Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Martin Mlýnek

Veľká SMER-ácka (politická) pyramída lží

06.03.2014 | Martin Mlýnek

Infraštruktúrne projekty predstavujú nielen u nás jeden z najväčších zdrojov korupcie a obohacovania sa politikov a ich verných z verejných zdrojov.

  • Tlačiť
  • 6

Predstavitelia SMERu to vedia veľmi dobre a aj preto široko a s plnou vážnosťou demontujú pravidlá verejného obstarávania a aj porušujú európske pravidlá rozdeľovania eurofondov. Jednoducho tok miliárd eur zo štátneho rozpočtu a eurofondov treba naSMERovať k lojálnym podporovateľom bezprávia na Slovensku.

Dokonalým príkladom je výstavba diaľnice D1, naplánovaná v celkovej dĺžke 515,6 km a so začiatkom výstavby v roku 1972. Dnes, teda po vyše štyroch desiatkach rokoch stavby, nie sú v prevádzke ani nie dve tretiny (319,6 km). Pritom Bratislava a Košice mali byť už dávno prepojené nepretržitým ťahom.

Sľuboval to Mečiar, Dzurinda, Fico a jediné, čo splnili – ale nesľubovali – sú rozhajdákané verejné zdroje. Za 17 rokov sa počas komunizmu postavilo cca 127,5 km, za ďalších cca 24 rokov sľubovania pribudlo približne 192 km. Tempo výstavby je teda úbohých 7,8 km ročne.

Keby tender vyhrali starovekí Egypťania

Asi málokto nepozná Cheopsovu pyramídu (Chufevovu alebo Veľkú pyramídu v Gíze), postavenú za štvrtej dynastie v starovekom Egypte približne pred 4500 rokmi. Egyptológovia sa dnes zhodujú, že jej stavba trvala od 10 do 20 rokov.

Pyramída sa skladá z 210 vrstiev blokov, stavebných kvádrov, teda sa dá rozrezať na 210 vrstiev. Keďže rozmery základne sú známe, nie je problém zrátať plochu podstavy každého rezu. Ak by sa všetky bloky tejto pyramídy rozložili vedľa seba na zem, celkovo by pokryli viac ako 3,3 milióna štvorcových metrov. Pre ilustráciu, približne to predstavuje zastavanú plochu mesta Topoľčany alebo 465 futbalových ihrísk.

A teraz si predstavte, že by ste tieto bloky začali ukladať do dlhého radu a vydláždili by ste nimi cestu, napríklad diaľnicu. Jeden pruh diaľnice podľa normy STN má mať šírku 3,75 m, resp. 3,5 m pri zúženom profile. Teda pruhy diaľnice majú 15 m šírku (viac aj so stredovým oddelením, odstavnými pruhmi a ostatnou vybavenosťou).

V súčte by sa z kvádrov z Veľkej pyramídy v Gíze dalo „vydláždiť“ cez 220 km diaľnice v oboch smeroch a v jednom cez 440 km. A vzdialenosť Bratislava – Košice je približne 440 km. Starovekí Egypťania by za tých 41 rokov určite postavili kompletnú diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami alebo za 20 rokov minimálne v jednom smere (ba možno i obojsmerne).

Pritom výskumy pyramídy preukazujú, že veľkú časť stavebných kvádrov starovekí Egypťania dovážali po Níle až zo vzdialenosti viac ako 500 km. Zároveň toto monumentálne dielo – div sveta – postavili bez použitia kladky, znalosti kolesa či železných nástrojov, ktoré vtedy ešte ľudstvo nepoznalo. Na pyramíde pracovalo podľa odhadov minimálne 10-tisíc ľudí. Starovekí Egypťania by postavili diaľnice lacnejšie, rýchlejšie a možno by vydržali 4500 rokov.

Diaľničné tendre a insolventnosť víťazov tendrov

Naši víťazi tendrov na výstavbu diaľnice sú v stavbách pyramíd „nadpriemerne schopní“, čo s týka diaľnic je to už horšie. Opäť dosahujú nové majstrovstvo, keď sa im podarilo dosiahnuť stav, keď cez pyramídu vzájomne poprepájaných firiem nie sú schopní uhrádzať platby konečným dodávateľom.

Reakcia by mala byť jednoduchá. Žiadne uchlácholenie, veď ja Vám zaplatím, ale „najskôr musí napršať a hádam neuschne.“ Jednoducho rozviazať zmluvy, neuzatvárať nové kontrakty a ukončiť spoluprácu s takýmito „partnermi“. Inak skôr či neskôr práve menší subdodávatelia dopadnú ako v prípade TSS Grade.

A čo na to štát? Ten na viac vďaka prešľapom bude musieť veľa platiť z našich daní keďže boli závažné porušenia pri mnohých verejných obstarávaniach z eurofondov a možno aj pri tých diaľničných. Teda EU mnohé tendre nepreplatí a teda to zatiahneš ty.

Výsledok je, že diaľnice nestoja, peniaze nie sú a na vláde sa hádajú akurát o tom, ktorý „klient“ má dostať nasledovnú zákazku a ako nastaviť obstarávanie tak, aby iba vopred vybraný uchádzač spĺňal podmienky tendra. Odborne to v SMERe nazývajú reforma pravidiel obstarávania alebo rýchla novelizácia nedostatkov pri verejnom obstarávaní.

To je realita a prax krajiny kde sa prachy zháňajú vlastnou hlavou, v politike sú prevažne komunisti, a podporujú ich bývalí eštebáci. Jediný div, s ktorým sa samostatné Slovensko zapíše do dejín, tak bude rozpadnutá pyramída firiem živených z verejných zdrojov. Aspoň zatiaľ to tak vyzerá.

  • Tlačiť
  • 6

Martin Mlýnek

Martin Mlýnek
  • Počet článkov: 75
  • Priemerná čítanosť: 3195
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Budem písať o aktuálnej ekonomickej situácii, o politickom dianí, hlavne ak bude mať ekonomické dopady. Občas o investovaní, ale hlavne o rizíkách spojených s investovaním. Predovšetkým však prinášať konzervatívne pohľady a možno aj riešenia na dôležité ekonomické témy či politické debaty. Povolaním risk manažér, vzdelaním ekonóm, ekonomický expert Občianskej Konzervatívnej Strany (OKS).

Martin Mlýnek

Martin Mlýnek
  • Počet článkov: 75
  • Priemerná čítanosť: 3195
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Budem písať o aktuálnej ekonomickej situácii, o politickom dianí, hlavne ak bude mať ekonomické dopady. Občas o investovaní, ale hlavne o rizíkách spojených s investovaním. Predovšetkým však prinášať konzervatívne pohľady a možno aj riešenia na dôležité ekonomické témy či politické debaty. Povolaním risk manažér, vzdelaním ekonóm, ekonomický expert Občianskej Konzervatívnej Strany (OKS).

Kalendár sa načítava...