. "spící a líné" Německo a Francie. Ikdyž uznávám, že momentální podmínky pro odborníky jsou špatné. Ale pokud budeme jen "rezignovat" a "akceptovat" nic se nezmění - musíme se rozhoupat a nepodceňovat se stále.

27.08.2007 | Braňo

Da sa studovat externe, ale musime si priznat, ze to ide na ukor studia. Kvalitna skola a studium (budem hovorit o ekonomii, kedze mi je blizka) vyzaduje makat (studovat) kazdy den od rana do vecera.

Nejde o rezignaciu. Ja to skusim riesit takto. Miesto toho, aby som isiel studovat interne na kvalitnu zahranicnu skolu, kde by som ziskal po 2 rokoch MSc a po dalsich 2-3 PhD, pricom by som bol urcite zadlzeny a bez prijmu (pretoze by to bola naozaj fuska), tak to vyskusam uz s takmer dokoncenym slabym slovenskym PhD v nejakom (platenom) vyskume, ci postdoktorate, kde si nieco zarobim a popri tom sa "zameskane" doucim.

S tym prekvalifikovanim som tiez vychadzal z ekonomie. S lepsim titulom je u nas par miest v NBS a na MF SR. Aj v CR to spominaju kolegovia ako problem. Potom zostavaju banky, co uz nie je az tak pure vyskum. Stava sa, ze institucie radsej zoberu niekoho slabsieho, lacnejsieho a vyskolia si ho, ako keby mali zaplatit vysoku kvalitu.

26.08.2007 | Martin Šmajstrla

"...Par sikovnym, ktori sa upisu na dalsich par rokov, to zaplati (nadnarodna) firma a ti ktori pracuju v zahranici nie su na slovenske banky odkazani...." - naprostá pravda.
A to je ten problém "pár šikovným"- odborníků bude třeba každým rokem více a lidí, kteří na to mají, není jen "pár".
No a pokud mluvíme o "kvalitní škole" nemusíme uvažovat jen o studiu v UK. Existují partnerské školy (mimo UK, US), které fungují pod patronátem těchto institutů.

26.08.2007 | alex.botev

z vlastnej skusenosti mozem dat znak trafenia do cierneho na cely clanok :)

- mam moznost porovnat dialkove studium manazmentu na econ.umb.sk a distancne studium mba na open.ac.uk; a neda sa porovnat, v nicom... ten rozdiel je taky priepastny, ze sa tie dva konce medzi sebou asi ani nevidia (cest vsetkym dobrym ucitelom v bystrici)

- ked som sa rozhliadal pred par rokmi po moznostiach financovania studia, uver v banke by aj vedeli dat, ale presne v takych sumach a za takych podmienok, ze dakujem pekne; neostavalo teda nic ine, len setrit pred podanim prihlasky a aj pocas studii

- osobne si myslim, ze kto sa rozhodne ist studovat nieco ine ako ing. na niecom inom ako euba, tak rozhodne necaka, ze pride nejaky janko z minedu a da mu cast skolneho, lebo to bude dobre pre slovensko a okolity vesmir; moje motivy ani motivy mojich spoluziakov nestoja vsak tak, ze ked stat neda, banky nepozicaju, zruti sa svet a ostanem sediet pri svieckach...
(tym som chcel povedat to, ze stat by sa mal starat o nieco ine ako to, ze kto bude mat aku skolu)

ps: nie kazde mba musi byt zalezitost milionov korun, nechcem tu propagovat moju skolu, no za sumu skolneho by som si zdaleka ziadny bratislavsky byt nekupil; ak niekto pracuje, tak nema velmi cas travit kazdy (druhy) vikend v skole (co zvysuje skolne) a uz toboz nie byt tam castejsie...

28.08.2007 | jurajz

Dobry den!

Velmi trefne poukazanie na problem a drobny clanok. A mate pravdu aj v tom, ze vlady v CEE regione este vobec nepochopili ze cez vzdelanych odbornikov sa moze nastartovat aj celkovy rast ekonomiky (moze ak ho politici nepotopia).

Len pre spravnost chcem zmienit ze na Slovensku jeden pseudo pokus o podporu studia na najlepsich univerzitach existuje. Zacalo to Ministerstvo Financii, je to stipendium M.R. Stefanika a je to viazane na pracu na ministerstve po skonceni studia. A ze tiez nemam iluzie o nestrannosti vyberoveho procesu. http://www.saia.sk/...

Prosim pokracujte v poukazovani na mozne zlepsenia, mozno si ich raz niekto vsimne :-).

Vsetko dobre

Juraj

Martin Šmajstrla

  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 2853
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

povoláním ekonom - zaměření na ekonomiku průmyslových firem v soukromí nudný mluvka, který rád filosofuje u piva ------- od začátku kariery (v roce 99) působím v oblasti controllingu a podnikohospodářských analýz v současnosti pracuji pro firmu, která vyrábí ocel pro automobilový průmysl ------- oblíbené citáty - "Fixed fortifications are monuments to man´s stupidity" <b>Gen. George S. Patton jr.</b> "No man is goog enough to govern another man without that other´s consent" <b>Abraham Lincoln</b> "A conservative is a man who sits and thinks, mostly sits." <b>Woodrow Wilson</b>