Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Martin Rojko

Predpoveď počasia - teplo, slnečno a draho

19.08.2008 | Martin Rojko

Alebo prečo nemá byť počasie vec verejná

  • Tlačiť
  • 14

Súkromná firma Meteo vraj nelegálne preberá niektoré informácie od štátneho Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ). Aj len občasným návštevníkom webových stránok oboch organizácií musí byť už dávnejšie jasné, že Meteo naozaj využíva (kopíruje) údaje SHMÚ. Je to ale nelegálne?

Štátnych meteorológov platíme z našich daní. Nielen obyčajných ľudí, ktorí chcú vedieť, či budú zajtra potrebovať dáždnik (alebo skôr aká je pravdepodobnosť, že ho budú potrebovať). Sú platení aj (a najmä) z daní firiem. Aj takých, ktoré výsledky činnosti úradu ďalej komerčne využívajú. Preto tvrdenia, že Meteo za údaje neplatí (za predpokladu, že platí daňové výpalné), sú nezmyslom. Pravda je, že v korektných vzťahoch by mala existovať aspoň dohoda o používaní údajov. Takú má zrejme SHMÚ s českými kolegami, keď s niekoľkohodinovým oneskorením po vydaní výstrahy pre Moravu, sa skoro vždy to isté zopakuje pre Slovensko.

Ako z podstaty každej štátnej inštitúcie vyplýva, okrem „verejného" sa venuje aj záujmom svojho vedenia. Tendre pre rozvoj meteorológie, či verejné (za)obstaranie sa nového dodávateľa stravných lístkov. Tichý súhlas s posúvaním údajov akože konkurenčnej firme (založenej človekom odídeným zo SHMÚ) je tiež toho súčasťou.Tu ale stále nie je jadro problému.

Ten spočíva v tom, že SHMÚ sa zároveň tvári ako súkromná spoločnosť, ktorá predáva produkty. Od tej má teda ďaleko, nielen z dôvodu ročnej štátnej dotácie vo výške takmer 350 miliónov korún. Takže čo tak sprivatizovať tento úrad, odpojiť ho od kohútika našich daní? Som si istý, že organizácia s desiatkami meracích staníc po celom Slovensku (áno, opäť monopol vytvorený štátom) a nesporne mnohými šikovnými ľuďmi si na seba dokáže so ziskom zarobiť.

Vďačnými klientami informácií o počasí nie sú len rádiové a televízne stanice, či noviny, ale napríklad aj dopravcovia, správcovia infraštruktúrnych sietí, letecké spoločnosti, stavbári, poľnohospodári, lyžiarske strediská, kúpaliská... Jednoducho dopyt tu je. A nie malý. No ponúknuť treba čo najpresnejšie, aktuálne, lokalizované informácie šité na mieru konrétnej spoločnosti. A takéto niečo vie flexibilne poskytnúť len a len súkromná firma, ktorej prežitie závisí od presnosti a včasnosti jej predpovedí.

V USA (na rozdiel od Európy) hrajú hlavnú úlohu súkromné meteorologické spoločnosti, v súčasnosti je ich tam okolo stovky. Najmä vďaka tomu, že štátny úrad poskytuje len základné údaje (za minimálny poplatok) a firmy sa zameriavajú na špecializované služby. Od jednočlenných prevádzok sústrediacich sa na miestne predpovede až po spoločnosti s niekoľkými stovkami zamestnancov. Ako napríklad Accu-Weather, ktorá pôsobí aj v Európe a vydáva predpovede aj pre Bratislavu. Jej majiteľ Joel Myers pred časom okrem iného konštatoval: „Národná poveternostná služba (The National Weather Service) míňa stovky miliónov dolárov ročne, aby produkovala predpovede typu teplo a slnečno." ImpactWeather prevádzkuje personalizované webstránky pre klientov a má obrovské kapacity pre zasielanie SMS správ. Weather Data poskytuje aj nepretržité aktualizovanie správ prostredníctvom e-mailu a faxu (samozrejme, vrátane klientského prístupu na web). Presnosť jej predpovedania určujú zákazníci spoločnosti. A keďže funguje už 30 rokov, asi to robí dobre.

V Európe takýchto súkromných firiem nie je veľa. Najväčšou je MeteoGroup, ktorú spoločne vlastní britská tlačová agentúra The Press Association a ešte niekoľko spoločností z prostredia spravodajsko-informačného a komunikačného servisu. Nedávno otvorila pobočku aj vo Varšave so slovami, že „trh potrebuje dôveryhodnú konkurenciu". No predpovede typu „teplo a slnečno" od SHMÚ a Metea vyprovokovali nadšencov už aj na Slovensku. Veľa zdaru!

Počasie čoraz viac ovplyvňuje činnosť ľudí. Ponechať jeho predpovedanie na úrady je prílišným hazardom. Niekedy ide totiž o život.

pošli na vybrali.sme.sk

 

  • Tlačiť
  • 14

Martin Rojko

  • Počet článkov: 24
  • Priemerná čítanosť: 3226
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Redaktor TRENDreality.sk, blogujem aj na stránke <a href="http://vlastnictvo.freedom-blogs.com/">Súkromné vlastníctvo</a>

Martin Rojko

  • Počet článkov: 24
  • Priemerná čítanosť: 3226
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Redaktor TRENDreality.sk, blogujem aj na stránke <a href="http://vlastnictvo.freedom-blogs.com/">Súkromné vlastníctvo</a>

Kalendár sa načítava...