Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Martin Jesný

Váhostav by bez politikov mohol skrachovať

18.06.2010 | Martin Jesny

Dobrý manažér prispôsobuje veľkosť firmy trhu

  • Tlačiť
  • 0

Slogan „Váhostav neváha, stavia“, si pamätajú hlavne zberatelia skvostov slovenskej reklamy raných čias. Pohrobok tejto firmy, politicky protežovaný Váhostav-Sk Smero-vládneho sponzora Juraja Širokého včera spustil novú kampaň s  nevysloveným posolstvom „Váhostav neváha, vydiera.“

V okamihu, keď sa začína zdať, že hlavný obchodný kanál najúspešnejších stavbárov volebného obdobia Roberta Fica začína vysychať, prichádza „krízový manažment.“ Ten inak vo firmách okolo J. Širokého príliš nefunguje. Vlastne normálne riadenie jeho firiem nefunguje takmer vôbec, hoci v niektorých svojho času vystriedal nemalú časť slovenského MBA klubu. Skôr ako záchrana vyzerali – samozrejme politicky podfarbené – aj dotácie  typu „rozvojového impulzu“ pre nitriansku Plastiku .

Vo chvíli, keď sa na Slovensku skladá politická štruktúra, ktorá z opozície aj s využitím know how Trend Analyses upozorňovala, že diaľničné PPP projekty sú nielen kšeft vyvoleným, ale najmä finančná katastrofa pre nalomené verejné financie , spravodajský mozog zavetril riziko. A už sú tu preventívne plačky o tom koľko prípadné zrušenie PPP zlodejstva – aj keď ešte nemá ani vládu čo by ho rušila – ohrozí pracovných miest.

Ak sa prichádzajúca vláda naozaj rozhodne riadiť financie tohto štátu konzervatívne a pragmaticky a dokáže sa vyrovnať s potenciálnymi právnymi mínami – teda ak zruší PPP financovanie výstavby diaľnic – treba manažérom Váhostavu a Doprastavu odporučiť vzdelanie v riadení firiem. Ak padnú politikmi dohodené kšefty, budú mať obe firmy skrátka menej práce. Keď klesá odbyt, musí dobrý manažér prispôsobiť veľkosť firmy tak, aby si na seba dokázala zarobiť. Nie je to účelové tvrdenie, ale závery z mnohých stretnutí manažérov, ktorí firmy v kríze riadia, napríklad z ostatnej Trend konferencie Finančný manažment. Z príbehov firiem po celom svete vyplýva, že ak sa poklesu dopytu a tržieb neprispôsobili, mali značné problémy. Možno okrem niektorých amerických automobiliek, no tým zabránila v racionalizácii, prípadne krachu, americká vláda. V opačnom prípade museli manažéri siahnuť na dno svojich schopností.

Ak to manažéri Váhostavu-Sk a Doprastavu nepochopia, stále existuje alternatíva. Obe firmy môžu mať problémy a mohli by aj zbankrotovať. Potom by mali manažéri J. Širokého, ktorí väčšinou pôsobia aj vo firmách so slovom „strategická“ v mene, ešte jednu možnosť. Skúsiť šťastie v hre zvanej „zákon o strategických podnikoch". Ako ukazuje konkurz NCHZ, dobré kontakty s politikmi pomôžu aj v takejto pre normálne firmy kritickej chvíli.

Jedine že by nová vláda splnila jednu z dôležitých domácich úloh a okrem PPP projektov zrušila aj spomínaný strategický nezmysel. Na rozdiel od sociálno-demokratických predchodcov hádam nebude mať znárodňovacie ambície. Možno dokonca pri rušení dokáže aj zlepšiť podnikateľské prostredie znormalizovaním konkurznej legislatívy.

V takom prostredí by firmy, ktorých manažéri dokážu získať obchody len od úradníkov, naozaj mohli skrachovať.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Martin Jesný

Martin Jesný
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 1575
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU.

Martin Jesný

Martin Jesný
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 1575
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU.

Kalendár sa načítava...